Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Sinilind

Sinilind

22-09-2009 om 20:20

Kinderen en energie-dranken?

Ik weet niet waar ik deze moet posten, dus in Algemeen dan maar. Ik verbaasd me steeds meer over de comsuptie van energie-dranken door (zeer) jonge kinderen. Ik heb het niet hier over pubers van 16 die een nachtje willen doorfeesten, maar over kinderen uit groep 7 en 8 of brugpiepers die het na school of tijdens de pauze bij de plaatselijke supermarkten komen halen. In een van de supermarkten waar ik vaak kom, zitten ze gewoon in grote kartonnendozen bij de kassa's, en ze gaan dan mee samen met koekjes en chips. Ik vind het eigenlijk een zeer kwalijke zaak, maar weet niet zo goed wat eraan te doen. Ik zie het ook op school, als lerares vraag ik me soms ook bij extreem drukke leerlingen of ze soms een paar RedBulls op hebben. Als ouders, hos staan jullie ten opzicht ven energy dranken, en is het niet tijd voor een actie net als met letten op vet of iets deg. Ik vind het zorgwekkend
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mee1977

mee1977

22-09-2009 om 21:12

Hier mogen ze het niet

Hier al paar keer "ruzie" met oudste dochter gehad. Veel meisjes uit haar klas krijgen elke dag een paar euro, waar dan dus energiedrank van gekocht word. En hier mogen ze het niet. Tijdje geleden liep oudste toch met een blikje (helaas ik liep net naar de winkel en zag haar dus) en ze kon het inleveren. Ik vind dat dus niet gezond. Hier dus een verbod op die drankjes.

Ik had zelf een collega (17 jaar) die op 1 avond 17.00 tot 21.00 zeker 4 energiedrankjes dronk.. En ze vertelde zelf ook dat ze elke dag pas 01.30 naar bed ging omdat ze gewoon niet eerder slaap had. Gohh hoe zou dat komen?? En toen ze hartkloppingen had kreeg ze van huisarts te horen als ze zo doorgaat dan zal ze de 30 niet halen.. En zoals het bij een puber hoort, dat mens kletste uit zijn nek.. Het kwam echt niet door haar levenstijl. Nee tuurlijk niet, droom lekker verder.

Ik vind het vreemd dat het zo vrij te koop is voor jonge kinderen.. Sommige van 7 a 8 jaar lopen er al mee.. 1 klasgenoot van dochter heeft adhd, ze slikt ritalin en drink regelmatig energiedrank.. Waar zit dat verstand van die ouders???

Guinevere

Guinevere

22-09-2009 om 21:23

Mee1977, enigszins o.t.

Ik denk dat er teveel cafeïne in die drankjes zit om gezond te kunnen zijn voor het doorsnee kind. Het voorbeeld van het kind met ADHD vind ik heel treffend. Cafeïne is bij ADHD een bekend middel om de hersenen beter te laten werken. ADHD-ers worden er juist rustig van. Voor de huidige medicatie er was is het geloof ik ook als zodanig ingezet. Dus ik kan me goed voorstellen dat een ADHD-er er meer van gebruikt dan een ander. Kan je vertellen dat mijn eigen zoon met ADHD er ook erg goed op reageert, hij wordt er juist rustig van in tegenstelling tot niet-ADHDers.

Inge N

Inge N

22-09-2009 om 21:48

Die *drankjes

Ik werk in het voortgezet onderwijs en die drankjes zijn funest voor de concentratie van de leerlingen. Naast de chips en andere snelle hyperkoolhydraten die ze nuttigen. Ik zou willen dat de verkoop aan kinderen onder de 16 verboden werd.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2009 om 22:17

Mijn dochter

Mijn dochters drinken energydrank. De jongste neemt naast een pakje wicky ook een blikje energydrank mee naar school en dat is dan ook de enige cafeïne die ze tijdens een dag binnenkrijgt. Net als haar zus lust ze geen koffie en thee. Ik daarentegen drink koffie vanaf mijn tiende jaar. Dat was bijna een ritueel moment 'zo kind, je bent 10 nu mag je koffie!'. Ik weet serieus niet wat er slechter is: een koffiedrinkende puber of een puber die dagelijks 1 of heel soms 2 blikjes energydrank nuttigt. Zoals bij veel is het belangrijk om maat te kunnen houden lijkt me. 1 Blikje lijkt mij voor een wat ouder kind geen ramp.

