Tango
13-09-2011 om 21:22
Kennen jullie kinderen het wilhelmus?
Vandaag was ik voor mijn werk op huisbezoek bij wat oudere pleegouders die de zorg hebben voor 3 jonge kinderen (tussen de 2 en 5 jaar). Trots vertelde de pleegmoeder dat de kinderen alle 3 het Wilhelmus kennen, want ja dat moet je als kind toch kennen? Ik begon ter plekke ernstig aan mijn opvoedcapaciteiten te twijfelen want het Wilhelmus? Dat kennen mijn kinderen van bijna 7 en 10 jaar dus echt niet. Ik ken zelf nauwelijks het eerste couplet. Ben ik hierin nou de enige of is dit eigenlijk wel een beetje normaal?
Polly Shearman
13-09-2011 om 21:34
Euh
mijn zoons 12, 10 en 5 weten niet eens wie Wilhelmus was.
Misschien dat oudste het op school heeft gehad, maar hij heeft er nooit iets van verteld....
ik ben persoonlijk van mening dat we ook gewoon toe zijn aan een nieuwe volkslied... wel met dezelfde melodie, maar een hernieuwde tekst zodat jong en oud hem mee kan zingen...
Annet
13-09-2011 om 21:45
Niet tussen 2 en 5
Wel ongeveer vanaf ongeveer groep 4 of 5 het eerste couplet.
Ten tijde van WK/EK voetbal graag wat eerder want dan kunnen ze meezingen
Tango
13-09-2011 om 22:00
School?
Annet, leerden jouw kinderen het dan op school of thuis? Kan ik de schuld misschien nog een beetje op school afschuiven
Ik ben ook wel voor een nieuwe tekst, Polly. Die oude tekst begrijpt toch niemand meer? Leg hem maar eens uit aan je kind.....
Silone
13-09-2011 om 22:03
Denk het niet
maar ik heb het nooit uitgetest. Zou zo maar kunnen dat jongste (11) het eerste couplet zo ongeveer wel kent (voetbalfanaat).
Ik test het morgen uit. Ik vraag me af waarom ik het zelf wel ken, want ik zing nooit het wilhelmus. O ja, vroeger in de kerk zo rond koninginnedag. Echt waar, vers 1 en 4.
tonny
13-09-2011 om 22:12
Vrij ongeveer
Ik kende het al jong, maar toen zong ik wel 'Ben ik vrij ongeveer' en dat vonden mijn ouders een passende hertaling.
Het Wilhelmus is een apart lied uit een bijzondere tijd. Logische tekst, hm, het kost enige kennis van de vaderlandse geschiedenis.
Maar wat vinden jullie dan van de teksten van andere volksliederen? Zulke liederen lopen niet over van eigentijdsheid en nuchtere logica.
Silone
13-09-2011 om 22:50
Arch..
Je hebt gelijk, Tonny. Ik heb het even opgezocht, mijn schild enz..., dat was idd vers 6. Je hebt een fles oranjebitter gewonnen
Janna
13-09-2011 om 23:52
Ook 1 en 6
op de basisschool zongen we elke ochtend couplet 1 en 6...
Mijn kinderen kennen het 1e couplet. Niet op school geleerd, gewoon uit interesse zelf de tekst opgezocht toen ze ongeveer 8 en 10 waren.
Maylise
14-09-2011 om 00:01
Ja...
Niet alles maar wel het 1e en 6e couplet. Hoe en waarom weet ik niet. Ik heb het ze net even gevraagd. Ik heb mijn een na jongste zoon gevraagd of ze het op school geleerd hebben. Volgens hem hebben ze op de middelbare school wel de tekst en de historische context geleerd & daarmee dus ook de tekst. Van de basisschool weet hij niet meer. Mijn jongste zoon kent de tekst van voetbal zegt hij. Mijn jongste dochter weet niet waar ze het heeft geleerd. Ze denkt dat ze het zelf heeft opgezocht een keer. Nichtje kent alleen het eerste couplet en dat heeft ze van mijn jongste dochter geleerd.
