Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

kind ziek en ik moet werken

Een probleem wat vast meer ouders hebben. Mijn kind is ziek, en ik heb een baan waar ik niet thuis kan werken en mijn collega's en cliënten enorm in de kou laat staan als ik niet kom. Maar andere opvang is ook niet echt voor handen. Mijn ouders wonen ver weg, maar vooral werken ook allebei, net zoals mijn vrienden die in de buurt wonen. Als ik anderen vraag hoe ze het oplossen, is het antwoord eigenlijk altijd ouders of schoonouders.
Voorheen had ik een goede gastouder, waar ziek zijn niet zo'n probleem was, maar toen zij gestopt is,
Bleek er in de omgeving geen andere gastouder te zijn die ook bso doet.
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar ideeën van anderen. Ik zou best zieke kinderen van anderen op willen vangen als ik vrij ben, als soort wederdienst, maar dan moeten we elkaar natuurlijk wel vooraf leren kennen. En waar vind ik deze mensen? Of heeft iemand een andere suggestie?


Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2016 om 19:03

Hoe oud is de zieke?

Ten eerste vervelend natuurlijk dat je kind ziek is. Beterschap. Maar hoe oud is kind?

Ilse

Ilse

17-01-2016 om 19:07

Juiste prioriteit stellen

Uit ervaring weet ik dat dat heeeel moeilijk is. Maar de prioriteit ligt op zo'n moment toch echt bij je kind als er niemand anders is. Als ze ziek is denk ik altijd als eerste: hoe krijg ik dat op m'n werk geregeld... Daar voel ik me dan weer schuldig over. Hier werkt mijn man gelukkig meestal thuis als het kind ziek is.

Klaartje

Klaartje

17-01-2016 om 19:25

Buren??

Heb je geen buren waar ze eventueel terecht? Hier zijn de buurkinderen nu weer wat ouder, maar er heeft wel vaker eentje onder een dekentje op de bank gelegen als moeder moest werken en ik toch thuis was.

Moedervan2

Moedervan2

17-01-2016 om 19:43 Topicstarter

Mijn kinderen zijn 4 en bijna 2.

Uiteraard ligt de prioriteit bij mijn kinderen, en heb ik me ook echt wel eens ziek gemeld als eigenlijk een kind ziek was. Toevallig is de oudste nu wat korter op elkaar ziek. Ik kan dat natuurlijk niet te vaak doen, wil mijn baan niet verliezen. Dan zijn de consequenties ook voor hun wel heel erg groot.

En de buren, tja die werken ook. En de andere buren die niet de naaste buren zijn ken ik eigenlijk niet. Ik moet denk ik vooral mijn netwerk vergroten, met mensen die hetzelfde probleem ervaren, of iemand vinden die ze betaald zou willen opvangen, maar waar vind ik ze?

Imogen

Imogen

17-01-2016 om 19:48

via school?

De oudste is 4, die zit dus op school? Misschien kun je via school in contact komen met andere ouders? Er zullen er vast meer zijn met kleinere kinderen thuis, die de mogelijkheid hebben om te helpen.

Tine Winkel

Tine Winkel

17-01-2016 om 19:51

calamiteitenverlof

maar voor zoiets is er toch calamiteitenverlof (ipv je ziek te melden, bedoel ik)
En idd proberen je netwerk uit te breiden - maar daar heb je natuurlijk voor morgenochtend niets aan. Lastig!

Moedervan2

Moedervan2

17-01-2016 om 20:29 Topicstarter

Dank

Dank voor jullie reacties. Ik had ook niet de illusie het voor morgen op te lossen hoor. Meer voor in de toekomst.

Ik ben zzp'er, dus waarom ik niet kom maakt op zich niet heel veel uit, betaald krijg ik toch niet. Dat is niet het probleem, dat haal ik later wel weer in. Maar wil mijn plekje niet kwijt raken. Ik vind 'mijn kind is ziek' zelf eigenlijk niet kunnen, maar dat is misschien ook vooral mijn idee. Ik zal eens navragen op school en de opvang, inderdaad grootste kans dat ik ze daar vind.

