Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Jeugdzorg


Leen13

Leen13

06-04-2015 om 12:53 Topicstarter

O jee, schoolverzuim komt door MBP ouders

http://www.radio1.nl/item/282224-Onderzoek-naar-Munchausen-by-Proxy-kinderen.html

Volgens de kinderarts Patries Worm is een deel van het schoolverzuim veroorzaakt door mishandelende ouders van het type Munchausen by Proxy. Alle verzuim, ook geoorloofd verzuim, zou altijd gemeld moeten worden bij de jeugdarts en de leerplichtambtenaar.

Kinderarts: Een aantal van 40-60 gevallen per jaar is gebaseerd op de meldingen die binnenkomen bij het AMK/Veilig thuis in 2013. Ik denk dat die cijfers niet kloppen maar dat er sprake is van heel veel verborgen slachtoffers van Munchausen by Proxy.
Reporter: Waarom denkt u dat?
Kinderarts: Wij vermoeden dat onder de kinderen met eetstoornissen, onder de kinderen met langdurig schoolverzuim, er kinderen thuis worden gehouden hoewel ze eigenlijk naar school kunnen gaan.
Reporter: Geef daar eens een voorbeeld van, wat is dat dan, zo'n verborgen geval dat we nu niet officieel in de cijfers zien?
Kinderarts: Wat we zien bij schoolverzuim, als ik kijk naar mijn eigen ervaringen in deze zaken, zien we dat er veel sprake is van schoolverzuim en aangepaste lesroosters. Als we dan gaan kijken of dit bekend is bij de leerplicht of bij de schoolarts dan zien we vaak dat dit niet bekend is bij deze twee betrokken instanties. Dat betekent dat het schoolverzuim wordt afgegeven als geoorloofd schoolverzuim: kind moet naar de dokter dus is vrij van school. Daardoor komt het niet in beeld.
Mijn voorstel zou zijn dat alle schoolverzuim gemeld wordt bij de schoolarts zodat de schoolarts kan inventariseren of het nog steeds geoorloofd is of niet. En wat we bij deze groep kinderen zien is, dat ze, omdat ze al bij zoveel dokters komen, de schoolarts en de jeugdarts niet in beeld zijn. Dat zou ik heel graag in de toekomst willen aanpassen.
Reporter: maar zijn dit dan kinderen waar anderszins ook wat mee aan de hand is?
Kinderarts: Ja, 30 procent van de kinderen heeft daadwerkelijk een onderliggend ziektebeeld, en dat wordt door de ouder verergerd.
Reporter: Als een ouder zegt dat een kind doodziek is dan lijkt me dat toch wel te controleren dus hoe kan het dan dat het door al die controles heenslipt?
Kinderarts: Ja, het lastige is dat je in je opleiding wordt opgeleid met het gegeven dat de moeder de waarheid vertelt over haar kind. Het is dus een heel raar idee dat je dus een moeder wantrouwt op haar verhaal, maar dat maakt dat je dus ook medemishandelaar wordt als kinderarts bij dit beeld.

Leen13

Leen13

06-04-2015 om 13:09 Topicstarter

De meter gaat lopen

Zoals ze zelf al aangegeven, als er een zaak van komt, en dit zal ongetwijfeld het aantal meldingen doen toenemen, ouder heeft ziek kind, jeugdarts vind MBP van toepassing, dan worden die over het algemeen vanwege onbewijsbaarheid geseponeerd of afgewezen.
Dat betekent dus een gevalletje werkgelegenheid. Voor jeugdartsen, leerplichtambtenaren en het nu al overbelastte justitiële apparaat.
En een wespennest voor ouders en kinderen. Heb je al een probleem, krijg je er nog een veel groter probleem bij.
En, in plaats van het terugdringen van die horde aan hulpverleners, zet je er standaard gewoon een paar bij.
De meter gaat lopen.
En als er nu nog een kind meer door gered wordt. Maar ook hier verwacht ik dat de cijfers niet zullen dalen.

rode krullenbol

rode krullenbol

06-04-2015 om 13:50

Ter illustratie van het probleem

Zie:


https://youtu.be/KkOGIq7xnJg

Ik vind vergrote controle op ouders wel een passend antwoord op het probleem.

