Leen13
13-07-2013 om 18:26
Je relatie met voedsel en je kinderen
http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3474899/2013/07/13/Straks-krijgt-ze-anorexia.dhtml
"Laatst zaten we met een feminien gezelschap in een restaurant (nee dank je, voor mij geen toetje). Ik vertelde over mijn jongste dochter, die zo genotzuchtig met slagroom spoot dat de cake eronder verdween. "Eet maar lekker op", zei ik. "Maar dan rennen we straks wel tien keer de parkheuvel op." Dat was geen grapje.
Volgens mijn vriendinnen was die reactie niet normaal. Een van hen zei: "Je straft haar!" Een tweede noemde me 'gefrustreerd' (wij sparen elkaar niet). "Je valt je dochter van nota bene vijf jaar, die nog zo lekker in haar kleuterlijfje zit, toch niet lastig met jouw volwassen calorie-obsessie?!" Dat was zo'n beetje de strekking en daar schrok ik van. Al slonk die schrik toen ik begreep hoe ook zij worstelden met het thema 'opvoeden en (di)eten'. "Suus wordt best fors", zei er eentje. "Ik zou het fijn vinden als ze wat afviel. Maar hoe doe ik dat, zonder het woord 'dik' te noemen? Straks krijgt ze anorexia!"
Merel
13-07-2013 om 19:19
Ongemerkt doen?
Ik geef mijn kinderen met gemak een keer veel slagroom uit zo'n spuit en zal daar niets over zeggen. Wel is het zo dat zo'n spuitbus zelden bij ons in huis komt. Dus die ene keer dat het er is mag het op. Verder kan je ongemerkt natuurlijk veel doen. Een eind lopen naar de supermarkt, of naar school ipv met de auto. Nooit de lift nemen waar dat mogelijk is, maar altijd de trap. Thuis alleen maar gezond aanbieden en alleen zo nu en dan eens wat extra's (zoals wij vroeger thuis echt bij uitzondering chips hadden, en dan kreeg je één schaaltje en ging de zak weer in de kast) (ik eet hem nu vaak in een avond leeg) Snoepen? Thuis bij mijn ouders kreeg ik een of twee snoepjes per dag, en dat waren geen grote verpakkingen, echt één dropje of één pepermuntje. Ik vond dat heel normaal toen, dus als je dat thuis zo doet, zal jouw kind dat ook gewoon vinden.
Dus volgens mij kan je heel veel doen, zonder het woord dik gebruiken, en zelf altijd het goede voorbeeld geven.
Jippox
13-07-2013 om 19:31
Algemeen
Mijn oudste zoon doet aan topsport en zoon 2 is chronisch ziek. Wij zijn hier mede daarom altijd heel bewust bezig met voeding, maar het gaat nooit over dik zijn of worden. De nadruk ligt op: hoe kun je er met voeding voor zorgen dat je zo min mogelijk ziek bent of last hebt van je ziekte en hoe kun je er voor zorgen dat je optimaal presteert.
En wat Merel zegt: als ouder bepaal je wat er in huis komt en geef je het goede voorbeeld. Dan ben je ook al een heel eind. Natuurlijk komt er een tijd dat ze steeds meer buiten je invloedssfeer komen, maar in ieder geval heb je dan een goede basis meegegeven. Meer kun je als ouder niet doen.
Ely
13-07-2013 om 20:07
Niet over dik
Praten maar over "gezond" (of fit of zoiets) is toch het devies? Of gaat daar juist het artikel over? (ik kreeg m niet open, link knalde eruit)
Ik probeer de kinderen het verschil te laten zien tussen bouwstoffen voor je lichaam en extra's. En dat dat niet altijd uit elkaar te trekken is. Maar dat je een stukje taart of een ijsje altijd mag laten staan omdat je geen trek meer hebt maar ook dat je bv groentes moet eten als basis voedsel en dat dus niet moet overslaan om "plaats te houden" voor het toetje. Zoiets....
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Leen13
13-07-2013 om 20:41
Gezond
Je goede voorbeeld is al genoeg denk ik. Teveel tekst gaat tegen je werken. Daar waarschuw ik wel voor dat een al te grote obsessie met eten niet gezond is. Die nationale obsessie met overgewicht telt niet voor ons. We eten gezond en bewegen. Het is zonde van je leven om te gaan dieten, daar worden mensen over het algemeen alleen maar dikker van en krijgen een lastige relatie met hun eten. Dan maar liever een beetje te zwaar.
