Temet
17-06-2010 om 10:02
Kind staand op de bagagedrager
Vanochtend zag ik het weer, in het Vondelpark: moeder (meestal zijn het vaders) met kind staand achterop de bagagedrager (handen op de schouders van moeder). Een kind van, schat ik, minstens een jaar of 10.
Ik weet het, erger u niet, verwonder u slechts, maar ik moet altijd op mijn tong bijten om niet te gaan roepen 'he, troela, fijn dat je zo'n vrijdenkende onconventionele mama bent, maar als je een noodstop maakt kan je de resten van haar ongetwijfeld perfect gereguleerde gebitje van het asfalt oprapen!'
Ik zie het niet dagelijks, maar toch met een zekere regelmaat, die hippige ouders (denk ik dan meteen heel nurks) met kind staand achterop. Is dat nou een Amsterdamse gekkigheid, of komt dit ook in andere delen van het land voor?
Of maak ik mij druk om niks en is het eigenlijk helemaal niet zo gevaarlijk? Kan ik me eigenlijk niet voorstellen, ik zie allemaal gruwelijke salto mortales voor mijn geestesoog (plotseling overstekende hond ofzo...)
Groeten,
Temet
Puck
17-06-2010 om 10:18
Net zo iets
Gisteren zag ik uit school een jochie uit groep 4 op zo'n stuntfiets met van die voetensteuntjes achter en voor bij de wielen en zijn zusje uit groep 3 stond achterop. Zo fietsten ze naast moeder die in haar uppie op de fiets zat met een leeg kinderzitje achterop.
Ik vind het ook gevaarlijk maar ik hou me ook maar vast aan erger u niet verwonder u slechts.
amk
17-06-2010 om 10:19
Van alle tijden
en volgens mij gewoon ook overal in NL. Wij deden het vroeger ook al. En ja het is gewoon gevaarlijk.
Er is niets voor niets een regeling in elk geval voor kinderen tot 8 jaar bij vervoer op de fiets met een leuke sanctie (90euro) bij niet naleven.
Maar het is wel heel erg leuk. Je ziet tenminste iets.
Silone
17-06-2010 om 10:55
Uitersten
Tja, zo zag ik laatst een moeder zwoegen met 3 kinderen in een bakfiets mét helmpjes op. Ook dan denk ik, verwondert u slechts.
Op de bagagedrager zie ik voornamelijk alleen pubers doen, en dan fietst moeder/vader niet
Verder zie ik hier wel vaders (idd) met kind voorop de stuurdrager. Heet zo'n ding zo? Ik bedoel zo'n bakkersfiets, waar je voorop een kist kwijt kan. Ik denk daar eigenlijk niet zo veel van, behalve dat ik er persoonlijk dan wel een kussentje onder zou willen.
Wat bedoel je eigenlijk Puck met kinderen tot 8 jaar op fiets vervoeren? Moet dat in een speciaal stoeltje of zo? (De mijne fietsten vanaf 4 jaar toch echt wel zelf, maar we wonen niet in een druk randstadcentrum).
amk
17-06-2010 om 11:30
Was niet puck
maar in de wegeverkeerswet staat dat kinderen tot een leeftijd van 8 jaren indien vervoert op een fiets dit gedaan moet worden met voldoende ondersteuning van armen, rug, en benen. Gezellig op de bagagedrager zonder zitje is dan al onmogelijk. Die leuke zadeltjes op de stang van een herenfiets voldoen ook niet.
En een kind van 4 zit toch nog wel regelmatig achterop. Zeker hier in de stad houd je dat lang vol voor de veiligheid.
Karin*
17-06-2010 om 11:51
Wet
Ik heb me ook niet aan die wet gehouden. Mijn (toch vrij tengere) achtjarige in een grote plastic stoel achterop, met rug en armleuning?? Ze zag me aankomen! "Màhààm, ik ben toch geen baby!"
Guinevere
17-06-2010 om 12:52
Gelukkig
Gelukkig wordt zoon over enkele dagen 8 jaar. Die zit al 2 jaar los achterop de fiets.