De gedachte dat ouders massaal beschuldigd zouden gaan worden van het syndroom van Münchhausen by proxy, is een zieke gedachte op zichzelf. Alsof artsen en hulpverleners er om den brode op uit zijn om onschuldige ouders te duperen! Bovendien wordt je hier in Nederland geacht onschuldig te zijn, tot het tegendeel bewezen is.

Leen13

Leen13

06-04-2015 om 14:18 Topicstarter

Je voorbeeld RK

In werkelijkheid komt dat zeer zelden voor maar het wordt nu gehypet.
Bovendien gaat het je niet helpen door alle ouders te verdenken om dat ene geval te kunnen redden. Was dat maar zo. Dan moet je preventief alle kinderen uit huis plaatsen om te voorkomen dat dit ene geval gered wordt.
Dat heeft wel weer hele andere nare gevolgen.

Leen13

Leen13

06-04-2015 om 14:24 Topicstarter

Gered door de kinderarts

Dit meisje werd gered door een oplettende kinderarts die het initiatief nam om haar ziektegeschiedenis op te sporen terwijl hij het contact goed onderhield en zo aan kon tonen dat er zaken fout gingen. Niet nodig om daar nog eens een jeugdarts of een leerplichtambtenaar op te zetten.

Leen13

Leen13

06-04-2015 om 14:46 Topicstarter

Ondertussen

Mijn eigen dreigende thuiszitter maar weer even motiveren en stimuleren. Morgen begint het weer. Gelukkig heb ik haar zover gekregen dat ze even zichzelf afleidt en een ontspannend bad neemt.
We hebben nog maar eens een paar lekkere broodjes met thee gedaan omdat een 'bleh' gevoel ook nog van de honger kan komen.
Ze heeft geen zin om even naar buiten te gaan, op visitie of gewoon even wandelen.
Maar na het bad hoop ik haar aan een uurtje huiswerk te krijgen.
En dan vanavond nog een keer goed doorspreken hoe dat morgenochtend gaat want ik ben 's ochtends toch niet echt in de mood voor een schoolweigeraar, maar misschien valt het mee.
Goh, wat zit ik mijn dochter toch weer te mishandelen.

sprookjes

#154 "Bovendien wordt je hier in Nederland geacht onschuldig te zijn, tot het tegendeel bewezen is."

Nogmaals: familierecht is geen strafrecht.

Je zou trouwens die uitzending moeten zien. Kun je uit eerste hand horen waarom het strafrecht er niet bijgehaald wordt. Het is niet zo heel gek dat ouders door contact met jeugdzorg de indruk krijgen dat het rechtssysteem faalt. Met die gedachte worden ze overladen door jeugdzorg zelf.
Zelfs vertrouwensartsen maken zichzelf en schaamteloos ook anderen wijs dat ze maar beter niet naar de rechter kunnen gaan en dat bovendien die rechter niet weet waar die het over heeft.

"De gedachte dat ouders massaal beschuldigd zouden gaan worden van het syndroom van Münchhausen by proxy, is een zieke gedachte op zichzelf"

Wat deze mevrouw zich voorstelt komt tamelijk hysterisch over. Het enige verzuim dat onder de radar blijft, is al het verzuim dat minder is dan 3 dagen in 4 maanden. Waarom moet daar een schoolarts bijkomen? Wat heeft dat te maken met Munchshausen?

Verder zijn artsen over het algemeen ondernemers en zijn zij om den brode - of om een nieuwe auto - voortdurend op zoek naar werk.
Of geloof jij in het sprookje van de roeping?

four

four

06-04-2015 om 17:00

nee dat is niet zo

Alleen ongeoorloofd verzuim wordt standaard gemeld bij de leerplichtambtenaar als het een grens overschrijd. Ziek, dus geoorloofd verzuim komt daar normaal gesproken niet terecht (tenzij school twijfelt en besluit te melden).

Deze arts wil nu dat alle ziekgevallen gemeld bij de leerplichtambtenaar worden en naar de jeugdarts gestuurd worden. Gestoord wat mij betreft.