En ik sta open voor hun experimenten met eten. Zoon heeft vandaag een ananas gehad met een speciaal apparaatje om dat ding te ontleden. Zoon is dol op ananas en die voorgesneden bakjes worden me te duur dus dit is een mooie reden.
Maar ja, ik ben niet de enige invloed. Vriendin van zoon vind mijn eten maar saai en dat vind ik jammer. Dan komen ze aan met snackbar eten en pizza's. Daar ga ik dan ook niet over in discussie. Heeft geen zin denk ik.
Triple
13-07-2013 om 23:03
Waarom?
Zoon heeft aanleg om dik te worden en moet zelfs oppassen om niet echt te zwaar te worden. Bij mij zelf zou er ook best een kilo of 10 af mogen. Maar waarom zou je het woord 'dik' niet tegen een kind mogen gebruiken? Als zoon een laag pindakaas van een halve centimeter dik op zijn boterham smeert dan zeg ik dat dat niet mag omdat hij daarvan dik wordt. En als hij al 3 boterhammen op heeft zeg ik dat hij er niet nog meer krijgt omdat zijn buik te dik wordt. Trap ik dan te hard op zijn kinderziel? Het lijkt mij juist niet verkeerd als hij leert wat het resultaat is van teveel eten.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app
bibi63
13-07-2013 om 23:13
Het gaat om
een situatie in een restaurant, niet de dagelijkse gang van zaken. Als je je kind normaliter gezond voer geeft, matig bent met overbodigheden, duidelijk bent dat teveel gesnoep (slagroom in dit geval) iets is voor een enkel keertje, dan kan zo'n restaurant situatie juist een moment zijn dat je even een keer lekker extra doet. Zolang dat een uitzonderingssituatie is, moet dat kunnen. En vooral ook zonder commentaar of 'sancties'. Dan blijft het leuk en iets extra's, waar je best wel eens van mag genieten.
Gr. Bibi
Leen13
13-07-2013 om 23:15
Triple
Het blijft een slag in het duister maar je moet vooral doen wat je zelf goed dunkt voor jou gezin.
Voor mijn gezin geldt dat ze alles kunnen eten want het aanbod is toch gezond, meer of minder is hier geen issue. Ze eten naar wat hun lichaam vraagt en tot nu toe is dat goed. Dat zou ik verstoren met een uitwendige rem op eten. Op is op natuurlijk dan nemen ze maar wat anders.
Gelukkig hebben we alledrie een gezonde smaak.
Ely
14-07-2013 om 00:07
Annej
Volgens mij riekt wat je nu schrijft toch echt naar het aloude: doe als ik doe want dan krijg je wat ik heb-advies. Fijn dat dit voor jouw kinderen werkt maar dat betekent natuurlijk niet dat het bij anderen ook zo is. Ik geloof dat er nl ook kinderen/mensen zijn die dik worden van teveel gezond voedsel en wel luisteren naar hun rem maar dat niet voldoende is.... En daarbij, misschien heb ik wat gemist maar de definitie van gezond voedsel vind ik ook nog steeds lastig scherp te stellen. Dat probeerde ik ook aan te geven in mijn eerste poging. Volgens mij is dat ook persoonlijk.
Kaaskopje
14-07-2013 om 01:20
Triple
Ik weet niet hoe oud je zoon is, maar drie boterhammen voor een opgroeiende jongen kúnnen wat aan de krappe kant zijn. Hoe kun jij voor hem bepalen wat genoeg is? En uiteraard hangt het van de situatie af waarin je het woord 'dik' gebruikt, maar ik denk dat je toch moet uitkijken met harde taal. Als je maar vaak genoeg zegt dat hij te dik wordt als hij (..) dan kan zich dat ook ontwikkelen tot frustraties. Kijk, dat je eens wat zegt bij een dikke laag pindakaas, dat vind ik niet vreemd, maar dat je hem bij drie boterhammen wijst op zijn buik, dat vind ik dus van een andere orde.
tsjor
14-07-2013 om 10:03
Obsessie
Als het kind uit Trouw niet abnormaal dik is of geen aanleg heeft voor obesitas, dan vind ik de combinatie 'slagroom eten betekent rondjes rennen' een gevaarlijke combinatie: voedsel wordt dan afgestraft. Ik zou dat mijn kinderen niet willen leren. Maar ik merk dat met name de jongste (jongere generatie, tussen jongste en oudste zit 10 jaar) wel zo opgroeit. Door invloeden van school, media en vriendinnen.
