Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Ilse

Ilse

17-04-2014 om 12:00

Identiteitskaart baby aanvragen

Als je kind wel erkend is door de vader maar geen gezag heeft aangevraagd moet hij dan nog steeds mee tekenen voor het aanvragen van een paspoort/ID?
of is dan alleen de handtekening van moeder voldoende.

Ps: geen idee of ik de juiste rubriek heb gebruikt

amk

amk

17-04-2014 om 13:57

nee

want de gezaghebbende ouders moeten tekenen, als dat er maar 1 is, is 1 handtekening voldoende.
Hoe het gezag is geregeld kan je de gemeente laten opvragen in het gezagsregister. (zijn wel kosten aan verbonden)

nav AMK

Als er niets geregeld is dan heeft de vader in dit geval niet het gezag, en dan hoeft hij dus inderdaad niet mee te tekenen. Als je dit heel zeker weet hoef je dus geen navraag te doen bij het gezagsregister.

Groeten,

Temet

amk

amk

17-04-2014 om 23:18

Temet

de gemeente wil zelf graag een bewijs zien.
Ze doen niet altijd even makkelijk bij minder standaard situaties.

amk

Ik vermoed dat dat wel eens per gemeente zou kunnen verschillen. Overigens is voor professionals vziw tegenwoordig het gezagsregister online te raadplegen dus lijkt het mij voor de hand te liggen dat ook GBA-medewerkers daarbij kunnen.

Ilse, ik denk dat het parool is dat je de gemeente moet bellen.

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

18-04-2014 om 12:15

Nooit problemen

Ik heb twee keer een nieuwe id aangevraagd voor mijn jongste en kreeg twee keer de vraag of ik alleen het gezag had. Op mijn bevestigend antwoord was het verder geen enkel probleem en werd alles gewoon aangevraagd.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

21-04-2014 om 11:40

Eén handtekening

Ik ben werkzaam bij een afdeling Burgerzaken en kan er het volgende over zeggen: Als het kind wel erkend is, maar er geen gezag geregeld is, ligt het gezag bij de moeder. Alleen haar handtekening is dus voldoende. Hiervoor is geen bewijs van het gezagsregister nodig; in de Basis Registratie Personen kan worden nagekeken of de ouders gehuwd zijn. Het wordt dus wel degelijk gecontroleerd; alleen een mondelinge verklaring wie het gezag heeft is niet voldoende.

Deze regel geldt voor alle gemeenten in Nederland. Als in een gemeente andere regels gelden, zijn ze niet goed bezig.

Bij the way: Gezag regelen is tegenwoordig een fluitje van een cent; zonder geboorte-aktes of uittreksels te overleggen kan het gezamenlijk gezag worden aangevraagd op www.rechtspraak.nl Voorwaarde is dat beide ouders een DigiD-code hebben en dat het BSN van het kind bekend is.

vraagje voor gemeenteambtenaar

Beste gemeenteambtenaar - leuk dat je je hier meldt trouwens - je zegt dit:
"Als het kind wel erkend is, maar er geen gezag geregeld is, ligt het gezag bij de moeder. Alleen haar handtekening is dus voldoende. Hiervoor is geen bewijs van het gezagsregister nodig; in de Basis Registratie Personen kan worden nagekeken of de ouders gehuwd zijn"

Als de ouders gehuwd zijn is het duidelijk: gezamenlijk gezag, dus twee handtekeningen vereist. Maar als je niet ziet dat de ouders gehuwd zijn, dan weet je dus dat ze niet gehuwd zijn, maar dan weet je qua gezag nog niks. Want dan kunnen ze gezamenlijk gezag geregeld hebben, of niet. Gaan jullie er bij ongehuwden standaard van uit dat er geen gezamenlijk gezag is en dat dus éen handtekning volstaat? Dat zal toch wel niet? Of raadplegen jullie (zoals ik vermoedde) zelf online het gezagsregister als een ongehuwde moeder een aanvraag indient? (of een ongehuwde vader trouwens, dan moet je helemaal goed kijken)

Groeten,

Temet

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

21-04-2014 om 22:20

Toevoeging

Temet,

Bij het nalezen zag ik dat mijn reactie inderdaad niet helemaal compleet was. Het gaat als volgt: als ik in de BRP (voorheen GBA) zie dat ouders niet gehuwd zijn en er staat geen aantekening bij het kind, dan heeft moeder alleen het gezag.

Als ouders het gezamenlijk gezag wel hebben geregeld, dan staat er bij de gegevens van het kind: Ouder 1 en 2 hebben gezag. Dit wordt bijgewerkt in de BRP zodra een schriftelijke melding van het gezagsregister door ons ontvangen is (nadat het gezamenlijk gezag door beide ouders is aangevraagd)

Slechts in hele ingewikkelde zaken raadplegen we het gezagsregister. Normaalgesproken is vaststellen wie het gezag heeft een conclusie van feiten.

Aha!

Dus gezagsinfo is tegenwoordig ook in de gemeentelijke systemen verwerkt. Handig!

Betekent dat nou ook dat als je uittreksels opvraagt voor familierechtelijke procedures je daar meteen de gezagsgegevens op kan laten vermelden?

