huizekids
19-02-2015 om 11:58
kinderbijslag
Wat betalen jullie allemaal van de kinderbijslag?
Reserveren jullie daar ook nog iets van voor bv grotere uitgave?
Mixer
19-02-2015 om 12:11
Niks
Kinderbijslag gaat gewoon in de pot, er wordt niet specifiek iets van betaald...
Het komt hier trouwens op een aparte rekening binnen die ik niet zo vaak check. En eens per zoveel tijd maak ik die rekening leeg richting onze spaarrekening. Het is voor ons geen geoormerkt geld, in elk geval.
huizekids
19-02-2015 om 12:17
toelichting
Ik zal het nog even toelichten.
Ik ben gescheiden en de kinderen zijn 9 dagen bij mij en 5 bij hun vader.
In eerste instantie was afgesproken dat ik alles wat met de kinderen te maken had zou betalen dus ook kleding als ze bij hem zijn omdat ik de kinderbijslag ontvang. Nu in de praktijk merk ik dat het heel lastig is om ook voor bij hem kleding te kopen en dan nog financieel uit te komen want er komt herhaaldelijk te kleine kleding terug. Om dit gemakkelijker voor mezelf te maken heb ik voorgesteld of elke keer alle kleding van mij mee en weer terug of per kwartaal een bedrag zodat hij zelf het kan verzorgen. Nu wil hij, uiteraard, meer dan ik had voorgesteld dus vandaar mijn vraa.,
Emine
19-02-2015 om 12:53
Ik zou eerder kijken....
....of ik de kosten voor de kleding wat kon reduceren. Grote doos op marktplaats kopen voor 25 euro bv. Zodat het ook niet zo erg is als je kleding meegeeft en vervolgens te kleine kleding terugkrijgt. Waarmee ik niet zeg dat de kinderen in vodden moeten lopen he.
Zo op het eerste oog komt de afspraak mij overigens niet eerlijk over, omdat de kinderbijslag natuurlijk niet toereikend is voor de kosten van een kind.
Betaalt je ex nog alimentatie?
amk
19-02-2015 om 13:56
ook gescheiden
ook hier gaat de kinderbijslag op de grote hoop.
Ook ik ben volledig verantwoordelijk voor de financien mbt dochter. Daarom betaalt vader mij alimentatie.
Ik heb met vader afgesproken dat er 3 sets kleding bij hem liggen en dat ik wel hoor als er iets te klein is.
En ze neemt gewoon elke keer kleding mee. En dan komt er iets mee terug. Met vakanties of speciale gelegenheden gaan er gericht meer of speciale dingen mee.
Nu is haar stiefmoeder van het shoppen en ik niet, dus dochter wilde wel een keer samen met stiefmoeder shoppen als haar zussen naar school moesten. Toen hebben we afgesproken dat ik het kledingbudget van 3 maanden over zou maken met een lijstje wat er bij mij nog nodig was en de rest was dan om voor daar te besteden. En daar kwamen ze prima mee uit. Nu hebben we niet echt een dit hoort hier en dat hoort daar situatie. Het gaat over en weer, wat dus wel eens als consequentie heeft dat net die ene broek daar ligt waar zij dan niet is. Maar dat is haar probleem en niet het onze.
Zelf koop ik veel tweede hands en krijgen we ook nog best veel, dus haar kast ligt behoorlijk vol.
Paddington
19-02-2015 om 13:56
Bij ons
een 50-50 regeling. Ik krijg daarom ook maar de helft van de kinderbijslag. Dat geld gaat naar dochter als kleedgeld. Zij groeit niet meer zo hard en komt goed uit met het geld. Kleding bij haar vader, wordt geregeld door haar vader.
Het voordeel is wel dat dochter echt niet gaat lopen in te kleine kleding, dat zit niet lekker of dat staat niet.
Misschien dat je kunt aangegeven dat je graag een onderbouwing wilt hebben, waarom hij meer geld denkt nodig te hebben? Misschien denkt hij dat hij ook moet zorgen voor schoenen en een winterjas bij hem. Dat zijn de duurdere uitgaven, dus daar zou een misvatting in kunnen zitten.
tsjor
19-02-2015 om 14:11
Eerder
Januari: winterkleren (wat dan nog echt nodig was);
April: rekening aanvullen (wat dan ook altijd nodig was)
juli: zomerkleren
Oktober: sinterklaascadeautjes.
Nu heb ik nog maar één dochter van 17 en gaat de kinderbijslag volledig op aan reiskosten naar school (MBO), het is dan nog te weinig.
Wellicht kun je aan ex voorstellen dat je kinderen kleedgeld krijgen, waar ze zelf wat van kan kopen en waar ze dan wellicht ook zuinig op is.
Altijd te kleine kleren mee terug krijgen lijkt mij overigens wat merkwaardig: die voorraad is dan toch een keer op?
