Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
MamavanSenH

MamavanSenH

28-12-2015 om 10:39

Is dit raar om te vragen? Geld vragen voor kado

7 januari is onze zoon jarig. We zijn een beetje laat met voorbereidingen (want eerst denk je dat het nog heel lang duurt, dan zijn ineens alle drukke feestdagen voorbij en is het al bijna zover.)
Nu was het bedenken van cadeaus ontzettend moeilijk en uiteindelijk hebben we online iets gevonden waar hij denken we wel heel leuk mee zal kunnen spelen, als ik kijk naar wat hij nu allemaal leuk vind is dat wel echt zijn ding. Maar het is wel erg duur. Dus dachten we eraan om op de uitnodigingen (die we online gaan versturen ivm nu nog te weinig tijd) te vragen of mensen in plaats van een cadeau kopen geld willen overmaken naar onze rekening vóór 2 januari zodat wij dan dat ene cadeau (plus eventueel nog wat uitbreidingen indien nodig) kunnen kopen. En dat ene cadeau geven we hem dan wanneer alle visite er is.

Onze zoon zal het verder niets uitmaken. Hij word 1 en heeft uberhaupt geen flauw idee dat hij jarig is en of hij dan 1 groot cadeau of een hele berg kleine cadeaus krijgt zal hem niets kunnen schelen. Maar hoe komt het bij anderen over om zoiets op de uitnodiging te vragen? Zouden jullie dat heel raar vinden als je zoiets ziet staan? Zoja, waarom?


Christel

Christel

28-12-2015 om 10:50

Op zich

vind ik het niet gek om één cadeau te geven, scheelt een hoop troep in huis . Ik zou alleen niet vragen het geld voor 2 januari over te maken, gevoelsmatig staat me dat tegen. Ik zou in de uitnodiging melden dat jullie graag een bepaald cadeau willen geven dat het budget te boven gaat en daarom graag geld willen. Nadeel is dan dat je niet weet of je het geld bij elkaar krijgt, maar dat zou ik dan voor lief nemen.

Er zijn altijd mensen die geen geld willen geven, kun je die niet de uitbreidingen laten kopen?

Ben inmiddels wel heel benieuwd wat het cadeau gaat worden

maria

maria

28-12-2015 om 10:51

nee niet raar

Maar wel vervelend.
Vind ik altijd als me om geld gevraagd wordt. Hoe gewoon het blijkbaar ook is, ik wen er maar niet aan.

Behalve als mensen je echt komen vragen om tips omdat ze het zelf niet weten. Maar ook dan gewoon geld laten meenemen, niet vantevoren laten overboeken, dat vind ik best onbeschoft.

En speelgoed voor een kind van één vind ik best apart, dat is toch nog helemaal niet nodig?

Jamie

Jamie

28-12-2015 om 10:54

inderdaad

Vooraf geld overmaken voor een babyverjaardag vind ik ook wat te veel van het goede. Je moet dus de gok nemen of je het gaat kopen en dan hopen op wat geld of het dus niet kopen omdat je het niet kunt betalen.

Ik zou zeggen dat je graag kado X wil kopen en daarvoor geld wil inzamelen en dan dus daarna kopen als je het geld hebt.

Hortensia

Hortensia

28-12-2015 om 10:54

Niet vragen, denk ik

Ik zou me, al is het vast niet je bedoeling, een beetje voor het blok gezet voelen (ik ben me er van bewust dat dat aan mij ligt en niet aan jou ). Of iemand heeft misschien al een leuk cadeautje in huis gehaald. Ik zou het dan ook aan de mensen zelf overlaten.

Ik zou het wel aangeven als iemand vraagt of er een verlanglijstje is. Dan kun je eerlijk aangeven: "Wij willen dit-en-dat kopen, dus een envelopje is erg welkom."

Maar liever niet zelf mee komen.

Jamie

Jamie

28-12-2015 om 10:55

kan ook

Je kunt het ook niet op de uitnodiging zetten inderdaad en alleen als men vraagt om ideeën dit vertellen.

Wel raar

Vooral het verzoek om het bedrag vóór een bepaalde datum op jullie rekening te storten zou bij mij erg onaangenaam overkomen. Als het nou een tiener was die spaart voor een dure telefoon of computer, maar voor een eenjarige die zoals je zelf al zegt toch geen benul heeft? Een uitleg op de uitnodiging waarin je zo discreet mogelijk aangeeft dat je al omkomt in de losse rommel en je graag één groot cadeau wil geven waarvan je denkt dat hij er veel plezier aan zal beleven kan je wel doen. Met het 'risico' dat de boodschap niet altijd overkomt.

skik

Astrid

Astrid

28-12-2015 om 11:00

idd

Ik zou het niet doen, zou het zelf niet op prijs stellen als een ander dat deed.
Ik vraag altijd of er wensen zijn en als je dan zegt we sparen voor een bepaald kado, dan draag ik daar graag op de dag zelf financieel aan bij.

