Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe zit het met jullie brandveiligheid?

In navolging van Tihama gooi er aan het begin van het nieuwe jaar maar weer eens een brandveiligheidsdraadje in.....sinds zij dat wel eens deed (dank!), heb ik hier rookmelders hangen (én ik check de batterijenregelmatig). Maar ook heb ik nu op iedere verdieping branddekens, en de eerlijkheid gebiedt me te bekennen dat ik die al twee keer nodig heb gehad.....beide keren een gevalletje olie in de pan en even niet opletten. Je schrikt ervan hoe ongelofelijk snel die vlammen hoog oplaaien. Zonder blusdekentje bij de hand zou zich dat hier ws ontwikkeld hebben tot een heuse brand.

Dus komop jongens, hup een rookmelder aanschaffen en hier http://www.aldi.nl/aldi_vanaf_zaterdag_1901_5_435.html volgende week een blusdeken kopen. Of bij de Action, daar kosten ze zelfs maar €3,50...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

14-01-2013 om 12:14

Goed!

Wij hebben hier ook op alle verdiepingen rookmelders hangen, ook/juist in de ruimte waar de droger staat. De droger draait nooit als ik niet thuis ben. Vlam in de pan heb ik al een keer meegemaakt, een deksel werkt trouwens ook goed. (maar ik zal ook eens zo'n branddeken kopen).
Verder heb ik hier met de kinderen (nu al wat ouder, maar dus ook al toen ze jong waren) een vluchtroute vanaf de bovenverdieping doorgenomen. Het is mogelijk om vanaf de eerste verdieping op het keukendak te komen (ze hebben het allebei een keer mogen proberen toen er toevallig een bal op het dakje was belandt) en vanaf zolder kan je via het klapraam vrij makkelijk op het dakkapel van de eerste verdieping komen en zo ook weer op hetzelfde keukendak. Natuurlijk afgesproken dat ze dit nooit voor de grap mochten uitproberen. (iemand meldde me hier een keer dat dat een stom plan was namelijk, om aan je kinderen zo'n vluchtroute uit te leggen, stel dat ze zomaar uit het raam klimmen als spel) Maar goed, gelukkig nog nooit nodig gehad en ze hebben het ook nooit zomaar 'voor de lol' uitgeprobeerd. Toch hoop ik dat dit, mocht er een panieksituatie ontstaan waardoor ze de trap naar beneden niet meer af kunnen, ze zich herinneren dat er andere mogelijkheden zijn om het huis uit te kunnen komen.
Ik heb alleen al een paar keer een miskoop gehad met brandmelders (vooral die van blokker) die gingen bij ons ook zomaar zonder reden af n.l.

Lynna

Lynna

14-01-2013 om 16:33

Hmmmm

Op mijn lijstje staat dat ik voor beneden nog een rookmelder moet kopen (had een heel systeem daarvoor maar dat werkt niet meer) en op zolder moet ik de batterij vervangen. Ook eens nakijken of die op de overloop het nog doet.....

Werk aan de winkel dus!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

14-01-2013 om 16:47

Ik heb

ook schuimblussers, een beneden en een op de overloop én ik heb er mee geoefend. In mijn kampeeruitrusting zit ook een blusdeken.

Rosa van der Zanden

Kaaskopje

Kaaskopje

14-01-2013 om 18:16

Slecht

De rookmelders liggen nog steeds te wachten op een plekje aan het plafond.

Merel

Merel

14-01-2013 om 18:45

Kaaskopje

Ik vind boren en plugjes e.d. altijd weer veel gedoe, maar zo'n brandmelder kan je ook heel erg makkelijk op het plafond bevestigen met montagekit. Is dat misschien een ideetje. Even plakken en klaar ben je!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-01-2013 om 19:02

Wel goed

Maar kan beter.

We hebben brandmelders en een blusdeken.
Een paar blusdekens meer en een ladder zou op zich niet onverstandig zijn.

Rafelkap

Rafelkap

15-01-2013 om 12:04

Net als kaaskopje (schaam schaam)

Ik vraag me ook af of ze in de verpakking het nog doen..
Komt beslist op mijn lijstje te staan nu. Punt is alleen dat mijn man het zo zonde vindt om gaten of plaksel in ons mooie plafond te hebben, maar ja: een brand is natuurlijk erger. Ik ga er maar weer eens een ernstig gesprek over hebben en samen bekijken waar we die dingen nu eens eindelijk gaan ophangen. En dat doe ik dan zelf.

Evanlyn

Evanlyn

15-01-2013 om 13:25

Op de kast

Liggend bovenop op de kast doen ze het ook prima. Dat weet ik uit ervaring, nadat ik iets had laten aanbranden in de keuken.

Maar ja, dat vervangen van batterijen...