Leen13

Leen13

06-04-2015 om 17:53 Topicstarter

In de film


https://www.youtube.com/watch?v=7XcaNpHAQ3c
Het beeld MBP spreekt wel tot de verbeelding. Een mooi voorbeeld is te vinden in de film 'The sixth sense' met Bruce Willis.
Het kind zelf, dat uiteindelijk overlijdt, heeft zelf gezorgd voor opnamen van de stiefmoeder die stiekum ziekmakende medicijnen in haar drinken doet. Die tapes worden langs bovennatuurlijke weg gevonden door het paranormale jongetje dat de hoofdpersoon is in de film.
Echt bewijs dus, geen subjectief belevingsgeneuzel met gehypete cijfers.

welles nietes

Volautomatisch alle gevallen, want zo zit het systeem in elkaar.
De scholen hebben er hun verzuimprotocollen op aangepast.

Zie ook http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/219621/2009/03/18/Vader-zieke-scholier-krijgt-fikse-boete.dhtml

wat deze mevrouw wil, willen men al een tijdje.
Ik vraag me wel af wie er last van Münchshausen heeft.

Leen13

Leen13

06-04-2015 om 18:24 Topicstarter

Over Meadows

"He expressed sadness that in many cases the children were injured more by the doctors than by the parents"

Ziekmakend en geldrondpomperij. En als het nou een oplossing was voor mishandelde kinders of thuiszitters.
Dit is geen hulp maar criminalisering en stigmatisering. En voorkomt dat een kind echt geholpen wordt.

four

four

06-04-2015 om 18:35

niet automatisch

Hier staat het duidelijk: school meldt. Ik weet dat het niet automatisch gaat, daar heb ik nog recente ervaring mee.

Leen13

Leen13

06-04-2015 om 18:40 Topicstarter

Vonnis Venema vs Nederland EHRM

http://www.volkskrant.nl/binnenland/zieke-kinderen-van-soms-nog-ziekere-ouders~a700943/

"Anderhalf jaar geleden werd de Nederlandse Staat door het Europese Hof voor de Rechten van de Mens veroordeeld tot het betalen van bijna 40 duizend euro schadevergoeding en smartengeld aan de ouders Venema, die verdacht waren geweest van Munchausen by proxy. Hun tien maanden oude dochter Kimberley werd zonder overleg vijf maanden lang uit huis geplaatst. Artsen stelden nadien vast dat voor de klachten van de baby een fysieke oorzaak bestond en psychiaters konden bij de ouders geen stoornis vinden."

"Arnoud Willems, de advocaat van de Venema's, noemt die houding zorgelijk. Uit het dossier-Venema spreekt een fixatie op het syndroom, zegt hij. Een psychiater heeft geconstateerd dat ouders en kind Venema door de gebeurtenissen ernstig zijn beschadigd"

2004

AnneJ, het artikel dat je aanhaalt is uit 2004, het vonnis dus uit 2002. En het artikel van Mirjam is uit 2009. The sixth sense is uit 1999. We leven nu in 2015.
Waar zie je die toeloop naar Munchhausen by proxy? Ja, het radio-interview met Patries Worm is verontrustend, maar vooral ook doordat er zoveel verkeerde dingen in zitten.

In de aankondiging staat: 'In Nederland worden jaarlijks zeker veertig kinderen opzettelijk ziek gemaakt door hun ouders, Munchausen by Proxy. Maar uit een reportage van Brandpunt Reporter gisteravond blijkt dat het weleens om veel meer kinderen kan gaan.' Dat 'blijkt' helemaal niet uit de reportage van Brandpunt. Het wordt gesuggereerd op basis van vermoedens, maar dat is geen 'blijken dat'. Patriess kent zelf uit Gelderland 2 gevallen. Gelderland is een grote provincie, maar goed, we hebben er 12, dan kom je uit op 24 per jaar. Dat is nog eens tap naar 40 en nog een veel grotere stap naar 'veel meer dan'. We hebben al vaker gezien dat overdreven cijfers met een beroep op 'het topje van de ijsberg die we niet zien' kan leiden tot een vorm van heksenjacht, waarbij veel mer onschuldige slachtoffers vallen dan je vooraf kunt bedenken. Die kant moeten we niet op. 2 per jaar in één provincie is al erg genoeg.

