margje van dijk
25-06-2009 om 11:05
Hoe streng is de filmkeuring eigenlijk?
Wij zijn ons in ons gezin al weken aan het verheugen om straks met z'n allen naar Harry Potter en de Halfbloed Prins te gaan.
Echter, gisteren zei een buurman tegen mij dat ik natuurlijk wel kon vergeten met een 7-jarig kind binnen te komen.
Ik had daar nog helemaal niet aan gedacht. De film heeft een 9+ stempel (ik moest er even naar zoeken). Maar het lijkt mij absurd dat mijn kind geweerd zou worden omdat hij te jong is, als ik er zelf bij ben mag ik dat toch zelf bepalen? Buurman dacht dat de bioscoop een boete zou krijgen als ze jonge kinderen binnenlaten tegen het advies in.
Het zal toch niet waar zijn?
Hoe streng zijn ze nou eigenlijk?
Iemand die het weet?
(Ik ga de bios wel bellen maar die zijn nog dicht).
Margje
Brianna F
25-06-2009 om 11:27
Streng of niet
Ik zou het zelf niet in mijn hoofd halen een 7-jarige mee te nemen naar Harry Potter.Inmiddels is het script uitgegroeid tot een vrij volwassen film, met voor kinderen dood-enge gedeeltes erin.
Ben je zelf niet bang voor slapeloze nachten of is jouw 7-jarige goed in staat fictie van werkelijkheid te onderscheiden? Das dan knap op die leeftijd.
margje van dijk
25-06-2009 om 11:33
Hij heeft drie HP boeken gelezen, en hij heeft alle vorige films gezien. En hij is de jongste thuis, dat scheelt ook (ik zou het met mijn oudste ook zeker nooit gedaan hebben). Dus ik denk zeker dat het wel kan.
Ik ben overigens wel van plan om van tevoren een keer een bioscoopsessie thuis in te richten (gordijnen dicht, alles donker, geluid harder dan normaal) en dan nog een keer HP5 op DVD te kijken, als laatste test om te zien hoe hij dat vindt. Mocht hij daar toch angstig van worden dan zal ik hem niet meenemen.
Margje
margje van dijk
25-06-2009 om 11:55
Gebeld
Ik heb net gebeld. Bioscoop zegt dat er inderdaad een tijdje geleden een golf publiciteit was waarin gesuggereerd werd dat je je moet legitimeren en dat een leeftijdsadvies een wettelijke status moet krijgen.
Maar dat is weer weggeëbt, en tegenwoordig wordt het aan de bioscopen zelf over gelaten hoe hun beleid daarin is.
Onze bioscoop stelt zich als volgt op:
- de leeftijdskeuring 16+ wordt heel serieus genomen, dan wordt bij twijfel ook legitimatie gevraagd en worden jongere kinderen geweerd.
- bij jongere aanduidingen weigeren ze wél een kind dat te jong oogt en dat zonder begeleiding komt.
- als de ouders erbij zijn doen ze meestal helemaal niets. Ze mogen gewoon naar binnen.
- tenzij ze daarbij het gevoel hebben dat het niet klopt, bijvoorbeeld heel erg jonge kinderen of ouders die zich niet erg verantwoordelijk jegens hun kinderen lijken te gedragen. "Daar hebben we geen regels voor, maar we worden wel eens ineens selectief streng. En dat recht hebben we ook".
Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij een heel gemoedelijk plaatselijk bioscoopje hebben met prettig kleine zalen en 'korte lijnen', het personeel kent veel van de bezoekers. (En dan wel het top-aanbod aan films, wat zijn wij toch een gelukvogels nietwaar).
Dus ik mag het gelukkig toch zelf bepalen.
Margje
Rafelkap
25-06-2009 om 13:00
Tatort is voor 6 +
Echt waar! Nou viel het wel mee met de gruwelijke beelden maar ik snap niets van die filmkeuring!
margje van dijk
25-06-2009 om 13:46
Vrij zeker
Als je via www.belbios.nl de film selecteert en daarna op de knop "info" (naast het film-vak) klikt, dan krijg je informatie over de film waarbij een "9" afgebeeld staat.
Verder heb ik het vanochtend dus ook nog bij de bioscoop gevraagd, en de bioscoopmeneer beaamde dat het 9+ was. Hij zei erbij dat 9+ een categorie is die nog maar net bestaat, en er nog niet was ten tijde van de vorige HP film. Overigens zei hij er wel bij dat je er om die reden (verlaagd van 12 naar 9) wel van uit mag gaan dat hij inderdaad 9+ en niet 9- is.