Staan op de bagagedrager deden wij vroeger ook, wat voelden we ons stoer! Maar linke soep inderdaad. Zoon had een paar jaar geleden een vriendje op de camping (hij was toen net 6). Die jongen deed allerlei "leuke" stunts met de fiets. Dus zoonlief zat ook binnen no time met zijn knieën op het zadel (2 tegelijk ja) terwijl hij een helling afcrosste. Brrrrr.
margje van dijk
17-06-2010 om 13:33
Ik zie nooit meer iemand 'achterop'
Toen ik jong was gingen wij standaard bij elkaar achter op de bagagedrager zitten, bij vriendinnen en zusjes in elk geval regelmatig.
Dat zie ik nu nooit meer. De bagagedragers van tegenwoordig zien er ook een stuk minder degelijk uit. Maar is dat nou de enige reden? Of was dat bij nader inzien ook veel te gevaarlijk? Wij vonden er destijds niks gevaarlijks aan.
Toen ik laatst weer eens bij mijn man achterop hopte bleek ik dat nog prima te kunnen (een-twee-en-zit), maar het voelde wel een beetje als een soort archaische vaardigheid, zoals breien of zo. Iets waarvan je weet dat de toekomstige generatie het gewoon niet meer kan
Margje
Temet
17-06-2010 om 13:35
Margje
Hier in Amsterdam zie je nog volop mensen op bagagedragers zitten hoor. Vaak volwassenen, maar ook wel grotere kinderen En daar piep ik ook niet over. Ik verbaas mij over ouders die hun kinderen willens en wetens, terwijl ze in straf tempo doorfietsen, hun kinderen op de bagagedrager laten staan.
Dat kinderen bij andere kinderen op de bagagedrager staan verbaast mij dan weer helemaal niet, daar zijn het kinderen voor.
Groeten,
Temet
Margriet*
17-06-2010 om 16:40
Ach
beter in het Vondelpark dan op een drukke Overtoom oid.
Ik vind het er altijd wel leuk uitzien en geniet van dit soort dingen.
De ergere ongelukken die ik heb gezien is loslopende honden die voor hardfietsen ouders langsrennen waardoor kinderen in zitjes achterop half gelanceerd worden. Maak ik me persoonlijk drukker over.
Of het moet een kind achterop-staand-op-bagagedrager zijn die gelanceerd wordt door zo'n hondenbezitter. Is wel een dubbele salto denk ik......
Temet
17-06-2010 om 21:37
Magriet
Het was het Vondelpark in de ochtendspits, dan is het gewoon een doorgaande verkeersweg voor fietsforenzen. Het enige verschil in het verkeer met de Overtoom is dat daar ook stoplichten staan, en dat er daar minder onverwacht honden plegen over te steken.
Maar goed, geen salto gezien of ijselijke kreten achter mij (ik haalde ze in) gehoord, dus kennelijk ging het goed...
Groeten,
Temet
albana
18-06-2010 om 07:35
Ik heb er zo een
Ik heb er zo een...jongste doet dit rustig...En niet omdat ik het zo cool vindt, nee hoor gewoon omdat ze die fiets waar ze achterop zit wel een interessant acrobatisch object vindt en het wil uitproberen.
Gelukkig was ze ook vrij klein en iel dus kon ik haar tot d'r 8ste zeker nog makkelijk in het fietsstoeltje snoeren. Hoewel...ook daaruit bevrijdde ze zich al toen ze nog maar 1,5 was.Natuurlijk mag het niet van mij, maar soms merk je het niet eens (dochter houd ook rustig de handen op dezelfde plaats en kan het zonder een wiebeltje in de fiets). Maar zo heb ik de meeste enge momenten denk ik bij mij achterop wel kunnen intomen. Maar haar vriendinnen d'r fietsen zijn ook interessant en d'r eigen natuurlijk ook.Zo kan ze staand fietsen (handen op stuur en zelf op zadel of bagagedrager) en als een razende terugspringen om weer even op toeren te komen om het dan te herhalen..of een handstandje met 1 hand op stuur en zadel.
En nee, ze valt nooit...en áls ze valt komt ze op d'r pootjes terecht....sommige kinderen kunnen dat gewoon, écht waar.