Overigens heeft Patries de uitzending van reporter niet goed bekeken, want zij stelt nog steeds dat het zou gaan om ouders die vragen om aandacht door hun kind ziek te maken. In de uitzending van reporter komt een engelstalige mevrouw naar voren (ik ben haar naam kwijt) die na onderzoek onder vrouwen uitdrukkelijk stelt dat dit niet de reden is, maar dat het gaat om moeders die de perfecte moeder willen zijn: niemand kan zo goed voor hun kind zorgen, niemand weet echt wat er aan de hand is met hun kind alleen zij, de moeder die altijd alles het beste weet, tegenover de stomme verpleegkundigen en artsen (mag vrijuit aangevuld worden met alle hulpverleners die je maar kunt bedenken, het mechanisme is wel herkenbaar).

Vervolgens maakt Patries inderdaad een vreemde omkering: kinderen die ziek gemaakt worden zullen inderdaad vaker school verzuimen, maar zij keert het om: schoolverzuim kan duiden op... En daar gaat ze dan op verder, met schrikbarende voorstellen, zoals de gedachte dat er eerst een onderzoek moet komen naar de vraag of het kind echt ziek is voordat je aangepast onderwijs zou geven. Terwijl haar echte motief voor de promotie ligt in de onvrede, dat strafrecht vraagt om bewijzen, liefst heterdaad. Daar helpt geen schoolarts of leerplichtambtenaar tegen. Dan zouden die onverwachts op huisbezoek moeten gaan, net op het moment dat moeder het kind ziek aan het maken is.

Dus veel slechte redenaties, waarvan je mag hopen dat die beter worden opgezet voordat het promotiewerk gepubliceerd wordt.

Neemt niet weg dat het vreemd is dat een kind (Nina) jarenlang van school weg kan blijven, zonder dat er iemand naar om kijkt. Maar dat probleem hebben we ook al gezien bij het maasmeisje, waar de leerplichtambtenaar zich weg liet sturen met het verhaal dat het kind op vakantie was. Of we daar echt nieuwe protocollen en praktijken voor nodig hebben waag ik te betwijfelen. Meestal is het al voldoende als iemand zijn werk goed zou doen. Zoals de kinderarts die ingreep bij Nina.

Tsjor

Leen13

Leen13

06-04-2015 om 21:31 Topicstarter

RENN4 en MBS

De jeugdarts als bondgenoot van de school om ouders te beschuldigen en daarmee te voorkomen dat er echt passend onderwijs geregeld wordt want dat is te duur en teveel gedoe.
Zou mooi zijn als er cijfers over thuiszitten, maar ook over (toegenomen) meldingen MBS bijgehouden worden.

Tegeltje

Tegeltje

06-04-2015 om 21:54

Toch

Is mw Worm niet alleen maar heel erg dom. Zoals veel domme dokters is ze ook gevaarlijk. In het buitenland zijn al diverse kinderen gestorven. Want hoe loopt zoiets? Een kind is ziek en de oorzaak is lastig te achterhalen. Vanwege tendentieuze kwakzalverspraatjes zoals die van mw Worm, is het in de aldus ontstane sfeer van moral panic (er moeten immers 600 gevallen per jaar zijn, dus minstens 2 per dag) ineens heel aannemelijk dat moeder de boosdoener is. En dan steekt de ziekenhuisafdeling energie in het weghouden van moeder bij het kind. Want de bedenker van MBP, (dat is die mijnheer Meadows die inmiddels overal een heel slechte naam heeft, behalve kennelijk in Nederland) heeft voorspeld dat het kind dan aanstonds op zal knappen. Moeder kan het immers niet meer ziek maken? Zo jammer dat zo'n kind dan toch overlijdt ondanks het verwijderen van de ouders..... Oepsie, peritonitis over het hoofd gezien. Want ja, we gingen toch ervan uit dat het MBP was. Wat jammer nou.........
Nogmaals, Meadows heeft een heel slechte naam inmiddels. Het is denkbaar dat zijn syndroom valt in het rijtje hypes die we de afgelopen decennia hebben gezien: satanische rituelen, plotseling herinnerd misbruik onder invloed van een suggestieve therapeut en nu een charmante juffrouw die overal komt vertellen dat ze een MBP slachtoffer is en niet schroomt een pietsie te overdrijven. Bijgestaan door werkzoekende dokters die zo graag aandacht willen en eigenlijk het niveau niet hebben om te promoveren.....
Ik word hier heel naar van. Wat een vreselijke Brandpuntuitzending. Slikken wat een lobbygroepje aan hapklare brokken aanlevert en hoor en wederhoor is er niet bij. Heel erg, dit.