Groeten,

Temet

Monique D*

Monique D*

22-04-2014 om 15:18

En nog een vraag voor de gemeente ambtenaar

Hoe kan de vader die ook gezag heeft toestemming geven als de moeder een nieuw paspoort nodig heeft voor de kinderen?
Moet hij meekomen naar de afdeling Burgerzaken of is een handtekening op een formulier voldoende?

MoniqueD

Een hantekening op een speciaal daarvoor opgesteld formulier, plus een kopie van zijn geldige identiteitsbewijs. Of hij moet (met identiteitsbewijs) zelf meekomen.

Weet ik uit ervaring, want zoon heeft net een nieuw paspoort.

Je kan dit voor Amsterdam trouwens zien op de site van het stadsdeel, en daar kan je dat formulier ook uitprinten. Jij woont toch ook in Amsterdam, meen ik mij te herinneren?

Even geheel terzijde: bij ons - maar hopelijk ook in andere stadsdelen - kan je dus een afspraak maken voor dit soort dingen (via de site van het stadsdeel). Ge-wel-dig! Ik meldde mij met zoon op de afgesproken tijd - tijdens de donderdagavondopenstelling - en werd direct geholpen. Ik kreeg wel een nummer, maar ik had het electronische bord nog niet gevonden of ons nummer verscheen er al op. Bij het afhalen hetzelde verhaal (toen waren we officieel zelfs ietsje te vroeg). En dat terwijl de wachtruimte werkelijk tjok- en tjokvol zat.

Voor mij is het duidelijk: nooit meer spontaan iets burgerzaken-achtigs regelen, altijd op afspraak!

Groeten,

Temet

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

22-04-2014 om 17:51

Monique D

In mijn gemeente is het voldoende als (uit jouw voorbeeld) de vader thuis een toestemmingsformulier tekent en de andere ouder een kopie van zijn legitimatiebewijs meeneemt met (heeeeeel belangrijk) een goed gelijkende handtekening.

Maarrrrr..... dit verschilt per gemeente. In sommige gemeentes moet de vader meekomen naar het gemeentehuis; of bij het aanvragen, of bij het afhalen. Je doet er dus verstandig aan even te informeren hoe het in jouw gemeente is geregeld. Of neem het zekere voor het onzekere en ga beiden mee voor de aanvraag

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

22-04-2014 om 18:02

Temet

Je vraagt of op een uittreksel gezaggegevens kunnen worden vermeld. Dit is ingewikkeld en tot voor kort hebben wij het niet gedaan. Het heeft er mee te maken dat de gezaggegevens in de BRP niet up-to-date (kunnen) zijn. Daarom verwezen we in het verleden mensen naar het gezagsregister.

Met alle aangescherpte regels m.b.t. het reizen met kinderen (moeder andere naam dan de kinderen; aantonen dat je de ouder van het kind bent) hebben we besloten voortaan wel een uittreksel met gezaggegevens af te geven.

Ook hier geldt: het verschilt per gemeente.

gemeenteambtenaar

"Of neem het zekere voor het onzekere en ga beiden mee voor de aanvraag "

Reuze praktisch. Behalve dan als je gescheiden van de andere ouder leeft en er een forse afstand tussen zit. En zeker als de verhoudingen te wensen over laten. Dat komt nog wel eens voor, heb ik me laten vertellen ...

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

23-04-2014 om 22:14

Drie gemeentes

Ik heb met mijn oudste ervaring in drie gemeentes, en we zijn nog nooit met beide ouders het paspoort gaan halen. Een ingevuld formulier en het paspoort van de andere ouder mee is voldoende.
De gemeente waar ik nu woon is trouwens ideaal. In Haarlem kon je vroeger wel een dag vrij nemen voor zo'n klusje, want je zat minstens drie uur te wachten. Hier loop je binnen, kun je meestal gelijk doorlopen of max 5 minuten wachten.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

23-04-2014 om 22:21

Haha Temet

Gescheiden ouders had ik even over het hoofd gezien..... Maar geloof me, er zijn gemeentes die eisen dat allebei de gezaghebbende ouders tenminste één keer hun gezicht en legitmatie laten zien.

Ja, en soms laten de verhoudingen zwaar te wensen over. Als de andere gezaghebbende ouder echt weigert zijn/haar handtekening te plaatsen (of soms met de noorderzon vertrokken en daardoor onvindbaar is) dan kan bij de kinderrechter vervangende toestemming worden aangevraagd.

Gemeente-ambtenaar

Ja, dat weet ik.

Vanochtend een heel stuk in de Volkskrant over vechtscheidingen (waarin ook weer eens gewezen wordt op het verband met de wetgeving over het ouderschapsplan en gelijkwaardig ouderschap). Jij wijst nu ook op de problemen die kunnen ontstaan met gezamenlijk gezag na scheiding.

En in Den Haag ondertussen maar gemekker dat er teveel geprocedeerd wordt. Dat onhandig ontworpen wetgeving aanleiding geeft tot extra procedures lijkt daar niet echt door te dringen.

Maar goed, ik dwaal nu ernstig af.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.