230 v

Wij hebben hager TG501A rookmelders. Werken op 230 v en zijn dus gewoon op het lichtnet aangesloten. Moet er wel bij vertellen dat we deze zomer zijn verhuisd Nasr een compleet verbouwd huis en dus vooraf stroom naar de juiste plekken hebben aangelegd en alles netjes dicht gepleisterd.

Het is wel een mooi strak design dus het misstaat niet.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Rafelkap

Rafelkap

15-01-2013 om 17:44

Evenlyn

Dank je wel. Ik heb al twee hoge kasten waar ik die dingen kwijt kan zonder mopperen van man.

P

P

15-01-2013 om 19:40

Geen onderwerp

Juist DOOR die rookmelders ga ik veel geruster van huis als de jongens nog thuis zijn. Dat er mensen zijn die niet willen dat er geboord wordt in het plafond (waarom, als je je huis wil verkopen kijkt er echt niemand op van die rookmelders hoor).

Van de week gingen ze af toen zoon iets uit de oven haalde en de tussendeur naar de gang open stond (geen rookmelders in de buurt van de keuken)... een gerust gevoel!

Jaja die mannen

Mijn man haat boren en klussen en heeft door mij aangeschafte rook elders weleens weggemikt in een opruimbui. Maar nu hing er al 1, laat ik morgen eens een stoel pakken en het plastic hoesje eraf halen
En inderdaad een blusdeken voor in de keuken kopen!
Bedankt voor de awareness action..

Boren in plafonds

P, in sommige plafonds kan je praktisch niet boren omdat het kneiterhard beton is. En danhuur je een boorhamer bij de Praxis, kom je een grindnest tegen, ben je nog nergens.

Nou ja, er is ook nog montagekit

Al moet ik zeggen dat dit me met name een probleem lijkt in nieuwbouwwoningen, en de nieuwste generatie nieuwbouwwoningen wordt standaard met rookmelders opgeleverd (de eerste nacht in ons nieuwe huis merkte ik tegen partner op dat het nou net was of we in een hotel sliepen, met zo'n lichtje aan het plafond)

Groeten,

Temet

Grindbeton

Keihard beton met grind erin is niet iets 'hypermoderns', wij hebben 12 jaar in een huis gewoon met zulke muren én plafonds en dat was een woning die (nu) meer dan 30 jaar oud is.
Maar je kan er prima in boren met een klopboor en daarmee kom je ook door de grindkiezels heen. Als je in zo'n huis woont kan je er beter 1 aanschaffen dan huren.
En erbij meteen de goede boortjes en pluggen en schroeven.
Voor elk 'dingetje' heb je 'm nodig, voor een nieuw bedlampje tot de verjaardagskalender ophangen....Ook voor dingen waar je normaal een spijkertje voor zou gebruiken.
W.s. zaten in jullie gehuurde boor de verkeerde boortjes. Die smelten weg op kiezels...
groeten albana

Rafelkap

Rafelkap

16-01-2013 om 10:27

Klein halletje- waar?

P, het gaat mijn man niet om de verkoop, we willen helemaal niet verhuizen. Maar om de esthetiek neem ik aan.

Nu heb ik een piepklein halletje boven, in het midden een lamp dus waar laat ik nou die rookmelder? Ik wil em toch liever ophangen denk ik.

(rookdekens heb ik wel, nooit hoeven te gebruiken gelukkig)

Merel

Merel

16-01-2013 om 13:05

Wizzy en rafelkap

haha wizzy, ja die van ons is ook altijd 's nachts leeg! En wij hebben er eentje in de gang hangen bij de trap, maar ook eentje 4 meter verderop in de bijkeuken (geen tussendeuren) en van een afstandje kan je niet onderscheiden welke nu piept. Dus ik heb al een paar keer een hele tijd stil gestaan onder zo'n ding om te kijken bij welke de batterij nou leeg is. (en dan geven ze geen piepje hé... als je erop staat te wachten)
Rafelkap, ik denk da 2 gaatjes naderhand dichtmaken met een klein beetje vulmiddel echt geen probleem is voor een plafond (dat lijkt me sneller dan montagekit naderhand verwijderen) Tja en of het mooi is? (je went echt snel aan zo'n ding, ik zie ze niet eens meer, en zo vaak kijk je nou ook weer niet omhoog toch?) (en alles beter dan brand, of stap in het gat in de markt en maak MOOIE design brandmelders een 'must' om te hebben aan je plafond

Merel - chiackadee

Mooie design brandmelder is er al. http://www.chick-a-dee.eu/ Heb ik in de woonkamer/open keuken hangen.

skik

P

P

16-01-2013 om 13:55

Rafelkap

Hij kan ook hoog tegen een muur hoor. En een halletje waar een lamp hangt en geen 15 bij 15 cm over is voor een rookmelder? Interessant

Petr@

Petr@

16-01-2013 om 17:35

Goed!

