miepmiep
05-08-2014 om 23:51
keuzestress?
heel stom luxeprobleem, maar ik heb een last van een soort van keuzestress in de vakantie. Niet alleen in de vakantie trouwens, wel vaker. Hebben we meer kortingsbonnen voor uitjes dan er tijd is in de vakantie; we zijn maar 3x wezen zwemmen terwijl het al 3 weken lang zwemweer is (maarja, er moet ook gewerkt worden), we zijn nog helemaal niet naar de bios geweest, logeerpartijtje met vriendje x komt er niet meer van, dat soort dingen. En volgende week gaan we pas met vakantie, terwijl het dan net minder mooi weer wordt En daarna is de schoolvakantie alweer voorbij!
Herkent iemand dit?
amk
06-08-2014 om 08:09
nee
Een kortingsbon is leuk maar bepaalt niet of ik iets ga doen. En vakantie is juist dat niets hoeft, dus zijn juist de spontane acties.
Ik geniet van de dingen die we doen en denk niet aan wat we ook nog hadden kunnen doen.
Piano
06-08-2014 om 09:53
Te weinig doen
Ik denk soms ook wel eens dat we te weinig doen in de vakantie, maar dat hebben we dan blijkbaar nodig.
Barvaux
06-08-2014 om 10:08
hmm
Blijkbaar komt het er niet van en dan is het ook geen probleem. Je kunt toch niet kiezen om te gaan zwemmen als je moet werken? Laat lekker van je afglijden en wees blij dat je je niet 'doodverveelt' omdat je meer dagen hebt dan dingen te doen of geld?
Astrid
06-08-2014 om 12:18
het leuke van vakantie is:
Er moet helemaal niks.
Al zit je 6 weken op je achterwerk: het mag.
Het hoeft niet, het moet niet, het mag.
Als je nu volgende keer eens de aller-allerleukste kortingsbonnen in een doosje doet en voor mijn part 2 keer in de week 1 kind een bonnetje laat trekken, dan laat je het toeval bepalen wat je doet?
Mijn echtgenoot is er zo eentje.
Op een bestemming aangekomen heeft hij de folders al in handen voordat we de kamer/huisje hebben gezien.
Elke dag moet van smorgens vroeg tot avondeten een doel hebben.
En nog zegt hij bij thuiskomst: had graag dat en dat nog willen zien.
Kijk, je kunt ook teveel willen in een te korte tijd.
Heel ongezond voor je bloeddruk dat soort dingen. Ook voor de mijne overigens, ik word er tureluurs en nerveus van.
Hij denkt dat hij optimaal geniet, maar ergens heeft hij een onrust van altijd meer willen. Nog meer optimaal genieten (in zijn ogen), nog meer uren uit de dag persen.. Van helemaal niets kan hij niet meer genieten. Dat is niet nuttig genoeg en verspilde tijd.
Het idee van vakantie is een gezonde werkonderbreking. Goed voor geest en lichaam.
Die mag je uiteraard doorbrengen zoals je wenst, alleen weet dan dat niets moet. Dus als iets niet lukt: jammerdepammer, volgende keer beter.
Lucerna
06-08-2014 om 17:03
nee
Wat we wel doen, daar geniet ik van en ik ga niet stilstaan bij wat ik daardoor niet heb gedaan. Soms doe ik uit volle overtuiging een dag niets. Kun je nagaan wat ik dan mis! Maar daar ga ik echt niet over nadenken.
Piano
06-08-2014 om 20:58
Astrid
Wat ik me afvraag: Hoe doen jullie dat dan? Laat je hem dan af en toe alleen op pad gaan? Anders heb jij er last van dat je steeds dingen moet?
Auwereel
07-08-2014 om 10:27
Op vakantie geen keuzestress
De vakantiekeuzestress laat ik helemaal over aan mijn man, die het geweldig vindt om van te voren een route plus overnachtingen uit te zoeken. En dan op fietsvakantie gaan en we hoeven niets anders te doen dan fietsen.