Ik heb me indertijd erg gestoord aan de basisschool die overmatig veel aandacht besteedde aan 'te dik' zijn. Dochter (mager) kwam thuis met: mamma, vind je niet dat ik te dik ben? Ze kon nauwelijks een velletje tussen haar vingers pakken, er zat geen gram vet bij. Dat heeft bij haar geleidt tot een korte, lichte periode van een milde vorm van anorexia: na het eten gaan overgeven. Gelukkig is dat ook weer gestopt. Maar wat was ik boos op de school en op de nationale obsessie over te dik zijn.
We eten vrij normaal, geen ideologieën rond voedsel. We eten soms ook patat of pizza. Drie maaltijden, genoeg groente, als het kan zelf gekookt, soms iets lekkers, nooit hele pakken etc.
Inmiddels is dochter (mooi slank en toch stevig) over haar eten heen, zozeer zelfs, dat ze op de vraag van vriendinnen (hoe kom jij zo slank) antwoordt met 'gewoon eten'.
Als er bijzonderheden zijn (kind heeft aanleg voor obesitas, kind doet aan topsport, kind is chronisch ziek etc., dan zou ik in overleg gaan met de huisarts en een diëtiste. Een klasgenootje van zoon was moddervet. Dat kan niet voor een danser (en ook voor andere jonge kinderen zou dat niet goed zijn). zijn probleem: na een lange dag was zijn meegenomen voedsel op en dan ging hij onderweg naar huis snacken. De oplossing: 8 boterhammen mee, 's avonds meer aardappelen etc. Met andere woorden: hij moest juist méér gaan eten van de diëtiste.
Voor speciale problemen zou ik dus een deskundige raadplegen en niet je vriendinnen of de mediapraatjes.
Als er geen speciale problemen zijn zijn de oude wijsheden en wandspreuken voldoende (een appel in de hand houdt de dokter buiten de deur), daar hoef je verder geen ideologieën overheen te leggen.
De enige strijd die ik nog heb met mijn dochter is de weegschaal. Ik wil hem niet in huis, omdat ik vrees dat zij toch een obsessie krijgt met gewicht. Zij wil hem uiteraard wel. Hij is er nog steeds niet.
Tsjor
Leen13
14-07-2013 om 12:34
Geen rem
Ik geloof onmiddelijk dat er volwassenen en kinderen zijn die geen rem ervaren op hun eetlust. Dat kan verworven zijn door verkeerd voedsel, mogelijk die lightstoffen, of teveel suiker, of gewoon aangeboren. We zijn niet allemaal hetzelfde. Dan heb je er wel een uitdaging bij. Hoe zorg je dan dat een kind dat niet vol zit zich niet overeet? Hoe kun je zorgen dat een kind toch een 'vol' gevoel krijgt maar niet van dikmakende zaken? Misschien wel een levenslange opdracht die rem extern te blijven aanbrengen. Zal niet meevallen.
Leen13
14-07-2013 om 14:52
Omgevingsinvloeden
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3475511/2013/07/14/Onze-dochters-zien-op-tekenfilms-al-dat-ze-maar-beter-slank-kunnen-zijn.dhtml
Als ouder je kind weerwerk meegeven tegen de omringende invloeden die vooral voor meisjes onrealistische lichaamsmaten projecteren.
Wilgenkatje-
14-07-2013 om 19:48
Ah anne
Als je haar gewoon een gebruikelijk kloddertje slagroom had gegeven, was de hele vermoeiende discussie niet ontstaan. Kinderen leren dat de maat kostelijk is, hoort ook bij de opvoeding
Triple
14-07-2013 om 20:19
Problematisch dik
Mijn zoon heeft een aardige vetklont op zijn buik maar hij is niet obese. Er is dus nog geen (medisch) probleem. Maar juist om te voorkomen dat hij elk jaar weer wat zwaarder wordt probeer ik hem grenzen aan zijn eetgedrag aan te leren. Hij heeft van nature weinig rem. Na een maaltijd kan hij direct weer om een dropje oid vragen.
