Van de (Forum)redactie
02-03-2009 om 18:04
Kijktip: vanavond, groep 8 - 20.55 ned 2
Maandag 2 maart, 20.55 uur, Nederland 2
Nederland kent, met name in de grote steden, steeds meer ‘zwarte’ en ‘witte’ scholen en steekt in dit opzicht schril af bij de rest van Europa. De segregatie ontstaat omdat ‘witte’ ouders hun kinderen van school halen als er meer allochtone kinderen op komen. Of een school ‘te zwart’ vinden om hun kind er aan te melden. Beleid om daar iets aan te doen heeft keer op keer gefaald. Het beeld is dat allochtone kinderen het niveau van een 'witte' school omlaag halen en dat beeld is onwrikbaar.
Maar wat is nu eigenlijk de realiteit? Tegenlicht keek rond in een klas waar 27 zeer verschillende kinderen van elf nationaliteiten zich voorbereiden op de stap naar het voortgezet onderwijs. Welke rol spelen cultuurverschillen in de praktijk? Hoe gaan de kinderen met elkaar om? En leren ze wel voldoende?
Een observerende uitzending over Groep Acht van de openbare basisschool Oscar Carré in het Amsterdamse stadsdeel de Pijp. Een gemengde school waar verschillen een gegeven zijn en ieder kind als vanzelfsprekend wordt voorbereid op een toekomst als wereldburger. Kunst en cultuur worden daarbij ingezet als middel: onderwijs met hoofd, hart en handen.
Annet
02-03-2009 om 22:17
Mooie uitzending
Ik vond het mooi te zien hoe die klas functioneert, hoe de leerkracht de klas in het gareel houdt en welke interessante dingen ze allemaal doen. Mijn indruk was behoorlijk positief.
Op het begin meldde de filmer over welke periode het ging, maar die heb ik niet precies onthouden. 6 weken? Als dat 6 weken achter elkaar filmen was, dan heeft deze school een veel gevarieerder programma dan de witte school van mijn kinderen.
Voor mijn dochter heb ik gelet op de meiden. Zij zit toevallig in een klas waar de meiden al erg ver zijn in hun ontwikkeling (zowel fysiek als qua pubergedrag). Dit gaat gepaard met veel uiterlijkheden zoals mascara, bepaald soort kleding, etc. Mijn dochter is daar niet mee bezig.
Ik vond het een verademing om deze groep meiden te zien.
een moeder
02-03-2009 om 23:08
Mwah
Hallo daar,
Deze school ken ik zeer goed, mijn kinderen gaan erheen, en het is echt een te positief beeld vind ik. Ze hebben gefilmd in ongeveer de witste klas, de school wordt ook zwarter naarmate je in de lagere groepen komt.
Ik kan van elke school een superleuk beeld schetsen want kinderen zijn vaak ontroerend en ontwapenend. Het is een prima school maar niet zo harmonieus en gemeleerd als nu wordt geschetst. Mijn dochter in groep 2 heeft 70% allochtone klasgenoten.
Even geen naam
Monique D*
03-03-2009 om 00:55
Goede beeldvorming voor zwarte scholen
Het had de school van mijn kinderen kunnen zijn.
Ze zijn ook opgegroeid tussen allerlei nationaliteiten. En dat is heel leerzaam, zeker voor later. Ook ziet men in de uitzending de kinderen conflicten leren oplossen, zij leren spelenderwijs over het werk van advocaten, politie en ook steken ze wat op van kunst.
En dat ze allemaal laag scoren is helemaal niet waar. Na de basisschool gaan ze (juist ja, kinderen van zwarte scholen) naar verschillende schooltypen: van vmbo-basis tot -tl (oeps, Mavo), Havo en VWO. Ik heb daar genoeg ervaring mee.
egberdien
03-03-2009 om 18:40
Boek
Ik ga deze uitzending nog bekijken op uitzending gemist. Ik heb laatst wel een boek gelezen over een jaar groep 8 op een "zwarte" school. Nou weet ik niet meer hoe het heet... Maar het was wel erg mooi!
Even gezocht... het boek heet: Een beslissend jaar, geschreven door Esther Hageman. Dit staat op bol.com:
Iedere ouder zou het liefste zelf een kijkje nemen in de klas van zijn kind. Vooral in de klas van groep 8 waar de Cito-toets wordt gemaakt, de toets waarmee de toekomst van het kind voor een groot deel wordt bepaald. Met onderwijsjournaliste Esther Hageman volgen we van heel dichtbij de belevenissen van een juf en haar groep 8. Esther Hageman liep een jaar mee op een basisschool in Leiden. Zij maakte alles mee, van het eerste klassengesprek over de Cito-toets tot de afscheidsmusical. En van de eerste teamvergadering na de zomer tot de personeelsborrel aan het einde van het jaar.
Hoe loodst juf Bernadette haar kinderen door dat laatste, zo bepalende jaar?
Annet
03-03-2009 om 21:37
Tja, hier geen ervaring met zwarte scholen
dus deze klas was voor mij al behoorlijk gemengd.
Op de school van mijn kinderen ligt de verhouding eerder 90 - 10.
Dus voor mij was dit mooi om te zien.
ElvO
10-03-2009 om 22:01
Alsnog kijken
Welke omroep heeft dit programma uitgezonden? Ik wil hem ook graag zien.
Inge M
11-03-2009 om 22:00
Uitzending gemist
Je kunt ook zoeken op het programma Tegenlicht van 2 maart jl.