Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
bengel

bengel

18-05-2012 om 09:05

Kinderen gingen zonder toestemming naar een feestje in de buurt.

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen.
Gister was een buurtkindje jarig, waarbij we niet uitgenodigd waren. Geeft niks, onze kinderen spelen weleens samen, maar verder kennen we ze niet. Waar het mij om gaat is, mijn kinderen zijn daar gister met regelmaat naar binnen gelopen, en blijken er ook vanalles gegeten te hebben (zelf lag ik te slapen na een nachtdienst, en manlief vond het wel goed allemaal). Toen ik daar achter kwam, heb ik mijn kinderen gezegd dat ze daar nu niet meer naartoe mochten, want ze zijn niet uitgenodigd, en hebben er ook niks te zoeken nu (gister dan). Ik ben later weer terug naar bed gegaan (moest nog een nacht werken). Nu hoorde ik, dat mijn kinderen daar dus toch weer naartoe geweest zijn, en blijken ze daar nog meer gegeten te hebben. Ik heb vanmorgen m'n kinderen weer tot de orde geroepen, en nu mogen ze een paar dagen niet naar buiten (ik heb ze dus straf gegeven hiervoor). Maar ik schaam me ook kapot tegenover die ouders. Nu mijn vraag aan jullie, wat kan ik nu het beste doen? Die ouders een vergoeding geven, of iets anders?
(ik schrijf mijn kinderen, zodat het duidelijk is om welke kinderen het gaat, het zijn natuurlijk de kinderen van mij en mijn man).

Groetjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vergoeding?

Nee joh! Die mensen hadden toch kunnen zeggen: sorry kinders, maar nu even niet? Ik snap je gene, zou dat ook hebben. Zou me dus idd wel even verontschuldigen bij die mensen en zeggen dat je je kinderen erop hebt aangesproken. Maar een vergoeding, nee echt niet.
(ik neem tenminste aan dat je kinderen daar niks "gestolen" hebben, zo van binnenrennen, iets te eten snaaien en snel wegrennen).

Mari

Mari

18-05-2012 om 09:28

Nou

ik zou het in ieder geval communiceren, uitleggen zoals je het hier hebt gedaan. Je excuses aanbieden erbij zeggen dat het geen punt is dat ze niet uitgenodigd waren en aanbieden wat te vergoeden. als ze dat niet aanneemt, wat waarschijnlijk is, zou ik later nog even een bloemetje of plantje brengen.
En overigens vind ik dat de titel eerder had moeten zijn 'zucht, man' want hij had daar toch een beetje op moeten letten?
groet, Mari

akke

akke

18-05-2012 om 09:32

Zucht, man

Ik begrijp je probleem niet helemaal denk ik. jij wilde niet dat de kinderen op die verjaardag rondliepen en meeaten, dat begrijp ik; zou ik ook niet willen. Nu deden ze dat toch en hebben ze een heel forse straf (kun je deze straf waarmaken?) gekregen.

Geen idee hoe oud je kindeen zijn. Zo oud dat je ze hier opaan kunt spreken? Ik denk dan aan 10-15 jaar. Als ze jonger zijn snap ik de verleiding; feest, lekkers en mee mogen doen. Dan vergeet je wat je moeder gezegd heeft.

Cruciaal is; waar was je man? Ik neem aan dat hij de zorg had voor de kinderen. Hij heeft ze hun gang laten gaan. Jullie denken hier misschien verschillend over, of hij heedft gewoon niet opgelet of weet ik wat.
Hij had in moeten grijpen; heeft dit niet gedaan en nu krijgen de kinderen straf.

Unfair vind ik. Ik zou je man voor straf een paar dagen binnen houden

Ofwel; tijd voor een goed gesprek tussen jou en je man hierover. Bij de buurvrouw zou ik een dezer dagen even uitleggen dat je hier niet zo gelukkig mee bent. Basta.
En je kindeen weer lekker naar buiten!

GreenTea

GreenTea

18-05-2012 om 09:38

Ik begrijp het niet helemaal. Als mijn dochter jarig is en we vieren het voor de familie dan komen haar vriendinnetjes/buurtkinderen ook gewoon langs en eten mee terwijl ik die niet expleciet heb uitgenodigd. Wat is precies het probleem?

