tonny
02-10-2011 om 17:04
Kinderboekenweek - doe je daar wat aan?
Vroeger kreeg ik van mijn peettante altijd een boek als het kinderboekenweek was, mijn broer ook. En dan meteen het boekenweekgeschenk.
Voor mijn eigen kinderen kocht ik meestal ook een boek in die periode, hoewel dat minderde toen de Lijsters en die andere series op school werden aangeboden.
Nu wil ik graag een prentenboek kopen voor mijn twee kleinkinderen. Ik kan nostalgisch in de boeken van vroeger duiken, maar wat zouden jullie aanbevelen? Het zijn nog maar ukkies hoor, die twee, maar een paar boeken in de kast kost niet zoveel ruimte en ze groeien er vanzelf in.
Nowee
02-10-2011 om 17:27
Nog steeds
koop ik ieder jaar voor ieder kind een boek tijdens de kinderboekenweek, al vanaf hun geboorte. Oudste is inmiddels 14 die wilde vorig jaar niet meer, toen zat ie in de tweede VO. Hij wilde niet meer geassocieerd worden met KINDERboekenweek, de druif.
Ik zou wel kiezen voor een boek wat bij hun leeftijd past, boeken op de groei kopen heb ik eigenlijk nooit gedaan (op een voorraad Nijntjes vanaf hun geboorte na, zo leuk).
Fiorucci
02-10-2011 om 19:00
Tonny
Er zijn zat prentenboeken al voor heel jonge kinderen geschikt. Heb je misschien een leuke kinderboekenwinkel in de buurt?
ishtar
02-10-2011 om 19:17
Mijn favorieten
'raad eens hoeveel ik van je hou'
en ik vind 'ik zou wel een kindje lusten' ook een erg leuk boekje. Dat is van Sylviane Donnio.
Verder vroeg jongste van de week wanneer het weer kinderboekenweek zou zijn. Hij wist nog van vorig jaar dat ze dan een boek mochten uitzoeken. Leuk dat hij het leuk vindt!
Tineke
02-10-2011 om 19:37
Mijn huidige toppers
De gele ballon, van Charlotte Dematons. Geen tekst, maar eindeloos kijkplezier, steeds opnieuw zoveel in te ontdekken.
De paraplu, van Ingrid en Dieter Schubert. Wederom geen tekst, maar toch een hele belevenis.
Biene M.
02-10-2011 om 19:51
Tonny
Ja, "Raad eens hoeveel ik van je hou" vindt mijn zoontje heerlijk om samen te lezen en ik ook. Is ook in allerlei leuke cadeauversies verkrijgbaar, met een knuffeltje of zo. Andere favoriet is "Max en de Maximonsters". En "Welterusten kleine beer" en de andere boeken uit die serie.
Verder koop ik veel kinderboeken, maar niet speciaal in de kinderboekenweek. Meestal zijn die geschenken toch net voor een andere leefijd of gewoon helemaal niet leuk.
Shonagh
02-10-2011 om 20:19
Tonny
Wat een leuk idee ! En als ze wat groter zijn dat ze dan meegaan met oma om een boek uit te zoeken.
Temet
02-10-2011 om 20:47
Ik speel vals
Ja, ik doe aan kinderboekenweek, maar dat is omdat zoon jarig is op 12 oktober (dus of in, of vlak na de kinderboekenweek). Hij heeft dus al een paar keer het kinderboekenweekprentenboekje gehad. Hoewel, nu ik erover nadenk heeft hij dat boek (was overigens geen succes, dit itt het jaar daarvoor) met Sinterklaas gehad.
Dus ja, Kinderboekenweek is voor mij een goede gelegenheid om boeken te kopen, maar dan ook omdat het zo mooi uitkomt met verjaardag van zoon.
Groeten,
Temet
Nausicaa
02-10-2011 om 21:18
Vroeger,
toen mijn kinderen nog jonger waren, kocht ik elk jaar traditiegetrouw samen met hen een kinderboek. Ik heb er nog steeds goede herinneringen aan. Nu hebben we ook een heel ruim gesorteerde (kinder)boekenwinkel in mijn dorp.
Toppers van toen? Raad eens hoeveel ik van je hou, Over een kleine mol die wilde weten wie er op zijn kop gepoept had, Rupsje nooitgenoeg, alle boeken van Kikker (Max Velthuijs), alle boeken van Marianne Busser en Ron Schroder (o.a. Liselotje).
