Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Van de (Forum)redactie

Van de (Forum)redactie

03-10-2010 om 12:58

Kijktip! veelbesproken kro-documentaire over de streep: herhaling en update

Veelbesproken KRO-documentaire Over de Streep: herhaling en update
Woensdag 6 oktober om 20.25 uur bij de KRO op Nederland 3

Op veler verzoek zendt de KRO op woensdag 6 oktober (20.25 uur,
Nederland 3) een herhaling en update uit van 'Over de Streep', de
film van Jessica Villerius over de veelal verborgen belevingswereld van scholieren op de middelbare school.

Vijfenzeventig leerlingen van het Amsterdamse IJburgcollege gingen hiervoor een bijzondere uitdaging aan: Challenge Day. Een grensverleggende methode uit Amerika, die onder andere wordt ingezet om pesten op scholen tegen te gaan en wederzijds respect te stimuleren. Voor de uitzending van 6 oktober gingen de makers terug naar het inmiddels beroemde IJburg college om te peilen wat het effect van Challenge day is geweest. De leerlingen die de allereerste Nederlandse Challenge Day meemaakten, zitten inmiddels in de vierde klas. De reacties zijn overweldigend, de leerlingen geven aan dat hen heeft geholpen om verder te kijken dan datgene wat ze aan de oppervlakte zien. Ook is er meer begrip en respect voor elkaar. Directeur Lou Brouwers heeft inmiddels subsidie
aangevraagd voor een tweede editie van Challenge Day voor de huidige derde klas. Deze subsidie is afgelopen week goedgekeurd, wat zoveel inhoudt als dat het IJburg College de waardevolle Challenge Day traditie voortzet. Inmiddels hebben ruim 130 scholen over heel Nederland aangegeven een Challenge Day te willen organiseren voor hun derde klas. De KRO overweegt nu een serie afleveringen in Nederland te maken rondom het veelbesproken fenomeen.'Over de Streep' werd eerder uitgezonden op 26 mei jl. en is onlangs genomineerd voor de Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek (bekendmaking 7 oktober). Over de Streep, woensdag 6 oktober om 20.25 uur bij de KRO op Nederland 3

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

07-10-2010 om 11:20

Maar ook

het feit dat men van alles losmaakt bij die leerlingen en ze vervolgens weer naar huis mogen met alles wat is opgerakeld....
Wat doet dat later met ze?

Brrr

Ik heb gisteren de documentaire gezien en kon er zacht gezegd niet blij van worden. Een typisch Amerikaanse hausse aan emoties en ontboezemingen. En zoals Koentje zegt: wat daarna??? Je maakt van alles los, roept vergeten trauma's weer tot leven. En hoe zit het met de nazorg?
Ik geloof zonder meer dat je best begrip kunt kweken door anderen een inkijkje te geven in je persoonlijke situatie. De ander begrijpt dan beter hoe en waarom je op een bepaalde manier reageert.
Maar dit was allemaal wel erg opgelegd. Volgens mij was er geen mogelijkheid om, als je dat gewoon niet wilde, niets van jezelf bloot te geven. Je moest wel mee in de stroom, er was geen ontsnapping mogelijk. Dat vind ik een gevaarlijk uitgangspunt en als toeschouwer voelde ik me er erg ongemakkelijk bij.
Dochter van 15 vond het trouwens ook helemaal niks. Hopelijk komen ze op haar school niet op het lumineuze idee om dergelijke projecten te gaan starten.
n@nny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.