Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Teun

Teun

03-01-2014 om 22:21

Hoe laat gaan jullie kinderen naar bed?

Ik ben benieuwd hoe laat jullie kinderen naar bed gaan.
Onze jongste van 8 jaar gaat om kwart voor 8, doordeweeks. In het weekend om kwart over 9.
De middelste van 10 jaar gaat om kwart voor 9 naar bed, om half 10 in het weekend.
De oudste van 11 jaar gaat om 9 uur naar bed, in t weekend om kwart voor 10.
Uiteraard wordt er van alles gedaan om er minuten bij te sprokkelen. Dat lukt na de voetbaltraining natuurlijk omdat ze wat later thuis zijn. De oudste twee doen altijd moeilijk bij het naar bed gaan. Ben ik te streng? Moet ik ze tot half 11 op laten blijven in t weekend? Wat is normaal? Eerlijk gezegd vind ik t ook wel even lekker om een uurtje zonder kinderen met mijn man beneden te zijn.

Hanne.

Hanne.

03-01-2014 om 22:43

hier

De jongste van 4 gaat om 19.30. De 7 jarige zodra de jongste plat ligt en de oudste van 9 zodra de middelste plat ligt. Meestal ligt rond 20.15 iedereen in bed. Ze lezen dan nog een half uurtje oid. (Controleer het eigenlijk nooit).

We houden in het weekend geen andere tijden aan. Al wordt het dan gerust wel eens later. Maar na 21uur wordt het zelden. Ook omdat met name middelste anders met het dag-nacht ritme gaat schuiven.

In vakanties wordt het gerust 22.30 of later. Maar dan moet ik ruim voor het einde van de vakantie beginnen om het dag-nacht ritme weer in orde te krijgen.

Hanne.

Hanne.

03-01-2014 om 22:46

normaal

Geen idee overigens wat normaal is. Dit is de routine die bij ons werkt. En 2 van de 3 kinderen worden op deze manier 's morgen uitgerust voor school wakker. Nr 3 niet maar die vindt voor 8 uur opstaan sowieso grenzen aan kindermishandeling..

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-01-2014 om 22:53

en hier

ligt zoon van 5 er om 19.00 uur in en dochter van 11 moet om half 9 naar boven.

hier 8 jarige om dezelfde tijd

Ook kwart voor 8 - 8 uur, door de weeks. In het weekend niet veel later; af en toe blijft hij wel eens langer op als we een spel doen, of er is iets bijzonders op tv (dan wordt het hooguit 9 uur). Maar meestal is hij ook gewoon moe en hier nooit protest eigenlijk.
Onze jongste van bijna 5 gaat iets eerder. We streven ernaar om hem om 7.15 in bed te hebben, maar dat lukt meestal niet, wordt vaak half 8. De jongste is nog wel van de middagslaapjes!

Beide kinderen zijn hier wel nogal ochtendmensen, altijd om 6,15 -6.30 wakker. Zélfs op nieuwjaarsdag, toen ze pas om half 10 sliepen.

Maar wat versta jij onder 'naar bed gaan'? Ligt de jongste er om kwart voor 8 in, of gaat die dan tandenpoetsen? Hier is het het eerste.

en uurtje voor jezelf hebben is normaal hoor!

....ik weet wel van mensen die hun pubers in het weekend om 10 uur naar boven sturen (of er moet al een leuke film zijn ofzo), omdat ze nog een deel van de avond voor zichzelf willen hebben. Die kinderen hebben dan wel een tv en een gezellig hoekje op zolder geloof ik.

Buiten dat onze oudste toch wel moe is om 8 uur, is dat ook de reden waarom mijn man hem in het weekend ook gewoon om 8 uur in bed wil hebben.

Annet

Annet

03-01-2014 om 23:37

Hier later

Jongste is 11 jaar. Hij moet om 21.30 uur in bed liggen, moet om 6.30 uur opstaan.
In het weekend wordt het makkelijk 23.00 of later. Hij slaapt makkelijk uit tot 9.00 uur of zo.