Ely

Ely

18-05-2012 om 09:43

Geen vergoeding

Wel even langsgaan en zeggen dat het niet de bedoeling was en vragen of het allemaal goed is gegaan. Ik zou iets meenemen, bloemetje, cadeautje oid. Wel iets kleins. een vergoeding vind ik eigenlijk beetje raar.
Hier zijn de feestjes ook altijd met letterlijk een open deur dus als ik je buur was zou ik het alleen maar gezellig hebben gevonden, mits ze zich gedragen hebben natuurlijk

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ach

Geef een kleinigheidje voor kind en maak een vriendelijk praatjes met uitleg en een excuus. Voor de lieve burenvrede.

Annet

Annet

18-05-2012 om 10:03

Zijn andere kinderen uit de buurt wel uitgenodigd?

Als wij thuis een verjaardag vieren (niet het kinderfeestje) dan worden familie en vrienden uitgenodigd. Buurtkinderen nodigen we niet uit.
Als op de dag zelf buurtkinderen toch aan komen lopen, zijn ze soms welkom om ook even binnen te komen, wat lekkers te eten. Het fijne van niet uitnodigen is dat je ze ook weer weg kunt sturen.

Ik zou zeker een praatje maken met de buren, geen vergoeding aanbieden maar wel uitleggen waarom je kinderen zijn gekomen.

T&T

T&T

18-05-2012 om 10:17

Hihihi... en volwassenen?

Weet je dat er ook grote mensen zijn die dat nog steeds doen? Op grote bruiloften ongenodigd binnenlopen en zich te goed doen aan eten en drinken de een denkt dat hij bij de bruid hoort de ander denkt dat het wel een kennis van de bruidegom zal zijn... ik moest er wel een beetje om lachen.
Het kan natuurlijk niet! maar goed, je hebt je kinderen terecht gewezen, en ik zou even een babbeltje maken met de buren, voor alle duidelijkheid; jij hebt het op dat moment niet in de gaten gehad, zelfs een moeder heeft niet altijd ogen in haar achterste
groetjes, Tess

Rosase

Rosase

18-05-2012 om 10:29

Wel straf

Je hebt het verboden en ze hebben het aan hun laars gelapt. Straf is in mijn ogen dus terecht.

Dat je man ook wat laks is geweest? Ja dat kan, maar je had met je kinderen een afspraak gemaakt. Niet met je man. Ik ben het dus niet met Akke eens.

Ik zou ook een kleinheidje voor de jarige kopen en dat brengen onder het mom van: ze waren al te gast en bij deze alsnog het cadeautje

Maylise

Maylise

18-05-2012 om 11:29

Verschil

Ik zou in jouw geval boos zijn omdat ze inderdaad ondanks een expliciet bevel toch ongehoorzaam zij geweest. Ik zou de kinderen daar dus inderdaad straf voor geven. Niet zo zeer voor het vergrijp op zich maar wel voor het ongehoorzaam zijn.

Het vergrijp zelf vind ik niks voorstellen. Als ik een feestje geef zou ik het prima vinden als de buurkinderen langs zouden komen. Daar hoeven ze echt niet expliciet voor uitgenodigd te worden. Zo arm en ongastvrij zijn we nog niet dat wat lekkers en een glaasje limonade extra er niet af kan. Ik zou als ik jouw buurvrouw was er dus echt helemaal niet mee zitten. Ik heb volgens mij nog nooit een feestje gegeven zonder ongenodigde gasten. Er komt altijd wel iemand extra aanwaaien/opdagen. Dus wat buurkinderen die langskomen is echt geen punt.

Daarentegen vond jij het wel een probleem en heb ze het expliciet verboden. Ik vind het wat dat betreft ook logisch dat ze een flinke straf krijgen.

Fiorucci

Fiorucci

18-05-2012 om 12:09

Flinke straf?

Hier zouden ze een standje krijgen, om even een ouderwets woord te gebruiken. Flinke straffen bewaar ik voor flinke vergrijpen..

akke

akke

18-05-2012 om 12:27

Reaktie

Ik weet nog steeds niet hoe oud de kinderen zijn. Dat vind ik toch van wezenlijk belang. Ik stel mij voor dat het zo gegan is:moeder slaapt overdag, tussen de middag is ze een poosje wakker. Ze spreekt haar kinderen(7 jaar? , 12 jaar?) aan op hun gedrag en maakt hierover afspraken. Vervolgens gaat moeder weer slapen, vader let niet op of vind het niet belangrijk. Kinderen houden zich niet aan de afspraak (feest, lekkers), de verleiding is groot. Gastvrouw stuurt ze niet weg, vader corrigeert niet, begeleidt ze niet. Een kind van 7 heeft deze begeleiding echt nog nodig, van een kind van 12 verwacht ik dat ze zich aan de afspraak houden.