Goudvis

Goudvis

17-01-2016 om 20:44

paracetamol

Helaas hadden wij ook niet echt een vangnet voor zulke situaties. Vaak hebben we het kind als het niet al te ziek was met een paracetamol erin dan toch maar afgeleverd op school of KDV. De meeste keren ging dat goed. Was dat echt geen optie, dan moest 1 van ons toch vrijnemen of thuiswerken. En 1 keer heeft de buurvrouw opgepast.
De oudste (13) blijft tegenwoordig alleen thuis als hij ziek is, de jongste (8) is altijd zo aardig ziek te worden op mijn parttimedag of in het weekend. Dus dan is het te doen.

over paracetamol

Bij mij is de paracetamol-truc nog eens lelijk afgelopen. Ik dacht dat zoon - toen bijna 2 - weliswaar wat verhoging had, maar met een pcmmetje erin wel naar de creche kon. Dat ging ook goed, maar aan het eind van de middag steeg de koorts erg hard, en werd ik alsnog gebeld. Rap naar huis, en net toen ik mijn fiets wilde parkeren kwam het tweede telefoontje: zoon was in een stuip geschoten en de ambulance was gebeld.
Het liep allemaal goed af, maar de leidsters op de creche waren zich een rolberoerte geschrokken en daar heb ik me achteraf wel rot over gevoeld.

Dat wat betreft: met paracetamol toch naar de creche of school. Je kan het doen, maar naar mijn idee eigenlijk alleen als je vrij zeker bent dat er niet echt iets aan de hand is, anders is de kans groot dat je later alsnog alles uit je handen kunt laten vallen.

Ben je alleenstaand? Want ik lees niets over een partner.

Wij hebben inderdaad mijn ouders als achterwacht. Toevallig werkte dat vorige week niet, want toen bleken ze naar een uitvaart te zijn (en namen dus ook niet op), maar meestal zijn zij de reddende engelen. Maar dat werkt alleen als ze redelijk snel ter plekke kunnen zijn.

Ik zou inderdaad het netwerk proberen te vergroten. De suggestie om dat via de school te doen vind ik een hele goede. Kijk of je iemand kunt vinden die niet of nauwelijks buitenshuis werkt, leg je dilemma uit, en probeer afspraken te maken. Probeer desnoods een pool van een paar mensen te creëren. Een advertentie plaatsen kan natuurlijk ook.

Overigens was het bij mij zo (en dat komt vaak voor, vziw) dat mijn kinderen op het kdv nog vrij regelmatig wat hadden, maar sinds ze op school zitten nauwelijks nog ziek zijn. Maar ja, een of twee keer per jaar is het toch wel raak en dan moet je wat.

Succes ermee

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-01-2016 om 21:52

Toch die gastouder?

Maar dan eentje voor calamiteiten en vakantie-opvang? Wij hadden iemand waar ze eenmaal in de week tussen middag een boterhammetje aten en waar we bij nood altijd op terug konden vallen.

Eigenlijk inderdaad dat netwerk. Wij hadden naast opa en oma nog 3 ad hoc oppassen achter de hand.
Tegenwoordig kunnen wij allebei heel makkelijk vanuit huis werken, dus meestal weten we het zo wel op te lossen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2016 om 23:17

Facebook

Je zou kunnen kijken of er belangstelling is om een besloten Facebookgroep op te zetten voor ouders die elkaar kunnen helpen in dit soort situaties. Of een whatsappgroep. Dan kun je al gaan overleggen als kind zich niet lekker blijkt te voelen.

Moedervan2

Moedervan2

18-01-2016 om 11:22 Topicstarter

Ginny, hoe heb je die gastouder geregeld? Via een gastouderbureau of zelf (zwart)? Ik vraag me af of er veel gastouders zijn die dat doen. En betaal je dan iedere maand het gastouderbureau bemiddelingskosten? Het zou een ideale oplossing zijn.

ik ben inderdaad alleenstaand.