Maar voor zover ik daartoe gerechtigd ben beslis ik graag zelf waar ik mijn kinderen aan blootstel, uiteraard wel mede op basis van dit soort informatie.
Margje
Ekeim
25-06-2009 om 14:22
Adviesleeftijd versus verplichte leeftijd
Volgens mij is 16 de enige verplichte leeftijd. De lagere leeftijden zijn adviesleeftijden. Als ouders vinden dat hun kind het aankan mag het kind onder begeleiding van volwassene wel naar die film.
Groet,Ekeim
margje van dijk
25-06-2009 om 15:26
Ik weet het ook niet pelle
Ik praat ook maar na wat ik gehoord heb...
Op die bios-site (toch ook geen achteraf-siteje maar volgens mij het meest gebruikte bioscoopreserveringssysteem) staat echt 9+
Ik zou niet weten wat het nou echt is en wie er gelijk heeft.
Wel denk ik dat die keuringen 'golven' kennen, dan heb je weer strenge tijden en dan weer minder strenge tijden. Maar ook dat is slechts een globaal idee wat ik heb, ik heb niks nagetrokken.
Voor mezelf weet ik voldoende. Bij onze bioscoop mag-ie gewoon naar binnen, en ik ga hem zelf van tevoren nog testen in onze nep-setting met een re-run van DVD nr 5. Als ik er vertrouwen in heb dat hij 'm kan zien, mag-ie 'm van mij zien.
Overigens kan ik omgekeerd net zo streng zijn hoor, het zou ook kunnen dat ik niet wil dat mijn kinderen bepaalde films zien terwijl ze er volgens de keuring wel naar binnen zouden mogen.
Ik vind een leeftijdsindicatie handig om te weten hoe de filmkeuring er over denkt, maar ik ken zelf mijn kinderen het beste.
Margje
Bintje
25-06-2009 om 15:41
Ik dacht dat de 9+ categorie juist naar aanleiding van de vorige Harry Potter film in het leven was geroepen, omdat "men" het raar vond dat Harry Potter een leeftijdsaanduiding van 12+ kreeg, gewoon, omdat er geen categorie tussen 6 en 12 inzat en de film absoluut te heftig was voor 6+, maar weer niet voor de bovenbouw. Dat daarom, pas na de rating van Harry Potter, een extra categorie in het leven is geroepen om herhaling te voorkomen.
Bintje
25-06-2009 om 16:25
Van de kijkwijzersite:
http://www.kijkwijzer.nl/pagina.php?id=8&nb=209
Daaruit blijkt dat 9+ pas per 1 januari 2009 geldt en dat er inderdaad een Harry Potter film aanleiding was, samen met Kruistocht in spijkerbroek. Azkaban, heeft vlgs wiki, een 9+ rating gehad, omdat ¨In Nederland kreeg de film eenmalig een 9 jaar e.o.-label omdat de standaard leeftijdsminima te ver uiteen zouden liggen (6 jaar en 12 jaar).¨
Ik wist dus niet dat die 9+ rating pas zo kort officieel bestond en het blijkt dat Azkaban inderdaad een (eenmalige) 9+ rating had.
Dus als we jouw link en mijn link bij elkaar optellen, hebben we het verhaal compleet )
margje van dijk
25-06-2009 om 16:37
Inderdaad
Mijn bioscoopmeneer noemde ook het 9+ keuringsstempel in één adem met Kruistocht in spijkerbroek en zei dat het er 'pas driekwart jaar' was.
Ik dacht me precies hetzelfde te herinneren als Bintje: dat het bij de laatste HP film een issue was geworden.
Grappig dat ze dus bij Azkaban al een keer een 9+ proef-keuring hebben gegeven.
Margje
margje van dijk
25-06-2009 om 17:04
Ja maar kijk
Als ik zie wat ze voor vernietigende spelletjes op internet kunnen spelen, wat voor spoor van vernietiging zelfs Mario Bros nog achterlaat op de Wii.... waarom moet de dood van een hoofdpersoon (oid) dan meteen leiden tot een 12+ (of 9+ label).
