Sasvangent
28-07-2010 om 10:40
Kids id - sancties?
helemaal vergeten natuurlijk maar ik had twee kids id's moeten aanvragen. Helaas zou het in spoedprocedure moeten gaan (want het duurt 3 weken) en dat kost dan 110 euro per kaart (maal 2)!
Maar nu blijkt dat het toch niet verplicht als je binnen europa reist met de wagen, waarom heb je dat dan nodig? Als het niet verplicht is, dan is er waarschijnlijk ook geen sanctie aan verbonden?
Maar wat als je gecontroleerd wordt ergens ter plaatse en je kan geen enkel document voorleggen?
Wie kan mij hier iets over vertellen?
Sasvangent
28-07-2010 om 11:42
Gebeld
ik heb naar ons stadhuis gebeld, alwaar men mij vertelde dat het "een reisdocument" is, "sterk aan te raden" maar niet verplicht ALS je met de wagen binnen Europa reist.
Daarnaast "wordt er toch niet gecontroleerd" aan de grens, nog aan de péage.
Ik heb gebeld naar aanleiding van dit krantenartikel:
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/belgie/kids-id-verplicht-voor-reizen-per-vliegtuig-of-hst/article-1194783200314.htm
EN
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1137970/2010/07/27/Turtelboom-overweegt-verplichting-Kids-ID-na-stormloop.dhtml
uit het laatste: "Kinderen tot 12 jaar
Tot nu toe is een Kids-ID niet verplicht, maar kinderen tot 12 jaar, die samen met de ouders reizen met het vliegtuig, de hogesnelheidstrein of de ferry, moeten over een geldig identiteitsbewijs beschikken, namelijk een geldige witte kaart of een elektronische Kids-ID."
Aldus: voor reizen per vliegtuig, hst of ferry (mijn kinderen zijn jonger dan 12 hé).
Omdat er in de meeste artikelen staat "reizen met kinderen" wordt het allemaal nogal verwarrend, daarom heb ik naar ons stadhuis gebeld.
Nu, je weet dat ik schrijf vanuit België maar dat zou in deze zaak geen verschil moeten uitmaken, want ik wil bv. naar Frankrijk.
Puck
28-07-2010 om 12:05
In nederland
SasvanGent, kijk eens in het archief, daar staan vast wel draadjes over het zelfde onderwerp. In Nederland moet je zodra je de grens over gaat over een geldig reisdocument beschikken, ongeacht of ik lopend, met de auto of met het vliegtuig ga. Als je in het buitenland betrokken bent bij een ongeval, naar het ziekenhuis oid moet dan heb je toch echt een ID-nodig. Ook de ukkepuk van 2 maanden.
En ik ben met je eens dat het niet uit moet maken of je de Nederlandse of Belgische nationaliteit hebt, dat zou wat zijn.... Jouw Nelgische kind hoeft bij een bezoek ana het ziekenhuis geen ID te hebben en mijn Nederlandse kind wel.
Naar mijn beleving is "reizen met kinderen" ongeacht het vervoermiddel.
Tijgeroog
28-07-2010 om 14:22
Theorie en praktijk
Het is een verschil tussen theorie in praktijk.
Je bent verplicht om in het buitenland een geldig id te hebben, kinderen ook, dus of een eigen kaart of bijgeschreven in een ander paspoort. Dat is de theorie.
In de praktijk is het zo dat er punten zijn waar gecontroleerd wordt (vliegvelden, ferry's). Als je niet op zo'n plek komt (omdat je bv alleen met de auto reist, niet naar het ziekenhuis moet, geen politiecontrole tegen komt etc) is het dus niet "nodig" dat je kind een eigen id heeft.
Maar wij willen dat risico niet lopen, dus ik heb gisteren netjes voor de kinderen een id aangevraagd. Gelukkig duurt het hier maar 5 werkdagen, dus we hebben ze precies op tijd voor de vakantie. Jullie zouden er eventueel voor kunnen kiezen om het wel te doen, als je van te voren inventariseert wat de risico's zijn. Als je hooguit een boete van 40 euro kan krijgen ben je nog altijd goedkoper uit...
En wat er in het artikel staat, dat je aanhaalt: volgens mij wordt daarmee bedoeld dat binnen Belgie een id niet verplicht is, maar wordt niet bedoeld dat als je met de auto naar Frankrijk gaat, het niet verplicht zou zijn.
Cheshire
28-07-2010 om 14:32
Reispas?