Zelfs na een botsing (die ze wel eens heeft gehad, was overigens niet haar schuld) kan ze zo draaien dat ze onbeschadigd weer op d'r pootjes land.
Ik kijk dus maar gewoon zo min mogelijk.
Het is toch niet te stoppen...het is een 'drang' die niet te bestrijden is...
Momenteel is haar eenwieler favoriet vervoermiddel en daar kun je dan weer minder gek óp doen,maar weer wel kunstjes méé doen.
Zucht.Ik heb ondertussen wel geleerd dat ik er wat vertrouwen in moet hebben...
En nu doet ze het onder het mom van : "ik moet alvast oefenen voor een nieuwe circusact", dit omdat ze in het circus wil gaan werken..
groeten albana
Maxime.M
18-06-2010 om 08:48
Ook wel eens gedaan
Hier wilde zoon toen hij een jaar of 10 was dat ook zo nu en dan. Uiteraard vond ik dat dood eng, zo'n staand kind achter mij. Maar blijkbaar was hij overtuigend genoeg, zo van mam..fiets nou maar door, dat gaat wel goed hoor. Dus dan fietste ik met een slakkengang naar school (3 straatjes, 400 meter) met staande zoon achter mij. Ach, ik denk inderdaad dat als ik een noodstop had moeten maken (kon haast niet zo langzaam fietste ik) dat hij gewoon eraf gesprongen was hoor, over mij heen vliegen had beslist niet gekund.
Ik wil niet beweren dat dit ongevaarlijk is, maar vind wel dat we tegenwoordig wel heel tuttig allemaal zijn.
Natuurlijk vind ik wel dat je jongere kinderen zeker moet beschermen, ook tegen ander verkeer. Maar op een tien jarige leeftijd skateboarden ze bijvoorbeeld ook, of voetbal op straat, of stunten op je crossfietsje, ze klimmen op muren en dakjes en springen er weer af, ik denk dat ze veel flexibeler zijn dan een volwassene en niet zo snel erge blessures krijgen.
Maxime
Manda Rijn
18-06-2010 om 09:14
Staan op de bagagedrager
dat deden wij vroeger altijd bij elkaar (kinderen), vonden we leuk. ja en dan kwam er een agent langs en die zei dan meteen dat we normaal moesten gaan zitten, wat we braaf deden en zodra we de hoek om waren gingen we natuurlijk weer staan.
ach ja, zo eng is het niet denk ik, tenzij je op een drukke weg bent.
Baby's in buikdragers op de fiets vind ik veel gevaarlijker.
Temet
18-06-2010 om 09:54
Sini, manda
Inderdaad, van baby-in-buikdrager mee op de fiets krijg ik ook altijd de riebels. En dat zie je hier dus echt zeer regelmatig, vaker dan achterop staande kinderen.
Groeten,
Temet
Hopsa
18-06-2010 om 12:30
Ja, die buikdrager
Vanochtend zag ik er weer 1. Vader op de fiets met kind achter op en baby in buikdrager en rugzak aan zijn stuur. Hij deed het blijkbaar niet vaak want het wiebelde vervaarlijk. Dan zou ik toch maar een kwartiertje later op mijn werk komen en even gaan lopen, dacht ik bij mezelf.
Vic
18-06-2010 om 14:42
Nog erger
Een moeder op school heeft 2 kinderen in een fietskar, eentje voor- en eentje achterop, plus een baby in de draagzak. Voordeel is waarschijnlijk dat je met een fietskar wat stabieler bent, en sowieso zien ze je niet over het hoofd met zo'n gevaarte.
Tirza G.
18-06-2010 om 20:30
Drie
Meiden op de fiets, doodgriezelig. Eentje voor op het stuur, benen langs het voorwiel. De tweede zat op het zadel en probeerde langs haar te kijken en de derde zat achterop en trapt. En slíngeren! En láchen, tjongejonge wat een lol. En wat word ik dan oud
Tirza
Minet
19-06-2010 om 11:18
En wat nog meer opvalt, ik erger me dood!
Wat dacht je van die grote fietsmanden voorop de fiets, met daarin gewoon loszittend een kind, soms zelfs 2?