Door hem te leren dat alles wat hij teveel eet in zijn lichaam als vet wordt opgeslagen hoop ik dat hij in gaat zien wat de gevolgen zijn van zijn eetgedrag.
Het heeft niks met obsessies met dun zijn te maken!
Roosje Katoen
14-07-2013 om 21:34
Rem
Volgens mij begint het bij kinderen niet verplichten hun bord leeg te eten. Genoeg is genoeg. Dat gevoel leer je af als je verplicht moet dooreten.
Hier huis gebruik ik nooit de relatie tussen zoet/vet eten en dik worden. Ik vertel dat ze gezond moeten eten om gezond te blijven en sterk te worden. We hebben ook weinig snoep en zo in huis, dus eigenlijk is het niet zo aan de orde.
Ik vond het trouwens een heel vreemd artikel in Trouw, kan me haast niet voorstellen dat veel vrouwen zo met eten en hun kinderen omgaan. Althans, dat hoop ik dan.
Kaaskopje
15-07-2013 om 00:06
Triple en anderen
Ik ben geen deskundige, verre van dat, maar kinderen in de groei hebben nog wel eens 'babyvet', wat in de loop der jaren verdwijnt. Ik maakte me daar met mijn oudste ook wel eens zorgen over, maar het is allemaal goed gekomenToch herhaal ik, dat je niet zomaar voor hem kunt bepalen wanneer hij genoeg gegeten heeft. Drie boterhammen is echt niet veel en als hij daarna nog honger heeft zal hij de neiging hebben om zich met ongezond spul alsnog vol te eten.
Mijn man heeft naar mijn idee ook geen rem. Hij kan een half uur na het eten alweer met een rol koek voor de tv zitten. Ik snap dat echt niet. Als je een half uur ervoor gestopt bent met eten omdat je vol zit, hoe kan er een half uur erna dan alweer ruimte zijn voor koek? Ik vraag me dan af of hij zijn hersens dan wel de tijd gunt om het sein 'vol' af te geven. Het hatelijke is, dat het niet aan hem te zien is dat hij het zo doet. Moest ik eens proberen...
Genista
15-07-2013 om 09:32
Bord leegeten
Hier worden ze nog altijd geacht hun bord leeg te eten. Maar ze bepalen zelf al járen hoeveel daarop wordt geschept. Onze dochter eet veel minder dan haar even lange broer en ze schept dus ook veel minder op. Maar bord leegeten vind ik dan wel een eis die je kunt stellen. Overigens leren we ze er meteen bij dat in situatie waarin je *niet* zelf je eten opschept (in restaurants of op bepaalde feesten), je dan dus ook niet alles hoeft op te eten. Als je genoeg hebt, heb je genoeg.
Kaaskopje
15-07-2013 om 11:54
Genista
Ook als je zelf je bord volschept, kun je je vergissen in wanneer je met het opgeschepte eten vol zult zitten. Wat doe je met het eten wat in de pan of schaal achterblijft, dus wat niet meteen is opgeschept?
Genista
15-07-2013 om 14:35
Kaaskopje
Sja, zo kun je overal een probleem in vinden. Een enkel keertje gebeurt het wel eens dat een oog groter dan een maag is. Dan gaat het bord dat enkele keertje niet leeg. Maar in het algemeen kunnen ze nu heel best inschatten hoeveel ze willen. Anders schep je voor de zekerheid wat minder op en is er altijd nog de tweede ronde. En hier blijft meestal niets over. En blijft er wel wat over, dan gaat dat meestal als kliekje de koelkast in. Kun je de volgende dag verwerken of wat minder van iets anders klaarmaken.
Leen13
15-07-2013 om 15:52
Bord leegeten
Tja, dat is ook zo'n opvoedmantra die bij iedereen wel in het achterhoofd klinkt en verstandig overkomt. Toch zou ik dat zo niet doen. Als je teveel opgeschept hebt dan gaat toch het volzitten voor en je dwingt niet om door te eten omdat je nou eenmaal opgeschept hebt. Kinderen hebben wel geleerd dat je opschept wat je denkt te gaan eten en dat je geen eten wil weggooien zodat je leert inschatten. En zonodig nog een keer opschept.
Maar dat is wat makkelijker als je zelf ook niet met dwang bent opgevoed denk ik. Anders komt het wel heel vanzelfsprekend over om het met dwang te doen en dan ook te geloven dat je iets goeds doet.
