Femke
12-02-2014 om 15:26
Juridisch Meemoeder
Hallo, ik ben Nederlandse van nationaliteit, getrouwd met een Belgische vrouw en we wonen ook ook in Belgie. Ik ben 7 weken zwanger van onze eerste. In Nederland zijn ze al iets vooruitstrevender wat betreft meemoeders, hier moet het kind nog officieel geadopteerd worden.
Maar omdat ik Nederlandse ben en mijn kind dus ook de Nederlandse nationaliteit krijgt, is dat dus weer wat ingewikkelder.
Ik weet niet of iemand van jullie er wat thuis in is, want zelf kom ik er dus niet meer uit...
Ik zit met een boel vragen...
Heeft het zin om in Nederland te gaan bevallen, om (oa) die reden...(of maakt dit geen verschil omdat we niet in Nederland wonen?)
Wordt dat in Belgie ook aangenomen als wetsvoorstel?
Leen13
12-02-2014 om 18:20
Goede vraag
Je kunt in elk geval deze interessante vraag gratis stellen op een inloopspreekuur in Nederland. http://www.advocatenspreekuur.nl/
Je zal in elk geval naar de (Nederlandse?) rechter moeten om hetzij het ouderlijk gezag aan te vragen door je Belgische echtgenote danwel naar de Belgische rechter voor een adoptieverzoek. Ik weet niet of je woonplaats bepalend is of dat je bijvoorbeeld door als Nederlandse domicilie te kiezen bij je advocaat een verzoek kunt indienen. Maar een interessante vraag.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Homohuwelijk_in_Nederland
"Een huwelijk tussen twee vrouwen of twee mannen schept geen afstammingsrelatie met de kinderen van de echtgenoten, een huwelijk tussen een vrouw en een man vaak wel; de mannelijke echtgenoot wordt namelijk van rechtswege juridisch vader van de tijdens het huwelijk geboren kinderen van zijn vrouw (ook al is hij niet de biologische vader), maar de vrouwelijke echtgenoot wordt niet van rechtswege juridisch moeder van de kinderen van haar vrouw - zij is echter wel stiefouder (en heeft dus een onderhoudsplicht en mag geen later huwelijk aangaan met het kind) en kan daarnaast als zodanig bij de rechter om het gezag over de kinderen verzoeken. Als haar partner de enige juridische ouder is, hebben beiden van rechtswege het gezamenlijk gezag. Ook de mannelijke echtgenoot is op dezelfde wijze stiefouder van de kinderen van zijn man. Pas als de stiefouder het kind adopteert ontstaat tussen beiden een afstammingsrelatie. Het kind heeft in dit geval dan twee juridische vaders (en geen juridische moeder meer: de adoptie snijdt deze band door) of twee juridische moeders. Een vrouw kan geen kind van een andere vrouw erkennen."
Belgie
"Op 18 mei 2006 werd in België ook het adopteren van kinderen door mensen van hetzelfde geslacht wettelijk geregeld. Voor die tijd dienden adoptanten ‘van ongelijk geslacht’ te zijn. Door de schrapping van die bepaling werd de adoptiewet ook toepasbaar op paren van gelijk geslacht."
Temet
13-02-2014 om 10:13
Femke
Ik weet dit niet maar ken een jurist die tot over haar oren in deze materie zit en ik ga het haar vragen. Dat kan even duren, maar ik meld me weer. Ik weet alleen niet of zij op de hoogte is van de situatie in de Belgische wetgeving.
Groeten,
Temet
Temet
13-02-2014 om 10:15
overigens
De erkenning door de 'meemoeder' kan in Nederland ook pas vanaf april, tenminste dat is de bedoeling, maar vziw is het Koninklijk Besluit dat het (aangenomen) wetsvoorstel in werking doet treden nog altijd niet rond. In principe wordt echter gemikt op 1 april. Kinderen die nu geboren worden kunnen nu dus ook in Nederland nog niet worden erkend.
Groeten,
Temet
Temet
13-02-2014 om 10:43
foutje
Je bent natuurlijk getrouwd, dus niks erkenning. Nou ja, zo zie je maar weer hoeveel ik ervan weet... Ik vraag het de expert, hopelijk vandaag nog.
Groeten,
Temet
Temet
13-02-2014 om 13:29
nagevraagd
Ik heb het nagevraagd. Er zal geadopteerd moeten worden want de Nederlandse erkenning (toch wel degelijk erkenning) wordt door de Belgen niet geaccepteerd. Adoptie kan volgens de Belgische regels, maar omdat de zaak voldoende raakvlakken met Nederland heeft (1 Nederlandse moeder en een Nederlands kind) kan het ook volgens de Nederlandse regels en dat schijnt eenvoudiger te zijn, aldus die deskundige dame die ik ernaar vroeg. De Nederlandse adoptie wordt dan door België gewoon erkend.
Mocht je een adoptie volgens de Nederlandse regels willen dan is het zinnig om al voor de bevalling de voorbereidingen te treffen zodat de zaak snel op de rails kan als het kind er eenmaal is. De dame die ik sprak doet dat soort procedures zeer regelmatig, dus als je t.z.t haar naam en gegevens wilt hebben dan moet je je maar even melden. Je kan ook kijken op de site van Meer dan Gewenst (www.meerdangewenst.nl), daar is veel informatie te vinden.
Groeten,
Temet
Temet
13-02-2014 om 14:51
dank je
Dank je, Jasam. Maar in dit geval was het ook wel erg makkelijk, want ik ken die dame toevallig en weet dat zij bij uitstek deskundig is op dit terrein. Dat was makkelijk uitzoeken dus.
Groeten,
Temet
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.