Justine Pardoen (Ouders Online)
01-11-2010 om 01:42
Kijktip: docu over het invriezen van je eitjes (maandag 22:55 uur)
Documentaire: Ei voor Later
Moet je je vruchtbaarheid kunnen verlengen om sociale redenen?
De 35-jarige filmmaakster Marieke Schellart worstelt met haar aftikkende biologische klok. Ze wil graag samen met een man een kind krijgen maar haar prins op het witte paard is nog lang niet in zicht. In de documentaire Ei voor Later onderzoekt Marieke of ze haar eicellen kan laten invriezen om zo haar vruchtbaarheid te verlengen. Uiteindelijk besluit ze om het te doen; een omstreden keuze die veel losmaakt in haar omgeving.
Tot nu toe is in Nederland het invriezen van eicellen uitsluitend toegestaan op medische gronden, zoals dreigende onvruchtbaarheid door bijvoorbeeld kanker. Het voornemen van het AMC om ook vrouwen op sociale indicatie te behandelen zorgde deze zomer voor veel politieke en maatschappelijke ophef. Naar aanleiding van Ei voor Later organiseert de NCRV in samenwerking met De Rode Hoed op woensdag 3 november een debat met artsen, ethici, moeders, vaders en politici over de dilemma’s rond het invriezen van eicellen en het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw.
Ei voor Later wordt uitgezonden door NCRV Dokument, maandag 1 november, Nederland 2, 22.55 uur.
Manda Rijn
01-11-2010 om 11:07
Bij pauw en witteman
haar gezien. Ik snapte iets niet, hoeveel eitjes heeft ze eigenlijk laten invriezen ?
je vriest alleen eitjes in als je denkt dat je staks geen eitjes meer hebt of veel minder maar die hoeveelheid eitjes dalen niet drastisch, er zijn meer factoren.
Stel ze heeft met extra hormonen dus een stuk of 8 eitjes weg laten halen (ik ben bekend met de methodes) en die vriest ze in, dan blijven er na het ontdooien zo'n 4 over. Dan worden er zaadjes bijgedaan van haar partner (die ze dan wel heeft) en van die 4 zijn er 2 bevrucht, die worden teruggeplaatst en van die 2 nestelt zich geen eentje in omdat de baarmoeder te oud is.
Verlies van vruchtbaarheid heeft maar gedeeltelijk te maken met het aantal eitjes. Ik denk dat de kans op zwangerschap bij een normale 40 jarige vrouw groter is als zij zich au naturele laat bevruchten desnoods met wat extra hormonen voor wat meer eitjes.
DUs ik zie de zin van deze methode niet in, tenzij je dus een stuk of 30 eitjes laat invriezen.
Overigens kwam zij op mij zo verdrietig over dat ik dacht, hup naar de spermabank jij, hup kind erin nu en niet wachten. Maar goed dat wil zij niet, ze wil met een echte partner een kindje.
Leony
01-11-2010 om 12:57
Ook gezien bij p&w
Het is niet netjes om te zeggen. Maar wat een hópeloze jurk en wat een treurig kapsel had deze dame.
Advies van een styliste / kleuradviseuse zou haar kansen om de zo gewenste prins op het witte paard te ontmoeten flink vergroten. Want het leek me best een aardige meid. Met lef bovendien (je moet maar durven om zo met de billen bloot te gaan bij P&W).
Leony
dorle
01-11-2010 om 13:42
Leony
Nee, zeker niet netjes om te zeggen. Bah, iemand afkraken om haar uiterlijk.
Eerst maar de documentaire maar eens kijken voor iemand zijn oordeel klaar heeft.
Polly Shearman
01-11-2010 om 14:13
Zonder man dan
Als je echt graag moeder wil worden, heb je daar toch geen man bij nodig!
Het is nogal wat, nu wil geen een oudere man meer met haar in zee want die weet dat er een paar ijskoude eieren op hem liggen wachten. En er zijn weinig mannen die nog op hun 50ste naar zwangerschapsyoga willen en die de tropen jaren, met kleine kinderen ( nog ) een keer willen meemaken.
Daar ga je doorheen in je meest frisse jaren, het is niet meer voor niets dan zwanger worden na je 45 nogal lastig is.
Dus als je als vrouw op je 35 graag een kind wil! nou dan moet je dat gewoon doen! niet hopeloos wachten op een prins....
erg ouderwets!