Beste Sas van Gent,
Ik ken je situatie niet, maar je schrijft dat je vanuit België schrijft (en dan denk ik dat we echt niet ver van elkaar vandaan wonen) maar wij hebben hier voor onze kids, die in BE geboren zijn maar de Nederlandse nationaliteit hebben, een reispas gekregen, die ter plekke gemaakt wordt. Zij mochten namelijk geen Kids ID. Nu hebben ze sinds kort ook een NIK, maar dat is via het consulaat gegaan.
Groetjes !
Tinus_p
28-07-2010 om 15:21
Interessant
Deels gaat het hier om een bekend misverstand; wat men in de Schengenzone heeft afgeschafd zijn de grensCONTROLES -wat niet hetzelfde is als de plicht om een ID te hebben. Verder is ook het rijtje fout 'vliegtuig, de hogesnelheidstrein of de ferry' hebben als overeenkomst, dat ze (vaak) naar de UK of andere niet-Schengenlanden gaan. En als je de Schengenzone uitgaat, wortd je idd gecontroleerd.
Maar toen ik wat linkjes opzocht, vond ik wel wat interessants. De Schengenvedragen zijn tamelijk expliciet (DF" target="_blank" rel="nofollow">http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2000:239:0001:0473:ENDF) en dat begint met de titel: 'AGREEMENT between the Governments of the States of the Benelux Economic Union, the Federal Republic of
Germany and the French Republic on the gradual abolition of checks at their common borders'. Maar deze verdragen regelen NIET, wat voor documenten je WEL moet hebben. De Nederlandse vreemdelingenwet zegt in artikel 3 (eerste lid):
'In andere dan de in de Schengengrenscode geregelde gevallen, wordt toegang tot Nederland geweigerd aan de vreemdeling die: a. niet in het bezit is van een geldig document voor grensoverschrijding, dan wel in het bezit is van een document voor grensoverschrijding waarin het benodigde visum ontbreekt;(..)'
Maar tegelijk zegt de wet op de ID plicht dat er alleen een toonplicht is vanaf 14 jaar. In belgie is een ID plicht vanaf 12 jaar, in Frankrijk vanaf 16 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Identificatieplicht).
Dat opent de mogelijkheid, dat niet elk land een ID kaart voor kinderen zal eisen, of er op mag controleren. Het is namelijk een nationale aangelegenheid, waarbij er bovendien (ivm vrij verkeer van personen) geen verschil mag worden gemaakt tussen burgers uit verschillende EU lidstaten. Met andere woorden; volgens de vreemdelingenwet moet je kind een ID kaart hebben als je naar NL gaat, maar er mag mss niet op gecontroleerd worden, want de wet op de ID plicht geldt pas vanaf 14.
Praktisch: Ik zou t liefst WEL met een kinder-ID op reis gaan (en de juuridische haarkloverijen niet uitproberen). Maar ik geloof niet dat ik mijn ID kaart ooit heb hoeven laten zien, behalve op Schiphol en London Gatwick.
Sasvangent
28-07-2010 om 16:36
Een paar dingen
iemand schrijft dat "Als je in het buitenland betrokken bent bij een ongeval, naar het ziekenhuis oid moet dan heb je toch echt een ID-nodig. Ook de ukkepuk van 2 maanden."
Ik vraag mij af of dit wel waar is? Als je jezelf als ouder kan identificeren moet dat logischerwijze volstaan. In ieder geval - ik was het even vergeten maar jij doet mij eraan denken- via mijn werk heb ik een ongevallenverzekering voor mijzelf, man en kinderen, een soort bankkaart-achtig ding dat specifiek in het ziekenhuis moet worden afgegeven (zodat ik ter plekke geen kosten oploop, als het ziekenhuis aan dit systeem meewerkt). Dat zijn dus wel officiële "documenten" met de naam van mijn kinderen erop.
Of= "volgens mij wordt daarmee bedoeld dat binnen Belgie een id niet verplicht is, maar wordt niet bedoeld dat als je met de auto naar Frankrijk gaat, het niet verplicht zou zijn. " De krantenartikels gaan over reizen, buitenland en vliegtuigen. Ik denk dus wel dat ik het goed heb om te denken dat als je naar het buitenland (europa) reist met de wagen, het ID niet hoeft. Dit werd mij trouwens bevestigd door de stad toen ik belde.
@chesire: nog nooit gehoord van die NIK, maar weet dat het kids ID in onze stad maar verkrijgbaar is sinds maart 2010. Het is wel zo dat de witte pasjes voor die datum afgeleverd vaak nog wel een geldigheidsduur hebben tot 2013. Maar dat van mijn zoon is vorig jaar gestolen.
