Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
06-04-2010 om 10:57
Gisterenavond gebeurde er iets vervelends. Mijn zoon (11 jr, adhd) had gespeeld met drie jongens uit de buurt waar hij vaker mee speelt. Op het moment dat hij van mij binnen moest komen vroeg hij of hij nog wel de voortuin mocht vegen. Dat mocht van mij. De jongetjes bleven in de buurt en deden een beetje uitjouwerig; ze maaketen hem een beetje belachelijk dat hij ging vegen. Er kwamen nog twee andere jongens bij die de boel nog verder opstookten. Mijn man is toen naar buiten gegaan en hielp mijn zoon met opvegen en in de bak doen. Ondertussen bleven de jongens vervelend en gingen ze erg uitdagen. Er werden takjes en dingetjes gegooid. In eerste instantie heeft mijn man ze aangesproken maar daar reageerden ze brutaal op en nog meer uitdagend.
Na even zijn mijn man en zoon naar binnen gegaan. De jongens bleven toen spullen onze tuin in gooien en hebben ook belletje getrokken.Later heb ik klodders aarde van ons huis moeten vegen, van de ramen en de deur.
Nou kan ik van twee jongens (broertjes) hun moeder bereiken want ik weet waar ze woont.De andere kinderen weet ik niet precies te wonen, ik weet alleen voornamen.
Maar juist die jongetjes die ik weet te wonen waren meer de meelopers dan de aanstichters. Zal ik dit gewoon laten rusten, of zal ik moeite doen de ouders te bereiken?
Zal ik de jongens pas op hun gedrag aanspreken als ze weer aan de deur komen om met zoon te spelen? Of zal ik dat helemaal niet doen...
Ik vind het moeilijk omdat ik ook niet wil dat het verder escaleert en mijn zoon vriendjes kwijtraakt. Hoewel ik niet weet of hij nog wel met ze wil spelen.
wie heeft goede raad?
06-04-2010 om 11:53
Pfff
DAT is een moeilijke kwestie, want als je er met de ouders over gaat praten heb je kans dat ze steeds meer gaan etteren, maar als je niets zegt kunnen ze ook door gaan om te provoceren.
Ik denk zelf dat, hoe moeilijk het ook is, want mijn handen zouden jeuken, de situatie even af moet wachten. Geen reaktie is denk ik het beste in de hoop dat ze er de lol niet meer van inzien. Maar ik vind het een hele lastige.....
06-04-2010 om 22:10
Maar even zo laten hoor...
Ik had vroeger een buurjongetje dat door de brievenbus gilde 'Bij Tonnyfamilie zijn ze allemaal gek' maar nu, vijftien jaar later, gaat hij nog steeds met gezinsleden van ons om.
Ze deden gewoon érg vervelend en in een groep gaat het gauw verder dan ze eigenlijk bedoelen.
Laat het rusten.