Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Je eigen kind training geven


MamaE

MamaE

08-02-2022 om 22:54 Topicstarter

Thy schreef op 08-02-2022 om 19:28:

Ik ben een jaar lang leerkracht geweest van mijn eigen zoon.
Dat ene uurtje in de week zou ik gewoon proberen. Wordt het niks of vind ze het niet leuk, dan ga je kijken naar een andere oplossing. We kunnen er van alles bijhalen waarom het niet zou lukken; selecties/ wedstrijden/ meningen van andere ouders etc.
Je kunt er ook voor kiezen om het niet groter te maken dan het is.
Wat we hier wel onderling van tevoren hebben afgesproken was dat zoon over mij mocht mopperen tegen zijn vader als hij vond dat ik iets niet goed deed, net zoals je als kind thuis over een andere juf of meester dat wel eens doet. Bij mij kon hij moeilijk terecht

Dit vind ik een goede tip, dankjewel!

Niet te moeilijk over doen, ik vind dat je het wel heel erg groot maakt. En groot deel van de sportvrijwilligers voor jeugd zijn ouders van deelnemers, niet alleen bij voetbal maar bij heel veel sporten heb ik dat gezien. En ik kan me voorstellen dat de tip van Thy (mopperen bij vader) nuttig is als je moeder ook je juf is, meerdere dagen per week, maar bij sporttrainingen ga je je daar richting alternatief niet druk om maken? Dan maak je het voor haar alleen maar ingewikkelder. 
Ze mag op atletiek, als ze dat wil, dan gaat ze lekker sporten. Ik denk dat dat voldoende boodschap voor haar is. Als ze niet mee wil doen reageer je daar op dezelfde manier op als op de andere kinderen. Als ze een incidentele knuffel wil geef je haar een knuffel en zeg je dat ze nu weer mee moet doen met de andere kinderen. Ze snapt echt wel dat het niet de bedoeling is dat ze de hele tijd bij jou rond haar hangen. En als ze zich goed bezeert heeft ze geluk, want dan kun jij haar troosten en een kusje op haar knie geven, danben je even haar moeder in plaats van de trainer. En iedereen zal dat heel normaal vinden. 

MamaE schreef op 08-02-2022 om 22:47:


jongste pupillen trainen bij deze club allemaal maar één uurtje per week. Pas vanaf het jaar dat ze tien worden is er nog een extra training. Dus grote verschillen in trainingsuren zijn er niet. Een selectie is er ook niet, als een kind echt goed is laten we het meetrainen bij een hogere leeftijdscategorie zodat het zich daar aan kan optrekken. 

Trainen ze allemaal alleen bij jullie club? Want bij de sport van zoon is het niet ongebruikelijk dat er bij 2 clubs getraind wordt of dat je naast je club training nog naar een zogenaamde trainingsschool gaat, ook 6-7 jarigen. Dat is iets anders dan de topsport selecties die extra training hebben vanuit de bond en de potentie voor een Papendal traject hebben. 

En jullie hebben wel een selectie want als je goed genoeg bent mag je met een hogere groep mee trainen.

MamaE

MamaE

09-02-2022 om 09:27 Topicstarter

Ysenda schreef op 09-02-2022 om 08:02:

[..]

Trainen ze allemaal alleen bij jullie club? Want bij de sport van zoon is het niet ongebruikelijk dat er bij 2 clubs getraind wordt of dat je naast je club training nog naar een zogenaamde trainingsschool gaat, ook 6-7 jarigen. Dat is iets anders dan de topsport selecties die extra training hebben vanuit de bond en de potentie voor een Papendal traject hebben.

En jullie hebben wel een selectie want als je goed genoeg bent mag je met een hogere groep mee trainen.

Voor zover ik weet trainen ze alleen bij onze club. Want er zijn ook clubs die meer trainingsmomenten hebben, ook voor jonge kinderen. In ieder geval nog nooit meegemaakt dat een kind op een wedstrijd uitkwam voor een andere club. 

Ja, kinderen die talentvol zijn mogen met een oudere groep meedoen. Maar daarin zitten dus ook kinderen die minder talentvol zijn. Pas vanaf een jaar of tien is er een extra training waarbij de talenten wel in een apart groepje zitten. Op het andere trainingsmoment doen ze mee met hun leeftijdsgroep of één klasse hoger.
Een kind van zes/zeven jaar doet echt nog niet mee bij de tienjarigen.

Bij turnen zit dochter wel in de selectie. Daar moet je dus goed genoeg voor zijn en er trainen ook alleen maar meisjes met voldoende aanleg en inzet.

MamaE

MamaE

09-02-2022 om 09:29 Topicstarter

Bedankt voor het meedenken trouwens. Ik wilde voor mezelf even helder krijgen hoe ik hier in sta en of ik er aan wil beginnen en of ik wellicht nog dingen over het hoofd zag.
Ik ga dochter vanmiddag vragen of ze er interesse in heeft.

Mijn man heeft ook training gegeven aan het voetbalelftal van mijn zoon en hij was leider. Het heeft nooit voor problemen gezorgd.

Maar je kind zit dus nog niet op atletiek? Als ze graag op atletiek wilde, had ze er dan niet al op gezeten?

