Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Kind (10) middag alleen laten met jonger kind (1)?

Ik vroeg mij het volgende af: zou jij je 2 kinderen van 10/11 jaar een zaterdag(middag: zeg van 1 tot 5) alleen laten met je kindje van 1 a 2 jaar?

Sommigen lijken het uberhaupt zo lang alleen laten van de oudere kunnen al niet te vinden kunnen, anderen weer wel. Maar is het voor zo'n jong kind wel 'goed' om zo bij de andere gelaten te worden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
caton

caton

25-11-2011 om 08:40

Nee

ik zou het voor de oudste te veel verantwoordelijkheid vinden om op een peuter te passen.

Hanne.

Hanne.

25-11-2011 om 08:45

Nee

Als je 10/11 bent kan je naar mijn mening best even een oogje in het zeil houden, maar niet voor een kind zorgen.

van 1 tot 5 betekent dat je echt aan de bak moet. Kind naar bed, schone luiers, tussendoortje en dan rond 17 uur misschien wel het jenngel uurtje. Ik zou het niet doen.

Foo

Foo

25-11-2011 om 08:47

Nee

Heel kort kan een 10/11 jarige dat wel maar voor zo'n lange tijd is het teveel verantwoordelijkheid.

Gwen77

Gwen77

25-11-2011 om 08:51 Topicstarter

Inderdaad

Ik deel jullie mening Ik vind het zelf eigenlijk ook echt niet kunnen om zo'n klein kind zo lang 'alleen' te laten.
Ik denk ook dat -hoe lief dat ze ook zijn- de andere kinderen zo'n kleintje niet de juiste liefde en aandacht kan geven. Zeker niet als het bijna elke week zo gaat. Ik denk toch dat het dan iets gaat missen qua hechting ofzo.
Bovendien vind ik het ook niet echt 'eerlijk' naar de oudere kinderen toe.

ishtar

ishtar

25-11-2011 om 09:30

Nou

voor de liefde en aandacht zou ik niet bang zijn. Kan wel een bijzondere broer/zus band(in welke combinatie dan ook ) opleveren.
Maar de verantwoordelijkheid zou ik als ouder niet aan mijn net tiener willen geven.

Geen haar op mijn hoofd

Te grote verantwoordelijkheid voor de oudste. Met hechting heeft het verder weinig te maken.
Wat is eigenlijk de aanleiding voor je vraag?

Nee

Hier passen een 14-jarige en een 11-jarige wel eens een uurtje op hun zusje van 3 maar dat is absoluut het maximum. Ik ben dan altijd mobiel bereikbaar en kan binnen 5 minuten thuis zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-11-2011 om 10:30

Absoluut niet

Ik loop wel eens een rondje met de hond, zo rond het blok en dan zitten dochter van 9 en zoon van bijna 3 op de bank een filmpje te kijken met chips ofzo. Dan zit de poort op slot, het traphekje dicht en zou er eigenlijk weinig kunnen gebeuren. Ik ben dan ook hoogstens 10 minuten weg. Maar dan loop ik ook niet lekker hoor. Ik doe het alleen maar als het rotweer is.
Met zo'n jonge peuter zou ik er niet eens aan denken.

Dendy

Gwen77

Gwen77

25-11-2011 om 10:39 Topicstarter

Aanleiding van m'n vraag

Aanleiding van mijn vraag is dat ik een kennis heb, die haar kinderen dus regelmatig/wekelijks zo lang alleen laat.
Toen ik dat hoorde, dacht ik eerst: no way? Maar goed, ik heb zelf geen kinderen, dus dacht, laat ik nog even wachten met er iets van zeggen. Maar mijn eerste gedachte was -op basis van ervaringsdeskundigen- dus niet eens zo raar.
Ik snap het ook echt niet waarom ze niet gewoon een oppas regelt ofzo. Ik heb ook wel met die oudere kinderen te doen, want die zitten dus ook alleen en stofzuigen enzo dan ook wat en moeten op de kleine passen (die vast wel veel zou slapen). Maar die kinderen moeten toch gewoon lekker aan het spelen zijn?

En dat kleintje: ja.. Ze is al zo veel jonger dan de rest. Ze heeft -zeker zo klein- toch ook haar moeder nodig om op te kunnen vertrouwen? Ik snap ook bijna niet dat ze er nog aan begonnen is zeker als je weet dat je met tijd vecht. Maar goed, daar ga ik al helemaal niet over natuurlijk.