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2009 om 22:28

Piek

Energydrinks zorgen voor enorme pieken, de concentratie cafeine er in is vele malen hoger dan in een kop koffie. Je hartslag en je bloeddruk krijgen een enorme optater.

Tirza

Tanderosie

ik zeg nooit zoveel kwaad in die energie drankjes,ik kocht standaard voor elk kind 1 blikje per week,als traktatie ,zeg maar.
laatst vertelde mijn tandarts dat heel veel jongeren tegenwoordig last hebben van tanderosie(glazuur wat van de tanden verdwijnt),en dat de grote boosdoeners die energie drankjes zijn.
ik ben acuut gestopt met het aanschaffen van die drankjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2009 om 23:45

Slecht voor de tanden

Alles met prik en suiker is een aanslag op de tanden. 10 Jaar geleden zou de tandarts cola misschien de schuld gegeven hebben.
Ik promoot energydrankjes beslist niet hoor. Ik vind echt dat ze er met mate van moeten 'genieten' (ik snap niet wat ze er lekker aan vinden...), maar 1 zo'n klein blikje kan wel door de beugel denk ik.

Ik hoop dat mijn gekopieerde lijstje een beetje netjes in beeld komt. Het grote getal is de hoeveelheid cafeïne per liter. Ik drink de hele dag door koffie. Weliswaar een slap aftreksel uit een automaat, maar ik zit ruim over de hoeveelheid ven 1 blikje red bull. Zo bekeken denk ik dat de schade van 1 blikje wel meevalt, maar een grotere hoeveelheid kan voor wat ik ervan lees echt wel slecht zijn.

concentratie (mg/L)

typische unit

consumptie per unit (mg)

koffie
340
1 kop = 0,10 L
34

thee (theobromine)
240
1 kop = 0,10 L
24

cola
124
1 blik = 0,33 L
41

red bull
320
1 blik = 0,25 L
80

Hier in huis niet

Hier in huis krijgen ze géén energiedrank, maar ik ben denk ik een ouderwetse moeder, ik koop ook geen cola, hoogstens voor een verjaardag ofzo (tsja dan heb je soms bezoek dat om cola verzoekt...). Hier is het ranja door de week of water of melk of thee of sjudeorange (verse) en in het weekend of bij hoogtijdagen ijsthee of dubbelfris, soms taxi of vruchtensap. En dan altijd nog maar 1 pak.
Ze drinken het vast wel eens...van hun zakgeld, hoewel ik denk dat ze dat ook wel zonde van het geld vinden. Oudste neemt liever drinken van thuis mee dan dat ze op school koopt en vindt wicky ook lekker en sju ook. Oudste wordt ook hyper van cola of energiedrankjes, en weet dat zelf ook wel (ook van snoep overigens). Oudste verorberd liever ijs voorzover ik weet. Jongste krijgt nog te weinig om veel van die drankjes te kopen en gebruikt het weinige dat ze krijgt meestal om er in het centrum wat snoep mee te kopen of ook een ijsje of ze spaart het op.
Ik zou het niet afpakken als ze ermee liepen, wel ze waarschuwen voor de gevolgen. Ik denk ook dat als ik er zo'n item van zou maken het juist weer 'spannend' wordt om wél te kopen. Dus ik maakt er niet zo'n groot punt van, waarschuw wel en bied het niet aan.
groeten albana

Minet

Minet

23-09-2009 om 08:55

En hier

Ik koop het nooit, ben er echt op tegen. Toch kopen mijn zoons het zelf wel eens, ze zijn ruim 17, ik kan ze niet tegenhouden. Ze weten heel goed wat het met hen doet, en kopen het soms als ze uitgaan, en voelen dat ze moe worden, dan schijnt een blikje energiedrank net die boost te geven die ze graag hebben.

