Guinevere
23-04-2009 om 12:56
Kind met ochtendhumeur
Het begint er steeds meer op te lijken dat onze jongste zoon (net 2) last heeft van een onvervalst ochtendhumeur. Kom vooral niet in zijn buurt vóór half 10, praat niet tegen hem, raak 'm niet aan! Het enige wat ie goed vindt is op schoot hangen met zijn slaapzak nog aan (Nee! Niet uit!). Wij, ouders en oudere broer, zijn niet bekend met ochtendhumeuren, dus dit is iets nieuws voor ons. Hoe gaan we hier mee om? Hoe krijgen we 'm zo snel mogelijk vrolijk? Als ie naar de creche moet kan hij gelukkig wél de knop omzetten, daar is ie 's morgens vroeg wel een beetje suf maar verder lief en aardig. Na zijn middagslaapje heeft hij ook wat moeite met zijn humeur, maar knapt het gelukkig sneller op (half uurtje).
Het levert ook elke ochtend botsingen op met zijn broer van 6 die zingend uit zijn bed springt, en niets liever wil dan met zijn broertje dollen. Ondanks het ochtendhumeur vindt hij zijn mopperende broertje nog steeds erg lief gelukkig, maar hij kan 'm niet met rust laten.
Alle ochtendhumeurtips zijn welkom!
amk
23-04-2009 om 13:57
Hier 2
dus dat is dan geen probleem. Ik parkeer dochter met ochtendhumeur met boterham in mijn bed voor de tv. En ontwijk haar net zo lang tot ik mijn boterham op heb en me aangekleed. Pas dan zijn we beiden aanspreekbaar.
Maak ik haar om 8 uur wakker omdat we dan toch echt op moeten staan om nog om half 9 op het kdv te zijn dan wordt het dekbed uit mijn handen gerukt. Ik krijg nog net niet een nachtlamp naar mijn hoofd geslingerd en vooral de mededeling LAAT ME MET RUST!!!!!
Denk dat dat ook de beste oplossing is.
Talia
23-04-2009 om 20:25
Niets
Met rust laten is het enige wat helpt, natuurlijk los van de zaken die moeten. Ik wil ook meestal geen gestoei, geren en gegrap aan mijn hoofd voor ik m'n koffie op heb. Heel erg, want ik ben verder best goed gehumeurd. Een van mijn kids is ook zo en niet te veel praten, niet te veel willen is het devies.
Succes
Groet, Talia
EsmeePF
23-04-2009 om 21:29
Jaloers
Ik ben jaloers Guinevere, ik wou dat die van mij een ochtendhumeur hadden
Zogauw als 's ochtends de ogen open gaan, begint het gekwebbel, geren, gestoei en af en toe ook het geruzie... En ik wil best actief zijn 's ochtends (moeten tenslotte toch kids naar school enzo) maar vrolijk? Toch zeker niet voor een uur of 9!
Tirza G.
23-04-2009 om 22:58
Rust
Ik ben zelf een slow starter met een giga-ochtendhumeur en pas de laatste jaren begin ik me wat sociaal gewenster te gedragen in de ochtenden. Maar in mijn jonge jaren deinsde ik er niet voor terug om een chef af te blaffen als het niet naar mijn zin ging.
Tot een uur of 10 ben ik niet echt blij.
Tirza
Asa Torell
24-04-2009 om 14:20
Zorgen voor vaste routines
Zelf heb ik ook een ochtendhumeur en hoewel er niet echt iets aan te doen is in positieve zin, is het wel erg beinvloedbaar in negatieve zin. Dat wil zeggen: als ik ergens ben zonder goed ontbijt (en nog het liefst mijn vaste dagelijkse bakje cruesli) en nog erger, als ik geen koffie krijg (MET melk EN suiker) dan gaat het echt pas s middags een beetje over...
Ik weet niet of dit ook voor tweejarigen met ochtendhumeur geldt maar mocht je een gebrek aan flexibiliteit opvallen , dan is dat dus iets wat er bij hoort. En toegeven aan de wens naar routine het enige dat helpt.
Schattig beeld trouwens, van blije grote broer... jammer dat zijn liefde voor half 10 niet wordt beantwoord .
Massi Nissa
24-04-2009 om 21:02
Hier ochtend, middag en avondhumeur
Wij zijn binnen ons gezin rijkelijk gezegend met humeuren. Man is 's morgens nauwelijks aanspreekbaar, dochter is een bundeltje chagrijn na haar middagslaapje en ik ben 's avonds een kortkont. Oplossingen hier: man blijft een uur langer in bed (anders, heb ik gemerkt, loop ik 's morgens doodleuk te fantaseren of ik hem op de een of andere manier kan doodschieten zonder dat het opvalt). Dochter mag na het middagslaapje zeker een half uur bijkomen op de bank met een DVD en een beker appelsap (waarbij wij dus nadrukkelijk niet de in de buurt komen, het is dan net een boerderijkatje: "Nouhou! Mama niet daar zitten! Neehee, niet aaien! Dat wil ik niet!"). En ik ga meestal vroeg naar bed met een boek (veel fijner voor alle betrokkenen, haha).
Hopelijk ben je nu veel vrolijker Guinevere, in de wetenschap dat het allemaal nog veel erger kan ).
Groetjes
Massi
Guinevere
24-04-2009 om 21:15
Oeps! en bloedsuikerspiegel?
Oeps! Het kan dus écht heel erg zijn met die humeuren in 1 huis! Dan valt het hier nog reuze mee....Heb je geen grote villa nodig om elkaar te ontlopen, Massi?
Kan ik dat ochtendhumeur niet bestrijden door meneer een Dextro Energie te geven zodra hij wakker is? Komt het gewoon door een lage bloedsuikerspiegel of is het iets anders?
Asa Torell
24-04-2009 om 21:26
Noodzakelijke maar niet voldoende voorwaarde
Zo heet dat, eten s ochtends dus. Echt heel hard nodig zodra ik uit mijn bed kom, maar evengoed duurt het zeker een uur voordat het een beetje opschiet. Dus nogmaals, je kunt zo'n ochtendhumeur alleen maar nog slechter maken, maar niet oplossen . Maar wie weet zit ik hier mijn eigen ervaringen volkomen onterecht te veralgemeniseren, dus ik zou het zeker proberen als ik jou was!
Massi Nissa
24-04-2009 om 21:56
Eten helpt wel
Volgens mij helpt een beetje eten allicht tegen een ochtendhumeur, ik zou het meteen proberen. Dochter krijgt hier een flesje yoghurt met diksap 's ochtends, is dat iets?
O ja, wat betreft die villa: wij hebben geen ruimte nodig om elkaar te ontlopen. Wij zwijgen. Goh, wat een leuk gezinnetje eigenlijk (grijns).
Groetjes
Massi