Ik heb het ze dus nooit actief geleerd maar het is natuurlijk wel een lied wat af en toe voorbij komt op televisie of in het echt(voetbal, dodenherdenking, Koninginnedag) dus dan pikken ze vanzelf een deel van de tekst wel of ze krijgen interesse en dan zoeken ze het op.
In elk geval heb ik het niet actief aangeboden. Eigenlijk vind ik dat dit best op school geleerd mag worden. Voor een 2 jarige en 5 jarige uit Tango's voorbeeld vind ik het heel knap maar wel uitzonderlijk. Echter tijdens de vaderlandse geschiedenis het volkslied behandelen op de basisschool zou ik wel goed vinden. Zo leren ze ook de historische context begrepen en zegt de tekst hun ook meer.
albana
14-09-2011 om 08:49
Toevallig hebben we er pas geleden nog een heel gesprek over gehad.....maar dat was toevallig.
Oudste kent het van het harmonie-orkest waar ze jaren de sax in speelde. In zo'n orkest wordt je natuurlijk menigmaal geconfronteerd met de melodie en de tekst (staat erbij) denk maar aan dodenherdenking, aan koninginnedag etc. daarbij moet zo'n orkest met regelmaat komen opdraven.
Jongste kende de tekst 'zo ongeveer' maar kent het nu helemaal want die hadden bij muziek (erg goede en leuke muziekleraar,dat zal de helft schelen!) op school als onderdeeltje het Wilhelmus (v.o.). Dat moesten ze eerst leren zowel in noten (op welk instrument dan ook) als in tekst en daarna moest er 'gespeeld' worden met de melodie en/ of tekst. (zoiets als in het programma van Ali B.) en an passant werd er ook nog uitleg gegeven over de tekst an sich en de geschiedenis.
Ikzelf ken de coupletten 1 en 6 en nog goed ook, want toen ik ze op de basisschool leerde hadden wij een invaljuffrouw die zéér streng was, dus ze zijn gewoon in mijn geheugen verankerd voor eeuwig. Misschien scheelt dat ook? Ik ken menig volwassene die het niet eens kent, hoe kun je dan je kinderen verbeteren als ze het verkeerd zingen?
De aanleiding van ons gesprek over het Wilhelmus was een viering bij ons op het werk(ouderenzorg), waarbij ik moest werken en waarbij we een 'kind' nodig hadden om de vlag aan te reiken. Voor dat 'kind' had ik jongste zo gek gekregen....En het kwam ook wel zo goed uit want daarna zouden we weg gaan en zelf wat doen, konden we meteen door Dus gingen beiden mee (man ook overigens) om die laatste reden. Vlag werd gehesen, kind reikt vlag aan onder de tonen van het Wilhelmus door 2 trompetters.
De kinderen waren hierbij diep onder de indruk van de 'officiële houding' die veel ouderen innamen en de emoties die het opriep bij de meesten.
Die dachten dat het een gezellig iets werd, feestelijk ofzo zoiets als met voetbal en opeens zien ze daar al die serieuze gezichten....
Dus erna (toen we écht weg gingen) hebben we nog even erover nagepraat. Over dat ze dat niet verwacht hadden en hoe dat kwam en zo over de betekenis van het Wilhelmus. Die jongste trouwens door haar recente 'Wilhelmus-lessen' beter kon uitleggen dan ik.
groeten albana
toja
14-09-2011 om 08:59
School
Hier hebben de kinderen het eerste couplet op school geleerd, naar aanleiding van een project over oranje. Weten ze meteen wie Wilhelmus was
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Annet
14-09-2011 om 09:52
Ja, onder andere op school
Oudste heel uitgebreid rondom dodenherdenking, ik dacht in groep 7.
Jongste al eerder, ik dacht groep 4 of 5.