Tsjor
Kaaskopje
19-02-2015 om 22:40
Alweer een poosje terug
maar bij ons werden er kleren van gekocht. Misschien denk ik wat 'hardvochtig' maar als je het geld niet nodig hebt om de noodzakelijke kosten van kinderen mee te dekken, vind ik het zijn doel voorbij schieten.
Ik heb geen ervaring met twee huishoudens en hoe om te gaan met kinderbijslag, maar het lijkt mij eigenlijk wel zo overzichtelijk om dat niet te verdelen. Je zou eventueel af kunnen spreken, maar misschien is dat een rare gedachte van mij, dat hij het kan compenseren door iets minder alimentatie te betalen.
amk
20-02-2015 om 07:12
kaaskopje
er is in de alimentatie al rekening gehouden met beperkte kosten bij de andere ouder.
amk
20-02-2015 om 07:16
en kaaskopje
dat het op de grote hoop gaat wil niet zeggen dat het niet aan de kinderen besteed wordt. Of dat het niet nodig zou zijn om rond te komen. Het wordt alleen niet speciefiek bewaard voor de kinderen.
Het is onderdeel van het totaal budget van een huishouden. En van het totaal wat er binnenkomt wordt het huishouden draaiende gehouden.
Barvaux
20-02-2015 om 07:38
eens met amk
Dat je niet hoeft te wachten voor het binnen is om kleding te kopen of dat je het niet oormerkt zegt niets over of je het wel nodig hebt voor de kinderen. Als de kinderbijslag opeens stopt hebben heel erg veel mensen toch opeens een stukje kwartaal over. Er komt alleen net voor die kinderbijslag wat meer inkomen in zodat ze niet alleen begin jan/apr/jul/okt kleding en schoenen hoeven te kopen. Die mensen hebben een buffer en kunnen op andere momenten hun slag slaan.
Kaaskopje
21-02-2015 om 00:32
Niet opmerken
Alleen al het feit dat je niet opmerkt dat er een paar honderd euro op de rekening wordt bijgeschreven is voor mij een totaal ondenkbare situatie.
Toen de kinderen zo'n 10 tot 17 jaar waren, kon er bij ons geen buffertje opgebouwd worden, dus waren we echt afhankelijk van het extraatje van de kinderbijslag voor kleding en schoenen. Ook van onszelf. Uiteraard zijn er ook situaties denkbaar dat je het voor iets anders gebruikt, zoals rekeningen betalen, dat is tenslotte ook in het belang van het hele gezin. Toch ben ik al járen voorstander van kindertoeslag naar inkomen, net als huur- en zorgtoeslag.
Barvaux
21-02-2015 om 05:04
kaaskopje
Niemand had het hier over niet opmerken.
Wel over niet oormerken.
wil40
21-02-2015 om 09:29
Zoals Kaaskopje aangeeft.
Ik merk het inderdaad niet op of de kb gestort is, het gaat automatisch door naar onze spaarrekening. Wij krijgen verder geen toeslagen, de kb voelt als een extraatje. Het komende jaar gaat zoon naar mbo, is de verwachting, en dan leggen we het bij de reiskosten.
Als ik gescheiden zou zijn zou ik de kb ook hard nodig hebben. Als er in de berekening van de alimentatie al rekening mee is gehouden dan betaald ex van huizekids dus een bedrag wat samen met de kb toereikend moet zijn?
Raar dat er steeds te kleine kleding mee terug komt. Tijd om de kleding van de kinderen in beide huizen eens goed door te spitten en inventariseren per kwartaal. Wat kan weg, wat moet er bij gekocht worden? Schoenen en jassen zijn de duurste uitgaven, dat kan niet allemaal dubbel.
Geld naar je ex terwijl hij misschien wat t shirts te komt kort lijkt me onnodig.
Wie regelt de was, de sportkleding, ondergoed, sokken, verzorgingsproducten, nachtkleding? Daar gaat ook geld inzitten.
Tijd om voor beide kinderen een kledingbudget vast te stellen en je eigen financiele plaatje daar naast te leggen. Kb is nooit toereikend voor alle uitgaven w.b je kinderen, er zijn meer uitgaven
dan kleding. ( kinderfeestjes, schoolreisjes, contributies, sparen voor studie, schoolspullen enz.)
Barvaux
21-02-2015 om 10:44
wil
Met niet opmerken bedoelt Kaaskopje dat je zo'n groot inkomen hebt dat je het verschil niet ziet of het wel of niet is gestort. Dat jij het automatisch overmaakt naar een spaarrekening zegt dat je het niet nodig hebt, dat is weer wat anders. Aan de andere kant kun je zeggen dat je het wél nodig hebt want zo kun je sparen en anders veel minder en sparen hoort er natuurlijk wel bij in een huishouden en huishoudboekje.
