Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ik geef gewoon mijn mening!

Mijn zoon vertelde enthousiast over een bepaald tv programma maar kon het verhal niet afmaken, omdat zijn zus gelijk reageerde: o ja, dat vreselijke tv programma! Zoon keek kwaad naar zus en hield op met vertellen. Toen ik reageerde dat dat nou niet een aardige opmerking was, zei dochter : ik geef gewoon mijn mening , dat doet hij ook! Nu gaf zoon op dat ogenblik geen mening, maar het kwam zo neerbuigend over, maar ook zoon kan zo op dochter reageren. Ze voelen zich in hun vrijheid beknot als ze niet alles mogen zeggen wat er in ze op komt als "mening". Ze vinden ook regelmatig dat als ik een opvoedkundige op maak, dat het "maar een mening" is. Hoe gaan jullie om met zulke opmerkingen die als mening wordt gebracht?

creabea

creabea

17-07-2015 om 21:11

hondsbrutaal

als ik mijn kinderen corrigeer en dat wordt afgedaan als 'ook maar een mening', zou ik dat vreselijk brutaal vinden. Van mij zouden ze straf krijgen (grenzen stellen!), volgens mij proberen je kinderen je uit.

Karmijn

Karmijn

17-07-2015 om 21:33

In de rede vallen

Je dochter viel je zoon in de rede. Hij kon zijn gedachtengang/verhaal niet afmaken daardoor. Dat is onfatsoenlijk van je dochter en het is zeer terecht als jij, als ouder haar daar op wijst. Dit hoort ze in de buitenwereld ook niet zo te doen.

Daarbij is je mening geven terwijl er niet om gevraagd wordt, ook niet altijd gepast. Als je dochter zo graag haar mening wil uiten, zal ze eerst op ruimte daarvoor bij de ander moeten wachten. Ook dat is een sociale vaardigheid die je in de buitenwereld nodug hebt.

En verder vind ik dat je dochter kan leren dat het netjes is om met je eigen mening die van een ander niet af te kraken of belachelijk te maken. Dat is namelijk ook onfatsoenlijk.

Pff, net of mijn kinderen zulke goed opgevoede mensen zijn, niet. Maar ze moeten het wel goed leren, toch.

Oh ja, als de kinderen het lef hebben om mijn aanwijzingen over hun gedrag af te doen als 'maar een mening ' dan gaan er bij mij allerlei top-aap instincten opspelen. Dan ben ik net gandalf als hij regen frodo streng zegt dat frodo hem niet moet onderschatten. Hallo zeg, ik was de moeder en jullie zijn de kinderen. Brul, brom, grom

Jaina

Jaina

17-07-2015 om 21:47

Verschil

Wat mijn kinderen op die leeftijd onderling tegen elkaar zeggen bemoei ik me niet zo mee. Ze corrigeren elkaar wel. Zolang er niet echt gescholden wordt of zo gaat het langs mij heen. Ik luister meestal niet eens echt. Als er echt een structureel probleem is dan praten we daar over maar op incidenten ga ik verder eigenlijk niet in. Kunnen ze zelf wel oplossen. En op die leeftijd gaan ze soms verbaal wat uit de bocht. Zo'n soort voorbeeld als jij noemt komt hier ook regelmatig voor.
Maar hoe ze tegen mij praten daar bemoei ik me wel mee. Mijn mening is niet zo maar een mening maar is de enige mening die er werkelijk toe doet in huis (samen met die van mijn man uiteraard) en het is bijzonder verstandig om te leren om naar die mening te luisteren. Ik denk niet dat ze vlug mijn mening af zouden doen als maar een mening. De verhoudingen zijn duidelijk. En als die dat even niet zijn dan maak ik ze wel duidelijk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-07-2015 om 23:19

Ik zeg dan toch:

Als je niks aardigs weet te zeggen, zeg dan niks.
Oudste, altijd in voor een grapje, doet het dan af met: 'Niks'. Dat vind ik verder prima, maar het elkaar verbaal afmaken hoef ik niet te horen.

blom

blom

17-07-2015 om 23:30

context

Ligt er maar aan hoe eea gebracht wordt, al kun je het kinderen ook niet kwalijk nemen als eea nog niet zo handig gebracht wordt.
Nee, in de reden vallen is niet zo netjes maar gebeurt wel gewoon in een enthousiast gesprek. Ik vind opmerking van dochter ook helemaal niet vervelend, tenzij ze dat echt deed met bedoeling broer af te maken. Kan ook gewoon mooi leermoment zijn; broer vond het dus niet zo leuk. Daar kun je leuk over praten.
En aangeven dat je opvoeding gebaseerd is op jouw mening, dat zou ik ook niet erg vinden. Het klopt immers. Tenzij er dan een heel vervelend toontje weer bijzit, daarom is de context wel weer belangrijk.

