mama_Inge
12-06-2012 om 02:30
Jeugdzorg en william schrikker groep
Een tijdje geleden schreef ik al over mijn pleegdochter. Gelukkig kan ik melden dat alles goed gaat tot nu. Ze heeft haar eigen plekje gevonden in het gezin, het gaat goed op school ... lekker dus. De eerste nare ervaringen beginnen boven te komen en zich te uiten, maar daar weten we redelijk mee om te springen.
Nu beginnen we tegen de eerste hobbels als het gaan om de jeugdhulpverlening aan te hobbelen. We hebben wat problemen met Jeugdzorg, die zich er momenteel wel heel makkelijk van af doen.
Vier weken geleden hadden wij het laatste gesprek met de begeleider vanuit Jeugdzorg. Naar aanleiding van haar indicatie, pleegkind met hechtingsstoornissen en LVB (lichtverstandelijke beperking), zou ze onder de zorg van de William Schrikker Groep komen. Er zou een spoedprocedure opgestart worden en binnen twee weken zou bericht en eventueel plaatsing volgen vanuit / in de William Schrikker Groep. Omdat snelle plaatsing zou volgen is er geen sprake van een financiële compensatie / pleegoudervergoeding voor ons en is er ook geen officiële status als pleegouders.
Nu zijn we bijna vijf weken verder en sinds dat gesprek hebben we niets meer gehoord .... echt helemaal niets.
We zitten vol met vragen, ons pleegkind heeft duidelijkheid nodig (net zoals wij overigens), ze heeft dringend psychische begeleiding nodig en wij hebben advies nodig over het omgaan met een LVB kind.
Naast bovenstaand heb je ook nog de praktische zaken. Door haar nieuwe school (ze gaat in september naar VMBO), ziekenhuis en andere instellingen worden we niet serieus genoemen en krijgen we weinig voor elkaar omdat we nog steeds geen officiële pleegouderstatus hebben.
Nieuwe kleding hebben we moeten kopen, nadat we al tig keer bij jeugdzorg hebben aangegeven dat haar kleding bij haar tante opgehaald moet worden, wat nog steeds niet is gebeurt.
Het gaat ons overigens niet om het geld, dat geven we met liefde aan haar uit. Maar het lijkt er nu op dat Jeugdzorg haar 'goedkoop' wegzet.
Van de William Schrikker Groep hebben wij overigens ook nog steeds niets gehoord. Al met al.... een hoop zorg aan deze kant.
Nu had ik al vernomen (ook uit de media de laatste tijd) dat Jeugdzorg niet echt bekend staat om haar goede werken. Wie heeft ervaring met Jeugdzorg en de William Schrikker Groep uit pleegouder oogpunt?
wil40
12-06-2012 om 08:09
Psychische hulp
Geen ervaring met Pleegzorg. Ik lees dat je pleegdochter "dringend psychische hulp" nodig heeft. Dat klinkt in je verhaal zeer urgent. Is dit niet mogelijk via een verwijzing van de huisarts? Je pleegdochter kan geen gebruik maken van een kinderpsychiater/-psycholoog?
Vervelend dat je al 5 weken niets hebt gehoord van pleegzorg. Ik kan me voorstellen dat dat erg frustrerend is, terwijl je het meisje graag hulp wilt bieden. Blijven bellen, mailen en schrijven, blijven aangeven dat er hulp nodig is. Het zal stapje voor stapje gaan en antwoorden krijgen op je hulpvragen zal best een lang traject zijn. Dat is met een eigen kind niet veel anders.
Leen13
12-06-2012 om 08:29
Actielijstje
Maak een actielijstje. Vraag wie welke voorziening gaat regelen en wanneer je dochter opgegeven wordt/of al is? En anders vraag wanneer je met de instelling kunt bellen. Dring aan op een termijn, uiterlijk een week of zo. En bel dan weer.
Hetzelfde met de pleegvergoeding. Vraag wie dat waar gaat regelen en wie je daarvoor dan kan bellen. Wanneer. Uiterlijke termijn van een week. Dring er op aan want je pleegdochter is nu al 5 weken bij jou en je maakt kosten. Vraag wie haar huisarts is of dat je bij jullie een huisarts mag inschakelen. Geef bij elke vraag die niet onmiddelijk beantwoord wordt een termijn aan en bel dan weer.
Inderdaad.
Hetzelfde als met eigen kinderen in de zorg.
Van nu af aan heb jij de regie en houdt jij het overzicht. Ga er niet vanuit dat zaken vanzelf lopen. Beloven ze te bellen op dinsdag. Bel dan zelf voor het einde van de dag als je niets gehoord hebt.
Leen13
12-06-2012 om 08:33
Lvb-kind
Overigens ben ik benieuwd wanneer je advies gaat krijgen over de omgang met een lvb-kind. Hier heb ik toch echt zelf mezelf moeten scholen. Is er niet een forum of zo van ouders met een lvb-kind? Mogelijk dat je zelf een goede training oid vind. Stel dat dan voor dat jeugdzorg dat bekostigt.
Temet
12-06-2012 om 12:12
Mama-inge
Ik wou een reactie typen maar las toen verder en volgens mij heeft AnneJ alles al gezegd wat ik had willen zeggen, en meer.
Je zult ze zelf achter de vodden moeten zitten. En houd alles bij. Als er ooit eens mot komt (hoeft niet, kan wel) heb je een dossier.
Jij hebt maar 1 pleegkind en 1 zaak, die jeugdbeschermers hebben er een hele stapel van en jij hebt veel minder prioriteit dan je verdient. Zelf aan de bel trekken dus, zodat je niet op het stapeltje "o ja dat moet ik ook nog doen als ik tijd heb" blijft liggen.
Sterkte ermee
Temet
mirreke
16-06-2012 om 17:55
Mama-inge, niet akkoord gaan!
bedoel je te zeggen dat je pleegdochter naar een groep van de Willem Schrikker groep gaat? Dus dat ze bij jou weg moet? Doe op het internet eens wat research naar deze stichting. Ik zou proberen haar thuis te houden. Ga met haar naar MEE, dan krijg je ook hulp, als het goed is tenminste. Maar een lvb meisje in een groepssetting, daar zou ik niet blij mee zijn.
Ga een logboek aanleggen, gebruik een schriftje en leg dat naast de telefoon en neem dat mee naar elk gesprek. Noteer waar, wanneer en met wie je een gesprek hebt.
Het feit dat je nu niet officieel pleegouders bent betekent in feite dat je pleegdochter vogelvrij is en op elk moment kan worden weggehaald. Ik zou absoluut niet akkoord gaan met deze situatie.