Dank voor het meedenken allemaal.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-01-2016 om 11:43

Zwart

Dit was zo incidenteel en vrijblijvend dat ik eerst in het informele circuit heb gezocht. Ken echter iemand anders die wel zo'n afspraak met de gastouder heeft. Die wil ook geen bso doen ivm halen en brengen in combi met slaapje van de andere kinderen, maar met vakantie-opvang en ziekte geldt dat niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-01-2016 om 11:43

Gastouder dan gastouder bureau

Bedoel ik.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-01-2016 om 11:45

Pfffff

Het gaat weer goed. Ik ken iemand die wel zo'n afspraak met een gastouder van een gastouderbureau heeft, bedoel ik dus.

Oppas

Oma's van vriendinnen, vriendinnen van buren, kinderen van bekenden.

Ik heb mijn oppas gevonden door de buurvrouw, het is haar vriendin. Dus roep tegen iedereen die je tegenkomt: ik zoek oppas, ken je iemand?

Mijn oppas van vroger was de moeder van mijn moedersvriendin, dus een oppasoma. Pas stond er in de krant dat een meisje een oma zocht en had gevonden.

Dus roep rond, zet op je Facebook dat je oppas zoekt, misschien vind je weer iemand,

Suze

Suze

18-01-2016 om 19:36

Zwart of wit

Een gastouder is wit als de gastouder zijn/haar inkomsten zelf netjes opgeeft.

Als "werkgever" van een gastouder ben je dus niet verplicht iets in te houden tenzij je 3 of meer dagen dezelfde gastouder inschakelt (tenminste zo was het een tijdje geleden, weet niet of de regels intussen gewijzigd zijn).

Dus je hoeft je als "werkgever" van een gastouder niet bezwaard te voelen je gastouder contant te betalen.

Idem dito bij hulpen.

Noet

Noet

18-01-2016 om 20:04

klopt Suze, regeling is er nog

let wel drie dagen : drie x een uur of 3x 24 uur, dat maakt niet uit,

Ja klopt

Je komt dan niet in aanmerking voor kinderopvangtoeslag. Dat krijg je alleen als je gastouder bij een bureau is aangemeld.

lieverdje

lieverdje

19-01-2016 om 09:17

jeetje, wat een stress!

eigenlijk zou het toch helemaal logisch moeten zijn dat je zelf thuis blijft bij je kinderen (geen verwijt hoor, zo bedoel ik het niet!). De kinderen zullen als ze ziek zijn toch ook het liefst door een vertrouwd persoon in een vertrouwde omgeving verzorgd worden.

Ik weet zo geen passende oplossing. Je vraagt nogal wat om iemand om op een ziek kleutertje/peutertje te passen.... dat betekent voor de oppas ook dat die de hele dag aan huis gekluisterd is. Het ligt natuurlijk ook aan wat voor ziek de kinderen zijn; als ze een besmettelijke kinderziekte hebben zal een gastouder ze ook niet willen hebben vanwege de andere kinderen. Hetzelfde zal gelden voor buikgriep (ook besmettelijk) of andere 'bewerkelijke' ziektes. Persoonlijk wil ik best wel eens oppassen op andermans kinderen (gebeurt ook wel soms) maar als dat betekent dat ik elk kwartier een diarreeluier moet verschonen of met emmertjes in de weer moet, dan niet. Dan moet het wel gaan om de kinderen van m'n zus of goede vriendin die heel erg omhoog zit, ofzo.

Je hebt er nu niets aan, maar is het niet verstandiger om je zaken anders te regelen? Je bent nu alleenstaande ouder van 2 kleine kinderen, bent zzp'er en je hebt geen familie/vrienden in de buurt om op terug te vallen. Dat klinkt wel heel kwetsbaar en stressvol. Is er geen mogelijkheid om dichter bij opa/oma te gaan wonen, of op zoek te gaan naar een baan in loondienst waarbij je je gewoon kan ziekmelden? En is de vader van je kinderen helemaal uit beeld of kan die hierin nog iets betekenen?

