Pientje
08-01-2009 om 14:08
Hoe ziet jullie dag er uit?
En dan bedoel ik: een doordeweekse dag, kinderen naar school en zelf thuis.
Ik werk parttime (onregelmatig) en ben gemiddeld zon 2 tot 3 dagen thuis. Wat me zo tegenvalt is dat ik eigenlijk continu bezig ben:
Huis opruimen, kasten uitmesten, afwasmachine in/uitruimen, was doen, opvouwen etc, huis schoonmaken (geen werkster), boodschapjes (we doen natuurlijk za de grote mik, maar er blijven altijd kleine zaken over), boeken terug naar de bieb, administratie, telefoontjes, wat bestuurswerk, kapper, dokter, je kent het wel, het gaat de hele dag door. En zo vliegt de dag (kinderen komen tussen de middag thuis) voorbij. Ik doe eigenlijk nooit echt iets voor mezelf en dwing me zo nu en dan een half uurtje te gaan zitten met koffie en een boek/krant. Ook heb ik geen vast sport of ander hobby uurtje op deze dagen.
Begrijp me goed: dit is geen geklaag, ik besef goed dat ik in een luxe positie verkeer en geniet ook van het 'geklungel' thuis, hierdoor heb ik meer rust en meer werken zou ik niet aankunnen.
Ik was gewoon nieuwsgierig hoe jullie dit soort dagen invullen.
Pientje
Chantelle
08-01-2009 om 14:26
Hier....
Ik heb nu zwangerschapsverlof. Nog een week! En ook ik snap niet waar de tijd blijft met die zeeen van tijd. En dan heb ik ook nog drie uur per week een hulp!
Ik herken het helemaal! Ik haal de kinderen tussen de middag uit school. Heel erg gezellig maar het vreet tijd. Je bent er zo twee uur mee bezig en dan kom je thuis en kun je kruimels zuigen(hulp was net geweest), vaatwasser weer inruimen, etc. Als de kinderen overblijven liggen die kruimels op school, is alleen het broodtrommeltje vies en is het geen geren en gehaast.
Ik had me dit zwangerschapsverlof een aantal dingen voorgenomen. Bv foto's inplakken, fotoalbums maken, gordijnen uitzoeken, administratie eens keurig op orde hebben, beautydagje, etc. Dat moet dus allemaal nog in de laatste week.
Het enige wat hier wel een beetje werkt is structuur. Dus iedere woensdag en zaterdag/zondag wassen draaien, woensdag strijken, losse boodschapjes (bv HEMA) doe ik in mijn pauze, kinderkleding bestel ik online, kapper plan ik ruim van te voren in zodat ik en de twee oudsten tegelijkertijd geknipt kunnen worden.
Minka
08-01-2009 om 14:36
Ik snap het niet helemaal (geloof ik)
Hoi!
Pientje, je zegt: "Huis opruimen, kasten uitmesten, afwasmachine in/uitruimen, was doen, opvouwen etc, huis schoonmaken (geen werkster), boodschapjes (we doen natuurlijk za de grote mik, maar er blijven altijd kleine zaken over), boeken terug naar de bieb, administratie, telefoontjes, wat bestuurswerk, kapper, dokter, je kent het wel, het gaat de hele dag door."
Maar later zeg je: "Ik doe eigenlijk nooit echt iets voor mezelf"
Van wie zijn die biebboeken dan, voor wie doe je de administratie, die telefoontjes, en dat bestuurswerk? Wiens haar wordt er dan geknipt als jij bij de kapper zit? Dat is toch (ook) voor jezelf?
Misschien moet je eens kijken of alles wel noodzakelijk is? Of andere prioritieten stellen? Bewust een leuke hobby nemen? En wat ik me dan ook direct afvraag: hoeveel vrije tijd heeft je man dan? Wat doet hij voor zichzelf?