Ik denk dat je geen algemene bedtijd kunt verzinnen. Het ene kind heeft meer slaap nodig dan het andere. De een heeft regelmaat nodig, ook in het weekend, de ander niet.
Wij hebben twee kinderen die relatief weinig slaap nodig hebben en makkelijk tegen onregelmatige tijden kunnen.
Het maakt mij niet uit dat ze 's avonds niet veel eerder naar bed gaan dan ik. Eigenlijk vind ik dat wel gezellig.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-01-2014 om 00:25

Hier

Jongste van 5 om 8 uur naar boven, middelste van 11 om half 10 in bed en oudste van 14 om half 10 naar boven. In het weekend jongste soms wat later, soms op dezelfde tijd en de oudste twee als we ze zat zijn. Tegenwoordig is dat meestal rond 11 uur.

Knurf

Knurf

04-01-2014 om 09:06

hier

mijn dochter gaat rond 20 uur naar boven, dan heeft ze nog wat tijd nodig om uit te kleden, te douchen (niet elke avond), tanden te poetsen eventueel haar gymtas voor de volgende dag in te pakken. Eenmaal in bed mag ze lezen (of dagboek schrijven) tot 21 uur, dan moet het licht uit.

In de weekenden is dat hetzelfde, alleen in de vakanties is het een uurtje later.

Katniss

Katniss

04-01-2014 om 11:29

14 en 8 (bijna 9)

Puber gaat doordeweeks rond 22.30 uur (6 uur opstaan), in het weekend een uurtje later. 8-jarige gaat doordeweeks rond 21.00 uur (07.30 uur opstaan), in het weekend een uurtje later.

Molleke

Molleke

04-01-2014 om 14:28

Hier

Al zijn wij nooit zo heel strikt maar doordeweeks gaat mijn dochter van net 8 om acht uur naar boven. Oudste van 12.5 gaat om half tien naar boven maar kijkt doordeweeks ook regelmatig nog een programma tot 22:30 uur. Als ik merk dat ze dat niet trekt dan ben ik een paar dagen streng en wordt het weer half tien. Op vrijdag gaat de jongste rond negen/half tien maar we moeten er zaterdag om 8:15 uur uit voor sport. Zaterdagavond mag ze langer opblijven en dan is er niet echt een vaste tijd. Meestal rond half elf maar ook weleens wat eerder. Oudste mag dat zelf bepalen.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

04-01-2014 om 17:44

tipje...

Ik zei in het weekend wel eens tegen zoon 'Als je heel stil bent vergeet ik je misschien wel naar bed te sturen'
Dus het kwam erop uit dat als hij heel stil was, hij nog wat langer op kon blijven.
Heb jij je rust in elk geval al. Maar ja, daarna moet je de kindereen nog brengen of gaan ze zelf?

guera

guera

04-01-2014 om 18:48

8 en 10

Dochter van net 8 ligt er rond 19.30 u in. Soms kwartiertje later. Andere van bijna 11 gaat om 20.45. Ze moeten om 7 u op. In het weekend eigenlijk hetzelde al wordt het wel regelmatig later omdat er ergens een etentje of verjaardag is. Eerlijk gezegd vraag ik me af hoe en wat als je kind in het weekend om 22 u pas naar bed gaat. Wij kijken graag een film of bv serie als homeland. Geen kinderdingen in elk geval en ik kijk niet naar the voice. Dus hoe doe je dat? Je eigen programma niet meer kijken of je kind kijkt is voor volwassenen. Dat gaat hier lastig ivm zeer tere zieltjes. Dus nee. Lekker naar bed wat mij betreft . Scheelt dat ze vaak echt wel moe zijn.

amk

amk

04-01-2014 om 21:40

polletje

dat doe ik ook, en stil dat ze dan in eens kan zijn haha.

