Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
10-07-2011 om 15:52
hallo allemaal
ik ben net begonnen in het boekje how2talk2kids dat gaat over rivaliteit tussen broers en zussen.
ik vind het erg interessant en behalve dat ik veel tips lees over hoe mijn eigen kinderen te 'coachen' ofwel op te voeden, begrijp ik ook meer over mijn eigen relatie met mijn zus.
maar zoals wel vaker, als ik dit soort expert-boeken lees, voel ik me ZO tekortschieten. ik doe veel dingen niet goed - of positiever geschreven: ik zie nog een paar uitdagingen en leerpunten voor mij (en manlief) liggen.
heeft iemand dit boek ook gelezen, en hoe beviel het in de praktijk brengen van de tips? ik probeer het me beetje bij beetje eigen te maken, niet alles in 1 x. maar soms he, dan ben ik met iets bezig - hebben ze ruzie - en kan ik gewoon het geduld niet opbrengen om de situatie volgens de regels aan te pakken.
misschien gaat het over een tijdje beter omdat het dan meer autmatisch gaat? nu kost het me nog best veel energie om een nieuwe aanpak toe te passen in elk geval. ik vind het jammer dat ik niet van nature al goed doe, het is echt niet mijn sterke punt, opvoeden, maar mijn kinderen zijn wel lief en alles gaat eigenlijk best wel goed. we doen ook veel leuke dingen als gezin, en ik met de kids (apart en samen) maar ergens vind het ik toch wel heel interessant allemaal, en probeer ik ook te leren.
ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met deze methode enzo.
onzekere perfectioniste,
herfst
10-07-2011 om 17:57
Beetje off topic
Ik vond over dit onderwerp het boek Making brothers and sisters best frieds van Sarah, Grace en Stephen Mally heel goed. Uiteraard staat er ook van alles in waar ik het niet mee eens ben maar over het geheel genomen vond ik het een leuk boek. Het is trouwens door kinderen zelf geschreven en eigenlijk is het ook een boek wat meer voor kinderen is geschreven. Het is alleen wel vanuit een Christelijk perspectief geschreven dus misschien wat dat betreft zal niet iedereen het een fijn boek vinden.