Omdat m'n fietsvakantie dit jaar helaas eerder stopte dan gepland, slaat juist thuis met nog wat vrije dagen de keuzestress toe: zal ik eerder aan het werk gaan om juist later nog wat extra vrije dagen te hebben, zal ik nog wat klusjes opknappen die al een tijdje liggen, gaan we juist met het gezin hier nog wat doen, zo ja wat?
Astrid
07-08-2014 om 11:32
piano ot
er stond echtgenoot is, dat moest zijn was. Macht der gewoonte; we zijn gescheiden.
Niet om de vakantie overigens, dat beslaat 2 weken.
Voorheen deden we om en om: dag weg, dag op locatie.
Dat bleek voor hem niet meer voldoende en ik merkte dat hij steeds meer excuses en tijd ging zoeken om nog meer te doen, ook op de locatiedagen. "ik ga nog even half uurtje dat bekijken" en kwam dan 5 uur later terug en ging dan naar het strand als wij/ik net naar hotel teruggingen/-ging.
Dat wekte bij mij weer op dat ik op de doe-dagen eigenlijk al geen zin meer had omdat het toch nooit genoeg was.
De laatste 10 jaar vroegen mensen mij vaak of ik alleen op vakantie was.
Enfin, duidelijk mag zijn dat wij geen vakantie-bondgenoten waren; ik zat het uit.
Tango
08-08-2014 om 16:36
Kortingsbonnen
Ook met kortingsbonnen zijn dagjes uit niet altijd echt goedkoop. Dus al hebben we kortingsbonnen dan wil dat nog niet altijd zeggen dat we daar ook naar toe gaan. Al die dagjes uit bij elkaar zijn dan nog best heel duur.
Hier hebben de kinderen voornamelijk veel gezwommen in het zwembad, hebben diploma dus kunnen zelf. Dat is ook wel lekker makkelijk.
Verder ook wat minder dure uitstapjes gedaan, naar een strandje, natuurspeeltuin en op verzoek van onze loge naar een training van een grote voetbalclub geweest om handtekeningen te vragen van de spelers.
Was eigenlijk nog het grootste succes. Naast het eindeloos spelen met de Wii, die opeens weer erg in trek was.
We gaan de komende twee weken op vakantie naar Luxemburg en plannen dan ook echt niet elke dag een uitstapje. Op de (dure) camping is ook veel te doen.
miepmiep
28-08-2014 om 11:47
vakantie zit er bijna op
en het is toch nog goedgekomen Nog lekker op vakantie geweest (met ook om de dag een uitstapje) en ook het logeerpartijtje is nog geweest in deze laatste week. De ouders van de vriendjes hadden ook iets van ojee, zoveel te doen en de kinderen hebben nog niet gelogeerd.
Ach ja, ik weet dat het een vervelende eigenschap is van mezelf, ik herken mezelf wel een béétje in de omschrijving van Astrids man. Ik denk dat het komt doordat ik vroeger met mijn ouders nooit zoveel deed tijdens de vakantie, (wel af en toe een uitstapje, maar nooit op vakantie en pretparken). Verder ben ik ook niet zo bereisd dus ik heb het gevoel dat ik nog heel veel moet inhalen met mijn gezin. Maar nu ook weer hoor: dit weekend kunnen we nog iets doen: naar park x, naar plek y of naar de bios? Wat betreft het geld maakt het niet veel uit, is allemaal niet duur (hier wel een aantal goede bonnen, nl. gratis toegang). Ik kan ook gewoon moeilijk kiezen. Heel vervelend.
Flanagan
29-08-2014 om 10:27
Studiedag
Je kan de bonnen ook gebruiken voor de keren dat kinderen weer een studiedag hebben. Doordeweeks is het rustiger dan in het weekend.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.