Dus eerst zelf kopen en dan hopen dat je een deel ervan terugkrijgt van de gasten.
En als je geld overhoudt koop je de uitbreiding.

Goudvis

Goudvis

28-12-2015 om 11:03

iets anders gedaan

Mijn zoon wilde toen hij 8 was een dure handpop.
Mijn schoonzus vond dat een leuk ding en heeft toen de familieleden benaderd voor een bijdrage voor dit gezamenlijke kado. De pop kwam er!! Wij gaven iets anders trouwens, het was echt het kado van de visite. Niet allemaal trouwens.

Katniss

Katniss

28-12-2015 om 11:05

Ja dat is raar

Kinderen vanaf een jaar of 8 kunnen zelf geld vragen. Voor baby's is genoeg leuks te vinden. Ik geef elk kind dat 1 wordt stapelbakjes, altijd een grote hit.

MamavanSenH

MamavanSenH

28-12-2015 om 11:10

Dat kan ook inderdaad

Zelf kopen en dan als mensen om ideeën vragen voorstellen geld te geven. De visite hoeft natuurlijk niet het hele cadeau te sponsoren. Het grootste gedeelte komt van ons. Gaat er meer om dat ik het wel erg veel geld vind voor een verjaardag maar me besefte dat als iedereen die komt losse cadeaus koopt, en wij ook, er voor ongeveer hetzelfde bedrag aan cadeaus in huis gaat komen. Dus dan kunnen we beter dat bedrag aan dat ene ding uitgeven dan dat we straks een berg vol puzzels en boekjes hebben waar hij niet veel mee kan omdat zijn interesse daar niet ligt.

Het idee om het voor die datum te laten overboeken met bijvoorbeeld vermelding "verjaardag" erbij was dat we het dan die dag kunnen bestellen en het dan zeker op tijd binnen is als de gemelde levertijd inderdaad klopt (we vieren het het weekend na zijn verjaardag). Maar vooraf zelf bestellen en dan mensen die erom vragen geld laten geven op zijn verjaardag kan ook natuurlijk.

hoezo uitnodigingen?

Is het gebruikelijk om uitnodigingen te sturen voor een kinderverjaardag? Wij hebben dat nooit gedaan, alleen voor het kinderfeestje met de vriendjes, dan deel je uitnodigingen rond, maar voor de familie doen wij het nooit. Maar wij hebben ook altijd heel beperkte kinderverjaardagen gehad: alleen de opa's en oma's en de in Nederland wonende ooms met aanhang kwamen, dus er was nooit een reden om post te sturen, we regelden dat altijd telefonisch ("komen jullie nog op X's verjaardag? We vieren het die zondag erna")

Verder ben ik het eens met de rest. Geld vragen alleen bij de mensen die vragen om een cadeausuggestie, en er verder maar het beste van hopen.

Een fijne verjaardag gewenst!

Groeten,

Temet

MamavanSenH

MamavanSenH

28-12-2015 om 11:35

Uitnodigingen

Iedereen stuurt hier uitnodigingen rond, ook voor de 1e verjaardag. Al jaren. Wel handig, één ding met datum, tijdstip, telefoonnummer en adres erop (ja, er zijn dus echt mensen in de familie die als ze een paar maanden niet zijn geweest opnieuw om het adres vragen omdat ze zijn vergeten waar ze naartoe moeten, zal er wel mee te maken hebben dat die mensen hun navigatiesysteem volgen en verder niet kijken ). Ik hang ze zelf altijd op het prikbord, anders vergeet ik wanneer het is.
Alleen deze keer dan even online vanwege al die feestdagen ertussen en een beetje laat begonnen met nadenken.

bertje1

bertje1

28-12-2015 om 11:41

waarom in g's naam duur kado?

het kind wordt 1!! wat moet je bij 2, 3, 4
hij heeft het toch niet door. joh, geef hem een knuffel en een speeltje. zat.

Moni

Moni

28-12-2015 om 11:44

Hier ook altijd een uitnodiging per mail voor kinderfeestjes

Nu wonen familie/vrienden ver weg. Daarom vieren we het altijd in het weekend. Wel handig als ze weten op welke dag van het weekend

Ik ben het eens met de vorige berichten. Zeker niet vooraf geld vragen.
Wat je wel kunt doen is in de mail zetten:
Cadeautip:
Jantje houdt erg van ...... of ......
Hij is niet zo van het puzzelen en boekjes lezen.
Een bijdrage aan het gezamenlijk cadeau XXX kan ook. Hier zie je wat dat is: 'adres website'. Dat zou goed bij hem passen.