Tegeltje

Tegeltje

06-04-2015 om 21:56

Meadows

Lees Meadow. Stomme spellimgchecker.....

Leen13

Leen13

06-04-2015 om 22:38 Topicstarter

De Lobby

https://twitter.com/Vera_Bergkamp/status/584833363212632064

De lobbyisten staan alweer te trappelen om onze politici over de streep te trekken.

Mo ‏@Mniek14 23 uur23 uur geleden
@Vera_Bergkamp @rsgcn binnen de medische wereld moet er veel verbeteren.
1 retweet 0 favorieten
Beantwoorden Retweeten1 Favoriet
Meer
Ron Driessen ‏@ronny_driessen 22 uur22 uur geleden
@Vera_Bergkamp Hoi Vera!
0 retweets 0 favorieten
Beantwoorden Retweeten Favoriet
Meer
Erik Visser ‏@ErikWVisser 15 uur15 uur geleden
@Vera_Bergkamp Mij lijkt dat het iig tot vervolging moet leiden. Straf hoeft niet, maar bijv. maatregel als TBS onder voorwaarden.
0 retweets 0 favorieten
Beantwoorden Retweeten Favoriet
Meer
Erik Visser ‏@ErikWVisser 15 uur15 uur geleden
@Vera_Bergkamp Ben wel benieuwd of daders altijd vrouwen zijn.
0 retweets 0 favorieten
Beantwoorden Retweeten Favoriet
Meer
BuroBloei ‏@BuroBloei 14 uur14 uur geleden
@Vera_Bergkamp heel indrukwekkend. Ik zie het ook wel eens in mijn vak, dan niet fysiek ziek gemaakt maar van psycholoog naar psycholoog..
0 retweets 0 favorieten
Beantwoorden Retweeten Favoriet
Meer
BuroBloei ‏@BuroBloei 14 uur14 uur geleden
@Vera_Bergkamp las ooit dit boek, geschreven door volwassen slachtoffer https://m.bol.com/nl/p/verziekt/1001004002095515/ … #MunchausenSyndrome heel indrukwekkend
0 retweets 0 favorieten
Beantwoorden Retweeten Favoriet
Meer
23:15 - 5 apr. 2015 · Details
Jacqueline Kasten ‏@J_Kasten 10 uur10 uur geleden
@Vera_Bergkamp Wij hebben daar goede ideeën over. Geven desgewenst graag input
0 retweets 0 favorieten
Beantwoorden Retweeten Favoriet
Meer
Carolien uit Keppel ‏@deVoetenBarones 10 uur10 uur geleden
@J_Kasten @Vera_Bergkamp @Rob_hero en ik hebben daar ook heel goede ideeën over en geven graag input.
0 retweets 0 favorieten
Beantwoorden Retweeten Favoriet
Meer
INGRID58NL ‏@INGRID58NL 9 uur9 uur geleden
@Vera_Bergkamp Extra alert bij ouder met onverzadigbare behoefte aan ophemeling 1/2
0 retweets 0 favorieten
Beantwoorden Retweeten Favoriet
Meer
INGRID58NL ‏@INGRID58NL 9 uur9 uur geleden
@Vera_Bergkamp en/of zorgen dat iedereen op de hoogte komt van zijn/haar talenten. #mbp #brandpunt
0 retweets 0 favorieten
Beantwoorden Retweeten Favoriet
Meer

Grootste irritatie

" En het artikel van Mirjam is uit 2009."
Ja. Ik heb dat jaar expres gekozen. Toen was dat verzuimloket net ingevoerd. Dat leverde dat zelfde jaar al die absurde situatie op.Die praktijk niet gestopt. De meeste ouders laten zich gewoon naar zo'n arts chanteren.

