rutiel
15-12-2011 om 14:03
Identificatie en kosten id-kaart
Toevallig zag ik gisteren een foldertje van de plaatselijke fotoboer waarin hij attendeerde op 2 feiten:
1) per 26 juni 2012 moeten alle kinderen (dus ook die onder de 14 jaar) een eigen reisdocument hebben. Bijschrijvingen op het paspoort van een volwassene zijn vanaf die datum niet meer geldig
2) het jeugdtarief voor een id-kaart gaat per 1 januari 2012 omhoog van 9,22 euro naar 30 euro.
Natuurlijk heb ik thuis even het foldertje geverifieerd op de site van de rijksoverheid, maar inderdaad: de fotoboer had gelijk. Ik heb ongetwijfeld liggen slapen, maar ik moet zeggen dat het mij volkomen ontgaan was. Volgens de toelichting op de site: "Het jeugdtarief wordt verhoogd omdat veel meer jongeren de jeugd-NIK aanvragen dan bij de invoering was voorzien." Tja, hoe zou dat nu toch komen...
Voor wie, net als ik, ook heeft zitten slapen, meld ik het toch maar even. Ik ben dus meteen een afspraak gaan maken om nog voor 1 januari een ID-kaart voor mijn kinderen te regelen. Het lijkt me immers niet dat de ID-kaart, zoals even gedacht werd, nog gratis wordt, wel? Of heb ik hier ook al de ontwikkelingen in gemist?
n@nny
Silone
15-12-2011 om 14:44
Je hebt het helemaal goed nanny
Ik heb vanmiddag een id-kaart voor mijn 11-jarige aangevraagd. Hij was vroeg vrij, dus lekker rustig op het gemeentehuis. Onze gemeente heeft nl heel netjes alle ouders met kinderen onder de 14 jaar een brief gestuurd, met precies al jouw argumenten op een rijtje. Beredruk nu dus de afgelopen weken op het gemeentehuis. Overigens nog één aanvulling. Omdat echtgenoot niet meeging, moesten we een door hem ondertekende verklaring meenemen waarin stond dat hij geen bezwaar maakte tegen de id-aanvraag. Datzelfde gold overigens ook voor de gescheiden moeder die ik daar tegenkwam. Ook zij moest een verklaring van ex-man meenemen. Daarnaaast, je kind mee en (kopie van) paspoort van zowel jou als je man (ook de pagina waarin jouw kind staat vermeld).
amk
15-12-2011 om 15:50
Nog een aanvulling
ook een kopie van het id van de ex-partner bij gescheiden ouders, het formulier van geen bezwaar alleen is niet voldoende.
jons
15-12-2011 om 18:58
Maar...
waarom hebben kinderen van 4, 5 of 6 jaar (bijv.) nou een idkaart nodig? Of zelfs hele kleintjes? Mijn kinderen staan nu nog in mijn paspoort, de oudste moet idd aan de kaart ivm voortgezet onderwijs binnenkort, maar de jongeren zijn nog onder de 10. We gaan nooit op vakantie ofzo.
Moet dit dan ook echt?
Inge M
15-12-2011 om 19:12
Alleen nodig als je de grens overgaat
Kinderen onder de 14 hoeven geen identificatie te hebben.
Wel moeten ze een reisdocument hebben als ze over de grens gaan. Dat kon tot nu toe dmv een bijschrijving in het paspoort. Dat kan binnenkort niet meer.
Gemeente ambtenaar
15-12-2011 om 21:37
Nog even over toestemming gezaghouders:
Toestemming voor de aanvraag van een ID-kaart is alleen nodig als het kind jonger is dan 12 jaar.
elsje78
15-12-2011 om 23:20
Klopt
Ook wij kregen een brief. Vorige week een uur en drie kwartier zitten wachten voor de aanvraag voor onze 2 bengels. Vandaag met ophalen mocht ik tussendoor, omdat afhalen snel kan. Maar weer afgeladen vol. Ik wist niet dat je een afspraak kon maken, maar ik las al in de lokale krant dat alle afspraken vol zijn. Wachten dus....
Grappig hoor, zoontje van 2 met id kaart: lengte 0,88 meter...
Scheelt toch 20,- per kind
amk
16-12-2011 om 11:20
het is een wettelijke maatregel, ze mogen de korting niet meer aanbieden per 1 januari.
marieke
16-12-2011 om 13:16
Inderdaad
De regeling van nog geen tientje onder de 14 wordt per 1/1 landelijk afgeschaft en wordt 30 euro. Daar staat tegenover dat die voor boven de 14 3 euro of zo goedkoper wordt, joepie.
Emel
16-12-2011 om 13:26
Dank!
Oudste wordt in het voorjaar 14. Ik hikte erg tegen het aanvragen aan omdat ik dacht dat vader (woont aan de andere kant van het land) dan mee moest, net zoals toen we zijn paspoort aanvroegen. Ik werd dus erg blij van het berichtje hier dat dat niet nodig is voor 12plussers.
Ik heb meteen een afspraak gemaakt voor volgende week, dan heeft ie 'm nog net voor het nieuwe jaar binnen.
amk
16-12-2011 om 13:55
Emel
vader hoeft niet mee, maar je hebt wel een verklaring en kopie id nodig. Bij het aanvragen al.
Vera*
16-12-2011 om 14:23
Hier
Als het kind al een eigen paspoort heeft is er geen toestemming meer nodig van ouders. Paspoort en pasfoto's mee en dat is genoeg.
Emel
16-12-2011 om 15:00
Amk
Dat dacht ik ook (+ dat pa mee moest dus), maar dat is alleen voor kinderen jonger dan 12. Oudste heeft al een paspoort, en staat niet in het paspoort van zijn vader. Tekst van onze gemeentesite:
"Is het kind jonger dan 12 jaar? Dan hebben we schriftelijke toestemming (PDF bestand 256K en de originele geldige identiteitsbewijzen (rijbewijs, identiteitskaart of paspoort) van de ouders of gezaghouders nodig. Is dit niet mogelijk, dan een gelegaliseerde kopie van het originele geldige identiteitsbewijs.
Is het kind ouder dan 12 jaar dan is er geen toestemming meer nodig, maar staat het kind bijgeschreven in het paspoort van de ouder dan moet hij/zij dit paspoort meenemen bij de aanvraag."
ChrisH
16-12-2011 om 16:43
Bedankt
Ik heb ook net een afspraak gemaakt eind december voor beide kinderen. Scheelt inderdaad 40 euro en een hoop stress net voor de vakantie omdat ik er waarschijnlijk dan pas weer aan denk dat ze niet meer mogen op ons paspoort
Chris
Gemeente ambtenaar
16-12-2011 om 21:48
Vera
'Als het kind al een eigen paspoort heeft is er geen toestemming meer nodig van ouders'.... Voor aanvraag van een ID-kaart bedoel je?
Dan doet jouw gemeente toch iets niet goed. Voor een ID-kaart moet onder de 12 jaar, en voor een paspoort moet onder de 18 jaar elke 5 jaar opnieuw schriftelijke toestemming door de gezaghouder(s) worden gegeven.