En dan nog iets bijzonder gevaarlijks: de kinderen die op de straat meefietsen met papa en mama worden steeds jonger! Kinderen van 2 op minifietsjes met zijwieltjes, ik zie ze steeds vaker op de straat fietsen. Te klein om vastgehouden te worden door de ouder, te klein om op tijd te reageren op instructies door pa of ma.
Afgelopen week moest ik op de rem voor een moeder met 2!!! van die minifietsertjes, 1 viel om, paniek, de andere minifietser reed gewoon door de straat op, mama in paniek, wie moest ze het eerst redden? Ik snap het niet, echt niet, laat die kinderen aub eerst gewoon leren fietsen, een beetje snappen van het verkeer, en neem ze dan lekker mee naast je.
purk
19-06-2010 om 15:04
Inderdaad
peutertjes met zijwieltjes die mee moeten fietsen. Wij hebben hier in de wijk veel fietstunnels. Laatst reed een moeder met kind achterop en kind met fiets en zijwieltjes voor mij de tunnel in. Ging razendsnel naar beneden, doodeng, want kind was aan het gillen. En ja, daarna staan ze bijna stil, want je moet die tunnel weer omhoog.
Lekker handig in de ochtendspits...je creeert zo gewoon een levensgevaarlijke situatie. Ik moest echt een paar duidelijk tegen mijn oudste zeggen, dat hij ook langzaam moest gaan fietsen, anders botsen we op dat kindje. En de mensen die ons achterop kwamen, moesten ook vol in de rem.
Wat ik trouwens ook eng vind, is kinderen voorop het bagagerekje bij het stuur. Daar is het volgens mij niet voor bedoeld. Kind kan zich amper vasthouden en kan er m.i. zo van af vliegen. Goed, het staat wel erg leuk, maar dat staat niet in verhouding tot het gevaar.
groetjes van Purk
mar
20-06-2010 om 11:50
Loopfiets
Mijn indertijd 3-jarige dochter op loopfiets deed het beter dan de 4-jarigen (of ouder) die ik nu tegenkom met zijwieltjes. In principe "liep" dochter op het voetpad en op stukken waar alleen een breed fietspad was uiteraard op het fietspad, maar nadat ze op het voetpad een paar keer bijna geschept was door een automobilist die een zijstraat uitkwam (woonerven) ben ik daar dus ook mee gestopt. Maar ik heb een behoorlijk motorisch handige dochter, die keurig langs de kant fietst, stopt waar ze moet stoppen etc. , ook toen ze drie was. Op haar 4e verjaardag kreeg ze een fiets en daar fietste ze zo op weg.
Ik zie bij ons kinderen op fietsjes op weg naar school, soms met, soms zonder zijwieltjes, formaat autopedbandjes die slingeren dwars over het fietspad. Heel simpel, als het mijn kind zou zijn zou ik het niet laten fietsen naar school. De bijbehorende moeders zijn ook nog zwaar verontwaardigd als het kind wordt ingehaald door andere fietsers, vaak kinderen, 'want hij slingert nog zo". Ik vind dat je dan eerst maar eens wat moet gaan oefenen in het park of waar dan ook.
In een van de duitstalige landen is het trouwens verboden om kinderen onder de 6 jaar op de openbare weg te laten fietsen. Dat zou voor hier ook niet gek zijn.
dirksmama
20-06-2010 om 20:22
Voltige
Op de fiets staan, dat is toch gewoon voltige?
Gek dat het op een paardenrug een sport gevonden wordt en op een stalen ros bekeken en verwonderd wordt.
Wou dat ik het kon, durfde het als kind nooit.
Puck
20-06-2010 om 21:14
Dirksmama
Verschil is wel dat je voltigeren op een paard in een manege doet en niet op de openbare weg. En val je in de manege van een paardenrug op het zand dan is dat wat anders dan wanneer je je huid of je tandjes van het asfalt kunt schrapen.
Carmen
20-06-2010 om 21:17
En (voltige)
Tijdens voltige rijden er geen auto's en zelfs geen andere paarden door de bak
Carmen