Hillary

Hillary

23-09-2009 om 08:55

Andere stoffen

De hoeveelheid cafeine valt dan misschien in vergelijking tot een kop koffie nog wel mee. Maar van de extreme hoeveelheden taurine en Glucuronolactone is op dit moment nog niet bekend wat die voor gevolgen kunnen hebben. Gelukkig hebben mijn kinderen (groep en 8) er nog geen interesse in. Zo ja dan zal ik het zeker verbieden. Op dit moment vinden ze het nog spannend als ze eens een glaasje cola mogen.
Een neefje had er op die leeftijd ook altijd al veel interesse in. Toen kwam er een uitzending van Radar en die heeft zijn moeder hem laten zien. Daarna nooit meer over gehoord.
Overigens staat me bij dat een paar jaar geleden nog wel eens werd aangeraden om het mee te nemen tijdens de cito-eindtoets.

Massi Nissa

Massi Nissa

23-09-2009 om 09:51

Bij ons op school

... zijn energydrankjes verboden. We hadden stuiterballen in de les die in een pauze vier blikjes achterover hadden geslagen. Er waren er zelfs die handel dreven in dat spul.
Groetjes
Massi

Albana (ot)

ik heb vaak wat blikjes cola en ander fris in huis voor bezoek, onze kinderen zijn nog klein en wij drinken het zelf nauwelijks, dus als je bezoek erom vraagt heb je het wel, maar zit je niet achteraf met een bijna volle fles.

Hier ook niet

dochter van 12 heeft het wel geproefd en ze vindt het lekker. Ik vind het zelf absoluut niet nodig, op deze leeftijd hebben ze nog genoeg energie, en zo niet, dan ga je maar vroeger naar bed. Mijn kinderen drinken alleen als we uit eten gaan weleens prik, maar dan caffeïne vrij (zoals Root Beer of Sprite), maar zelfs dat haal ik niet in huis.
Ik drink als we bijvoorbeeld heel lang of laat rijden een 5 Hour Energy, maar dat is niet op caffeïne gebaseerd.

Maylise

Maylise

23-09-2009 om 19:06

Niet thuis

Ik koop nooit energy drinks. Ik vind ze vrij duur, niet lekker en overbodig. Daarnaast is het ongetwijfeld ook nog niet gezond. We hebben altijd wel frisdrank in huis waaronder cola maar nooit energy drinks.

Buitenshuis zullen ze het het vast wel nuttigen. Onze twee jongste kinderen (13 en 10 jaar) drinken het nog niet en hebben er ook geen interesse in. Voor de oudere kinderen kan ik niet spreken.

Overigens vind ik het niet persé verschrikkelijk slecht spul. Wat dat betreft ben ik het wel met Kaaskopje eens.

Ik heb zelf ook wel eens Red Bull of Black Booster of iets soortgelijks gedronken maar ik merk er niks van. Krijg er geen extra energie van of zo. Maar dat krijg ik van koffie ook niet. Mijn schoonzusje wil na 18:00 geen koffie meer omdat ze anders niet kan slapen. Ik neem gerust vijf minuten voordat ik ga slapen een driedubbele espresso. Nadeel is wel dat ik koffie 's ochtends ook niet kan gebruiken om wakker te worden. Dus over het effect van dat soort drankjes kan ik niet mee praten.

Ik heb er geen bezwaar tegen als mijn oudere kinderen ze nuttigen. Zover ik weet drinkt overigens alleen mijn zoon van 19 regelmatig energy drinks. Hij zegt er energie van te krijgen. Hij koopt ze dus zelf. Hij heeft er ook nooit om gevraagd of ik ze wil kopen.