"Neemt niet weg dat het vreemd is dat een kind (Nina) jarenlang van school weg kan blijven"
Dat was ergens in de jaren 80 van de vorige eeuw.

Nog ver voor het Maasmeisje en het meisje van Nulde. Of anders die 8 op het stadsnomaden terrein in Amsterdam.

Het kan trouwens nog steeds.
Het meeste langdurig verzuim is er om dat geen school de leerling wil hebben.

Ander puntje nog even: In die docu wordt opnieuw gejammerd over rechters die ouders in strafzaken te vaak gelijk zouden geven. Er wordt zelfs beweerd dat ouders te vaak vrijspraak krijgen.
Dat is aperte onzin. Van het aantal geregistreerde gevallen van kindermishandeling, wordt in nog geen 2% van de gevallen aangifte gedaan.

90% van die gevallen wordt geseponeerd. Blijft over nog geen 0,2 % van de gevallen (200 zaken) die feitelijk voor de strafrechter komen. Laten we wel wezen: de vermeende gevallen MBP heb ik hier niet uit gefilterd.

Het waarom daarvan werd bij Brandpunt opnieuw helder uiteen gezet. De dames en heren kinderredders spelen voor eigen rechter. Want bij een vrijspraak, zo vrezen ze, zouden de ouders meer succes kunnen hebben bij het weer terug krijgen van hun kind.
En dat zou echt heel erg gevaarlijk zijn, zo menen de redders.

Ik vind het tamelijk schandalig dat deze mensen dat zo durven te zeggen. Dat ze bovendien beweren dat rechters die vrij spreken, geen verstand van zaken hebben.
Die opvatting over het nadeel van rechtspraak bestaat al heel lang trouwens.
Er is al eens beterschap beloofd, zie http://www.zorgwelzijn.nl/Jeugdzorg/Nieuws/2014/4/Juridisch-proces-bij-mishandeling-kind-vaak-stap-te-ver-1497286W/

Leen13

Leen13

06-04-2015 om 23:23 Topicstarter

Mothers Against Munchausen by proxy Allegations

http://www.msbp.com/
"Special Note: We acknowledge that occurrences of child abuse are very real in our society and if a physician has real evidence to suspect child abuse, regardless of the motive of the perpetrator, it must be investigated and the perpetrators brought to swift and effective justice!

In contrast, often the agenda behind Munchausen Syndrome by Proxy is to be able to make an accusation without evidence, but by the Munchausen Syndrome By Proxy profile . If it is in fact a crime has been committed, call it by it's real name...suffocation, poisoning, tampering with urine sample, etc....offer evidence! You don't need fancy labels or self-proclaimed experts to line their pockets pretending to be the only ones who know how to diagnose a crime. "

