Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
20-03-2013 om 19:12
http://nos.nl/op3/video/486535-filmmaker-kwaad-op-kijkwijzer.html
Wat vinden jullie hier nu van? Zo'n filmmaker wordt natuurlijk ernstig benadeeld als een hele leeftijdsgroep opeens niet naar die film kan.
20-03-2013 om 21:35
Lastig
Ik vind een kijkwijzer zoals de IMDB doet fijn. Die geeft geen leeftijd aan, maar legt uit wat voor scenes erin zitten die een reden zouden kunnen zijn om een kind er niet naar te laten kijken. Bijvoorbeeld hoeveel bloot, hoeveel scheldwoorden (en welke), is het eng, wat voor geweld.
Voor de bioscoop is het toch fijn een indicatie te hebben, zoland die maar adviserend is, en je als ouder zelf het laatste woord hebt. De scene zelf is lastig te beoordelen, omdat je de context niet ziet. Leren ze dat vechten niet handig is? Of is het "normaal"?
Voor dvd's vind ik trouwens de nederlandse kijkwijzer en Breingedoe echt superirritant. Je betaalt voor een dvd en als dank mag je elke keer eerst minutenlang die ongein zien, want je kunt het niet zappen. Ik zet films nu altijd eerst op frans of engels, want dat is een stuk korter, en verander daarna de taal weer.