Jongste kreeg het ook mee bij de pianojuf om te leren spelen. Of hij heeft erom gevraagd, dat weet ik niet.
Nely
14-09-2011 om 09:55
School
volgens mij heeft onze zoon het eerste couplet op school geleerd. Zelf heb ik toendertijd ook 1 of 2 coupletten op school geleerd.
koentje
14-09-2011 om 12:25
Nou tango
je kunt niet alles op school afwentelen, dus sorry, je bent afgekeurd, geen knip voor de neus waart als je als opvoeder het Wilhelmus niet aan je kinderen leert!☺
skik
14-09-2011 om 13:23
Hier kennen ze allevier het eerste couplet. Geen idee hoe ze er aan komen, combinatie van school en tv en Museum Prinsenhof denk ik. Da's niet bewust gegaan maar vanzelf ontstaan. Wel hebben we ze bewust "Hand in hand kamaraden" geleerd, dat konden ze op tweejarige leeftijd van buiten. Ga je mee naar 't stadion, lalala.....
skik
Tango
14-09-2011 om 22:20
Leuk, zoveel reacties
Ik voel me al een wat minder slechte opvoeder. En nee je kunt natuurlijk niet alles afschuiven op school, maar bij onze kinderen doet school er dus blijkbaar ook niets aan, want daar leren ze het ook niet en projecten over Oranje zijn er ook nog niet geweest. Verder heb ik ook geen kind dat de tekst gaat opzoeken op internet, die is met heel andere dingen bezig als ze achter de computer zit.
Evanlyn
15-09-2011 om 10:03
Annet
Voor piano geldt dit waarschijnlijk niet, maar kinderen die het Wilhelmus willen leren spelen verdenk ik ervan dat ze flink willen bijkverdienen op Koninginnedag.
Overigens lijkt het me best leuk om die kinderen die rare teksten te leren, maar dan wel met de historische context erbij. Dan horen ze bij de selecte club die "het" weet. Maar volgens mij doen ze op school niet meer zo aan Willem van Oranje. Ik was laatst met een groep in de Prinsenhof en daar bleek kennis hierover beperkt tot de 40+'ers.
Valkyre
15-09-2011 om 17:36
Nee
Spruitje is 4, en weet niet wat het Wilhelmus is. Zelf ken ik wel het eerste en zesde couplet (hoewel... Het zesde is een beetje weggezakt: dat ik toch .... mag blijven. Hmmm. Vrij?) Ik heb het op de lagere school geleerd.
Als hij het niet op school leert, ga ik 't hem wel een keertje leren, liefst icm een bezoekje aan de Grote Kerk en de Prinsenhof (dat kogelgat doet 't natuurlijk goed, zo blijft zo'n verhaal hangen). En de historische achtergrond natuurlijk. En dan nog het Duitse volkslied natuurlijk, voor
Ik ben zelf niet voor een nieuwe tekst trouwens - ik vind het juist een goede aanleiding wat geschiedenis mee te geven.
Valkyre
15-09-2011 om 17:38
Oeps
Dat ging even mis. Die onaffe zin moest zijn:
En natuurlijk het Duitse volkslied, voor ons half Duitse spruitje. Best lastig, zo'n achtergrond. Kan nog wat worden met de geschiedenislessen...
Groet
16-09-2011 om 20:16
Ja hoor, erin geramd!
Zo'n 35 jaar geleden zat ik op dezelfde lagere school als waar onze zoon nu heen gaat. Een dorpsschool in een dorp met vele en lange tradities. Zo ook de jaarlijkse aubade op Koninginnedag. Al die jaren behoort het Wilhelmus tot het vaste repertoire en het hele dorp, jong en oud, zingt uit volle borst mee. Evenals met 'in een blauwgeruite kiel' en het Sallands volkslied. Tijdloze toppers!
albana
17-09-2011 om 08:52
Ooo als we gaan opscheppen:
Dan doe ik ook mee.........