Doordeweeks gaat mijn 8 jarige om kwart voor 8 aan de gang en om half 9 slaapt ze dan wel. Vanaf 8 uur mag ze haar kamer niet meer uit tenzij er iets aan de hand is.
En in het weekend is het geheel afhankelijk van onze activiteiten, kan wel eens 11 uur worden op vrijdag of zaterdag, ze slaapt dan wel uit tot een uur of 9 of later.

tv-programma's

dat vraag ik mij ook wel af inderdaad! Want hier gaan we ook niet speciaal voor de kinderen een of andere talentenshow kijken. Wel eens het junior songfestival gekeken met de kinderen, maar dat is dan ook een eenmalig ding en niet elke week. Was wel weer heel leuk, want echt speciaal dat ze iets op tv mochten zien tot 9 uur 's avonds.

amk

amk

04-01-2014 om 23:06

film

wij hebben hier de foute film avond geintroduceerd. Vrijdags komen we pas om half 7 of later uit bso en werk. Dus eten we pas na 7en. Dan zoeken we een leuke film uit en ploffen rond een uur of 8 half 9 op de bank om een film te kijken op DVD.
Ook vinden we het heel leuk om samen filmpjes te zoeken op Youtube: veel kinderen voor kinderen en dan samen meezingen. Toppers concert registraties doen het ook goed.

Ik ga nog veel later dan dochter slapen, zeker niet voor 12 uur. Dus als zij om 10 uur naar bed gaat heb ik nog tijd genoeg voor nog een film als ik al zou willen. De tv is er echt voor mijn dochter, ik kijk nauwelijks.

Jillian

Jillian

05-01-2014 om 00:11

hier

Wij zijn niet zo vast met slaaptijden. Voor de 6 jarige is de streeftijd 20:30 en voor de middelste kinderen 21:00/21:30. De kinderen hebben niet zo veel slaap nodig maar op een gegeven moment is het wel mooi geweest. Ze mogen altijd in bed nog lezen als ze echt niet kunnen slapen. De oudste op de middelbare school mag het zelf bepalen. Meestal wordt het dan rond 22h of zo. 's weekends wordt het soms een stuk later. Dan spelen we vaak samen spelletjes of we kijken naar een film of we gaan ergens heen.

Televisie is niet zo'n probleem. Ik wil niet dat onze jongere kinderen doordeweeks 's avonds kijken dus ik hoef niet de hele avond tussen kinderprogramma's te zitten. Zelf kijken we ook niet zoveel. Als ik televisie kijk is het meestal pas veel later op de avond (na 22h)omdat ik in de vroege avond vaak bezig ben met andere dingen.

Knurf

Knurf

05-01-2014 om 09:45

guera

'Wij kijken graag een film of bv serie als homeland. Geen kinderdingen in elk geval en ik kijk niet naar the voice. Dus hoe doe je dat? Je eigen programma niet meer kijken of je kind kijkt is voor volwassenen.'

Ik neem veel op, dan kijk ik het later. Ik heb een HDD-speler, ideaal. Nou ga ik zelf vaak ook bijtijds naar bed, dus programma's die pas rond elf uur beginnen gaan al via de HDD-speler.

Molleke

Molleke

05-01-2014 om 10:28

TV programma's

Wij kijken wel naar the voice. Jongste is niet zo'n televisiekijker en speelt dan gezellig met haar schleichdieren of zit op de computer. Oudste en ik hebben een aantal vaste programma's die we samen kijken. Zo zijn we net afgelopen donderdag weer begonnen met Wie is de Mol. In het weekend is er heel weinig op wat wij leuk vinden en dan gaan we meestal een film kijken. Echt enge of te spannende films doen we idd. later als de kinderen op bed liggen.

Maar degene die hetzelfde ritme aanhouden in het weekend zijn die dat ook gewend van huis uit? Vroeger mochten mijn broer en ik ook altijd langer opblijven in het weekend. Kregen we chips en extra drinken en daar verheugde ik mij altijd op. Shwobizzquiz er voor Zo doe ik het nu ook met mijn kinderen. Na een week school en wij werk is het weekend om lekker uit te rusten, langer spelen etc.