Tegeltje

Tegeltje

07-04-2015 om 07:40

Jeugdzorg en justitie

staan al langer regelmatig tegenover elkaar. Rechters ergeren zich wild aan de slordigheid waarmee jeugdzorgwerkers met het justitieel apparaat omgaan. Stukken niet klaar voor de zitting, met de mond vol tanden op zitting verschijnen en zaken niet kunnen toelichten (omdat ze 1 medewerker sturen die op 1 dag alle zittingen van die dag 'doet') enzovoort. Rechterlijke uitspraken worden niet uitgevoerd omdat er geen dwangsommen zijn. Kind terug naar huis? We voeren het vooralsnog niet uit, wie doet ons wat? En de ouders of verzorgers maar weer doorprocederen. Komt ook omdat jeugdzorg van het apparaat gebruik wil maken met zelf nul juridische bagage en nul gevoel voor het belang van een zelfstandig juridisch loket waar iedereen terecht kan. Dat zie je ook weer aan mevrouw Worm. He bah, de rechter beslist onafhankelijk, ook als de uitspraak mij niet uitkomt. En ik maak geen fouten, toch? Dus daar moet wat aan gebeuren, wilt u mensen niet meer vrij srpeken?
Nou, we gaan hier nog meer van horen. Want de stichting van Nina vertelt in haar jaarverslag over 2014, dat er geld moet komen, veel geld. De vrijwilligers hebben er nu 1000 uur ingestopt afgelopen jaar en dat moet eens betaald worden. En om er een permanent bedrijfje van te kunnen maken, dat salarissen kan uitbetalen, moet de doelgroep vergroot. Dus er moet geld komen om ook bijvoorbeeld onderwijspersoneel te kunnen " voorlichten". Dan krijgen we weer juffen die het na een bijgewoonde studiedag met Nina, ineens heel verdacht gaan vinden dat jouw kind alweer een kapotte knie heeft.....
En dan krijgen we ook de schandalen die we in Engeland hebben gezien. Ondeskundig gezwets over cijfers en statistiek, zodat ouders van kinderen die stierven aan wiegendood ook nog de gevangenis indraaien. De zaken waarin de bedenker van MBP getuige-deskundige was geweest, moesten eigenlijk allemaal weer over, zo veel bokken had de man geschoten. Zijn slachtoffers klagen dat hij zelfs nooit een excuus heeft willen aanbieden. Terwijl hij hun leven heeft verwoest.
Miriam die verzuimregeling met arts, ken ik niet. Hoezo laten ouders zich naar een arts chanteren?

Bijvoorbeeld

Daar gaat die verwijzing naar dat art. in Parool ook over.

Er zijn diverse variaties van:
School stuurt brief met verwijzing naar GGD arts, wie niet komt opdagen wordt gemeld bij de leerplicht.
GGD arts stuurt brief met oproep, wie niet komt opdagen wordt gemeld bij de leerplicht.
Of leerplicht stuurt brief met verwijzing naar GGD arts, wie niet komt opdagen krijgt een boete.

Bijvoorbeeld
http://pcsintjoris.mwp.nl/SintJoriscollege/Leerlingen/Regelsenprocedures/Regelsrondomongeoorloofdverzuim/tabid/436/Default.aspx

Leen13

Leen13

07-04-2015 om 09:04 Topicstarter

Ja, en

Is je kind aangewezen op speciaal onderwijs dan moet je naar de jeugdarts en leerplichtambtenaar en toestemming geven voor een bijeenkomst van het ZATteam, anders werkt school niet mee.
Geef je geen toestemming dan wordt je aangemeld bij jeugdzorg.
Daar moet je voor tekenen.

Cat

Cat

07-04-2015 om 20:07

AnneJ

Hoe gaat het nu met jou, en je dochter?
Wat rot dat er weer vanalles speelt!
Maar jij hebt wel genoeg ervaring hiermee gelukkig!
(Jee, wat klinkt dat belabberd, tuurlijk is het juist niet gelukkig dat je de ervaring hebt, je snapt me hopelijk wel.

Leen13

Leen13

07-04-2015 om 23:39 Topicstarter

Oud verhaal Cat

Bedankt voor je interesse. Dochter naar speciaal onderwijs is alweer een oud verhaal. Inmiddels blijft ze nu wel zitten maar ook dat gaat in goede harmonie en met goede hulp van school. Het is alleen vaak veel te druk voor dochter maar als we maar goed plannen wanneer ze overdag haar rust kan pakken door lesuren apart zelfstandig te werken. En als we haar huiswerk samen wat tijdig bijhouden, met extra tijd als het niet lukt omdat haar hoofd vol zit met haar sociale ontwikkeling, lukt het wel. Zoon gaat onverminderd goed, die kan allerlei zaken verbazend onder woorden brengen en is naast zijn studie ook sociaal actief aan het oefenen. Vanavond weer een gesprekje over small talk gehad en hoe hij dat nu ziet (vooral verbinding geen feiten of wedstrijd, dus bevestigen en hak en tak accepteren). Afijn.
Ik ga langzamerhand meer aan mijzelf denken, wat ik nog wil en kan. Meer vrijwilligerswerk op een ander terrein of werk, ben alweer een tijdje werkeloos. Maar ook dat is fijn na jaren van hectiek.