Nou jah, ik snap het geloof ik echt niet, maar ik ben ook een beetje ziek (mijn hoofd zit vol watten)
Groet! Minka
Pientje
08-01-2009 om 14:59
Reactie
Minka,
je hebt gelijk hoor en nadat ik het had verstuurd wist ik dat ik zon reactie zou krijgen. Natuurlijk zijn een paar dingen wel echt voor mezelf - kapper, bestuurswerk en zoals nu lekker op OOL .
Ik heb ook echt een serieuze hobby maar dat doe ik voornamelijk savonds, net als mijn man.
Nogmaals, het was niet als klaagmeel bedoeld, meer uit nieuwsgierigheid of anderen dit ook zo ervaren.
Pientje
PS sterkte met het wattenhoofd!
MaximeM
08-01-2009 om 16:03
Herken het wel
Hoi,
Ik herken dit wel hoor. Zoals jij je dagen beschrijft, zo zijn de mijne ook wel. Altijd druk met 100 dingen, ik 'moet' ook zoveel van mezelf. Mijn man kan veel beter relaxen, die komt thuis en ploft op de bank en doet vervolgens niets meer. Dat kan ik dus niet, ik zie vanalles wat nog 'moet' gebeuren en kan niet eens de boel de boel laten. Want dat is het gewoon. Je kan denk ik best een middag inplannen om lekker een boek te gaan lezen met een pot thee erbij, als het zou 'mogen' van jezelf. Dus desnoods ruim je een dag in met alle klusjes die van jezelf moeten en plan je gewoon een middag waarop je dat niet mag doen en lekker met een boek op de bank mag hangen. Als ik dat niet doe, dan kan ik iedere dag bezig zijn, er is namelijk altijd wel iets nuttigs wat zou moeten gebeuren maar wat ook best even een middagje kan wachten. Boeken naar de bibliotheek brengen, administratie enz... dat vind ik ook een werkje, is inderdaad voor jezelf (of eerder het gezin) maar dat is geen ontspanning.
Maxime
bibi63
08-01-2009 om 21:21
Inderdaad: plannen
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie als jij (met dan wel regelmatig werk, maar ook ruim 2 dagen 'thuis'). En inderdaad: je bent altijd wel bezig met 100 en 1 dingen en soms ook gewoon lekker achter de comp. Maar efficient is het niet en de momenten dat ik iets voor mezelf doe, voelen ook niet helemaal goed. Plannen dus!
Ik heb me alsvolgt voorgenomen: Ik plan de dingen die gewoon moeten gebeuren op een bepaalde dag. Dan nog een dagdeel met dingen die 'toch eigenlijk eens moeten gebeuren' (dus niet wekelijks, maar klussen, zoals koelkast schoonmaken, ramen lappen, kasten opruimen enz. enz.). Daarna moet je het gevoel hebben dat je die week gewoon KLAAR bent. En dus de resterende tijd iets gaat doen waar je zin in hebt, zonder schuldgevoel en zonder het gevoel eigenlijk nog iets te moeten.
Succes.
Bibi
Jonne-l
08-01-2009 om 21:24
Pientje
Beste Pientje,
Ik heb een zo'n dag in de week, tot 15 uur. Op die dag wil ik altijd teveel. Extra werken, huishouden, hardlopen, boodschappen etc. Er is maar een oplossing heb ik gemerkt: time management toepassen zoals ik dat op mijn werk wel kan. Dus: van tevoren ervoor gaan zitten en afwegen wat belangrijke dingen zijn. En dan realistisch zijn. En ook dingen inplannen die je echt graag zelf wil. Als je weet dat je heel graag een keer in de week een uur wil wandelen of zo, dan moet je dat inplannen en daar ook aan vasthouden. En wat doe je dan niet? Ook een goede vraag. Het huishouden is van elastiek zei mijn moeder altijd al). En zoals een coach op een cursus onlangs zei: als je nooit tijd maakt voor jezelf vind je het kennelijk niet zo belangrijk. Dan moet je daar eens over nadenken. Ik geef het maar door...