Net als met veel dingen denk ik wel dat je het beperkt moet nuttigen.

Maylise

Tirza G.

Tirza G.

23-09-2009 om 22:47

In espresso maylise

zit, in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, erg weínig cafeine. Toevallig loopt er een draadje over in HNH. Cafeine heeft tijd nodig om "los" te laten uit de koffiepoeder en in je oplossing terecht te komen en bij espresso gaat het zetten veel te snel om dat te laten gebeuren.
Oud-klasgenoten van dochter hebben vorig jaar voor hun PWS geexperimenteerd met energydrinks. De hele klas hoefde ze daarna niet meer, het effect op de bloeddruk en hartslag was schokkend. Energydrinks zijn vele malen zuurder dan cola en andere frisdranken en dus ook een veel grotere aanslag op het gebit.

Tirza

Maxime.M

Maxime.M

23-09-2009 om 23:04

Hier talen ze er niet naar

Dat scheelt dus, hier hebben ze gelukkig geen interesse in energydrankjes en ik koop het dus nooit. Wel heel soms hebben we redbull in huis, mijn man vindt dat lekker, de kinderen mogen het niet (ze zijn 11 en 13) wel hebben we cola en 7-up in huis. Als ze het maar niet belachelijk veel drinken en 's ochtends en 's avonds goed hun tanden poetsen vind ik het prima (wij dronken thuis ook altijd cola en 7-up en ik heb al mijn tanden nog en ben niet dik geworden Ik las laatst ergens dat diksap net zo slecht is qua suikers.
Een ding vind ik jammer, ik heb mijn kinderen het zelf leren drinken (frisdrank/zoete drankjes). Ook thee met suiker. Ik heb een vriendin die nooit suiker in huis had en haar kind alleen maar water liet drinken en dus thee zonder suiker. Het kind (is nu 11) en taalt niet zo erg naar zoetigheid als mijn kinderen. (maar goed, je weet niet wat hij gaat doen als hij echt in de pubertijd komt)

Maxime

Blikjes of flessen (kroet)

Nou nee, dat lijkt me enigzins overbodig. Van bijzonder dingen die nooit iemand drinkt alleen 1 iemand koop ik altijd al een halveliter-fles(b.v. cola-light, dat drinkt hier de buurvrouw altijd). En zo'n blikje dat heeft zo'n rare inhoud, net teveel voor een glas en te weinig voor 2 glazen..Dus drinkt iemand 1 glas, kan je de rest weggooien (of alsnog aan de kinderen geven bij wijze van traktatie, hahaha) drinkt iemand 2 glazen dan heb je al te weinig. Nee dat maar zo'n halve liter fles dan scheep ik m'n man wel op met de rest, want kan zo dicht en in de koelkast erna en dan kan je het best nog even bewaren.En voor drinken dat vaker wordt gedronken koop ik gewoon literflessen, mijn kinderen zijn wel oud genoeg om d'r af te blijven en mits goed afgesloten krijgen we genoeg bezoek om 't op te krijgen voordat het bederft.(zeker in de zomer als iedereen toch meer dorst heeft).
groeten albana

cqcq

cqcq

24-09-2009 om 22:57

Indianenverhalen..

Het lijkt mij allemaal overdreven. Red Bull bestaat voornamelijk uit suikers, Taurine en caffeine en wat toegevoegde vitamines. De hoeveelheid caffeine is vergelijkbaar aan de hoeveelheid caffeine in een kop sterke koffie. (nog nooit gehoord dat je dat niet mag mengen met alcohol).

Taurine is een lichaamseigen eiwit, wat bijvoorbeeld ook in borstvoeding voorkomt. (en synthetisch) nagemaakt dus ook in flesvoeding.
Het lijkt me inderdaad niet verstandig om er veel van te drinken als je wilt slapen i.v.m. de caffeine, maar niet veel onderverstandiger als het drinken van koffie 's avonds.

Blikjes ot

t was maar een idee...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.