Lynn

Lynn

28-12-2015 om 11:49

Katniss

"Ik geef elk kind dat 1 wordt stapelbakjes, altijd een grote hit."

Doe ik ook vaak!

Waarom zo'n duur cadeau voor zo'n kind dat 1 wordt?

Als het te duur is, kan je toch iets anders bedenken? Juist op die leeftijd (en ook nog wel de jaren erna) kan je nog van alles goedkoops, of evt. tweedehands, geven.

Dat is ook nog een idee als je het per se wil kopen: koop dat dure ding tweedehands, waardoor het wel betaalbaar wordt voor jullie zelf.

Christel

Christel

28-12-2015 om 11:50

Wat is het cadeau nu?

ik ben nogal nieuwsgierig van aard

Jamie

Jamie

28-12-2015 om 12:04

Temet

Wij zijn niet zo van het bellen en sturen iedereen dus even een mailtje wanneer de neven/nichten hun verjaardag vieren. Het is nooit op de dag zelf, of heel soms op zondag/zaterdag en dan nog hebben we een tijd erbij. Echt kaartjes sturen heb ik nooit gedaan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-12-2015 om 12:11

Hun?

Je kan toch van een kind van 1 nog niet weten waar zijn interesses liggen?

Ik vind het voor een 1e verjaardag heel gek om geld te vragen. Daarbij horen idd stapelbekers en badboekjes. In een mooi papiertje, wat dan waarschijnlijk het mooist wordt gevonden.

waarom een duur cadeau

Er is natuurlijk niet per se een reden voor een duur cadeau. Maar sommige dure cadeaus kunnen gewoon echt mooi en leuk en praktisch zijn (mooi maar stinkend duur houten loopfietsje, ik noem maar wat). En ik zou het in zo'n geval ook prettiger vinden om het geld van de gulle gevers te kunnen poolen zodat ik éen mooi en duurzaam stuk speelgoed kan kopen in plaats van dat ik 10 cadeautjes krijg waarvan de helft in de categorie 'plastic meuk met batterijen voor de geluids- en lichteffecten'.

Want op zichzelf is een eenjarige perfect content met 1 set stapelbakjes, een autootje en het cadeaupapier waar die dingen in verpakt waren, maar in de praktijk vindt iedereen het nou eenmaal nodig om met een cadeau aan te komen, en langzaam loopt je huis vol...

Groeten,

Temet

MamavanSenH

MamavanSenH

28-12-2015 om 12:19

Waarom zo duur?

Dat was niet de bedoeling en doen we normaal gesproken ook niet. Ik vind een duur cadeau voor een verjaardag ook onnodig en juist daarom kwam het idee om dat dan met z'n allen te geven in plaats van dat iedereen los iets koopt. Want als er zeg 15 man komen (is wel realistisch want de familie is groot aan mijn kant) die allemaal iets van 5 euro kopen zit je ook op 75 euro. En dan nog van ons iets erbij. En schoonouders maken altijd al geld over omdat ze in het buitenland wonen en er niet bij kunnen zijn. Dus uiteindelijk word alles bij elkaar toch wel voor rond dat bedrag uitgegeven. Alleen zou het nu dan in één cadeau zitten in plaats van in 15 losse.

Wat we in ons hoofd hadden was iets van duplo. Hij houd niet van dingen als puzzels, boekjes, bakjes, weet ik het wat voor dingen je standaard koopt voor een 1-jarige. Die hebben we ook al genoeg in huis en daar kijkt hij helemaal niet naar om, behalve dan een verhaaltje voor hij naar bed gaat (maar ook daar al zoveel boeken voor, voorlopig kunnen we nog jaren voorlezen). Hij speelt met poppetjes, diertjes, blokjes, dingen die kunnen rijden (auto's, treintjes). En heeft dat nu in de vorm van hele goedkope typisch baby-dingetjes. Die gaan niet lang meer interessant zijn en/of niet lang meer heel zijn. Duplo gaat eindeloos mee en groeit ook mee met zijn leeftijd, interesse en kunnen. Het was na lang zoeken op internet het enige waarbij we zoiets hadden van: ja, dat gaat hij leuk vinden.

MamavanSenH

MamavanSenH

28-12-2015 om 12:22

Maar goed

Bedankt voor jullie inzichten in ieder geval. Dan gaan we het anders aanpakken. Het idee van Moni kan dan misschien wel.
Wel blij dat ik het toch even heb nagevraagd, we waren beiden van mening dat dit prima kon en wilden eigenlijk gewoon meteen de boel versturen. Maar dat gaat nu dus anders.

Lynn

Lynn

28-12-2015 om 12:31

2e kind

Duplo is inderdaad leuk en kunnen ze lang mee spelen. Dus een goed idee.