En die links van Tinus kan ik nog even doorlezen. Het maakt het er allesinds niet gemakkelijker op. Ik denk toch dat ik zonder zal gaan.
Onze overheid zal aan deze halve informatie wel mooi geld verdienen. In uiterste spoed (tot 5 dagen voor vertrek) kost het je nl. 225 euro per kaart! En als je met het vliegtuig gaat, heb je echt geen keuze, dan mag kind gewoon niet mee.
Goh: en anders was ik overtreding toen ik 3 weken terug naar de Efteling ging zonder identificatie voor mijn kinderen .
Tinus_p
28-07-2010 om 16:56
Wat dingen
sasvangent:
"Ik denk dus wel dat ik het goed heb om te denken dat als je naar het buitenland (europa) reist met de wagen, het ID niet hoeft. Dit werd mij trouwens bevestigd door de stad toen ik belde."
Bel nog eens, en vraag of ze dat ook op schrift willen zetten?? Het zou wel eens kunne, dat 'de stad' (de ambtenaar die jij aan de telefoon had) pragmtisch is, en ipv jou op kosten te jagen je adviseert om geen ID te kopen omdat de controlekans zo klein is.
Nogmaals, wat duidelijk is, is dat (in de Schengenzone) grenscontroles afgeschafd zijn. Maar dat zegt niet zoveel over de ID-eisen in andere landen.
Sasvangent:
"iemand schrijft dat "Als je in het buitenland betrokken bent bij een ongeval, naar het ziekenhuis oid moet dan heb je toch echt een ID-nodig. Ook de ukkepuk van 2 maanden." Ik vraag mij af of dit wel waar is? Als je jezelf als ouder kan identificeren moet dat logischerwijze volstaan."
Ook dat is een kwestie van nationale regels, in combinatie met de situatie/houding van degene die je treft. In NL dien je (als 14-plusser iig) je ID bij je te hebben als je naar een ziekenhuis gaat, maar tegelijk zal men op de SEH je heus wel weer dichtnaaien na een auto-ongeluk, ook al heb je je ID niet bij de hand.
Puck
28-07-2010 om 17:37
Savangent
SasvanGent: via mijn werk heb ik een ongevallenverzekering voor mijzelf, man en kinderen, een soort bankkaart-achtig ding dat specifiek in het ziekenhuis moet worden afgegeven (zodat ik ter plekke geen kosten oploop, als het ziekenhuis aan dit systeem meewerkt). Dat zijn dus wel officiële "documenten" met de naam van mijn kinderen erop.
Precies, die kaarten hebben wij ook (EHIC, european health insurance Card) maar staat daar bij jou een foto op? Er kan op je ziekenfondspasje wel staan dat kind PietjevanGent verzekerd is, maar wie zegt me dat toevallig JantjevanBrugge niet in het ziekenhuis komt op een andermans pasje? 2 jaar geleden voor een onbenulligheidje met één van de kinderen een franse arts bezocht en die wilde toch echt controleren of de persoon waar het om ging dezelfde was als die op het kaartje stond. En natuurlijk zullen ze je best helpen als je niet over de juiste papieren beschikt, maar je hebt dan wel rompslomp.
Formeel is het gewoon zo dat je bij grensoverschrijding altijd, op elke leeftijd een ID moet hebben. Punt. Klaar. Dat je risico's wilt lopen moet een ieder voor zich afwegen.
Sasvangent
29-07-2010 om 09:05
@ tinus en puck
@ Tinus: die ambtenaar kan inderdaad 'eender wat' zeggen. Maar een schriftelijke verklaring zal die nooit afleveren. Hij zal natuurlijk afkomen dat hij daar 'niet bevoegd' voor is. Mensen zetten dingen niet graag op papier, en bovendien zou ik daar achteraf toch geen schade mee kunnen claimen.
Ik ga wel eens kijken op franse sites over ID, ten slotte wil ik enkel maar naar Frankrijk, waar mss. andere eisen dan in Engeland gelden.
@Puck: nee, op die insurance kaart staat inderdaad geen foto. Maar -moest mijn zoon zijn pas van vorig jaar niet gestolen zijn, of moest mijn stad nog niet meedoen aan de kids ID want die zijn er nog in België hoor- dan zouden de fransen het ook moeten stellen met een wit papiertje zonder foto.
Mijn plan is dus dat ik wel de pas ga aanvragen, maar vermits/als die niet op tijd zal zijn, zal ik gewoon zonder gaan.