Ik vind ook dat kinderbijslag vanaf een bepaald bedrag minder mag worden en ik vind ook dat je bij heel veel kinderen het moet afbouwen (niet bij meerlingen overigens) maar niet op hetzelfde niveau als zorgtoeslag en huurtoeslag alsjeblieft! Bij zorgtoeslag is het afgelopen bij een gezamenlijk inkomen van 37.145 en bij huurtoeslag op 29.235. Dat is net boven en ruim onder modaal!
Pietje
21-02-2015 om 12:49
Niet opmerken van kinderbijslag
Heeft volgens mij niet altijd te maken met hoe hoog je inkomen is maar ook hoe je met geld omgaat. De moeder van mijn stief had het niet door toen ze vier maanden geen alimentatie kreeg (€250pm) terwijl ze een toen iets van een modaal inkomen had. Lijkt me best een verschilletje maken. Maar zij 'oormerkte' niet en leende (vooral bij haar ouders) als ze aan t eind van haar geld een stuk maand over hield. Ik ben daar stiekem best een beetje jaloers op, lijkt me zo heerlijk zorgeloos.
Kaaskopje
21-02-2015 om 13:08
Barvaux oormerken
Ach ja, ik hoor ook bij het gros van alle Nederlanders... die kunnen vaak niet lezen)
Kaaskopje
21-02-2015 om 13:15
Extraatje
Wil: Ik merk het inderdaad niet op of de kb gestort is, het gaat automatisch door naar onze spaarrekening. Wij krijgen verder geen toeslagen, de kb voelt als een extraatje.
Het is ook niet dat ik mensen die het niet nodig hebben de kb misgun. Maar in het kader van wat er momenteel gaande is in Nederland, vind ik het heel onrechtvaardig overkomen als mensen met voldoende inkomen 'gespekt' worden met extraatjes als de KB, terwijl bij anderen de zorg wordt afgeknepen naar onaanvaardbare proporties.
Ik mag nog een week aan mensen uitleggen dat ze ondanks de vervelende bijwerkingen tóch maar even moeten doorzetten met wéér een ander merk, omdat dat medicijn nu eenmaal goedkoper is en moet ik wéér aan iemand uitleggen dat in tegenstelling tot vorig jaar de pedicure niet meer vergoed wordt...
wil40
21-02-2015 om 20:18
Kaaskopje.
Ik ben het met je eens. Maar dan zou de kinderbijslag afgeschaft moeten worden en alleen kindgebonden budget, dat gaat wel naar inkomen
Kaaskopje
22-02-2015 om 00:17
Wil
Het maakt mij niet uit hoe het heet. Zolang wat nu kinderbijslag heet maar nog steeds bij iedereen die het nodig heeft terechtkomt.
Leen13
22-02-2015 om 01:15
Gewoon voor iedereen versterkt de solidariteit
http://bureaudehelling.nl/artikel/een-armoedige-verzorgingsstaat
"Dit is bekend komen te staan als de Paradox of Redistribution: hoe meer uitkeringen en voorzieningen gericht worden op de armen, hoe kleiner de kans dat we armoede daadwerkelijk verminderen. Dus het inkomensafhankelijk maken van de kinderbijslag, het eigen risico in de zorg, de zorgpremie, de AOW, of wat voor sociale voorziening dan ook; het schaadt de lage inkomens meer dan dat het ze helpt"
Meisje Klein
22-02-2015 om 13:29
Eens, maar
Ik vind ook dat de kinderbijslag inkomensafhankelijk moet worden. Wij zetten het direct op spaarrekening van kinderen, om later hun studie mee te kunnen bekostigen. Leuk dat dit kan, maar absurd natuurlijk want daar is het niet voor bedoeld.
Er zou alleen wel iets tegenover mogen staan en idd wat AnneJ schetst: dat ontstaat het beeld dat alleen de armen voor extra's in aanmerking komen terwijl de verzorgingsstaat er voor iedereen zou moeten zijn. Die betalen immers het meest en dat is dan slecht voor de solidariteit. Ik ben voor het afschaffen van al die brei met toeslagen en het gewoon via de inkomstenbelasting te laten lopen. Maar goed dat is een andere discussie.
OT: vriendin van mij had een kinderkledingwinkel en is ermee gestopt, ze voert nu alleen maar damesmode. Reden: er waren echt maar 4 pieken per jaar dat er flink kinderkleding werd gekocht. Kennelijk oormerken de meeste mensen het nog wel en kopen zij kleding op het moment dat de kinderbijslag binnen is.
Katniss
22-02-2015 om 13:52
We zijn wel klaar met nivelleren
Het kindgebonden budget is al inkomensafhankelijk, de hypotheekrente-aftrek wordt afgetopt, ik denk dat we wel een beetje klaar moeten zijn met nivelleren.
De kinderbijslag is hier overigens wel bestemd voor kleding. Ik krijg ongeveer 500 euro per kwartaal en daar kun je precies drie mensen voor kleden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.