Ella2007
24-01-2012 om 17:28
Kind wil stoppen met (team)sport
Kind 11 jaar, doet al 4 jaar aan een teamsport, traint nu 3 keer in de week en speelt daarnaast nog een wedstrijd wil stoppen met de sport. Hij vind het niet meer leuk. Voorheen was het spelelement het voornaamste in de trainingen, maar nu hij ouder wordt wordt er meer op conditie getraind, en dat vind hij dus saai (wat ik overigens volledig begrijp, maar om beter te worden, hoort dat er wel bij). Daarbij is het een teamsport en heeft hij moeite met een aantal teamgenoten die al flink aan het pubereen en uitproberen zijn. De trainer geeft ook meer straf (aan het hele team), omdat er een aantal teamgenoten niet luisteren: wat weer leidt tot meer conditietraining. (Dat is straf, want dat vinden ze saai). Kortom: zonde dat zo het plezier in de sport vergald wordt, en hij overweegt dus om ermee te stoppen. Wat is wijsheid ? We gaan ook praten met de trainer hoor, maar dit blijft maar terugkomen. Ik vind het ook niet er als hij zou stoppen, maar dan mist hij wel het leuke spelletje en een hoop sociale contacten, wara ik wel alternatieen voor wil vinden, want het is al een einzelganger en hij vindt het al moeilijk om aansluiting te vinden, en dat vindt hij zelf al vervelend.
Tips, iemand ? Een schaakclub of zo ? Het is een stille, introverte jongen. Dus ik snap op zich ook wel dat hij deze teamsport niet meer zo leuk vindt. Maar ik vind het zo jammer, ook voor hem, omdat hij het spelletje zelf wel leuk vindt.
Leen13
24-01-2012 om 17:49
Even niets?
Misschien wil je zoon wel even niets doen? Heeft hij dalijk genoeg zijn handen vol aan de overgang naar het voortgezet onderwijs en gaat er van alles zo veranderen dat hij zich moet herorienteren.
En ja, misschien heeft hij zelf wel een idee wat hij leuk zou vinden. Ik had een schaakclub wel leuk gevonden voor mijn zoon nadat hij uitgevallen was bij Judo dat een groot deel van zijn leven innam. Maar zoon had het er allemaal even mee gehad.
Dus misschien kun je meedenken met je zoon maar het hem nu laten uitzoeken en beslissen.
Mijn zoon is overigens na de overgang naar het VO een tijdje op paardrijden geweest, ook al geen teamsport. En doet nu aan freerunnen, freestyle.
Sawo
24-01-2012 om 18:06
Vast rondkijken
Hoi Ella
Ik zou hem vast laten rondkijken naar een andere sport. Ik zou als ik jou was met samen met mijn zoon breed orienteren. Welke sporten zijn er in de omgeving te doen. Wat organiseren ze? Misschien dezelfde sport maar andere vereniging? Zijn er wachtlijsten?
Neem alles mee dus ook dammen,natuurclub,scouting enz. Vaak kijken kinderen alleen naar sporten en activiteiten die anderen doen en niet naar wat bij ze past. Leuke sporten voor kinderen die niet zo passen in een groot jongensteam zijn bv gemengde sporten zoals korfbal en badminton. Of sporten met kleinere teams als tafeltennis, basketbal.
succes
Saar
Tijgeroog
24-01-2012 om 19:51
Ander team
3 keer trainen in de week klinkt als een behoorlijk ambitieus team. Is er misschien een team op een iets lager niveau, of misschien een andere vereniging, waar hij dezelfde sport kan doen maar dan minder conditietraining heeft. Of waar de conditietraining op een leuke manier verpakt wordt?
Ik vind het trouwens wel slordig dat de conditietraining zo'n groot onderdeel van de trainingen vormt, maar ook gebruikt wordt als straf, op die manier geef je een signaal af dat een groot deel van de trainingen niet leuk is.
Ahrend1
25-01-2012 om 01:18
Mijn zoon!
Heeeyy je hebt het over mijn zoon.
Hij wil ook stoppen met teamsport want zijn vrienden kunnen niet goed spelen en de trainers zijn niet bekwaam en ga zo maar door.
Natuurlijk is hij de beste van het team (de eigendunk)
Ik word er soms zo moe van.
(null)
Kaaskopje
25-01-2012 om 02:15
Inderdaad...even niets
Mijn dochters zaten vroeger op turnen, een jaartje op twirlen en toen dat laatste na anderhalf jaar toch echt niets voor ze bleek te zijn (hoera!) is de oudste op scouting gegaan en de jongste wist het een paar jaar niet. Tot ze door vriendinnen meegevraagd werd naar voetbal en dat helemaal geweldig vond. Dat doet ze inmiddels al vele jaren met veel plezier.