Wij hebben een alarminstallatie en daar zitten ook de rookmelders op aangesloten. De camera in de woonkamer is tevens hittedetector en dat geldt ook voor de sirene in de keuken. Rookmelders zitten bij ons in de garage, op de overloop en op de zolder. Blusdeken hangt in de gang.
Op de overloop staat een brandblusser. (Maar eens aan man vragen waarom die daar staat en niet beneden.)

Rafelkap

Rafelkap

16-01-2013 om 19:24

Jawel hoor Merel, ik kijk wel vaak omhoog! En op onze kleine mooie glad gestucte plafonnetjes lijkt me het ook niet mooi, maar hoog op een muur of op een kast moet kunnen.
In de gang staat een hoge kast, daar kan er een op (maar het is er een met een lamp, dus ik moet nog even kijken, anders aan de muur). Nu nog een goede plek voor beneden vinden, daar wil ik een combi, voorlopig maar op de kast leggen. OP zolder heb ik er ook nog 1 gepland.

Zo'n combi koolmonoxide/rookmelder is ook wel goed om op vakantie mee te nemen denk ik. Doen jullie dat?

Rafelkap

Rafelkap

16-01-2013 om 19:27

Zo'n rookmelder moet weer 50 cm bij een lamp vandaan hangen en weer 15 cm afstand tot een muur. Dat wordt echt passen en meten hier

Merel

Merel

16-01-2013 om 19:34

Skik

Ja nadat ik mijn berichtje had geplaatst ging ik toch even googlen op 'design brandmelder" en dan krijg je inderdaad toch veel hits. (niet dat ik ze mooi vond, over het algemeen namelijk niet) (dat vogeltje ook niet trouwens

Voor Rafelkap, hij kan denk ik ook wel hoog tegen de muur toch?

amk

amk

16-01-2013 om 20:39

Wat een dilemma

de veiligheid van je gezin of het stucwerk.
Ik kies voor het stuc werk.

Hier ligt een combimelder op een plankje naast de router in de kamer. Is ern logische plek omdat hier de grote gaskachel staat. Ik heb een moederhaardsysteem. En dan ligt een kleinere uitvoering die ik van de onderhoudsservice heb gekregen op de bovenrand van de spiegel in de hal.

In nieuwbouwwoningen zitten die dingen er gewoon standaard in. Onderdeel van het bouwbesluit. Prima zaak.

Ef

Ef

16-01-2013 om 21:16

Ik snap de combimelder niet.

. Is een combimelder een rook en een koolmonoxide melder in één? Kan dat wel werken vraag ik me af; Rook gaat omhoog, dus een rookmelder moet aan het plafond, en koolmonoxide is een zwaar gas, dus moet de melder laag.
Ik heb elk jaar een herhaling van de BHV, daar wordt je iedere keer weer met je neus op de feiten gedrukt, over hoe snel bijvoorbeeld een huiskamer in de hens staat, dat ik na zo'n cursus fanatiek alle melders ga testen en vluchtroutes door ga nemen met de kinderen.

amk

amk

16-01-2013 om 22:15

klopt combi koolmonoxide / rook. Maar ze kunnen niet laag geplaatst worden omdat er anders te veel stof in komt. Hoe onlogisch het ook lijkt (had ik ook als hoofd bhv) blijken ze toch hoog gehangen te moeten worden.

Albana! ot

Je beschrijft precies onze muren en ook het weggesmolten (klop!)boortje! Haha. En inderdaad zit er een lelijk gat waar ik de verjaarskalender even met een spijkertje wilde ophangen. Zgn. Sterke plakkers voor handdoeken in de badkamer komen toch naar beneden.

Nuja, moest wel grinniken, jij en Temet ook trouwens beschreven precies onze muursoort.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-01-2013 om 23:39

Gaatje in het plafond

Maar dat gaatje zie je toch helemaal niet? Er zit tenslotte een rookmelder overheen... En die blijft gewoon zitten, tot je verhuist.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-01-2013 om 23:48

Combimelder

Nou die doet het wel hoor. Bij brand dan, dat kan ik uit ervaring vertellen...

Ef

Ef

17-01-2013 om 00:04

Ja, bij brand wel.

Als de melder aan het plafond hing,dan snap ik dat hij het met brand wel goed deed.

Ef en amk

Dat zat ik dus ook te denken, dat een koolmonoxidemelder laag bij de grond zou moeten hangen. Maar google leerde mij dat kooldioxide (CO2) zwaarder is dan lucht en dus naar beneden zakt, maar koolmonoxide net iets lichter is dan lucht (0,97) dus stijgt.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.