Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Jeugdzorg - de kinderombudsmannen in conferentie

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/4147232/2015/09/22/Kindermishandeling-moet-beter-worden-aangepakt.dhtml

Daar gaan we weer.
" Kinderombudsmannen in Europa slaan alarm over het groot aantal slachtoffers van kindermishandelingen. Volgens onderzoek heeft een op de tien kinderen (10 miljoen) in hun jeugd te maken met huiselijk geweld. Ze hebben hier hun leven lang last van. Het verhoogt de kans op onderpresteren op school, werkloosheid, armoede en gezondheidsproblemen."

Het was even stil maar nu mag het feest weer beginnen.
Hulpzoekende ouders die weer gemeten mogen worden aan de onderbuik, de projecties en het onvermogen, van hulpverleners die niet genoeg gereedschap, kennis van de sociale kaart, van de ggz, maatschappelijke problemen, in hun bagage hebben. En die niet beseffen dat als je niets te bieden hebt dat het niet aangaat om je gram te halen met OTS en UHP, alsof dat niet nogal schadelijk is voor kind en gezin.

http://pers.kro-ncrv.nl/programmas/kro-ncrv-2doc/2doc-die-kleine-is-alles-voor-mij

Volgens dit persbericht worden 20 kinderen per dag uit huis geplaatst. Bij een aflevering over jeugdzorg bij een jonge moeder in een foute relatie.
Hoe ze aan die cijfers komen blijft vaag. En of dat de afgelopen tijd ook zoveel was zou ik best willen weten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Paddington

Paddington

22-09-2015 om 14:49

Jeugdzorg en RvdK

Het is eigenlijk te gek voor woorden dat een onderzoek van de RdvK bestaat uit een gesprekje met de kinderen en beide ouders en dan weet de raadsonderzoeker precies wat er aan de hand is.

In het programma "Kijken in de ziel" kwam er bij de rechter duidelijk naar voren dat het niet goed is om af te gaan op intuitie, daar je intuitie misleid kan worden. Het lijkt mij dat dit ook geldt voor mensen die onderzoeken moeten doen voor de RvdK.

Ik heb mij echt verbaasd over hoeveel werkelijke bewijzen er soms aan de kant geschoven worden, daar deze niet stroken met de intuitie van de betreffende onderzoeker. Dit soort mensen is in mijn ogen niet geschikt als raadsonderzoeker. Helaas moeten rechter dan wel afgaan op de rapporten van dit soort mensen. Geen wonder dat er zoveel kinderen volgens het onderzoek te maken krijgen met huiselijk geweld. De ouder die het beste kan manipuleren wordt geloofd, ondanks dat er bewijzen zijn dat die betreffende ouder vaker liegt.

Ik zou ook wel graag willen weten waar deze cijfers op gebaseerd zijn en daarnaast ook op welke gronden de kinderen uit huis geplaatst zijn.
Wat verstaat met onder huiselijk geweld, is dat een tik op de vingers van een dreumes als deze een hete kop thee wil grijpen? Of zijn dat meer de systematische aframmeling die een kind krijgt, omdat pa of ma dronken is?

Leen13

Leen13

22-09-2015 om 20:07 Topicstarter

Ijzer smeden als het heet is..... de meldplicht van stal gehaald

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/voer-meldplicht-bij-vermoeden-kindermishandeling

" De kans bestaat dat er ouders zijn die te maken krijgen met onterechte meldingen. Toch vindt de taskforce dat het belang van de kinderen zwaarder weegt dan dit risico die de beroepskrachten lopen.

"Het is niet makkelijk voor professionals, maar we moeten durven kiezen voor de kinderen. Het belang van hen weegt veel zwaarder dan de moeilijke afweging van de professional. We moeten ze ondersteuning dat ze moeten kiezen", vindt Jan-Dirk Sprokkereef van de taskforce. "

Klinkt zo mooi maar het algemene publiek heeft geen idee waar het dan om draait. En juist hulpvragende ouders kunnen het weer om hun oren krijgen. en kinderen onjuist vervreemd van hun netwerk naar ontoereikende voorzieningen en pleegvoorzieningen waar het risico op mishandeling en misbruik juist exponentieel groeit.

Gewoon herhaling van oude zetten, maar nu weer een stukje verder. Gaat ze lukken denk ik. Geen kruid tegen gewassen.

Leen13

Leen13

22-09-2015 om 20:10 Topicstarter

van wie is het risico?

Let ook even op deze zin: '.... dan dit risico die de beroepskrachten lopen...'
Het risico wordt echter gedragen door de kinderen en de gezinnen en families. Vraag je hulp kun je te maken krijgen met de wanprestaties en de rechteloze toestanden van de ' kinderbescherming' . Justitie in plaats van hulp.
Gewoon meer van hetzelfde dus.

mirreke

mirreke

25-09-2015 om 19:25

Kijk ook even hier: men wil meldPLICHT

http://blikophulp.nl/meldplicht-kindermishandeling/

Wel ja, toe maar... Gelukkig zijn er ook partijen tegen!

Leen13

Leen13

25-09-2015 om 19:45 Topicstarter

Tot 79 procent kans op valse meldingen

" Onderzoek in landen waarin een meldplicht geldt, laat zien dat dit leidt tot veel onterechte meldingen (tot 79%), omdat professionals alle mogelijke signalen melden uit angst voor aansprakelijkheid in geval van het niet melden. Dat zou dan weer leiden tot een onnodige belasting van de Veilig Thuis organisaties en onnodige, stigmatiserende onderzoeken binnen het gezin."

Je bent nu al gedupeerd. En als dat zou betekenen dat de ' hulp' zou verbeteren maar daar gaat het weer niet over. Wat gebeurt er na de melding? Horrortrajecten bij justitie. Juist geen hulp meer want rechtzaken, iedereen wacht. Gebrek aan vertrouwen tussen ouders en hulpverlening.

Maar ja, meer verstand of geld is er blijkbaar niet. Dan maar kindermishandeling en oudermishandeling door de overheid.

mirreke

mirreke

25-09-2015 om 19:47

En dan worden ook

de mogelijkheden voor burgers om rechtszaken (tegen de overheid bijvoorbeeld, of tegen de RvK, of Jeugdzorg) aan te spannen steeds meer ingeperkt en duurder gemaakt. Vrij spel dus...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.