Onthutst
20-10-2013 om 15:26
Kind groot geldbedrag gekregen
Gisteren waren wij bij mijn vader en hij gaf de kinderen op een gegeven moment allebei een envelop met de mededeling dat ze maar moesten kijken wat er in zat en dat ze het daarna aan ons moesten geven om goed mee naar huis te nemen.
Ze kregen beiden 500 euro!
Ik weet natuurlijk wel dat vader nog een en ander ergens op de bank had staan. Alle 6 de kleinkinderen hebben dit bedrag gekregen.
De kinderen (en wij) stonden perplex, met verjaardagen krijgen ze normaal een kadootje van 5 euro of zo.
Meiden bedachten dat ze er dan de lang begeerde laptop van wilden kopen allebei. Vind ik dan zo zonde..PC's en laptop zijn wel in huis dus dat hoeft niet perse...
Deze week gaat het geld eerst naar de bank en wordt naast hun rekening een spaarrekening geopend. Dat was nooit nodig want zoveel geld hadden ze nog nooit. Aan de ene kant denk ik dat het leuk is om iets te kopen waar ze later een herinnering aan hebben. Aan de andere kant is het hun geld en er zijn geen voorwaarden aangesteld hoe het uit geven. Kinderen zijn 11 en 13.
Wat zouden jullie aanraden met dit bedrag?
Katniss
20-10-2013 om 15:30
Deel uitgeven
Mijn dochter heeft een paar jaar geleden een redelijk groot bedrag gekregen als smartengeld. Daarvan heeft ze ongeveer 1/4 mogen uitgeven en de rest staat nog op haar spaarrekening. Was een compromis tussen wat haar vader wilde (alles sparen) en wat ik wilde (de helft sparen).
Jasam
20-10-2013 om 15:39
Laat ze zien wat het halen van een rijbewijs kost
1200-2500 euro, net hoeveel feeling ze ervoor hebben.
En welke bonus ze krijgen van de bank (meestal 20 euro) als ze een spaarrekening speciaal daarvoor openen, stel voor om een gedeelte alvast te reserveren, ze mogen met goed 16 jaar al beginnen.
Dendy Pearson
20-10-2013 om 16:21
Een deel verbrassen en een deel sparen
Ik zou ze lekker 100 euro geven wat ze naar believen kunnen opmaken en de rest wegzetten.
Ik vind het altijd zo flauw als kinderen geld krijgen, bij een verjaardag bijv. en dat ze dan moeten sparen.
wil40
20-10-2013 om 16:23
Even laten bezinken
Als mijn zoon een behoorlijk groot bedrag ontvangt gaat dit ook naar zijn spaarrekening waar hij zelf een bankafschrift van krijgt. Gewoon een periode van bedenktijd noem ik dat. Dat gaat prima. Soms heeft hij blijvende wensen en worden die bijvoorbeeld een jaar later toch aangeschaft, soms ebt de wens weg en blijft het geld op de bank. Hij wil altijd graag met me overleggen en dat gaat prima. In principe is het zijn geld maar hij begrijpt ook dat even laten bezinken en geen impulsaankopen doen verstandig is. Ik verbied dus niet echt maar manipuleer
Soms moedig ik hem ook aan om een verstandige lang begeerde wens in vervulling te laten gaan, hij is best wel zuinig op zijn geld en af en toe wat leuks doen met je geld hoort er ook bij. Direct naar de winkel rennen om een laptop te halen van die 500 euro zou hier dus niet snel gebeuren. Eerst naar de bank en volgend jaar eens kijken of de aanschaf nog steeds een wens en goede keuze is.
Onthutst
20-10-2013 om 17:16
Man en ik moeten het er nog even over hebben wat de bedoeling moet gaan worden vandaar dat ik het hier vast even neerzet. Ben dus benieuwd wat anderen zouden doen.
Ze hebben beiden al een betaalrekening maar nog geen spaar. Leuk is natuurlijk als ze nog ergens een bonus krijgen als ze die openen.
Kom ik nu niet tegen. ze bankieren beiden bij Rabo. Dan maar gewoon zonder bonus een rekening openen?
Arawen
20-10-2013 om 17:57
Groter groeien rekening
Oudste kreeg voor zijn 18e verjaardag 1000 euro van opa en oma. Om zijn rijbewijs van te kunnen halen/auto te kunnen kopen of zijn studentenkamer mee in te kunnen richten. Opa en oma vroegen mij of ze het bedrag ook gelijk mochten over maken voor jongere broer, omdat ze 'niet zeker wisten of ze er op zijn 18e verjaardag nog zouden zijn'. Ofwel, bij ons was het duidelijk dat jongste het bedrag pas op zijn 18e zou krijgen. Heel eerlijk, net als zijn broer.