Christel

Christel

19-01-2016 om 09:27

Pardon lieverdje?

Zoek een baan in loondienst waar je je gewoon kan ziekmelden? Bedoel je dat je je moet ziekmelden als je een ziek kind hebt? Als je een ziek kind hebt neem je vrij, ruil je (indien mogelijk) een dag, werk je (indien mogelijk) thuis, maar je meldt je natuurlijk niet ziek. Je bent niet ziek, je hebt een ziek kind. Dat is heel vervelend overigens.

lieverdje

lieverdje

19-01-2016 om 09:48

pardon

ik heb het weer verkeerd opgeschreven. Nee, zo bedoel ik het niet. Maar als zzp'er heb je gewoon pech als je niet kunt werken en als je in loondienst bent heb je als het goed is iets meer verlofmogelijkheden in dit soort gevallen zonder gelijk niet meer betaald te worden en al je werk later in te moeten halen.

Brigit

Brigit

19-01-2016 om 19:16

Loondienst

Nou, ik ben in loondienst. En ik kan me echt niet zomaar ziek melden, zelfs als ik zelf ziek ben is dat heel lastig omdat er dan heel veel afspraken moeten worden afgebeld met mensen die daar wel op gerekend hadden en hun planning op hebben aangepast. Net als TS laat ik dan enorm mijn collega's en clienten in de kou staan.
Het maakt niet uit of je zzp er bent of in loondienst, het hangt af van je soort werk.
Gelukkig heb ik een man die wat flexibeler kan zijn in zijn werk en die een ziek kind kon opvangen.

bieb63

bieb63

19-01-2016 om 21:33

tja

als je werkt en je hebt kinderen dan zijn er consequenties als je adhoc moet afhaken ivm ziek kind. M.i. een simpel feit. Er zijn wat wettelijke regelingen (zorgverlof), maar daar zitten (uiteraard) grenzen aan. En daarbij zal in principe voor iedereen die werkt er consequenties zitten aan het onverwacht niet kunnen werken ivm ziek kind. Consequenties voor de werkgever, en/of consequenties voor collega's, en/of consequenties voor klanten en/of financiele consequenties (voor jezelf of de werkgever). Dat is wat het is. En dat zal uiteraard voor het ene beroep makkelijker op te vangen of te compenseren zijn dan voor het andere, en zal het voor de ene werksituatie of de toevallige dag/periode dat het plaatsvind meer of minder consequenties hebben.

lieverdje

lieverdje

20-01-2016 om 09:55

nouja, ander werk dus

ja maar, wie gaat er voor? Die collega's of je kind? Ik geef toe dat ik makkelijker praten heb dan TS, maar het lijkt me niet verstandig om als alleenstaande ouder werk te hebben waarbij je niet ziek kunt zijn/vrij kunt nemen voor onvoorziene omstandigheden, zonder sociaal vangnet in de buurt.

Lieverdje

"maar het lijkt me niet verstandig om als alleenstaande ouder werk te hebben waarbij je niet ziek kunt zijn/vrij kunt nemen voor onvoorziene omstandigheden, zonder sociaal vangnet in de buurt."

Lieverkoekjes worden niet altijd gebakken. Heb jij een goede baan met ruime verlofmogelijkheden voor TS in de aanbieding? Dat het handig is een sociaal netwerk in de buurt te hebben, daar is TS inmiddels zelf ook achter denk ik.

Groeten,

Temet

gestopt

Ik ben om die reden gestopt met werken na de geboorte van ons derde kind. Kind 2 was (en is) chronisch ziek en was vanaf dat hij naar school ging elke week wel minstens een paar dagen of dagdelen thuis. Kind 3 kon niet wennen op de opvang (is ook later niet gelukt, en de eerste jaren op school waren dramatisch), en mijn vangnet (mijn ouders) viel vrij abrupt weg omdat mijn vader ernstig ziek werd en mijn moeder voor hem moest zorgen.
Maar ik was toen ook (net) niet meer alleenstaand, dus dat kon gelukkig.