Kijk, ik kan me best voorstellen dat die mensen van de kijkwijzer verstand van zaken hebben. Maar ik zie aan mijn eigen kinderen dat ze helemaal niet volgens het boekje reageren. Dood doet ze niets. (Die overleden NL soldaten in Afghanistan waar aandacht voor is in het journaal, dat vinden ze belachelijk. Twee doden maar? Het is daar toch oorlog?). Spanning doet ze wel wat, maar ook niet zo erg als bij mij. Ik vind dementors om nachtmerries van te krijgen, maar mijn kinderen vinden dat best meevallen.
Mijn eigen criterium hier is ook: hoe goed kennen ze het verhaal. Nou, alle harry potterpersonages kunnen ze dromen, het verhaal kennen ze al, bovendien weten ze dat het "maar een verhaal" is, want we hebben de boeken immers. (Mijn middelste zei bij elke enge voorleespassage uit deel 6: "Nou ja, het zal wel goed komen, want deel 7 is er ook nog").
Wat ze denk ik wel eng zouden vinden is grof geweld in de zin van rondspetterend bloed en verminkte lichamen. En dat gehalte is in HP volgens mij niet zo heel hoog.
Margje
Yvonne
25-06-2009 om 22:32
Pathe bioscoop
Op de site van Pathe staat het volgende:
"Filmkeuring
Indien iemand zich niet aan de vastgestelde leeftijdsgrens houdt, welke volgens de filmkeuring is opgelegd aan Pathé, dan zijn wij genoodzaakt deze persoon toegang tot de film te weigeren.
Bij de kaartcontrole kan daarom om legitimatie gevraagd worden.
Indien men zich niet kan legitimeren, en daarmee bevestigen dat men aan de leeftijdsgrens voldoet, wordt de toegang ontzegd. Pathé hanteert daarbij tevens de regel dat de bezoeker die geweigerd wordt bij de kaartcontrole zijn/haar geld niet terugkrijgt. De bezoeker mag namelijk niet zelf bepalen of men zich aan de filmkeuring houdt of niet en Pathé draagt er zorg voor dat bij alle communicatieuitingen duidelijk vermeld wordt wat de filmkeuring is. Pathé wordt aansprakelijk gesteld indien wij ons niet aan de filmkeuring houden. Derhalve is Pathé gerechtigd én verplicht bovenstaand beleid uit te voeren."
Er staat niks bij over dat er onder begeleiding van de ouders wat anders geldt, zou ik mijn 8 jarige zoon nu wel of niet mee kunnen zonder dat hem de toegang wordt geweigerd? Ik vind namelijk dat ik als ouder zelf wel kan bepalen wat mij kind wel en niet aan kan.
margje van dijk
25-06-2009 om 22:56
Yvonne
Zou dat hier niet ook alleen gelden voor de 16+-keuring?
Jonge kinderen hoeven zich niet eens te legitimeren, dus dat kan nooit gecontroleerd worden.
Ik zou het er wel op wagen hoor. Ik denk werkelijk niet dat ze bij die bioscoop de vaders/moeders met kinderen op het oog hebben.
Margje
Bastet
26-06-2009 om 07:33
Meer humor
Margje,ik heb begrepen dat deze film wat lichter is dan de vorige en meer humor bevat.Lekker gaan dus,zeker als hij de vorige films al heeft gezien.Onze bios maakt alleen werk van de 16 jaar grens,maar daaronder maalt men er niet om,zeker als er ouders bij zijn.
Groetjes,bastet
mirreke
26-06-2009 om 09:30
Leuke topic margje
Ik zit namelijk met precies hetzelfde. Ik wil ook met de oudste drie van wie de jongste acht is, naar de Halfbloed Prins. Ik ben precies als jij van mening dat deze zoon die ook alle andere films gezien heeft met mij erbij gewoon mag kijken, ik weet zo ongeveer wel wat hij aan kan.
Overigens neem ik ook onze jongste (toen 4, nu 5) ook mee naar films met een 6+ rating.
Ik doe dat bij films die ik een sprookje vindt, dus ook bij Narnia. Onze oudste kinderen hebben ook The Lord of the Rings gezien. Sprookjes zijn ook vaak gruwelijk, maar dat is juist het speciale van sprookjes.
Inmiddels wonen wij in Duitsland, waar ook iets van een leeftijdsindicatie bestaat, uitgevoerd door de FSK (freiwillige selbstkontrolle der filmwirtschaft. Daar bestaat 6+, 12+ en 16+. Bij 12+ films mogen kinderen ouder dan 6 ook naar binnen, mits begeleid door een EIGEN ouder. Misschien relativeert het een beetje te weten dat in Duitsland tot dusver álle Harry Potter films een 6+ rating hebben gekregen...