Ik heb het voor hem vastgezet, op een Groter Groeien rekening, van de ING (waar wij onze rekeningen hebben). Die geeft meer rente. Geld staat daar vast tot zoon 18 wordt. Dan komt het vrij, waarbij ik (als 'eigenaar' van de rekening) mag bepalen of het naar zoon toe gaat of dat ik het zelf wil hebben. Doet ING expres; het zou kunnen dat zoon tegen die tijd op het slechte pad is geraakt of zo, en dan zou ik het nog bij hem weg kunnen houden.
Ondertussen gebruik ik de rekening ook om zelf elke maand een klein bedrag bij te storten, zodat het de komende jaren nog lekker aan kan groeien tot een leuk bedrag voor zoon's 18e verjaardag.
Arawen
20-10-2013 om 18:00
aanvulling
Oh ja, en daarnaast heeft zoon ook een eigen betaalrekening met spaarrekening, waar hij zelf op spaart, van het zakgeld dat hij gestort krijgt. Dat is zijn 'gebruiksgeld', waar dus ook verjaardagsgeld e.d. op gestort wordt. En waar hij voor mag doen wat hij wil. Dat staat los van de Groter Groeien rekening, daar kan hij zelf niet bij komen.
wil40
20-10-2013 om 22:05
Zilvervloot?
Was vroeger altijd een prima spaarrekening als je geld voor langere tijd weg wilde zetten en verder sparen. Zoon heeft ook zo`n soort groeirekening bij de ING. Maar het zal zeker lonen om even te googlen op de huidige rente`s van spaarrekeningen bij verschillende banken. De reclame van de zilvervloot zag ik bij de SNS bijvoorbeeld.
cookie
21-10-2013 om 17:31
Ik zou
ze de felbegeerde laptop laten kopen nu ze deze kans krijgen. Je leeft maar 1 keer.
ijsvogeltje
21-10-2013 om 17:41
vrij laten
Onze kinderen kregen een paar jaar geleden ook 500 euro. Overgrootmoeder was overleden en liet ook wat na aan de achterkleinkinderen, heel lief.
We hebben hen de vrijheid gegeven om het wel uit te geven. Ze hebben er gezamenlijk een wii en een DS van gekocht, en later nog een keer wat groots. Zeker niet over de balk gegooid, maar wel bewust aan een aantal 'grote' dingen uitgegeven.
Als ze het geld zelf willen sparen 'voor later': helemaal goed. Maar ik zie niet in waarom je dit als ouder zou moeten verplichten, zeker niet als opa er zelf geen voorwaarden heeft gesteld. Hartstikke, leuk toch voor jouw kinderen dat ze zomaar een flink bedrag te besteden hebben? (als ik een bonus van mijn werkgever krijg, dan wil ik ook zelf bepalen wat (en wanneer) ik dat uitgeef)
Nolly
23-10-2013 om 17:05
Zelf bepalen
Lekker zelf laten kiezen. Hoe vaak krijg je in je leven nou zomaar een groot bedrag
Als ze een laptop willen ook al staat er al een, dan is deze echt helemaal van hun zelf.
Hier eenheden de kinderen een paar jaar geleden ook een groot bedrag van de grootouders gekregen : de oudste heeft het dezelfde week nog uitgegeven aan iets. De jongste heeft een aantal "kleinere" dingen gekocht waar ze normaal gesproken heel lang voor had moeten sparen, en heeft nog steeds een gedeelte over.
Allebei op hun eigen manier uitgegeven en allebei happy ermee.
Dalarna
24-10-2013 om 15:57
over nagedacht
Ik zou ze iets van 50 euro geven om te verbrassen en de rest gaat op de spaarrekening tot bijv juni (of een andere datum). Ze mogen op een briefje zetten wat ze er mee willen en als ze in juni nog steeds hetzelfde willen mogen ze dat er van kopen. Ik ervaar toch te vaak dat ze te veel wisselen in wat ze er van willen kopen en dat is ook precies de reden dat ik tegen tattoo's ben op jonge leeftijd
Onthutst
25-10-2013 om 15:37
Op de bank
Het staat nu op de bank. De eerste reactie was inderdaad een laptop maar dat is ook al weer uit gedachten. En sinds ze weten dat ze rente krijgen zal het er nog wel even op blijven staan.
50 euro verbrassen of meer hoeft nu ook niet perse. Dan moeten ze gaan zoeken om het uit te geven..
Bedankt voor alle inbreng.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.