Oh, niemand heeft geantwoord op de vraag of er sancties aan verbonden zijn. Wie weet vind ik het wel ergens in een artikel, dan laat ik het hier nog even weten.
Puck
29-07-2010 om 09:39
Sasvangent
"of moest mijn stad nog niet meedoen aan de kids ID want die zijn er nog in België hoor-"
Betekent dat dat een kind in zo'n stad geen enkele vorm van ID kan krijgen? Ook zo'n kind zal als het naar het buitenland gaat toch echt over een geldig eigen ID moeten kunnen beschikken. Hoe lossen ze dat dan op? Zonder eigen ID komt zo'n kind namelijk niet bijv. Amerika in.
En over sancties: ik zou het echt niet weten en dat zou ook mijn minste zorg zijn. Als je je ID nodig hebt in het buitenland betekent het meestal dat er "problemen" zijn en op zo'n moment zal een boete je totaal niet interesseren, de extra rompslomp die het met zich mee brengt op het moment dat je die het minste kan gebruiken vind ik veel meer een overweging om ook voor mijn kinderen een geldig ID bij me te hebben.
Hoe dan ook, met of zonder ID: fijne vakantie.
Sasvangent
29-07-2010 om 11:15
Puck
ik was niet echt duidelijk vrees ik. De steden die geen kids Id uitreiken, geven nog wel een kaartje met een stempel van de stad, maar zonder foto. Ik bedoelde er eigenlijk mee: tot maart dit jaar kon je hier voor een kind niets met een foto krijgen en in sommige steden nog altijd niet. Ik zou trouwens niet weten hoe het in andere landen met die ID's gesteld is, kan best dat bv. meer zuiderse landen helemaal zover nog niet zijn.
Een controle bestond/bestaat er dus uit om naar de naam van het kind te kijken en dat was het dan.
Puck
29-07-2010 om 11:55
Maar sasvangent
Dan was ik geloof ik ook niet duidelijk dus ik doe ook een poging. Als je dan naar bijv. Amerika wil dan zal je toch iets anders moeten kunnen overleggen dan "een kaartje met een stempel van de stad, maar zonder foto". De Amerikaanse douane neemt daar echt geen genoegen mee. Hoe wordt dat dan geregeld in België? In NL hebben we trouwens niet zoiets als een ID-kids. Je hebt of een Europese ID kaart of een paspoort en beide zien er voor iedereen hetzlefde uit. Alleen de ID-kaart is voor kinderen tot 14 jaar goedkoper in aanschaf.
Puck
29-07-2010 om 11:56
Aanvulling
Om het nog ingewikkelder te maken Je kunt in Nederland ook een ID-kaart EN een paspoort tegelijk hebben.
Tinus_p
29-07-2010 om 12:06
Paspoort
Puck:
"Dan was ik geloof ik ook niet duidelijk dus ik doe ook een poging. Als je dan naar bijv. Amerika wil dan zal je toch iets anders moeten kunnen overleggen dan "een kaartje met een stempel van de stad, maar zonder foto". "
Een paspoort bv. Maar het ging over ID-kaarten, die geldig zijn voor alle reizen binnen de EU (ook buiten de Schengenzone). je bent vooral slachtoffer van onduidelijke Vlaamsekrantenwebsites.
an2102
29-07-2010 om 12:08
Geen kids-id?
Wij wonen ook in België, en ik heb al jaren een identiteitsdocument met foto aangevraagd voor de kinderen, dus ik begrijp niet goed wat SasvanGent bedoelt. Het witte pasje (zonder foto)hebben onze kinderen ook, dat wordt bij de geboorte afgeleverd door de gemeente waar je woont en telkens als je verhuist, krijg je zo'n nieuw pasje. Dat is gewoon een pasje waarop staat in welke gemeente je kind staat ingeschreven. Maar met dat pasje kan je dus echt niet gaan vliegen idd. Het document dat ik bedoel is geen electronische ID, maar een wit kaartje met foto en stempel van de gemeente, waar alle personalia van de kids opstaan (naam, adres, geboortedatum, naam van de ouders) en is twee jaar geldig. Bij aanvraag van dit pasje moesten de kinderen zelfs altijd mee naar de gemeente, zodat gecontroleerd kon worden of de foto en kind wel overeenstemde.
an2102
29-07-2010 om 12:16
Aanvulling..