Dan vind ik het niet fair om een (jonger)kind een flinke straf te geven terwijl de begeleiding er niet was. Verwachten jullie echt van een kind dat die zich uren aan een afspraak houdt, terwijl de verleiding groot is, zonder begeleiding hierin?

Vader had de zorg, hij had de vinger aan e pols moeten houden, de kinderen bij zich moeten roepen toen ze weer naar de buren gingen. Aanspreken en desnoods een kleine straf voor een jklein vergrijp. Vader doet niets, kinderen eten lekker mee waardoor het vergrijp 'groter'wordt. Vervolgens volgt daar een 'grote' straf op. Vind ik echt niet reeel.

Maar goed; leeftijd is van belang vind ik.

koentje

koentje

18-05-2012 om 14:02

Waar het volgens mij al eerder misgaat

is de communicatie tussen jou en je man. Jij hebt nachtdienst en dan ben je toch zeker niet aanspreekbaar als je slaapt? Zo doen wij dat tenminste wel.
Als dat dan blijkbaar toch nodig is, dan moet je man bespreken wat je wel en niet goed vind wat de kinderen doen en laten. En als jij slaapt, zorgt man dus dat de kinderen zich houden aan ouderlijk gestelde regels. Is dat niet gelukt, dan mag man een oplossing bedenken: eventuele straf voor de kinderen en goedmaken-voor zover nodig- met de buurvrouw.
Met name vader heeft zich onverantwoordelijk gedragen. Huisarrest dus!☺

Fiorucci

Fiorucci

18-05-2012 om 14:08

En akke

Daarbij kan het ook nog zo zijn dat de buren zo gastvrij waren en de kinderen even uitnodigden. Mijn dochter deed ook ineens mee aan het kinderfeestje van een buurmeisje buiten, terwijl ze niet uitgenodigd was. De buren hadden haar erbij gevraagd toen ze langsliep.

Snuggle's

Snuggle's

18-05-2012 om 14:51

Geen bloemetje

Dat je je kinderen hierop aanspreekt vind ik logisch, je had ze immers iets verboden wat ze toch hebben gedaan. Vader had daar beter op moeten letten, maar toch.

Maar bloemen of een kado voor de buren? Waarom? Ze hadden de kinderen toch niet binnen hoeven laten? Of hadden ze gevraagd of ze weg wilden gaan?
Hier komen op verjaardagen ook vaak buurt kinderen. Die heb ik dan niet uitgenodigd, maar op andere dagen staan ze ook voor de deur dus waarom nu niet? Dat vind ik geen enkel probleem

Ik zou me erg opgelaten voelen als ik daarvoor een bloemetje zou krijgen. Dat zou het groter maken dan het is. Als je ze tegen komt kan je de buren er nog even op aanspreken en je excuses maken als dat goed voelt. Ik denk dat het geen probleem is.

Niet te moeilijk doen

Ten eerste zou ik na een nachtdienst met mijn man afspreken dat hij op de kinderen moet letten, en dat zou ik ook tegen de kinderen zeggen: vandaag moet bij je vader zijn voor vragen etc. En je dan ook echt nergens mee bemoeien.
Ten tweede vind ik dat er erg moeilijk wordt gedaan over onuitgenodigd meeeten op een feest. Wie weet hebben die mensen zelf wel gezegd dat het goed was. Ik zou mij in elk geval niet doodschamen. Als het je echt zo dwars zit kan je bij die buren vragen of ze het vervelend vonden dat je kinderen er waren. Als dat zo is kan je alsnog je excuses aanbieden.
Maar ik denk dat het wel losloopt.

Snuggle's

Snuggle's

18-05-2012 om 16:28

Lezer

Nee dat zou ook niet heel raar vinden, daar zijn het kinderen voor. Misschien wel als het pubers zijn die horen te weten dat dit vreemd is, maar anders niet. Ik zou er ook echt geen enkele moeite mee hebben, echt niet. Ik vind het mijn verantwoordelijkheid wie er in mijn huis komt. Als er dus buurkinderen binnen zijn os dat omdat ik ze binnen gelaten heb toch?