Cat

Cat

08-04-2015 om 08:22

oke

Dacht te lezen dat het nu weer moeizaam ging met je dochter, fijn als dat niet zo is.

Leen13

Leen13

08-04-2015 om 23:55 Topicstarter

Hoe meer dokters hoe beter?

http://knmg.artsennet.nl/Nieuws/Overzicht-nieuws/Nieuwsbericht/149041/Artsen-gaan-samen-strijd-aan-tegen-kindermishandeling.htm

Huisarts verplicht samen te werken met vertrouwensarts (die moet advies geven) en jeugdarts (???).
We wilden minder hulpverleners om mensen heen, omdat het een kind echt niet helpt. In het geval van Danielle die doodgeslagen werd door haar stiefvader waren er 19 hulpverleners mee bezig.
Maar zeggen en doen is wat anders. We zetten er eerst een paar dokters bij. En wat doen die dokters dan? Joost mag het weten.
Je hebt meer aan 1 huisarts die de kaart kent, de familie kent, en die weet door te pakken.

"Het organiseren van hulp dichtbij en rond het gezin. Als artsen kindermishandeling constateren, is het in veel gevallen het beste om -in overleg met Veilig Thuis- hulpverlening dichtbij en rond het kind en het gezin in te zetten. Een goede samenwerking tussen huisartsen en jeugdartsen is hierbij cruciaal. Sinds de transitie van de jeugdhulp weten zij elkaar steeds beter te vinden. Om dit verder te versterken, hebben de huisartsen en de jeugdartsen een praktijkkaart gelanceerd.
Het versterken van de adviesfunctie van de vertrouwensarts. In de aanpak van kindermishandeling is het versterken van de adviesfunctie van de vertrouwensartsen van Veilig Thuis van het hoogste belang. Dit gebeurt onder andere door de relatie tussen huisartsen, jeugdartsen en vertrouwensartsen te verstevigen. Het doel is dat steeds meer artsen advies vragen aan Veilig Thuis. Hiertoe versterkt de LHV de bewustwording onder huisartsen. Het versterken van de adviesfunctie van de vertrouwensartsen van Veilig Thuis zal effect hebben op het aantal adviesvragen en het aantal meldingen."

Leen13

Leen13

08-04-2015 om 23:59 Topicstarter

O natuurlijk, de meldingen

" Het versterken van de adviesfunctie van de vertrouwensartsen van Veilig Thuis zal effect hebben op het aantal adviesvragen en het aantal meldingen."
Het gaat natuurlijk niet om de kinderen maar om de meldingen, die moeten omhoog.

mirreke

mirreke

09-04-2015 om 07:23

Ja precies

Ik zag op het profiel van die Patries Worm (van de Munchhausen by Proxy) dat zij zich als kinder/vertrouwensarts voornamelijk richt(te) op het OPSPOREN en voorkomen van kindermishandeling.

Het gaat om de statistieken en de (vage) onderzoeken. De onderzoeken zeggen dat er veel mishandeling is en de statistieken weerspiegelen dat niet. Dus moet het opgespoord, want het moet wel kloppen!

En als je hier aandacht op vestigt ben je al verdacht, want de strijd tegen kindermishandeling is heilig. Nare ontwikkelingen.

Leen13

Leen13

09-04-2015 om 13:42 Topicstarter

Arts en advocaat helpen ouders tegen valse beschuldiging

http://www.shakenbaby.nl/wie-wij-zijn

Hulp voor ouders die geconfronteerd worden met valse beschuldigingen.

Oa. de arts Jannes Koetsier. Hij pleit voor nader medisch onderzoek bij zo'n beschuldiging. Joost Dionysius, advocaat die specialiseert in dit soort zaken. En het belang van goede medische expertise in de rechtspraktijk onderschrijft en daarom samenwerkt. In samenwerking met vals beschuldigde ouders die een gebaar wilden maken.
Goed om te weten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.