Inmiddels nog steeds 1 kind wat veel ziek is, 1 kind dat aan school al meer dan genoeg heeft en nog 2 andere kinderen (die ook wel eens ziek zijn enz). Mijn vader is overleden, mijn moeder oud en kan niet veel meer, mijn man heeft geen contact met zijn familie en werkt zelf fulltime+... Dus nog altijd is de ruimte die ik heb om te werken beperkt. Ik ben net begonnen met een piepklein vrijwilligersbaantje om weer een beetje in het proces te komen. Maar een 'echte' baan? ik zou niet weten hoe ik het moest regelen met alle ziekte/vrije dagen/vakanties/dokters- tandarts- ortho- therapeuten- bezoeken enz.

Puck

Puck

20-01-2016 om 12:46

sorry lieverdje

Ik vind dat je overal wel heel makkelijk een oplossing voor hebt. Behalve wat hierboven al door o.a. Temet is gezegd schrijf je: kun je niet dichter bij opa en oma gaan wonen? Yeah right, ten eerste is dat een heel eenvoudig te realiseren iets natuurlijk NOT en en tweede: zitten opa en oma daarop te wachten? Misschien werken opa en oma wel of hebben ze andere bezigheden en willen helemaal niet ingeschakeld worden voor dit soort dingen.

lieverdje

lieverdje

20-01-2016 om 14:03

puck en Temet

Het zijn maar suggesties. Ik denk zelf dat het niet erg realistisch is om een oppas te vinden voor zieke kinderen van 2 en 4 jaar eerlijk gezegd. Iemand uit de (vage) kennissenkring zal dat niet graag doen, een buurmeisje van 15 (die anders wel beschikbaar is voor oppas 's avonds) laat je dat ook niet doen en gewone gastouders doen het ook niet zomaar. De samenleving is er (helaas voor TS) toch op ingericht dat je je kind zelf opvangt als het ziek is. Tenzij het gaat om een langdurige ziekte, daarvoor is er het medisch kinderdagverblijf.

Tja, en vind maar eens een baan met ruime verlofmogelijkheden....ja hoor eens, die zijn er wel. TS heeft op een aantal punten (alleenstaand met kleine kinderen, geen vaste baan) misschien pech momenteel. Het probleem wat ze nu heeft lijkt me van dezelfde orde als dat je beter kunt verhuizen om dichter bij je werk te gaan wonen. Niet iets wat 1-2-3 geregeld kan worden, maar wat wel een verstandige en praktische keuze zou zijn.

Netwerk

Dat is wat je inderdaad nodig hebt en daar moet je zelf actief naar op zoek en vooral Dtv! Ofwel durf te vragen. Als je het niet vraagt doet niemand het voor je.

Er zijn veel vrouwenbanen in het onderwijs en de zorg waarbij kinderen/cliënten afhankelijk van je zijn. Als jij er niet bent is er geen zorg/les. Als je er heel vaak niet bent omdat je kind ziek is, kan je vertrekken, voor jou een ander. Ook als je geen zzp'er bent. Stel je voor dat de juf van je eigen kind er iedere keer niet is omdat haar eigen kind ziek is, daar is maar heel kort begrip voor. Net als dat je vindt dat je demente moeder op tijd uit bed gehaald moet worden ook al heeft de verzorgster zieke kinderen. En smorgens bellen dat je vrij neemt omdat je kind ziek is, is in zulke banen niet mogelijk.

Netwerk is dus wat je nodig hebt. Mijn ouders zijn niet altijd beschikbaar, ik vraag mijn broer wel eens, die heeft een kantoorbaan en kan dan bij mij thuis werken, maar ik vraag ook buren of moeders van vriendjes van de kinderen waar ik zelf ook wat beter contact mee heb. Zo lossen wij met elkaar ook de studiedagen van school ook op. Ene keer heb ik een. Huis vol en andere keer zitten ze daar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.