Ely

Ely

18-05-2012 om 18:19

Maar lezer

Hoe ging het dan verder? Je hebt een bbq, komen mensen binnen die vervelend deden en toen? Gingen ze niet weg toen je ze wegstuurde?

Snuggle's

Snuggle's

18-05-2012 om 22:31

Lezer

Dat is in mijn ogen wel een heel erg andere situatie. Dat waren pubers die moedwillig kwamen om de boel te verpesten. Daar had ik uiteraard ook problemen mee gehad.
Maar ik vind dat geen vergelijkbare situatie.
Even aangenomen dat het hier niet over pubers gaat, maar over jonge kinderen.

Yura

Yura

19-05-2012 om 08:29

Normaal

Hier gaat het altijd zo op verjaardagen eigenlijk. Wij hebben heel veel verjaardagsvisite en wie komt die komt en wie niet komt komt niet. Meestal zitten er zo rond de 50 man en die krijgen allemaal een Indische rijsttafel. De kinderen spelen buiten met elkaar en als het eten klaar is roep ik ze binnen, maar vaak spelen er ook buurkinderen mee en als die ook mee eten vind ik dat prima, maar ze moeten het wel even aan hun ouders melden anders wachten die met eten. Weinig mensen worden expliciet uitgenodigd, binnen de familie weten we van elkaar wie er wanneer jarig zijn en op een verjaardag daarvoor roep ik op welke dag ik het vier en ik zie wel wie er komt. Soms kan ik er zelf nog 3 dagen van eten en geef ik wat mee in bakjes aan deze en gene, maar de laatste keer was het eten vrijwel op. Ik zou het dus heel erg vinden als een buurvrouw achteraf mij geld zou willen geven, een cadeautje voor de jarige wat iemand opperde vind ik dan een leuker idee. En ik zou het ook erg vinden als die kinderen zwaar gestraft worden, ik bied ze immers het eten aan en ze doen in mijn ogen niks verkeerds door bij ons aan te schuiven. Maar goed dat is misschien ook een stukje cultuur.

Ely

Ely

19-05-2012 om 11:40

Lezer

Klinkt als een vervelende ervaring, met die pubers maar ik denk dat het uitzonderlijk is dat het zo gaat en dat het daarom niet nodig is die ervaring op andere situaties te projecteren.

'als ik het berichtje van bengel lees krijg ik toch de indruk dat haar kinderen storend aanwezig waren bij de buren en vooral aan het eten waren.'

Die indruk is jouw perceptie, dat staat nergens. Er wordt een zorg geuit of het wel gepast was maar er staat mi nergens iets over ongepast gedrag.

bengel

bengel

19-05-2012 om 16:56

Reactie

Bedankt voor jullie reacties.
mijn kinderen zijn 5 en 8. De jongste kan erg druk zijn, en vraagd meestal wel of iets mag, de oudste daarentegen, luisterd slecht en meent dat ze alles mag.
Ik heb het er gisteravond met m'n man over gehad, hij vond het wel goed zo, en had niet gehoord dat ik nee gezegd had. Maandag, als de kinderen op school zijn, ga ik er even langs.

Groetjes Bengel

Maylise

Maylise

19-05-2012 om 17:43

Bengel

Ik zou in dit geval niet naar de buren toe gaan. Ik denk echt dat die er geen probleem mee hebben.

Ik zou alleen boos zijn op de kinderen omdat ze direct ongehoorzaam waren geweest.

Ik zou er in elk geval geen problemen mee hebben als de buurkinderen tijdens een feestje even langs kwamen om wat lekkers te halen.

Hier ook

een gezin in de straat die regelmatig feestjes geven en er tientallen kinderen zijn (en dus nog meer volwassenen) en die buurvrouw vindt het prima dat de mijne naar binnen loopt en ook iets snaait. Ze is dan niet uitgenodigd maar omdat die groep kinderen dan met sate en van alles op de straat (deur open) heen en weer lopen is het ook wel onduidelijk.