Mocht je willen weten of ze deze constructie ziet zitten, zou ik niet tegen haar zeggen dat het voor jou goed uitkomt. Want sommige kinderen voelen zich dan toch half verplicht om ja te zeggen. Ook al zeg jij dat het niet per se hoeft. Ik zou dan vragen wat zij er van vindt om op atletiek te gaan, een open vraag dus. Mocht ze er positief tegenover staan om het iedere week te doen, dan kun je dit idee voorstellen. 

MamaE

MamaE

09-02-2022 om 15:06 Topicstarter

Nee ze mocht na de zomervakantie van ons één sport kiezen en ze wilde heel graag turnen. Maar dat is op een andere dag dus daar hoeft ze niet mee te stoppen. 
We wilden haar destijds ook niet overvragen, maar op zich heeft ze energie genoeg en geniet ze van alles wat het leven te bieden heeft.
Ik heb haar gevraagd of ze het leuk zou vinden om op atletiek te gaan. De reactie was 'jaaaa, maar niet als ik dan van turnen af moet'. Ik heb haar verteld dat ze atletiek erbij mag gaan doen en dat ik dat trainingsuur ook training ga geven en dat dat betekent dat ze dan soms (deels) les van mij zal krijgen. Maar dat vond ze geen probleem. De eerste maand is altijd proeftijd, dus we gaan het gewoon proberen.
Mocht ze het toch niet leuk vinden mag ze er uiteraard mee stoppen. Ze hoeft sowieso niet op atletiek omdat ik dat leuk vindt of omdat dat makkelijk is voor mij. 

MamaE schreef op 09-02-2022 om 09:27:

[..]

Ja, kinderen die talentvol zijn mogen met een oudere groep meedoen. Maar daarin zitten dus ook kinderen die minder talentvol zijn. Pas vanaf een jaar of tien is er een extra training waarbij de talenten wel in een apart groepje zitten. Op het andere trainingsmoment doen ze mee met hun leeftijdsgroep of één klasse hoger.
Een kind van zes/zeven jaar doet echt nog niet mee bij de tienjarigen.

Dat meedoen met een oudere groep is een privilege.  Dat zien ouders als selectie.

Mijn zoon stond met 15 ook in de senioren competitie,  daar staan ook wel jongere kinderen in. Dat is voor de volwassenen soms minder leuk want geen connectie na de wedstrijden  maar in de junioren competitie wil je ze ook niet hebben wan daar spelen ze iedereen weg omdat die alleen op leeftijd is ingedeeld en niet ook op sterkte,  dus met 14 is zoon van de U19 naar het midden van de seniorencompetitie gegaan terwijl hij op basis van leeftijd eigenlijk 1e jaars u15 zou zijn.

MamaE

MamaE

09-02-2022 om 15:32 Topicstarter

Op wedstrijden doen die kinderen gewoon mee in hun eigen leeftijdscategorie. Ze krijgen in die hogere groep wel de kans om zich verder te ontwikkelen en zich op te trekken aan kinderen die ouder zijn, groter, sterker, meer ervaring. Dat geeft op wedstrijden in de eigen categorie wel meer kansen natuurlijk.

Pubers van 14 bij de volwassenen hebben we niet. Het gaat om één, hooguit twee jaar oudere kinderen. Mocht het zover komen, zal ik niet degene zijn die de beslissing neemt dat dochter met oudere kinderen mee kan doen.

Er is jou gevraagd om een extra training te geven. Wat is er mis met 'nee'?
Ik vind dat je het niet kunt maken om je kind op die sport te doen omdat het jou goed uitkomt.

Thy

Thy

10-02-2022 om 07:47

'Er is jou gevraagd om een extra training te geven. Wat is er mis met 'nee'?
Ik vind dat je het niet kunt maken om je kind op die sport te doen omdat het jou goed uitkomt'

Jeetje, overdrijven is ook een vak hoor. 
Moeder geeft training, organisatorisch is het handig als dochter mee kan, dochter ziet het wel zitten, dochter heeft genoeg energie, na een maand op proef kunnen zowel dochter als moeder alsnog besluiten dat ze het anders gaan doen.
Goed geregeld denk ik.

MamaE

MamaE

10-02-2022 om 09:38 Topicstarter

Nee zeggen was inderdaad een mogelijkheid geweest. Maar ik sta er zelf best voor open en heb met mijn man overlegd of en zo ja, hoe we dit kunnen organiseren. Of niet.
Mijn man stelde zelf voor om dochter mee te nemen mits ze dat zelf zou willen.
Ik ga haar nooit dwingen om een sport te doen die ze niet leuk vindt.
Wel betekent lid worden dat het niet vrijblijvend is om mee te gaan. Als je ergens lid van bent, dan ga je er ook heen. Maar dat geldt voor turnen net zo goed.

MamaE

MamaE

06-03-2022 om 21:30 Topicstarter

Update: dochter vindt atletiek erg leuk, gaat met plezier naar de trainingen, houdt het ook prima met mij uit en luistert goed. Vandaag had ze haar eerste wedstrijdje; een veldloop door het bos met prachtig weer. Ondanks een val herpakte ze zich goed en behaalde de derde plaats. Mooie medaille gekregen en met een brede lach op het gezicht vol trots naar huis. 

Super! Fijn dat het zo goed uitpakt 👍🏼

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.