Auwereel

Auwereel

18-07-2015 om 07:11 Topicstarter

context

Er zit inderdaad wel meer achter dan alleen brutaal zijn, maar nu ik deze reacties gelezen heb, kan ik het beter duiden wat er mis ging. In een duscussie kan je onderbreken en je mening geven, maar niet als iemand gewoon wat vertelt. Volgens mij moet ik dat nog eens duidelijk uitleggen!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-07-2015 om 08:53

Ja dat is zo!

Moedermop. Als je een mening hebt hoef je hem toch nog niet altijd te geven.

Astrid

Astrid

18-07-2015 om 10:16

daarnaast

Daarnaast is het vervelend als iemand de lol van het verhaal en de lust van het vertellen weghaalt.
Daar zijn heel wat mensen goed in, terwijl het beter zou zijn voor de ander daar niet zo goed in te zijn.

- Expres niet lachen om een grapje van een ander.
- Iemand onderbreken zodat hij/zij de draad kwijtraakt
- Iemand die enthousiast over iets vertelt onderbreken en zeggen dat jij daar niets aan vindt. Wég verhaal en het enthousiasme is ook meteen weg.
- Met je ogen rollen of zuchten als de ander aan het woord is.

Dus leren dat de wereld niet om jouw mening draait, dat je je mening soms voor je houdt (fatsoen), dat je mening gedoseerd gebracht kan worden en dat de mening van een ander ook telt.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-07-2015 om 13:10

Puberaal gedrag

Ik vind het eigenlijk vooral puberaal gedrag wat ze laten zien. Niet meer en ook niet minder. Ik vind dat je zoon wat minder lange tenen zou kunnen ontwikkelen en gewoon verder moet praten na zo'n stoorzenderopmerking. Hij mág enthousiast zijn over zo'n programma en hij mág het verhaal afmaken, maar dan moet jij wel belangstelling tonen voor dat verhaal en duidelijk (ook met lichaamstaal) laten zien dat je je op hem richt.

Als ze altijd de vrijheid willen hebben om hun mening te kunnen spuien en er niet mee om kunnen gaan als dat eens niet mogelijk is, of niet in dank wordt afgenomen, dan krijgen ze het nog lastig. Maar dat leren ze nog wel.

blom

blom

18-07-2015 om 23:59

puberaal?

Ja deels. Maar ik hoor toch ook heel veel volwassenen elkaar in de reden vallen. Soms is dat gewoon spontaan,enthousiast gedrag en dan is het mi helemaal niet ongepast. Soms is het wel ongepast.
En experimenteren met eigen mening uiten,wanneer wel en wanneer niet en hoe dan enz is wel nodig om daar goede modus in te vinden.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2015 om 12:13

Oh ja

Ik val ook wel eens middenin een zin van een ander. Ik beschouw dat als een fout van mezelf, maar inderdaad... enthousiasme. Een ander mag je ook best wijzen op dat soort gedrag. Ik kan me voorstellen dat zoon van TS na de opmerking van zijn zus het niet zo leuk meer vond om zijn verhaal af te maken. De lol was er een beetje af. Maar béiden zullen moeten leren daarmee om te gaan. Dit zal ze beiden nog vaker gebeuren. Maar de manier waarop ze nu reageren, zullen ze meer volwassen moeten leren afhandelen. Als dochter bijvoorbeeld had gezegd 'oh ja, sorry, ga maar door met je verhaal', had dat misschien al geholpen. Ik vind haar opmerking overigens ook een mening, net als dochter, dus wat ze gezegd heeft valt niet onder aardig of niet aardig, maar hoe ze ermee omging is onhandig.

Dat ze opmerkingen van hun moeder als 'het is ook maar een mening' afdoen, vind ik overigens van een andere orde. Dat is pas neerbuigend. Ik zou dat afdoen, met 'Oh inderdaad, dat is mijn mening, net als alle ouders volgens hún mening opvoeden. Als jij kinderen hebt, mag jij het op jouw manier en volgens jóuw mening doen.".