Ik ken ook het Gelders volkslied én het Limburgs volkslied. Die laatste daarvan heb ik trouwens geen idee waarom....maar ik kén 'm.
Zal ik wel ooit geleerd hebben van mijn ouders vermoed ik, er werd bij ons nogal veel gezongen/gemusiceerd... Op mijn werk steel ik er in ieder geval de 'show' mee (ouderenzorg).
In een blauw geruit kiel ook nog.....t/m dat michieltje hollands admiraal is en eeen man van vuur en staal.
Die laatste kent oudste ook. Die zong ooit in een jeugdkoor en daar zongen ze over Michiel Adriaan's zoon de Ruiter en ook 'al die willen te kaperen varen' ...Ook al zo'n eeuwenoud lied. Dat laatste dacht ik altijd dat dat over 'schepen kapen' ging (piraterij dus eigenlijk) maar daar legde de zangjuf uit dat het heel wat anders betekent, het 'kaperen' is om een 'kaap' (landtong toch?) heen varen.
En dan natuurlijk hebben we nog 'in naam van oranje' oftewel 'een liedje van de koppelstok' zoals het eigenlijk heet...Die zongen ze in dat koor dus ook.
Wel handig, geschiedenisles en zangles in 1.
groeten albana
+ Brunette +
17-09-2011 om 12:40
Ik vind je normaal, tango (of ben ik ook een cultuurbarbaar?)
Op de lagere school twee coupletten geleerd, ik ken alleen van het eerste couplet een stuk of vier regels, of staat "de koning van Hispanie heb ik altijd geëerd" in dat andere couplet? Van het Friese volkslied ken ik de eerste regel nog en in het Spaanse volkslied heb ik me nog nooit verdiept, ook het Canarische volkslied ken ik niet. Werk aan de winkel dus! Eigenlijk vind ik volksliederen een beetje flauwekul, leuk voor officiële evenementen, een soort muzikaal linten doorknippen. En dan die belachelijke teksten!
Vic
17-09-2011 om 12:52
Helaas
Oudste (12) kent alleen de melodie, jongste had nog nooit van het Wilhelmus gehoord. Ikzelf ken alleen het eerste couplet.
Groet
17-09-2011 om 12:53
Albana
Inderdaad, ook het Limburgs volkslied. Moesten we leren op school omdat elke klas 6 vier dagen naar Vaals op schoolreis ging. En dan moesten 'Waar in 't bronsgroen eikenhout...' voor de vader en de moeder van de Vaalse jeugdherberg zingen.
En geheel volgens traditie gaat groep 8 anno nu nog steeds vier dagen naar Zuid-Limburg. Wel andere slaaplocatie, geen volkslied meer, maar nagenoeg hetzelfde programma als 35 jaar geleden. Zucht...
dirksmama
21-09-2011 om 18:17
Eerste en zesde couplet hebben ze op school geleerd. Ondanks theedoeken met het Wilhelmus er op moet ik bekennen er thuis niet al te veel aan gedaan te hebben.
Zelf ken ik meer coupletten, vroeger tijdens de preek verveelde ik me nog wel eens en doodde ik te tijd door lappen tekst en oude liederen uit mijn hoofd te leren.
Het Duitse volkslied ken ik dankzij de ZDF ook. Ik vind dat een erg mooie tekst. Wel jammer dat ze na de val van de muur niet het tweede couplet als volkslied genomen hebben.
Geloof dat dochter ook al delen van Starbangled Banner heeft geleerd. En Indonesia Raya staat ook nog op het lijstje.
Ik vind trouwens het Italiaanse volkslied een genot om te horen. En van Hatikva krijg ik tranen in mijn ogen.
Ach er zijn zoveel mooie volksliederen...
skik
21-09-2011 om 20:45
Dirksmama
Starbangled Banner? Starbangled Spanner, Barspangled Stanner... oh nee, Star-spangled Banner!
skik