Ik zou je zoon niet verplichten om ergens op te gaan. Hij moet het leuk vinden tenslotte.
Ella2007
25-01-2012 om 08:03
@tijgeroog: dat wil hij ook wel
Wat tijgeroog noemt, dt heeft mijn zoon ook wel eens gezegd, zeker aan het begin van het seizoen: hij zou best in een lager team willen spelen, omdat hij ook niet zo goed om kan gaan met de competitiedruk. Maar ja, omdat hij het spelletje best goed snapt (speltechniek), en best leuk meedoet, en ook nog eens voor de trainer een positieve factor is (hij luistert tenminste wel goed naar de trainer) willen ze hem graag in het eerste houden. Maar goped, we hebben zoeizo met hem afgesporken dat hij vanaf na de zomer minder kan gaan trainen, ivm de overgang naar het VO. Dan zal de consequentie misschien zijn dat hij in een lager team gaat spelen, maar dat vindt hij zelf niet erg.
Wat verder meespeelt is dat een groot deel van het sociale leven van ons gezin zich afspeelt op de club: hij is niet de enige die die sport doet, dus veel vriendjes (kinderen van onze vrienden) zitten daar ook. Dan vindt hij het zelf wel lullig om te stoppen. De trainer is ook weer een vriend van ons enzovoorts. Dat maakt het ook lastiger om hem aan te spreken.
Hij twijfelt zelf nog erg.
Ella2007
25-01-2012 om 08:07
@scouting?
Nog even een vraagje hoor, maar is scouting niet oubollig (no offense !) Als ik groepjes zie rondlopen, of op de website kijk lijkt het me zo......ja ouderwets misschien ? En heel erg amerikaans met die pakjes enzo. Daarbij is het hier echt een hele kleine club, volgens mij niet echt populair. De activiteiten lijken me wel heel leuk hoor, daar niet van.
Annet
25-01-2012 om 14:17
Ik zou nu al één training minder doen
Je kunt aangeven dat 3x per week trainen voor je zoon nu te veel is. Misschien haalt een keer minder trainen net de druk eraf voor je zoon.
Kaaskopje
26-01-2012 om 01:05
Ella
Om eerlijk te zijn had ik vroeger ook een lichte aversie tegen scouting. Ik had de keurig gekleedde padvindertjes nog op mijn netvlies staan van vroegere tijden. Petje op, korte broek aan.. de paden op de lanen uit. De realiteit is écht anders. De pakjes gaan niet verder dan een overhemd die bij de speltak hoort (welpen, scouts, e.d.) en de kinderen zijn trots op dat overhemd omdat al hun successen en belevenissen er op terug te zien zijn. Om er toch enigszins uniform karakter aan te geven gaat voor de broek meestal de voorkeur uit naar een spijkerbroek, maar dat vind ik niet meer dan praktisch. De kinderen/jongeren die op scouting zitten zijn van diverse 'pluimage'. Doorsnee, rugzakje, einzelgänger, sociaal dier, etc., gegoede ouders, voedselbankgezin. Juist door die cultuur voelen veel kinderen/jongeren er zich thuis. Je mag er jezelf zijn.
Ik ben niet zo'n stoere, nooit geweest en ik kijk soms met afgrijzen naar wat mijn dochter 'leuk' noemt. Kamperen in de winter... ze lijkt wel gek! Maar ze vindt het geweldig. Met een tentje op een totaal verzopen kampeerterrein? Ik zit me hier een potje zorgen te maken terwijl dochter het alleen maar als een grote grap ziet. Zolang kinderen er zelf lol in hebben kan het lang aan met wat ze kunnen hebben. Ik kan niet anders zeggen dan dat ze bepaald niet slechter van worden.
Je zoon mag naar alle waarschijnlijkheid een dagje op proef komen als hij belangstelling heeft. Gewoon eens kijken wat er zoal gebeurt.
amk
26-01-2012 om 09:24
Ella
bij welke willekeurige andere sport dragen ze ook pakjes. Hele voetbal-, hockey-, volleybalvelden vol. En dat is algemeen geaccepteerd.
Scouting heeft ook een team outfit. Niet meer en niet minder en het leuke is, deze mag je nog persoonlijk maken ook. Dat mag bij voetbal etc niet.