En met een 2e kind heb je natuurlijk al van alles van het 1e kind, en kan ik me voorstellen dat je vooral niet nog meer meuk in huis wilt hebben.

Het is prima om je voorkeur (1 groter cadeau waar hij/zij lang mee vooruit kan) aan te geven, maar mensen uiteindelijk vrij te laten in hun keuze.

Alvast gefeliciteerd.

Leuk als je nog even laat weten of er nog veel mensen hebben bijgedragen aan het cadeau .

Nimbo

Nimbo

28-12-2015 om 13:04

ik zou

Als het cadeau jullie echt te duur is voor hem, de mensen vragen om geld als ze het echt moeilijk of lastig vinden om zelf een cadeau te kopen en/of bedenken.
Maar ik zou beslist niet vragen om het over te maken, dan zou ik eerder dat vrij laten en dan kunnen mensen het zelf geven met een leuke kaart of iets kleins erbij.
Een kind die 1 wordt moet nog gaan ervaren wat het betekent om jarig te zijn en dat hele idee doe je nu helemaal te niet met dit plan. Want jouw zoon beseft straks natuurlijk totaal niet dat het cadeau waar hij graag mee speelt van hen komt. Daarnaast ontneemje ook de gasten het gevoel van een cadeautje geven. Dat is nu juist zo leuk bij die kleintjes. Ik zou het helemaal niet doen op deze leeftijd.

Jamie

Jamie

28-12-2015 om 13:07

maar

Ok, je wil duplo maar waarom laat je niet iedereen dan een kleine set geven in plaats van 1 grote doos duplo? Dan kan iedereen toch met een kadootje komen en kan jouw zoon elk papiertje er af scheuren want dat is meestal het leukste wat je hem ontneemt met 1 groot kado.

Christel

Christel

28-12-2015 om 13:22

ja Jamie

dat zou ik ook doen. Boerderij, circus, poppetjes, blokjes, er is genoeg en iedereen kan zelf iets kopen.

Henriette123

Henriette123

28-12-2015 om 13:47

Onderdelen los geven

Je kunt ook van de grote doos de onderdelen los verpakken, zodat iedereen toch een cadeautje kan geven.
Voordeel is dat je dan ook bijvoorbeeld de boerderij zelf hebt.

Marktplaats

Of kijk eens op Marktplaats. Duplo is onverslijtbaar en je zoon heeft toch niet door dat het niet nieuw uit de winkel is. Stop alles gewoon in een opbergdoos, of meteen in zo'n plastic opbergbox.

skik

Nur

Nur

28-12-2015 om 14:10

Niet op de uitnodiging

Een cadeau tip op de uitnodiging vind ik altijd wat dwingend overkomen; zeker als daar ook nog een datum bij staat. Ik zou niks er op zetten en als mensen vragen dan kan je als tip duplo geven of een bijdrage aan het grote duplo cadeau.
Duplo is inderdaad best prijzig dus wat dat betreft snap ik het idee van samendoen heel goed. En ik heb zelf ook liever een of twee cadeaus die lang meegaan en waarvan ik weet dat ze in de smaak vallen in huis dan 100 kleine cadeautjes.
Ondanks dat zou ik het er toch niet opzetten want het komt vaak verkeerd over bij mensen. Daarnaast verhef je het cadeautjes daarmee tot iets Heel Belangrijks en dat is bij een 1 jarige toch wat overdreven. Die zijn nog overal blij mee en het is meer een bijzaak. Als hij nu ergens niet mee speelt wil dat niet zeggen dat hij dat over een half jaar ook niet doet. De smaak van kinderen verandert ook nog zo vaak op die leeftijd.

Elinde

Elinde

28-12-2015 om 14:39

Jarig in december/januari

Bij een jarige in december of begin januari kun je ook zeggen dat er al veel kleine cadeautjes met Sint/Kerst zijn gegeven en dat jullie daarom een suggestie doen om geld te geven voor een groter cadeau. Dat snappen gasten wel. Ik zou dat dan alleen zeggen tegen mensen die om een cadeausuggestie vragen. Heb ook een zoon die eind december jarig is en dat is al jaren prima gegaan. Ik vind een 1-jarige verjaardag bij uitstek de gelegenheid om een groter cadeau als Duplo te geven. De jarige kan er nog jarenlang mee spelen.

Krullevaar

Krullevaar

28-12-2015 om 18:50

Ik snap het wel (na de uitleg) alleen zou ik het zelf anders aanpakken.

Wij hebben ook zo'n elektrische treinbaan van Duplo gehad en de jongens hebben er jaren plezier van gehad, echt een leuk ding. Wat je kan doen is zelf de simpele versie kopen, en alle uitbreidingen (rails, wagons, wissels, bruggen) aan familie vragen. Als het om de treinbaan gaat dan Maar dat is ook toepasbaar op de boerderij etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.