Enfin mijn buurvrouw vindt het prima, ik heb het even gevraagd. Ik heb haar namelijk een keer daar letterlijk weg getrokken, excuses etc, maar kreeg toen direct de reactie dat het prima was "nee joh is goed hoor" en sindsdien kom ik alleen even langs om te vragen "of het echt wel mag en wel uitkomt, bedankt".

koentje

koentje

20-05-2012 om 22:50

Ook al zegt buurvrouw

dat het oke is: ik zou mijn kind toch gewoon leren dat ze nergens onuitgenodigd naar binnen gaan. En al helemaal niet iets lekkers pakken 'omdat het er nu eenmaal staat' en anderen het ook doen.
Want tot welke leeftijd is datdan geoorloofd?

Tja koentje

Ik had als regel dat mijn kinderen nooit ergens binnen mochten spelen zonder dat eerst bij ons te melden. Dus zomaar ergens naar binnen gaan mocht niet.
Het probleem is meer dat vader ja zei en moeder nee, en dat de kinderen hebben besloten naar de ouder met het leukste antwoord te luisteren . Vind de "schuld" meer bij de ouders liggen dan bij de kinderen.

Fianna

Fianna

21-05-2012 om 13:33

Wat is het probleem?

Ik geef ook wel eens feestjes voor vrienden waar kinderen komen waarbij ik de kinderen in de buurt niet uitnodig, domweg omdat mijn kinderen heus wel met die kinderen spelen, maar ik verder niks met de ouders heb. Op zo'n dag mogen de buurtkinderen ook gewoon komen spelen, net als op andere dagen en ook wat meesnaaien. Wel zeg ik altijd dat ze dat even moeten gaan vragen. Gezellig toch! Zie het probleem niet zo.
Waar ik me juist aan erger is als anderen hier in de buurt een feestje hebben de kinderen die op het feestje zijn uitgenodigd gaan buitenspelen en vervolgens andere kinderen in de buurt die niet zijn uitgenodigd verbieden om mee te spelen omdat ze niet op het feestje zijn uitgenodigd.

Kom op, we leven maar eens. Een beetje er van genieten kan geen kwaad Je kan er best van uitgaan dat de buren je kinderen hadden weggestuurd als ze het niet hadden gewild!

Fianna

Fianna

21-05-2012 om 13:37

Fay

Het probleem is meer dat vader ja zei en moeder nee, en dat de kinderen hebben besloten naar de ouder met het leukste antwoord te luisteren . Vind de "schuld" meer bij de ouders liggen dan bij de kinderen.'

Sterker nog, de schuld ligt volledig bij de ouders. Logisch dat je als kind luistert naar de ouder met het leukste antwoord.

Trouwens, ik ga er van uit dat de kinderen niet zo maar naar binnen zijn gelopen, maar dat er voor hen is open gedaan en er iets gezegd is als: kom maar binnen. dan ben je gewoon uitgenodigd. En mensen die uitgenodigd zijn op feestjes mogen gewoon wat van het aangeboden eten en drinken nuttigen.
verbaas me er altijd over dat volwassenen kinderen verbieden wat chippies uit een schaal te pakken zonder aan de gastheer/vrouw te vragen, maar het zelf niet vargen of ze wat mogen pakken.

Margriet*

Margriet*

21-05-2012 om 22:29

Fianna

"ik ga er van uit dat de kinderen niet zo maar naar binnen zijn gelopen, maar dat er voor hen is open gedaan en er iets gezegd is als: kom maar binnen. dan ben je gewoon uitgenodigd. En mensen die uitgenodigd zijn op feestjes mogen gewoon wat van het aangeboden eten en drinken nuttigen."

Dat gesprek vindt niet altijd plaats. Probleem met mooi weer is dat tuinhekken wijdt openstaan. Kinderen lopen dus meestal gewoon de tuin in mee met de andere kinderen. Ik vind het meestal goed maar wij hebben ook een aantal buurkinderen die altijd vooraan staan, inderdaad graai, graai, alles weg maar waar de buurkinderen nooit welkom zijn. Je komt daar de tuin niet in.... Dat geeft verder niets maar hun kinderen gaan wel los in de buurt zonder dat ze daar enig zicht ophouden (wij zien die ouders nooit). En die kinderen zijn oud genoeg om netjes te vragen of ze welkom zijn (ze zijn ook best beleefd) maar met feestjes gaan ze helemaal los...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.