Moeder

Moeder

19-07-2015 om 12:28

Wat leesvoer

Ooit kwam ik dit tegen in de krant en ik heb het bewaard omdat ik het zo goed vond:
Het recht op meningsuiting heeft de plicht tot meningsvorming verdrongen. Meningsvorming betekent dat je je eerst in een onderwerp verdiept, de voors en tegens tegen elkaar afweegt, dat je je bezint, dat je de waarheid zoekt en niet de gewiekste overwinning in een debat. Het vraagt dus om studie, en het opschorten van de mening en het oordeel die spontaan in je opkomen. En het vraagt bovendien, en vooral, om de bereidheid van tevoren rekening te houden met de mogelijkheid dat iemand met een tegenovergestelde mening wel eens goede argumenten zou kunnen hebben die jou dwingen je mening bij te stellen. Dat is geen gezichtsverlies maar kracht.
http://www.volkskrant.nl/opinie/denk-eerst-eens-even-na-voor-je-je-mening-geeft~a4042988/

Barvaux

Barvaux

19-07-2015 om 12:32

Kaaskopje

Ik zie dit niet alleen als in de reden vallen dan ze daar beiden maar mee om moeten leren gaan. Dit is moedwillig een enthousiast verhaal de grond inboren en dat goedmaken met 'ik mag toch mijn mening geven?'.

Ik herken dit soort dingen feilloos omdat ik dat op allerlei manieren voorbij zie komen hier als jongste wat verteld en daar zit ik toch bovenop. Dit meisje moet haar mond houden want er werd op dat moment niets gevraagd en al zeker niet om haar mening. Als een collega over zijn vakantie in Torremolinos vertelt en ik roep er meteen doorheen dat 'dat toch geen vakantie is' dan heeft dat weinig te maken met in de reden vallen of 'een mening geven' maar alles met onbeschoftheid.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-07-2015 om 12:47

100 punten Barvaux

Zo herken ik dat ook hier thuis. Onze oudste heeft daar ook een handje van. Ik accepteer dat niet van hem. Ik snap best dat ie zijn zus soms mega-irritant vindt, en dat kan ze zeker ook zijn maar ik verwacht toch wel een zeker niveau van omgangsvormen. Het is wel iets des pubers, maar dat is in mijn ogen zeker geen reden om het dan maar te laten.

Jaina

Jaina

19-07-2015 om 14:04

Zelf-corrigerend

Op die leeftijd moet er soms nog wat bijgeschaafd worden. Natuurlijk is het volstrekt onfatsoenlijk om tijdens een verhaal van een ander persoon opeens iets tussendoor te roepen waarmee je de andere persoon belachelijk maakt of afkapt. Dat hoort niet zo. Dat gedrag wordt niet gewaardeerd.
Tegelijk heb ik als ouder niet zo'n behoefte om tussen de gesprekken van de kinderen te gaan staan. Als zoiets hier voorkomt dan krijg je dit. A vertelt een verhaal. B roept dat het zo'n stom programma is. A zal dan vervolgens iets zeggen als jouw mening heb ik niet gevraagd of als jij het stom vindt dan is het alleen maar een aanbeveling want jij hebt geen smaak. Daar gaat B dan weer op in. En uiteindelijk zal geen van beide veel opschieten met zo'n conversatie behalve dat ze ruzie krijgen. Dat is ook een inzicht wat ze moeten leren. Hoe je een opbouwend gesprek voert. En een volgende keer als B wat wil vertellen dan zal A misschien niet willen luisteren. En dan leert B vanzelf dat het niet zo leuk is als je constant in de reden wordt gevallen of als iemand ongefundeerde kritiek levert. En dat inzicht krijgen ze vanzelf wel.
Dus ik laat ze het fijn onderling oplossen. Ik merk dat ze elkaar heel goed kunnen corrigeren en dat ze daar uiteindelijk vaak meer van leren dan van mijn bemoeienissen. Zeker op die leeftijd leren ze hun eigen onderlinge relaties vorm te geven.
In zijn algemeenheid praat ik wel over omgangsvormen. Ik probeer ze dat ook voor te leven. Maar dit soort dagelijkse ruzietjes en gedoe laat ik waar het plaats vindt: tussen de kinderen zelf.

Barvaux

Barvaux

19-07-2015 om 15:37

Jaina

Ik begreep dat dit voorbeeld niet kind A tegen kind B was maar dat de zoon gewoon iets vertelde tegen zijn moeder waar zus ook bij was en in dat geval grijp ik wel in, gewoon omdat het gesprek niet tussen de kinderen was. Overigens grijp ik ook wel in tussen de kinderen want blijkbaar zijn mijn kinderen niet zo gelijkwaardig aan elkaar als bij jou (een volgende keer wil de ander wat vertellen en kan de een niet luisteren).