Hierbij de tekst van de website van onze gemeente voor de aanvraag van een kids-ID:
quote - De gemeente is gestart met de uitreiking van de Kids-ID, het elektronisch identiteitsbewijs voor Belgische kinderen onder de 12 jaar. De witte kartonnen identiteitsbewijzen voor Belgische kinderen worden niet meer uitgereikt.
De Kids-ID heeft dezelfde functie als het vroegere identiteitsbewijs ( wit kartonnen tweeluikje met foto ) : een reisdocument dat dient om de identiteit van het kind te bewijzen. Dit reisdocument wordt op aanvraag afgeleverd en is geldig binnen Europa, in de landen waar geen internationaal paspoort verplicht is. ( zie http://www.ibz.rrn.fgov.be/ )
Een Kids-ID kost 3 euro en de afleveringstermijn bedraagt 3 à 4 weken.
Let wel: indien u te laat de Kids-ID aanvraagt, betaalt u 106 euro voor een dringende aanvraag en 170 euro voor een zeer dringende aanvraag.
De Kids-ID is geldig tot de leeftijd van 12 jaar. De geldigheidsduur van het elektronisch document bedraagt maximum 3 jaar.
De aanvraag dient te gebeuren door één van de ouders. Het kind moet altijd aanwezig zijn bij de aanvraag.
Het kartonnen identiteitsbewijs waarvan de geldigheidsduur nog niet verstreken is, blijft geldig tot de datum die vermeld staat op de kaart. - unquote
Dus in gemeentes waar je (nog) geen electronisch kids-ID kan krijgen, kan je gewoon een papieren/kartonnen versie aanvragen.
Sasvangent
29-07-2010 om 12:31
Oeps an
"Het document dat ik bedoel is geen electronische ID, maar een wit kaartje met foto en stempel van de gemeente, waar alle personalia van de kids opstaan (naam, adres, geboortedatum, naam van de ouders) en is twee jaar geldig. Bij aanvraag van dit pasje moesten de kinderen zelfs altijd mee naar de gemeente, zodat gecontroleerd kon worden of de foto en kind wel overeenstemde"
Je hebt helemaal gelijk. Pff, mijn hoofd zit vol met foute informatie. Ik heb voor dat (gestolen) pasje van zoon vorig jaar toen hij naar Barcelona ging met oma inderdaad pasfoto's laten nemen. Dat ander wit kartonnen kaartje staat eigenlijk niks op. Ik dacht dat nog te gebruiken voor de zekerheid.
Laatste keer met vliegtuig met kinderen is zowat 3 jaar geleden... Ik zit er inderdaad helemaal naast.
Sasvangent
29-07-2010 om 12:35
@ puck
Voor USA heb je een echt paspoort nodig (zo'n boekje waar veel stempels inkunnen). Ik zou niet weten of daar een kids ID aanvaard wordt, vermoedlijk niet want het is iets Europees. Maar zo ver ben ik met mijn kinderen nog niet geweest.
Indien het zover komt, zal ik mij uitvoerig informeren en dan wel ruim op voorhand.
Sasvangent
29-07-2010 om 12:38
Tja
het gaat echt niet lukken dat ID aan te vragen binnen de normale termijn. Kind moet bij de aanvraag meekomen met de ouder, zoon zit op kamp tot maandag, en zaterdag vertrekt dochter alweer tot 8 augustus.
Raar hoor eigelijk want ik heb ondertussen drietal collega's met kinderen gevraagd over dat ID en die vallen uit de lucht of denken dat het enkel voor vliegtuig is.
an2102
29-07-2010 om 16:38
Ach ja..
we kunnen allemaal wel eens in de war zijn hé Moeten ze het ook maar niet zo ingewikkeld maken, geboortebewijs, papieren ID, electronisch ID, paspoort, visum... overal heb je wel een ander document voor nodig.. In jouw geval was het dus wel beter geweest als ze in je gemeente nog geen kids-ID afleverden, dan had je gewoon een papieren kunnen aanvragen, dat maken ze nl. direct aan.
Ik zou voor Frankrijk echt wel het risico nemen om zonder kids-ID te gaan; ik heb het telkens bij me en er heeft nog geen kat naar gevraagd in al die jaren. Het bespaart je in ieder geval een hoop geld.
Sasvangent
29-07-2010 om 16:53
@ an
Zoals je zegt, allemaal andere papieren voor andere doeleinden.
Ik vraag het wel aan maar komt het te laat, dan is het maar zo. Het lijkt nog andere voordelen te hebben dan enkel identificatie (veilig op internet, inschrijven bij de sportclub - nuja, voor die dat al uitgerust zijn met de nodige machientjes veronderstel ik