Verder heb ik ook al meegemaakt dat films die in Nederland 6+ kregen in Dld ineens 12+ hadden. Kortom, ik maak vooral zelf uit welke films mijn kinderen mogen zien, het is vooral subjectief.
Nasha 1st
26-06-2009 om 20:01
Zoon
vond de 1e delen geweldig, maar het deel met de dementors, dat was een stap te ver....zoon is 10....
Anne ter Wee
27-06-2009 om 00:13
Uitleg op ouders online zelf
http://www.ouders.nl/mmed2009-kijkwijzer9plus.htm
Op OO is uitgelegd hoe het zit met die 9 jaar van Kijkwijzer, en op basis waarvan die is ingevoerd/toegekend.
Bastet
27-06-2009 om 09:32
Ach ja
Ik nam ooit nietsvermoedend mijn jongste van vier mee naar Sinbad de zeeman,het was immers een tekenfilm voor alle leeftijden...en die film begon met een ophanging...
werkelijk zeer geschikt,not.Dus ik neem de filmkeuring met een korrel zout.
Dus ik gebruik ook mijn eigen gezond verstand.
Groetjes,Bastet
Yvonne
28-06-2009 om 21:50
Reactie van pathe
Ik had Pathe ook gemaild en kreeg het volgende antwoord:
"De nieuwe Harry Potter is voor personen van 9 jaar en ouder.
Deze leeftijd is een advies leeftijd, ouders kunnen zelf beslissen of zij zich daar aan houden of niet.
Bij een leeftijdkeuring van 16 jaar is het anders, dan zijn wij wettelijk gehouden de toegang te ontzeggen voor personen onder de 16 jaar.
U kunt het allemaal nog eens doorlezen op de website www.kijkwijzer.nl"
Balletmama76
02-07-2009 om 07:27
Snuf de hond in oorlogstijd
...is ook zo'n geval. Vanaf 6, maar er zijn nog genoeg kinderen van 8/9, waar ik deze film niet zomaar aan zal laten zien. Er zijn toch enkele best griezelige/gewelddaadige scenes in, die ik met mijn 32 jaar nog best heftig vind.
Het komt altijd op het kind aan, hoe goed het kind tegen dat soort dingen kan.
In twijfel eerst zelfst kijken en dan een keuze maken.
Genista
02-07-2009 om 10:43
Harry potter
Het engst van alle Harry's tot nu toe vinden zowel mijn kinderen als ikzelf die grote spinnen in Harry Potter 2 ... Ik denk wel eens dat degenen die de filmkeuring bedacht hebben cq uitvoeren, op een heel andere manier denken dan kinderen. Dát iemand doodgaat hoeft helemaal niet 6+ of 9+ of 12+ te zijn, de manier waarop het gefilmd is, kan wel aanleiding vormen tot zo'n adviesgrens.
Genista
02-07-2009 om 10:45
En bij de weg
Die leeftijdsadviezen zijn wat verwarrend. Veel mensen denken nog dat het betekent "geschikt voor". Maar dat beoogt de filmkeuring niet, die beoordeelt als "niet schadelijk voor". Dat is iets heel anders. Qua verhaallijn kan een 6+- of zelfs AL-film het bevattingsvermogen van een 8-jarige helemaal te boven gaan, maar schadelijk is het niet als ze ernaar kijken, volgens de filmkeuring.
Van de (Forum)redactie
09-07-2009 om 09:49
Kijkwijzer Harry Potter bekend
Persbericht van Kijkwijzer:
Kijkwijzer leeftijd 12 jaar voor Harry Potter and the Half-Blood Prince
De nieuwe Harry Potter film, Harry Potter and the Half-Blood Prince die vanaf 15 juli te zien is in de bioscoop, heeft een Kijkwijzer leeftijd van 12 jaar gekregen. Ook de laatste twee Harry Potter films hadden een 12 jaar classificatie. De reden voor deze leeftijdsgrens zijn angstaanjagende beelden en effecten en geweldsacties.
De classificatie via het Kijkwijzersysteem gaf Harry Potter and the Half-Blood Prince een kijkwijzer leeftijd van 9 jaar. Distributeur Warner Bros. heeft in samenspraak met het NICAM de classificatie van de film gewijzigd, omdat er in de productie effecten voorkomen die mogelijk schadelijk kunnen zijn voor kinderen tot 12 jaar. Warner Bros. zal de nieuwe leeftijdsgrens zoveel mogelijk toepassen in alle promotionele uitingen over de film. Het kan echter voorkomen dat op sommige uitingen die in een vroeg stadium zijn geproduceerd nog de 9 jaar als leeftijd staat vermeld.