Karmijn

Karmijn

19-07-2015 om 16:48

Zoals barvaux

Hier moet ik ook ingrijpen. Het is niet gelijkwaardig door het ontwikkelings en leefijds verschil.
Bij mij thuis vroegervlieten mijn ouders het altijd gaan, dit gevecht, gepest met woorden. Als jongste kon ik nooit eens een verhaal vertellen aan tafel, vreselijk vond ik dat.
En we hebben er ook nog eens niets zelfcorrigerends van geleerd als gezin want nu zijn we boven de veertig en gaat het nog steeds zo.

blom

blom

19-07-2015 om 16:54

jee

Ik vind wel dat er erg negatieve ladingen aangegeven word; onbeschoft, brutaal etc. Voor mij zijn dat best grote woorden.
Voor mij is het redelijk neutraal; gewoon leerpunten voor de kinderen.
Hier is het contact redelijk gelijkwaardig dus ik laat ook geregeld iets gaan en ja, daar leren ze veel van. En zo nu en dan stuur ik wel wat bij of ondersteun ik.

Jaina

Jaina

19-07-2015 om 17:31

Aan elkaar gewaagd

Ja, mijn kinderen zijn redelijk aan elkaar gewaagd heb ik het idee. Natuurlijk is er veel leeftijdsverschil maar de oudsten zijn juist vaak lief voor de jongsten. Af en toe zijn ze dat niet maar dan is er wel weer een ander kind wat daar weer wat van zegt. Bovendien als een van de oudsten onaardig is tegen een van de jongsten dan zal de jongste dat ook wel weer teruggeven op een andere manier. Die laat heus dan wel blijken boos te zijn op de oudste of verdrietig te zijn door zijn houding. Zo leer je toch wel veel over actie/reactie. Ook voor de jongsten vind ik dat leerzaam. Verder komt dit soort gedoe meer voor tussen de kinderen die zo'n 2-4 jaar met elkaar schelen dan tussen de kinderen die echt veel met elkaar schelen. Dat is toch een andere verhouding. Wat niet wegneemt dat er ook dan wel eens gedoe is. Juist onder broers en zussen kun je vaak iets meer experimenteren in relaties dan met vrienden omdat de relatie vaak wat meer kan hebben. En de verhouding met ouders is weer anders. Ik wil daar dus niet te veel tussen zitten. Kan ook niet altijd want bij veel interacties tussen de kinderen ben ik er helemaal niet. Ik ben aan het werk of ik ben wat anders aan het doen of ergens anders in huis. Dus zeker specifieke incidenten krijg ik weinig van mee. En de meest vervelende incidenten vinden ook juist plaats als ik er niet ben. Wat lastig is want hoe kom je dan nog achter de waarheid.

Jaina

Jaina

19-07-2015 om 17:33

Barvaux

Als het zo is dat iemand mij een verhaal verteld en een ander bemoeit zich daar ongevraagd mee dan zou ik er wel wat van zeggen. Je bemoeien met een gesprek tussen anderen is niet netjes. Als ik er rechtstreeks bij betrokken ben dan zeg ik er wel altijd wat van.

Auwereel

Auwereel

19-07-2015 om 20:08 Topicstarter

eettafelgesprek

Het was tijdens een restaurant-uitje waarbij muziek opstond, dus meer een algemene opmerking van mijn zoon waar de muziek hem aan deed denken. Zoon heeft het sowieso niet gemakkelijk met zijn muziek/film/boek smaak die nogal afwijktvan de rest van het gezin. Maar om hem dan gelijk af te kappen, kan niet. En wat lange tenen betreft, daar hebben allebei mijn kinderen last van, ik hem nog geen manier gevonden om die in te korten.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-07-2015 om 14:29

Barvaux

Ze zal het inderdaad niet aardig bedoeld hebben. En toch moet iedereen met dat gedrag leren omgaan. Ik zou er als moeder wel iets van gezegd hebben als het onder mijn neus gebeurdde. Dat heeft TS ook gedaan zo te lezen. Zus, in dit geval, zal assertiever commentaar moeten krijgen van broer en zus moet bij herhaling, als dat nodig is, horen dat het inderdaad ongemanierd en onbeschoft gedrag is. Ik ben in dit soort situaties niet van het straffen. Het is typisch gedrag wat bij pubers hoort. De meesten groeien eroverheen. Sommigen blijven het doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.