Knurf
15-07-2013 om 15:59
Bovendien
'Als je teveel opgeschept hebt dan gaat toch het volzitten voor en je dwingt niet om door te eten omdat je nou eenmaal opgeschept hebt.'
Bovendien hebben volwassenen toch ook wel eens dat iets ineens niet smaakt? Omdat het recept toch minder lekker uitpakt dan je had gedacht, omdat je te lang in de warme keuken hebt gestaan, omdat je bij nader inzien veel minder trek hebt dan je vooraf dacht. Ik geloof er niks van dat volwassenen dan braaf hun hele bord leegeten, maar kinderen moeten dat ineens wel? Ik blijf dat een raar fenomeen vinden.
Kaaskopje
15-07-2013 om 16:12
Bescheiden porties
Ik ben het er op zich wel mee eens dat iemand ook kan leren om bescheiden porties op te scheppen en eventueel nog aan te vullen als dat eerste portie te klein bleek te zijn. Mijn oudste dochter heeft er een handje van om haar eetlust verkeerd in te schatten en daar zeg ik dat ook tegen. Maar ja dat blijkt een moeilijke opdracht te zijn. Nu ik erover nadenk zou het ook wel eens kunnen zijn dat ze eigenlijk verdoezelt wat voor muizenbeetjes ze eigenlijk eet. Ze is geen grote eter wat warm eten betreft. Ik doe haar bijna nog meer plezier door een bak rauwe kost voor haar neer te zetten.
Ely
16-07-2013 om 09:00
Niet kunnen inschatten
Ik ben zo'n volwassene die moeilijk kan inschatten hoeveel trek ze heeft. Ik kan echt mijn bord opscheppen en na een half portie mijn buik volhebben. En dan stop ik dus ook met eten want mijn lijf is geen kliko
Ik heb sinds een jaar of tien een andere relatie met eten waardoor ik beter luister naar mijn lijf en dat bevalt me meer dan prima.
Ik zal dus mijn kinderen nooit dwingen hun bord leeg te eten, ik moet er niet aan denken dat iemand dat bij mij zou doen.
Genista
17-07-2013 om 10:06
Inschatten
Dat is hier opgelost door standaard kleinere porties op te scheppen. Ik zei al dat in gevallen dat het echt voorkomt dat een kind geen honger meer heeft (of het gerecht nogal tegenvalt), we echt niet gaan dwingen om het bord leeg te maken. Maar ik leer ze dus wel, om dan standaard wat minder op te scheppen en eventueel voor een tweede en eventueel een derde ronde te gaan. Blijkbaar hoort "leren inschatten" er gewoon bij. En als dat standaard lastig is, dan ga je standaard met weinig beginnen.
Ely
17-07-2013 om 11:56
Logischerwijs
Vind ik "leren inschatten" niet zo belangrijk maar " leren luisteren naar je lichaam" veel belangrijker. Want dat werkt voor mij. Blijft persoonlijk natuurlijk
P
17-07-2013 om 15:12
Bord leeg eten
Wij maken ons hier niet druk over het 'foute' van je bord leegeten. Ik maak mij veel drukker over het kind wat vlak na het avondeten (bord niet leeg, zit vol) al weer aan allerlei lekkers denkt.
Dat moet hij dus niet te vaak doen want dat vergeten wij niet en dan moet hij dus wel zijn bord leegeten.
Het niet mogen zeggen dat een kind zijn bord moet leegeten is geen wet van Meden en Perzen. Kijk naar je kind en de rest van de dag. Kind kan best wel miepen als het allemaal niet zo heel lekker is maar ik weet zeker dat als het in zijn ogen wel lekker eten is hij zo twee keer zoveel kan eten. Je maakt mij niet wijs dat hij 'vol zit' bij minder lekker eten en nog 'lang niet vol' bij lekker eten.
Als hij jonger was geweest (bijna 12) had hij 's avonds ook niets meer gekregen als het bord niet leeg ging (en nee het zijn geen borden vol) maar momenteel gaat hij vaak na elven naar bed en dan is dat geen optie.
Zoals ik al zei: als het te vaak gebeurt dat het bord niet leeg gaat dan letten we extra op. Soms mag hij 's avonds eerst ook alleen bakje vla of yoghurt of wat fruit ipv chips/koek.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.