Succes,
Jonne
Manus
09-01-2009 om 22:37
Toverwoord
Plannen is inderdaad het toverwoord. Ik werk 36 uur - 5 dagen per week en sleep daarnaast veel werk mee naar huis (voortgezet onderwijs). Partner heeft zeeeeer onregelmatige werktijden die wekelijks veranderen, waardoor hij 'huishoudtechnisch' niet echt 'nuttig' is. Samen hebben wij 1 kind in groep 8 en wordt er niets aan huishoudelijke zorg uitbesteed. Mijn huishoudelijke bijbaan is dan ook zeer strak georganiseerd - ik doe op twee vaste momenten in de week boodschappen, poets op zaterdagochtend en was en strijk op momentjes 'tussendoor'. Verder ruimen wij gebruikte spullen gelijk op - kost training, maar dan werkt het ook ; )
Resultaat: zaterdagmiddag en -avond zijn van mij, op zondagochtend roei ik en zondagmiddag lummel ik ook heerlijk door. De kapper bezoek ik wel in de vakantie - als ik ineens tijd over heb....
Manus
Magraat
12-01-2009 om 15:56
Hier niet hoor
Ik werk vier dagen en heb om de week mijn zoontje. Ik ben afwisselen maandag of woensdag thuis, als zoontje bij mij is. Die maandag haal ik hem niet op tussen de middag dus heb ik de tijd tussen 9 en 4. Wassen en schoonmaken probeer ik vooral te doen in de week dat hij bij zijn vader is. Maar als ik wat anders heb laat ik het gewoon liggen. Er is toch niemand om erover te zeuren Vorige zaterdag heb ik bv gespendeerd aan uitslapen, naar de solden en 's avonds filmpje kijken bij m'n vriend. Zondagmiddag thuisgekomen, dan toch maar eens de afwas weggewerkt, wat opgeruimd, was in gang gezet, dutje gedaan, wat gelezen...
Vanavond strijken. Morgen is zoontje er weer.
Soms ben ik druk bezig, soms laat ik de boel maar liggen.
Maar ik geef toe, als alleenwonende halftijdse moeder heb ik het wel héél luxueus. Binnenkort vertrekt mijn vriend twee weken op vakantie. Dan ga ik mijn achterstallige huiswerk weer eens inhalen. Tenzij er vriendin iets leuks wil doen natuurlijk
Anienom
13-01-2009 om 10:21
Strak
Ik ben een beetje een huishoudelijke en planmatige neuroot. Ik werk iedere dag van de week, maar alleen de ochtend (20 uur per week). Het is een rustige baan waar ook wel eens een leesboek tevoorschijn komt. Heb ik dat al gehad (dat komt er thuis nooit van). Dan kom ik thuis en dan begint het echte werk: het huishouden. Daar ben ik heel strikt in, vaste dingen vaste dagen. En het moet gebeuren voordat de kinderen uit school komen. Dus niet even tijd voor mezelf nemen, dat komt later wel. Als de kinderen uit school komen is het huishouden nog niet klaar hoor, maar heb ik door even doorhalen wel genoeg ruimte om met ze thee te drinken met een koekje erbij en ze speelafspraakjes mee te laten nemen (want daar gaat ook wel tijd inzitten). Soms jaag ik er nog een strijkje doorheen en dan begint de avondspits. Maar als het 20.30 is, dan gaat de kont op de bank. Dan is de tijd er echt voor mij. In het weekend doe ik de grotere klussen en uitslapen doe ik dan ook zelden. Ook omdat ik dan weet dat ik in de middag nog tijd heb voor de kinderen om samen een film te kijken of te gaan wandelen. Overigens op woensdagmiddag zijn de kinderen op de BSO omdat ik net niet de tijd heb ze van school te halen. Ze vinden het daar ook leuk. Dat betekent dat ik achterstallig huishoudelijk werk kan doen, maar ook dat ik eens naar een vriendin kan gaan. Sociaal leven is ook belangrijk!
Een strakke planning is het halve werk. Maar voor de duidelijkheid: ik vind het huishouden dus wel degelijk echt werk en geen hobby, zoals Cloman het vaak ziet.