Tink
02-10-2011 om 21:54
Leuk idee tonny
Onze jongste dochter kreeg bij haar doop (paar weken oud was ze) het grote boek over het eendje Kiki kado van haar peettante en peetoom. Inmiddels is ze bijna 4 en is het een van haar lievelingsboeken. Ze kent de verhaaltjes bijna uit haar hoofd
De schrijfster is Amy Hest.
Vic
02-10-2011 om 22:40
Altijd
Ik koop ieder jaar boeken voor de kinderen tijdens de kinderboekenweek. Ook voor baby's heb je heel leuke boeken, prentenboeken, voelboeken of knisperboekjes.
Anneque
03-10-2011 om 09:33
Prentenboeken voor kleintjes
Tonny, ze zijn nog klein, je kleinkinderen, toch? Voor kleintjes vond ik de kartonnen prentenboeken over Klein Wit Visje heel leuk. Zien er mooi uit, stevig, met herkenbare thema's (mama kwijt, kleuren benoemen) en een heel klein educatief elementje erin (daag, krabje ACHTER de steen, daag slakje IN de schelp, etc. etc).
Ze zijn gemaakt door Guido van Genechten.
skik
03-10-2011 om 09:49
Wat leuk tonny
Leuk om een nieuwe traditie te starten: elke kinderboekenweek een nieuw boek van oma.
Monkie van Dieter Shubert is leuk, da's een verhaal zonder tekst, je kan het er zelf bij verzinnen. Het gaat over een jongentje die zijn knuffelaap verliest en natuurlijk weer terugvindt. Mooie tekeningen.
skik
mar
03-10-2011 om 10:01
Hier ook
altijd een boek (en meestal meer) met de kinderboekenweek.
De boeken van Dieter en Ingrid Schubert waren hier ook favoriet, behalve Monkie, ik weet ook niet waarom.
De mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept had was heel leuk. Een andere favoriet was 'Bommes, waar ben je' over een eendje wat zijn moeder kwijt raakt in het riet. Heel mooi getekend.
Ook de boeken van Elsa Beskow werden graag en vaak gelezen. Met name Pelle's nieuwe kleren.
ChrisH
03-10-2011 om 11:08
K. heksenvet!
Afgelopen vrijdag heb ik samen met zoon een prentenboek zitten bestuderen in een wachtruimte van het Sophia Kinderziekenhuis. Toen we werden geroepen heb ik het snel weggelegd zonder te kijken van wie het was en had daar later een beetje spijt van.
Na het lezen van jouw post dacht ik laat ik die Gele Ballon van Charlotte Dematons eens opzoeken op Google en laat het nou net dat boek uit de wachtkamer zijn! Erg leuk inderdaad, je ziet telkens weer nieuwe dingen in die tekeningen. Als je klein bent is het volgens mij echt een magisch boek.
Chris
Anneque
03-10-2011 om 11:23
Dematons
Heeft ook een ontzettend leuk en mooi Sinterklaasboek gemaakt, in dezelfde stijl, zonder tekst.
Andere stijl, ook mooi en zonder tekst, ook weer veel te zien: de boeken van Thé Tjong-Khing over Taart ("Waar is de Taart?" plus 2 opvolgers).
pooh bear
05-10-2011 om 08:01
Kinderboekenmarkt
wij vinden kinderboekenweek altijd erg leuk. Onze dochter mag in elk geval elk jaar een boek uitzoeken op de boekenmarkt van school.
Verder gaan we bijna elk jaar wel ergens naar een kinderboekenbal of zoiets.
Zo is er in de bibliotheek van Rotterdam elk jaar een boekenmarkt met schrijvers en allerlei workshops met het thema van de kinderboekenweek.
Vorig jaar zijn we in Den Haag geweest waar ze ook een grote kinderboekenmarkt hadden met schrijvers.
Dat vind ze erg leuk ze mag dan altijd nog een boek bij een van de schrijvers kopen met handtekening natuurlijk.
albana
05-10-2011 om 08:39
Hier ook nog steeds
Ik ging vroeger ook met mijn moeder tijdens de kinderboekenweek een boek kopen/uitzoeken. Maar mijn moeder was juf op een basisschool dus was met zulke dingen ook bezig. Een écht boek, met een harde kaft en een papieren omslag erom. Dus geen pocket ofzo.