Ik ga het toch maar eens een keer opgooien.

tonny

tonny

25-11-2011 om 11:01

Oppas te duur?

tja, je vertelt maar een stukje van het verhaal. Moet die moeder weg voor werk, voor boodschappen, voor mantelzorg, voor sport?

Er zijn genoeg landen op de wereld waar kinderen op zo'n jonge leeftijd grote verantwoordelijkheden opgedragen krijgen - het leven is daar niet anders, helaas.

Maar hier zou ik 10 toch echt veel te jong vinden! Zo'n kleintje is geen levende pop.

Hanne.

Hanne.

25-11-2011 om 11:05

Heeel voorzichtig

Als je al een balltje op wilt gooien (let op als) zou ik het heel voorzichtig aanpakken.

Hechting buiten beschouwing maken. Als 4 uur per week bepalend is voor de hechting kan de hele kinderopvang wel opdoeken. En een oppas lost dat probleem niet op.

Idem voor liefde en aandacht geven. Je hebt geen flauw idee wat die aan liefde en aandacht geven.

Blijft over: de verantwoording van de oudste(n) voor de jongste. Ik denk dat je niet meer kan zeggen dan dat jij het een grote verantwoording vindt, en vragen of ze dat niet eng vindt.

That's it. Hoogstens aangeven dat de kinderen ook wel eens een keertje bij jou mogen komen spelen.

dc

dc

25-11-2011 om 11:12

Tegengeluid

Ten eerste weet je niet wat er achter zit, was het echt een keuze nog een kindje? Ten tweede ben je nu met mobiele telefoon enzo superbereikbaar voor als er iets is, en ten derde kunnen kinderen van 10/11 al echt verantwoordelijk zijn.

Het is voor mij geen ideale situatie, maar zo ontzettend erg vind ik het nou ook weer niet. Zeker als het kindje tussen 1 en 4 slaapt ofzo.

Zijn ze wel echt zo oud?

10/11 of 13, het verschil is (qua uiterlijk) niet zo heel erg groot. Maar soms zijn kinderen van die leeftijd al zó zelfstandig dat ze het (beperkt) best 'aan' kunnen.
Hier pastte oudste wel eens op met een vriendin op die leeftijd. Op inderdaad kleine kinderen (van 1,5 tot 5 jaar). Beiden waren toen 13. En dat was meestal oppassen inclusief alles....wassen,tanden poetsen, soms eten (brood dan) ook nog en in bed stoppen.
Wél met achterwacht (moeder van vriendin) die betreffende kinderen ook goed kende en er vlakbij woonde en meteen te bereiken was.
Als ik jongste (nu 13) bekijk, zou die het ook best kunnen. Ze is stapel met jonge kinderen...die red dat best. Maar voor 5 uur vindt ik wél lang en zeker zonder achterwacht onverwantwoord. Als het 's avonds in bed stoppen zou zijn, zou ze dat makkelijk kunnen. Soms 'past' ze wel eens op op de peuter van buurvrouw als buurvrouw met oudste (basisschool) écht iets moet en geen oppas kan krijgen. Wel met 1 van ons als achterwacht, maar betreffende peuter is nogal eenkennig en heeft het niet zo op man en mij dus wij zijn (momenteel) geen geschikte oppas, ze zou het dak van het huis krijsen. Op jongste is ze daarintegen zeer gesteld, dan lacht ze alleen maar en dan betreft het meestal maximaal een uurtje en vaak ligt ze dan in bed . En zelfs als ik zeg dat ik de 'moeder van jongste' ben is ze niet te bedaren.
En onze jongste ziet er (qua uiterlijk) niet uit voor 13 jaar. Een vreemde zou haar zo 10 jaar schatten (klein en tenger), maar ze is het (in gedrag) tóch echt.
Dus voor je praat met de moeder, hoe zeker weet je dat ze die leeftijd hebben?
groeten albana

+ Brunette +

+ Brunette +

25-11-2011 om 11:39

Hechtingsargument is pure onzin.

Een kind van 12, 13 met een kleuter van 4,5 vind ik echt heel iets anders dan een kind van 10, 11 met een kind van 1, 2 jaar.

Een kind van 10, 11 jaar met een kleuter zou desnoods nog kunnen, als het een verantwoordelijk kind is en een niet al te moeilijke kleuter maar een kind van 1, 2 jaar vind ik link, dan zijn ze nog op een leeftijd dat ze hele rare dingen doen als je even niet oplet.

