Getest! De meest hippe en kidsproof slaapbank, die ligt als een boxspring (en met kortingscode!)
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Ludo Holleman

Ludo Holleman

19-11-2015 om 16:29

Hoe leg ik mijn kinderen het nieuwe belastingplan uit?

Mijn zoontje van 6 kwam gisteren helemaal overstuur de slaapkamer in. Hij kon niet slapen omdat hij bang was dat zijn koopkracht met 0,6 procentpunt af zou nemen. Dat had hij op televisie gehoord. Omdat mijn zoon vast niet het enige kind is dat wakker ligt van de fiscale gebeurtenissen de afgelopen dagen, volgen hier drie tips om je kinderen te vertellen over het belastingplan.

1. Sluit aan op de belevingswereld van je kind
Probeer met voorbeelden te komen die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. Sybrand van Haersma-Buma spreekt niet tot de verbeelding. Vertel bijvoorbeeld dat veel mensen het niet eerlijk vinden dat Pino en Oom Dagobert allebei 30 procent vermogensredementsheffing betalen over een forfaitair rendement van 4 procent terwijl Oom Dagoberts spaargeld waarschijnlijk veel beter rendeert dan dat van Pino. Op die manier hou je het begrijpelijk.

2. Wees eerlijk
Als jij er verdrietig van raakt dat de 5 miljard aan lastenverlichting misschien niet doorgaat, mag je dat best laten merken. Je hoeft niet te doen alsof je van steen bent. Het is voor een kind makkelijker om te gaan met zijn zorgen over de toekomst van de Nederlandse kenniseconomie als hij ziet dat zijn ouders zich ook ongerust maken over de gevolgen voor de ontwikkeling van de werkgelegenheid

3. Doseer de informatie
Het is prima om je kinderen te vertellen dat politieke partijen verschillende visies hebben op werkgelegenheid en vergroening, maar ze zijn nog te jong om te weten waarom Alexander Pechtold boos uit de onderhandelingen is weggelopen. Dat verscherpt de tegenstellingen en schaadt het kinderlijke vertrouwen in het politieke proces.

(Bron: De Speld. http://speld.nl/2015/11/19/hoe-leg-ik-mijn-kinderen-het-nieuwe-belastingplan-uit )

Hahahah..

Noet

Noet

19-11-2015 om 17:02

whaaaa

je kunt veel makkelijker zeggen dat zijn zakgeld gewoon gelijk blijft. Heb ik niet zo veel tekst voor nodig hoor.

Pirata

Pirata

19-11-2015 om 17:54

mijn kinderen

Mijn kinderen konden er prima van slapen, ik verwacht dat dat zo blijft. Ze lezen veel Donald Duck dus de financiële opvoeding zit wel goed.

Nimbo

Nimbo

19-11-2015 om 18:47

nou ja...

toen hij 6 was vertelde ik hem alleen dat hij zich echt geen zorgen hoefde te maken over grote-mensen-dingen.

Hahahaha

Ik zal morgenmiddag meteen met mijn kinderen om de tafel gaan zitten

Bedankt!

Scheelt misschien weer slapeloze nachten!

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2015 om 21:16

Toen mijn kinderen 4 en 6 waren

begon onze financiële opvoeding en hun financiële bewustwording in de vorm van zakgeld. Daardoor zagen ze hun toekomst nóg positiever in en konden ze lekker slapen.

Vogel

Vogel

20-11-2015 om 15:54

Slechtnieuwsgesprek

Misschien zijn de tips uit het artikel Praten over Parijs ook bruikbaar voor dit soort onheilsberichten.
Maar verder wacht ik maar even tot iemand mij in begrijpelijke taal heeft bijgepraat over het nieuwe belastingplan. (Vast een manco in de financiële opvoeding die ik zelf heb genoten, dat mijn hersens blokkeren zodra het over geld gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.