Manda Rijn
01-11-2010 om 14:30
Ot uiterlijk
nou ik vond haar juist er leuk uitzien, het lijkt mij een heel intelligente, geestige, bescheiden en lieve vrouw. Ja die moet gewoon lekker zsm moeder worden en dan komt ze vast een man tegen die er nog eentje of 2 of 3 met haar wil maken, ja hup zet hem op !
Ik vond die andere dame van de RK kerk (zoiets was het) juist heel onprettig persoonlijk stekelig doen tegen haar, ook inhoudelijk beperkt over de andere topics overigens.
Manda Rijn
01-11-2010 om 14:36
Maar ik begrijp het dus niet
als zij nu op haar 35e genoeg eitjes heeft (dat moeten ze onderzocht hebben) dan zal ze straks als ze 40 is die ook nog wel hebben.
Tinus_p
01-11-2010 om 16:09
Neehoor
Manda:
"als zij nu op haar 35e genoeg eitjes heeft (dat moeten ze onderzocht hebben) dan zal ze straks als ze 40 is die ook nog wel hebben."
Dat hoeft niet. Integendeel zelfs.
Manda Rijn
01-11-2010 om 16:20
Wel tinus
het scheelt nihil. Als je op je 35e weinig eitjes hebt dan wordt het elk jaar een stuk moeilijker maar wat ik al zei, vruchtbaarheid heeft gedeeltelijk maar met aantal eitjes te maken.
liora
01-11-2010 om 16:25
Nou
Ik bond haar nogal naïef om te denken dat mannen geen idee hadden dat ze een kinderwens had, "want ze had het er nooit over tijdens dates". Net zoiets als: de kinderen merken er niks van dat we een heel slecht huwelijk hebben...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
liora
01-11-2010 om 16:27
Manda
Het gaat toch niet alleen om de hoeveelheid eicellen maar toch vooral om de kwaliteit? En ik heb altijd begrepen dat die wel heel veel slechter is op je 40e.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Manda Rijn
01-11-2010 om 18:00
Liora
kwaliteit scheelt wel iets denk ik maar alles boven de 35 wordt al minder, volgens mij maakt het niet erg veel uit, bovendien invriezen en ontdooien heeft nogal een impact. Dus uitgaande dat zij normaal gemiddeld vruchtbaar is dan heeft ze technisch gezien niet zoveel aan ingevroren eicellen want ze heeft geen garantie dat alle ingevroren eitjes goed die ontdooiing uit komen en wat ik al zei, ze moeten dan ook nog goed bevrucht worden, goed splitsen en dan ook nog innestelen.
Die baarmoeder moet ook tzt nog geschikt zijn om in te nestelen, al heb je goede kwaliteit en kwantiteit qua eitjes.
De grootste kans op zwangerschap is dus vele maten groter, au naturelle, elke maand het om de zoveel dagen doen met een gezonde man.
Nogmaals, tenzij ze er een flink aantal heeft laten vriezen....
Anna3
01-11-2010 om 21:40
Klopt liora
De kwaliteit van de eicellen gaat na 35 jaar aanzienlijk achteruit, helaas!!! (Naast het opraken van de voorraad.) Dat verklaart de steeds grotere kans op een miskraam bij het stijgen van de leeftijd. De 'ouderdom' van de baarmoeder heeft weinig invloed op de kans op een gezonde baby. Zodat zelfs (gezonde) vrouwen van 60+ fysiek gesproken nog gezond zwanger kunnen worden (van gedoneerde of ingevroren eicellen).
koentje
02-11-2010 om 09:57
Ik vind
dat je het een kind niet aan moet doen dat ze dan misschien een hele oude moeder heeft, omdat zij perse eerst een man wilde. Nee, als je dan zo graag een kindje wil, ga er dan zelf voor!
dorle
02-11-2010 om 10:39
Koentje
Tja, dan kan je net zo goed zeggen dat je het je kind niet moet aandoen om zonder vader op te groeien.
dorle
02-11-2010 om 12:19
Het is de vraag
wat voor een kind en voor een moeder vervelender is. Of een oude moeder zijn of hebben of een iets jongere moeder zijn of hebben maar geen man en geen vader?
Ik heb het idee dat ik deze mevrouw uit de documentaire (35 jaar, geen partner) wel begrijp. Hoe beklemmend en verdrietig dat kan voelen, precies zo verdrietig volgens mij, als je als stel kunt voelen als het kinderen krijgen niet lukt.
En dat de oplossing om het dan maar in je eentje te doen,voor sommigen geen of nauwelijks een optie is.
