Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Jolanda123

Jolanda123

05-09-2011 om 09:47

Indrukwekkend --> hoe leer je je kind naar de wereld kijken.

Hier http://www.wimp.com/richardfeynman/ een filmpje waarin Richard feyman (nobelprijswinnaar 1965)verteld hoe zijn vader hem onderwees en hoe zijn vader hem leerde om naar de dingen in de wereld te kijken.

Richard feyman is buiten in het park met een aantal kinderen, en een jongen ziet een vogel en vraagt: weet jij wat voor vogel dat is. Richard feyman geeft aan dat hij dat niet weet. Waarop dat vriendje zegt, dat hij maar een domme vader heeft, omdat die hem niets leert.

Het tegenovergestelde was alleen waar, zijn vader had hem in een aantal verschillende talen hem de naam had geleerd van die vogel, kreeg hij ook te horen dat hij nu wist hoe mensen in verschillende culturen en landen die vogel noemden, maar dat hij nu iets geleerd had over die culturen, maar niets over die vogel zelf...

Geweldig, dit zet je echt aan het denken over wat je je kinderen leert, en hoe je je kinderen leert om naar de wereld te kijken.

Jolanda123

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heerlijk.......dank je wel jolanda.

Ik ben een enorme bewonderaar van Feynman. Al decennia. Ik ben ook natuurkundige, dus vrij voor de hand liggend dat ik hem 'ken'.

Zijn verfrissende manier om naar dingen te kijken is fantastisch, zijn visie op hoe je dingen leert inspirerend. Het is hem gelukt om tot op heel hoge leeftijd heel jong van geest te blijven. Dat gekoppeld aan een waanzinnig talent voor zijn vak...en dan ook nog zo charmant....hmmm...

Voor de liefhebbers...hij heeft ook een paar fantastische boeken geschreven die voor niet-fysici echt heel leuk zijn. Vooral 'surely you're joking Mr Feynman' is een echte aanrader. Het is een soort van auto-biografie, maar in een bijna column-achtige vorm. Een mix tussen wat ie meemaakt in het leven, en wat hem aan het hart gaat, en wat hem gevormd heeft. Inderdaad uitgebreide beschrijvingen van hoe hij opgroeide, en wat zijn vader hem leerde, en hoe hij dat later vertaalde naar zijn eigen manier om als docent studenten te begeleiden.

Echt heel inspirerend, en ook nog eens vreselijk grappig. Ik moet het nodig eens herlezen.

Ik herken trouwens best veel van hoe hij beschrijft hoe zijn vader hem benaderde. Ik heb van nature ook de neiging om zo'n moeder te zijn. Als een kind komt melden dat ie op school heeft gelezen hoe lang een blauwe vinvis is, dan is mijn automatische reactie om onmiddellijk met ze te gaan uitmeten of er dan eentje in de achtertuin zou passen....

Ingrid

Even geplakt van amazon

'A series of anecdotes, such as are included in Surely You're Joking, Mr Feynman, shouldn't by rights add up to an autobiography, but that's just one of the many pieces of received wisdom that Nobel Prize-winning physicist Richard Feynman (1918-88) cheerfully ignores in this engagingly eccentric book. Fiercely independent (read the chapter entitled "Judging Books by Their Covers"), intolerant of stupidity even when it comes packaged as high intellectualism (check out "Is Electricity Fire?"), unafraid to offend (see "You Just Ask Them?"), Feynman informs by entertaining. It's possible to enjoy Surely You're Joking, Mr Feynman, a bestseller ever since its initial publication in 1985, simply as a bunch of hilarious yarns with the author as know-it-all hero. At some point, however, attentive readers realise that underneath all the merriment simmers a running commentary on what constitutes authentic knowledge: learning by understanding, not by rote; refusal to give up on seemingly insoluble problems, and total disrespect for fancy ideas that have no grounding in the real world. Feynman himself had all these qualities in spades, and they come through with vigour and verve in his no-bull prose. No wonder his students--and readers around the world--adored him.'

Aanrader!

Ingrid

Merel

Merel

05-09-2011 om 13:53

Niet in het nederlands?

Ik heb net gegoogled maar hij is niet (meer) in het nederlands verkrijgbaar? Ik kan wel Engels lezen hoor, maar op een of andere manier vind ik het toch te vermoeiend en haak ik sneller af. Dus had het graag in het Nederlands gelezen.

Valkyre

Valkyre

05-09-2011 om 21:59

Op 't lijstje

Dat lijkt me nou een mooi boek. En ik ben zo alpha als maar kan, maar lijkt me toch echt een boek voor mij.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mar

mar

06-09-2011 om 15:36

Heel geestig

Heel geestig meneer Feynman is mijn favoriet. Na al heel wat keren herlezen te hebben, blijft hij leuk. Toch ken ik alleen natuurkundigen die er de humor van inzien, dus vind ik het wel leuk dat er ook nog niet-natuurkundigen zijn die het leuk vinden.
Ik kan hem inderdaad niet vinden bij bol.com, ik zou eens bij de Slegte kijken, daar staat hij ook wel eens.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.