Scouting is echt geweldig leuk voor kinderen maar zeker ook voor jongeren. Velen blijven tot ze zelf kinderen krijgen hangen. De meeste van mijn vrienden ken ik uit die tijd. Leren kennen op kampen en daardoor verspreidt over heel Nederland. Handig bij tienertoer, je kon altijd ergens slapen.
Tango
26-01-2012 om 10:43
Scouting
Ho ho, niet zo negatief over scouting zonder dat je er iets van afweet!
Hier zit Tangozoon nu ruim een jaar op scouting bij de Bevers. Hij vindt het helemaal geweldig. Kwam binnen als een verlegen, schuchter jongetje maar is er in dat jaar helemaal opgeleefd. Hij vindt het ook echt leuk om iets helemaal voor zichzelf te hebben, want Tangodochter doet weer heel andere dingen.
Afgelopen weekend was er een mama-beverweekend en heb ik gezien hoe hij daar is, heel leuk vond ik dat. En de leiding heeft ook echt zicht op ieder kind. Zo mag Tangozoon eigenlijk al naar de welpen, maar in overleg hebben ze gezegd nog een half jaartje te wachten omdat hij eigenlijk nog maar kort zijn draai heeft gevonden. Ze denken daarin heel goed mee.
Ook voor wat oudere kinderen is scouting volgens mij heel leuk, ik zie Tangozoon er voorlopig nog wel rondlopen. En inderdaad, sommige kinderen blijven er heel lang. Een van de leidsters is als bever begonnen, nu inmiddels 17 en leidster geworden. En helemaal enthousiast, nog steeds. Vond ik zo leuk om te zien.
anna van noniemen
26-01-2012 om 13:55
Scouting
heeft mijn oudste ook een tijd gedaan, inderdaad, allerlei pluimage. Zolang hij bij de welpen zat ging het dan ook prima, maar toen moest hij over. Hier dus mindermeedenkend helaas, want het verschil met de oudste scouts was gewoonweg te groot en zoon voelde zich er niet meer prettig. Hij is toen gestopt.
Kaaskopje
26-01-2012 om 14:47
Scouts
Even denken hoor, maar scouts zijn toch van 11 tot 15? Dat is een flink gat, dat is waar. Heb je dan niet gevraagd of hij nog een jaartje mocht 'welpen'? Mijn dochter durfde die stap toen ook niet te nemen en is nog lekker een jaartje bij de Esta's gebleven (zelfde leeftijd als welpen). Inmiddels zit ze bij de Stam en is leidinggevende geweest en zal er voorlopig nog wel actief blijven. Zij zit nu in de groep waarin getrouwd wordt en waarvan scoutingvrienden baby's krijgen
anna van noniemen
26-01-2012 om 16:12
Kaaskopje
ik wist niet eens dat dat kon
Ach, hij is er nu al tijdje vanaf...
Ella2007
28-01-2012 om 16:50
Interesse gewekt zeeverkenners
We hebben het er nog een paar keer over gehad. Zoon is er nog niet uit of hij wil stoppen, maar denkt erover na. Voor de zomer hakken we een knoop door. Ik heb hem de website van de zeeverkenners laten zien (hij houdt erg van zeilen, bootjes en water). Dat sprak hem best wel aan, dus ik denk dat we maar een keertje gaan kijken ergens in april.
Marjoleine64
29-01-2012 om 19:34
Ook misschien stoppen
jongste (12, brugklas) voetbalt, hij zit in de D1 van ons dorpscluppie (3 D-teams). Hij vindt het echt leuk, en is er ook best goed is (heeft veel inzicht, maar is technisch niet de beste). Hij overweegt echter ook om te stoppen, omdat hij volgend jaar naar de C moet (met de helft van zijn team) en daar dus weer gemengd wordt met een andere helft die (ruim) een jaar ouder is. En daar zit het probleem, die zaten vorig jaar ook bij hem en daar kan hij veel minder goed mee opschieten. Bovendien moeten ze bij de C nog vaker dan nu laat in de ochtend of zelfs 's middags spelen, en dan kan hij niet naar scouting. En dat vindt hij nou juist zo leuk!
De scouting is een groep van zo'n 20 scouts (inderdaad van 11 tot 15, maar de oudste is bijna 17 omdat hij de enige Rowan is), waarvan 4 meiden. Vorige week zijn ze op winterhike geweest, 15 km lopen in groepjes, in speurtochtvorm, met rugzak (day-pack voor je jongsten, echte rugzak redelijk vol voor de oudsten), en als je verdwaald nog veel meer... Dan kamperen in het bos, kkkkoud. En alles stinkt na afloop naar kampvuur (en zweetvoeten). Maar ze zijn trots dat ze toch maar gedaan hebben!
Marjoleine