Warner Bros. en het NICAM doen een dringend beroep op de bioscopen om de 12 jaar leeftijd aan te houden en die consequent in alle uitingen over de film te vermelden.
Sancy
09-07-2009 om 10:07
Leuk dan
Fijn dat ze het hebben aangepast... ik heb toevallig 2 uur geleden een tweetal kaartjes gereserveerd. Op alle sites stond toen nog 9+ vermeld.
Genista
09-07-2009 om 11:16
Genistazoon wordt vast ook niet blij
Die dacht nu toch ook echt zeker te weten dat het 9+ zou worden en hij dus mee mocht...
IngridT
09-07-2009 om 12:02
Nou,
ik ga gewoon, met alle 3 de kinderen. Dan maar burgerlijk ongehoorzaam
(jongste is bijna 8, maar stalen zenuwen. Ze verheugt zich al tijden op Harry P. die ik haar had beloofd, want ik vond 1 jaartje smokkelen wel ok.....)
IngridT
09-07-2009 om 12:35
Alleen deel 5,
met de oudste 2 (die zijn nu 12 en 9, dus waren toen beiden illegaal)
de delen daarvoor hebben we voor de kinderen de DVD's afgewacht.
Overigens heeft mijn oudste alle 7 boeken verslonden toen ie 9 of 10 was.
Jongste (bijna 8) is trouwens nogal koelbloedig van aard. Die kijkt van kleins af aan al zonder blikken en blozen naar de ruigste gevechten en monsters (heeft alle HP' al op dvd gezien, en zelfs recentelijk Lord of the rings deel 1 blij bekeken. Zij ligt wakker van hele andere dingen. De teletubbies bijvoorbeeld, met die enge baby in de zon)
Wij gaan dus gewoon maar denk ik. Het voelt wel wat ruig, een 7 jarige naar een 12+ film, maar gisteren had ik kunnen zeggen dat het een bijna-8 jarige was die naar een 9+ film ging. Moet kunnen.
Ingrid
Bastet
09-07-2009 om 12:46
Toedeloe
Dochterlief van 9,5 gaat dus gewoon mee,die is nogal boelkloedig..
Bastet
margje van dijk
09-07-2009 om 13:24
Jeetje
Net voor morgenavond onze 'proefbioscoopsetting' georganiseerd. We gaan thuis in bioscoopsfeer de DVD van deel 5 kijken om te zien of 7-jarige dat van het begin tot het eind kan kijken.
Op basis van het resultaat wilde ik besluiten om dus naar HP6 te gaan met de hele familie. Lijkt me erg gezellig.
We zijn allemaal wild van Harry Potter, hebben net een HP-feestje gehad, oudste is nu voor de 6e keer begonnen aan de gehele reeks (en is alweer bij deel 5), middelste lees ik voor (we zijn halverwege deel 7) maar hij leest het zelf nu ook (en is daarbij nu in deel 4), jongste speelt elke dag Harry Pottertje op het pleintje (heeft zelf de eerste 3 delen gelezen en wel films 4 en 5 op DVD gezien maar ik weet niet meer hoe goed hij toen keek en of hij tot het eind is blijven zitten).
Kortom, dit IS gewoon een super-uitje voor ons.
Maar jongste is net vorige week 7 jaar geworden. Dus is wel erg jong als de film op 12+ gezet is.
Ik ben van plan het af te laten hangen van morgenavond, als jongste dat kan aanzien dan kan hij ook deel 6 aanzien denk ik. En dan gaan we gewoon.
Margje
Sancy
09-07-2009 om 13:41
Pelle
wij zijn geen regelmatige bioscoopgangers. De dichtstbijzijnde is +12 km van ons vandaan en daar komen veel films met soms weken of maanden vertraging eens in de speellijst. (HP6 toevallig wel vanaf de première, maar toen ik online kaartjes wilde bestellen moest ik een account aanmaken, en daar had ik geen zin in.)
Mijn voorwaarde voor het zien van de films met en kijkwijzer die hoger ligt dan de leeftijd van de kinderen is: eerst het boek lezen, dan mag je de film zien. Dochterlief heeft in de meivakantie alle delen gelezen, en nu ga ik haar dus trakteren op de film in de bioscoop. Deel 1 t/m 5 heeft ze meermaals op DVD gezien.