Anna3
02-11-2010 om 16:10
Ik vind die marieke niet gek
Zojuist het programma met uitzending gemist bekeken en ik begrijp die Marieke wel. Ik moet zeggen dat ik het wel heel herkenbaar vond; ik stond er op die leeftijd hetzelfde voor als zij (maar heb gelukkig nog wel een kind gekregen).
Ik begrijp het ook nooit zo goed als mensen het een probleem vinden om op 40+ leeftijd nog moeder te worden. Het grootste nadeel is in mijn geval en voor mij persoonlijk dat er nog maar een grootouder is. En de grotere kans dat je overlijdt voordat je kind op eigen benen staat.
Verder viel me op dat de ouders van Marieke (nog) een grote rol spelen in haar leven. Het was voor haar bijvoorbeeld een belangrijke stap om haar ouders van haar plannen te vertellen. Misschien is dat een generatiekwestie, want dat herken ik niet zo.
Eigenlijk het enige wat ik zelf nooit zou willen, is met zo'n persoonlijk verhaal en in zo'n kwetsbare situatie op de televisie komen.
Manda Rijn
02-11-2010 om 16:28
Oh sorry dan
nou ik zal mj maar wat inlezen dan ik zit er bljkbaar naast !
Manda Rijn
02-11-2010 om 16:30
Gisteren stuk gezien
ik vond ook dat de ouders veel aanwezig waren, ze hebben iig een hele warme hechte band. Ik vond het ook wel ontroerend hoe die moeder deed en voelde toen haar kind daar klaar in een operatiehemdje op dat bed zat, ach ja... snif, ik zou ook ontzettend trots zijn en vol achter mij kind staan.
Maar ja, en toch dacht ik de hele tijd, kom op meid hup vol de datingsites op !!
fladder
02-11-2010 om 17:10
Manda
Als datingsites werkten was ik allang aan de man geweest...!
Ja, er zijn mensen die geluk hebben, maar wat je daar allemaal kan meemaken grenst aan het ongelooflijke! Zoveel kaf tussen het koren!
Misschien wel wat voor een nieuw topic...! (op een forum voor singles of alleenstaande ouders altijd weer een succes...)
Leony
02-11-2010 om 18:59
Zie het als een vorm van emancipatie
Rob de Nijs is op zijn 67-ste nog bezig zijn nageslacht uite te breiden. Harry Mulisch verwekte op zijn 65-ste nog een zoon.
Het vreemde is dat voor vrouwen het verlengen van de vruchtbaarheid tot 47 jaar (=limiet voor terugplaatsing eicellen) duidelijk minder geaccepteerd wordt dan het vader worden van reeds bejaarde mannen.
Ik vind 47 jaar nog wel kunnen. Maar als je (M/V) 60+ bent dan vind ik het echt te laat voor kinderen. Wat doe je je kind aan dan!
Ik vind het standpunt van deze Marieke wel mooi. Dat je liever mét een partner voor nageslacht zorgt en dat opvoedt dan dat je dat via een of andere vorm van inseminatie doet waarbij vaderschap beperkt blijft tot levering van het zaad.
Leony
Anna3
02-11-2010 om 20:46
Leony
Inderdaad een kwestie van emancipatie dat vrouwen hiermee iets meer mogelijkheden krijgen om (net als mannen) op wat oudere leeftijd nog een kind te krijgen.
Overigens is het in Nederland volgens mij voor veel mensen helemaal niet zo geaccepteerd is om 50-jarige man nog vader te worden - behalve dan als je Rob de Nijs of Harry Mulisch heet.
Vic
02-11-2010 om 21:19
Vrij gebruikelijk hoor
"Overigens is het in Nederland volgens mij voor veel mensen helemaal niet zo geaccepteerd is om 50-jarige man nog vader te worden - behalve dan als je Rob de Nijs of Harry Mulisch heet."
Ik heb drie collega's die na hun 50e nog een kind kregen. Niet met dezelfde vrouw als waarmee ze de eerste kregen overigens. Ik lees, ter vermaak, graag de contactadvertenties in de krant. Bij 'man zoekt vrouw' staan regelmatig oproepen van 50+ mannen die een vrouw zoeken (30-40) mét kinderwens. Sowieso zoeken 50+ mannen altijd een vrouw onder de 45, maar dat is weer een ander onderwerp
Manda Rijn
03-11-2010 om 09:48
Datingsites
ik ken toch echt behoorlijk wat mensen die via een datingsite een lang durige relatie hebben gekregen.
liora
03-11-2010 om 14:24
Tops
Dus een vrouw van 60 mag wel kinderen krijgen als ze een jonge man heeft van 30 jaar?