En inderdaad, oordeel niet te snel. Misschien was de jongste een ongelukje? Is ze te arm om oppas te betalen en heeft ze niet genoeg sociale contacten om de kleinste gratis ergens onder te brengen? Of het voor werk is of een middagje sportschool vind ik ook nogal een verschil. Misschien kan je insteek zijn: "Vind je het niet eng, zo'n jong kind en dan met een peuter?"

Jillian

Jillian

25-11-2011 om 11:42

Nou

Op die leeftijd paste ik ook hele middagen op mijn zusje, baby broertje en nichtje. In die tijd was dat ook vrij gewoon. Als ik samen met vriendinnetjes afsprak op straat dan had bijna altijd iemand wel een peuter/kleuter broertje/zusje bij zich. Juist als oudste meisje had je vaak toch de verantwoordelijkheid voor de kleinere kinderen. Mijn ouders hadden een eigen bedrijf en zaterdag was gewoon een werkdag. Ik was heel verantwoordelijk en er is ook nooit wat misgegaan. Uit ervaring vind ik dus best dat het kan.

Hier thuis heb ik het ook wel gedaan. Niet structureel hele middagen maar als ik bijvoorbeeld even een uurtje weg moest dan liet ik wel mijn 10 jarige met de baby alleen thuis. Ging ook prima. Je moet het wel inschatten natuurlijk of een kind die verantwoordelijkheid aan kan en voor hoe lang.

Sommige kinderen zijn echt wel verantwoordelijk genoeg. Aan de andere kant zou ik wel proberen om een andere oplossing te zoeken want zo'n lange middag zou ik me persoonlijk niet prettig bij voelen. Maar goed misschien heeft deze mevrouw geen geld voor een oppas en dan heb je weinig keuze tenzij er een lieve buurvrouw of kennis is die gratis op wil oppassen.

Yura

Yura

25-11-2011 om 11:42

Chips op de bank

Hierboven zegt iemand dat ze dan voor de tv zitten met chips op de bank en dat er dan eigenlijk weinig kan gebeuren. Op een verjaardag verslikte een nichtje van een jaar of 3 zich in een chipje, man wat een schrik was dat, gelukkig waren er volwassenen bij, dus het probleem was snel opgelost. Maar je moet er niet aan denken dat er dan alleen een ouder kind bij is. Toen mijn kinderen jonger waren liet ik ze wel eens alleen om een ander kind te halen, maar alle electrische apparaten gingen uit en er werd niks gegeten. Ik vind het voorbeeld van vraagsteller echt onverantwoord. Kan me alleen voorstellen dat ik zoiets in een echt noodgeval zou doen, als ik met een ander kind halsoverkop naar het ziekenhuis moest ofzo. Maar dan nog zou ik onderweg een familielid, buurvrouw oid bellen met het verzoek de kinderen op te halen.

Gwen77

Gwen77

25-11-2011 om 12:44 Topicstarter

Voorzichtig en niet veroordelend

Oh nee, ik zal ook zeker niet gaan zeggen dat ze iets niet helemaal goed doet hoor. Ondanks dat het op mij overkomt dat ze zich niet zo goed kan inleven in haar kinderen, kan ik dat natuurlijk niet stellen. En daar wil ik ook niet tussen gaan zitten. En ga zeker niet oordelen over of zo'n kleintje nu nog handig was of niet: dat is hun keuze geweest.

Wat ik wel misschien wil aangeven is of de oudste kinderen misschien niet wat jong zijn om zo op te passen. Of vragen wat voor gevoel ze er bij heeft. Het komt op mij dus over dat ze nog wel wat jong zijn, maar zoals ik hier al lees is het niet altijd een 'probleem'.

Het is trouwens dat ze dan aan het werk is. Ik denk dat ze gewoon geen andere optie ziet/heeft en dat een oppas inderdaad duur is voor haar.

Nee, ik ga haar zeker niet meteen veroordelen.

Kinderen van rond de 1 1/2...

...die vallen nog van de trap als het hekje niet goed dicht zit. Die grijpen in een onbewaakt moment een fles Glorix uit het toilet, of proberen een knikker door te slikken.

Lijkt me niet iets voor een 10 & 11 jarige om mee te dealen.

Maar wat je er aan kunt doen als moeder voor deze (nood?) oplossing gekozen heeft? Ik weet het niet. Maar IK zou het nooit zo doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.