En nu doe ik het met de kinderen ook, met jongste tenminste. Mijn moeder was het niet gegeven om oma te worden dus het voelt ook wel een beetje als een soort ritueel dat we uitvoeren voor mijn moeder/hun oma.
Oudste niet meer (is 18) niet alleen omdat ze leeftijd er niet meer voor heeft, maar ook omdat haar interesse voor boeken meer op het vlak 'populair' ligt dan op 'echte boeken'. Niet dat daar wat mis mee is, maar het is gewoon 'anders'. Met jongste (13) kan ik er nog steeds enorm van genieten. Die doet alsof ze in een grote snoepwinkel is en geen keuze kan maken en kan intens genieten ervan. Leest álle achterflappen van boeken die in aanmerking komen en luistert goed naar het advies van winkelmevrouw. Ze moet er ook even aan ruiken en voelen........2 jaar terug wilde ze een boek niet want dat 'voelde' niet lekker. Winkelmevrouw zelf geniet ook dat zie je gewoon....En vondt een boek dat niet lekker bevoelt een heel goede reden om de andere te kiezen, hahaha. Ik zie ook nu na zoveel jaren vaak dezelfde gezichten/families met kinderen langskomen. 1 ex-klasgenootje zie ik écht nooit met haar dochter....alleen dus in die boekwinkel met de kinderboekenweek.
Wij gaan er wel voor naar een échte boekenwinkel. Niet naar een bruna of een slegte ofzo.....Nee naar 1 die al generaties lang in 1 familie is ofzo en waar de winkelmevrouwen met bezieling kunnen vertellen over de boeken.
groeten albana
Manda Rijn
05-10-2011 om 21:34
Nee
hier komen jaarlijks enorme stapels dure boeken binnen via koopverslaafde opa en oma, echt prachtige boeken zijn het, staaaapels hoog. Verder besteden ze er op school veel aandacht aan en leest dochter zelf graag in haar biebboek die ze met haar vader maandelijks uitzoekt.
ik geloof dus niet dat ik deze kinderboekenweek een boek ga kopen.
toppers van de dreumessen hier waren/zijn:
- grote beer en kleine beer
- muis (flapjes die open kunnen, titels zoals Waar woont muis ?)
- boeken met dierenfoto's (vooral de boerderijdieren doen het altijd goed hier).
ik zu gewoon eens de boekenwinkel in stappen en wat nieuw uitgebrachte kinderboeken bekijken.
Anne Carin
09-10-2011 om 12:36
Kinderboekenweek
Mijn, en destijds ook zoons, absoluut favoriete kinderboek was Floddertje van Annie M.G.Scmidt. Vooral dat verhaal over die tomatensoep, hij viel letterlijk van de bank van het lachen! Ieder keer weer!
Zoon mocht en mag nog steeds (hij is nu 14) een boek uitzoeken met kinderboekenweek. Wij ouders zijn allebei lezers dus dat is er met de paplepel ingegoten, zeg maar. Zoon leest nu ook graag, mn van de bieb.
Kraanvogel
09-10-2011 om 17:37
Ik zou wel een kindje lusten....
Ik, lezer, kom uit een gezin van lezers. Dus kreeg ik elk jaar met boekenweek een boek. Als ik geluk had: met handtekening van 'de schrijver van dienst'.
Dus zijn Dochter (6mnd, lust elk boek) en ik gisteren haar eerste 'ter ere van de kinderboeken week' boek wezen kopen. En Oh, wat zijn er toch ontzettend veel leuke boeken. Waarschijnlijk was het voor Dochter beter geweest om zo'n badboekje te kopen (kan ze sabbelen wat ze wil) maar helaas zag ik "Ik zou wel een kindje lusten" liggen. En dat is dan weer een van mijn favoriete kinderboeken. Dus die is het geworden.
Er zat wel een pluche krokodil bij. Dat hoeft van mij nooit zo, want Dochter heeft al meer dan genoeg knuffels, maar de versie zonder krokodil hadden ze niet. Maar wat blijkt: Het kindje lust wel een krokodil. Het beest sabbelt blijkbaar lekker.
Dus zojuist heb ik het boek (voor)gelezen, terwijl Dochter de krokodil at. Goede verdeling van werk, zal zeg ik het zelf .
Kraanvogel.
(heeft het boekenweek geschenk al uit).