Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
cqcq

cqcq

06-01-2011 om 16:17

Hoe zit het nu met het epd?

Vandaag op de mat opeens een brief van het ministerie van volksgezond, welzijn en sport dat gegevens van 1 van mijn kinderen zijn aangemeld bij de landelijke infrastructuur voor gegevensuitwisseling in de zorg (volgens mij dus gewoon het EPD). Nu betreft het verouderde gegevens, aangezien het gaat om een hulpverlener waar al zeker minstens een jaar al geen contact mee geweest is.

Maar wat ik nog gekker vind is dat het wetsvoorstel volgens mij nog helemaal niet aangenomen is door de eerste kamer. Dat is toch vreemd. In de brief wordt nog verwezen naar een website. www.infoepd.nl

(waar je overigens gewoon bezwaar kunt maken d.m.v. je digi-D, das erg handig, gezien de eerdere problemen met de schriftelijke bezwaren). Maar daar niets over wetgeving te vinden. Hier wel:
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/31466_elektronisch

Iemand van jullie ook al bericht over gegevens in het EPD?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje66

kaatje66

08-01-2011 om 16:39

Ja ik kreeg bericht. Vroeg me al af hoe dit kon. Maar ik heb vorige week mij aangemeld bij mijn apotheek en mijn herhaalgemak. Ben nu aan het terugdenken of ik hier iets over heb gelezen terwijl ik me aanmelde. Ik kan me het niet herinneren maar waarschijnlijk heb ik er over heen gelezen. (lees veel te snel)
Dus voor je het weet heb je een epd.

groetjes Kaatje(66)

cqcq

cqcq

13-01-2011 om 16:55

Vandaag weer in het nieuws

En het EPD is inderdaad nog niet door de eerste kamer. Maar ze zijn dus alvast wel gestart. Waar blijft dan nog de zin van een wetsvoorstel erover? Als ze toch alvast beginnen?

Sancy

Sancy

19-01-2011 om 08:57

En dan dit bericht

http://www.nu.nl/buitenland/2426080/geen-bewijs-epd-werkt.html
AMSTERDAM - Britse onderzoekers hebben nauwelijks bewijs kunnen vinden dat digitale innovaties zoals het elektronisch patiëntendossier (EPD) de zorg beter en efficiënter maken.
Uit 53 publicaties die zij doorspitten bleek dat er alleen zeer zwak bewijs is dat zulke innovaties een nuttig effect hebben, schrijft het Nederlands Dagblad woensdag.
De onderzoekers bekeken publicaties over het EPD, onderzoeken naar computerprogramma's die de arts helpen de juiste geneesmiddelen uit te kiezen en studies naar consulten en behandeling via internet. Bewijs dat de invoering van dit soort systemen geld bespaart, ontbrak.
Ook concludeerden de onderzoekers dat het invoeren van nieuwe technologieën niet zonder risico is. Zo kunnen artsen te veel vertrouwen op hun computersysteem.
De literatuurstudie van de onderzoekers verschijnt woensdag in het online wetenschapstijdschrift Plos Medicine.
Het EPD heeft al veel kritiek gehad. Gevreesd wordt dat te veel mensen inzage krijgen in de privacygevoelige gegevens. Twee weken geleden maakte minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) bekend dat patiënten vanaf april zelf kunnen beslissen welke artsen naar hun dossier mogen kijken.

Sancy

Sancy

20-01-2011 om 13:39

En ook vandaag

is er nieuws over het EPD:
http://www.nu.nl/politiek/2427363/kamer-wil-toegang-patient-gegevens-epd.html
DEN HAAG - De Tweede Kamer wil precies weten hoe patiënten de regie krijgen over hun medische gegevens in het elektronisch patiëntendossier (EPD).
CDA'er Pieter Omtzigt benadrukte donderdag dat patiënten ook echt vanaf de eerste dag dat het EPD in werking treedt, inzage moeten hebben in hun eigen gegevens.
Als alleen artsen en apotheker erin kunnen, moet je het geen patiëntendossier noemen, aldus Omtzigt. Want: ''De patiënt is eigenaar van de gegevens en moet daar altijd bij kunnen.''
Net als de meeste partijen in de Kamer vindt hij dat de gegevens via een landelijk punt beschikbaar moeten komen en niet via internetpagina van de zorgverlener, zoals minister Edith Schippers (Volksgezondheid) wil.
Schippers zegde toe dat ze op korte termijn precies laat weten hoe zij de rol van de patiënt ziet.

Sancy

Sancy

20-01-2011 om 13:40

Voor een overzicht

van de gang door de kamers en de stukken:
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/dossiers/elektronisch_patientendossier.jsp#0

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.