Knurf

Knurf

05-01-2014 om 10:45

Molleke

'Maar degene die hetzelfde ritme aanhouden in het weekend zijn die dat ook gewend van huis uit? '

Nee, wij mochten vroeger thuis ook later naar bed in het weekend. Maar mijn dochter is een slechte slaper en snel uit haar ritme. Twee keer een uur later naar bed, en het duurt minstens drie dagen voor ze weer op een normaal tijdstip in slaap valt. Dus veel te moe voerdag, want die wekker gaat gewoon op maandagochtend.
In de vakantie gaat ze wel later naar bed, maar dan beginnen we het laatste weekend al weer met de schooltijd-bedtijden.

guera

guera

05-01-2014 om 15:29

hier ook

Ik vind het belangrijk dat ze nu nog zelf wakker worden als ze naar school moeten. Dat ze dus voldoende slapen. Als ze gaan puberen zullen ze eerder geleefd worden door de wekker. Het ritme verplaatst na een paar dagen dus later naar bed in het weekend betekent uitslapen doordeweek want dat doen ze dan dus niet in het weekend. Zoals gezegd doen we in het weekend niet moeilijk bij bezoek of ern verjaardag. Maar regulier liggen ze er redelijk dezelfde tijd in als doordeweeks. Ze talen er ook echt niet naar. Ik ben zelf geen nachtbraker en ik ga om 22 u niet meer een film opzetten of het gevoel hebben dat mijn avond dan begint. Ik drnk eerder: pfff nou ik ga ook zo hahaha.....tenzij verjaardag feestje etc....
Dus sja ik zit helemaal niet te wachten op kinderen op de bank na half 9. Onaardig he?

Clowntje

Clowntje

05-01-2014 om 20:12

Meisjes 4, 6, 8

Als ze naar school moeten gaan de jongste 2 om 7 uur naar boven, liggen er om half 8 in en hebben dan gelezen (die van 6 leest zelf een hoofdstuk voor, die van 4 leest 2 bladzijden en dan lezen we nog een verhaaltje voor), lukt meestl wel in ruim een half uur. En dan ook nog kleren voor de volgende dag klaarleggen......
Die van 8 gaat ondertussen ook naar boven, zorgt dat ze klaar is met tanden poetsen en zo voordat ik klaar ben er de jongste 2. Dan lees ik bij haar nog voor (meestal 20 min) en dan mag ze zelf nog lezen tot 20.30.

In het weekend gaan ze later. Moeten we wel weer hockeyen op zaterdag en zondag....

In de vakantie's nog veel makkelijker. Kijken we wel hoe het gaat.
Uitslapen kunnen ze als de beste, in vakanties makkelijk tot 9 uur en als ze laat naar bed zijn gegaan kan het ook wel een 10 uur worden....
Ze houden gewoon van slapen, moeten ze ook bijna iedere ochtend wakker maken voor school. Ook als ze om half 7 naar bed gaan.....

Ben benieuwd naar de puberjaren, denk dat ze dan in bed wonen

Hanne.

Hanne.

05-01-2014 om 20:53

vrije dagen

Wij houden op de vrije dagen ook de reguliere tijden (ongeveer) aan. Zelfs in de korte vakanties.

Afgelopen vakantie heb ik weer een poging gedaan om wat meer ruimte te geven met als resultaat dat mijn 7 jarige na een week niet meer voor 23.30 in slaap kon komen en niet meer voor 10.30 uit bed kwam.

En helaas duurt het 'afbouwen' daarvan wat langer. Ondanks dat woensdag de gewone bedtijden weer zijn ingevoerd en we de wekker hebben gezet om het opstaan te bevorderen was het gisteren weer na 23 uur en heb ik haar om 9 uur uit een soort coma moeten halen.

Ik ben heel benieuwd hoe dat morgen om 7 uur gaat.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

06-01-2014 om 09:25

hier

Gaan zoon en dochter van bijna 4 en 6.5 allebei om dezelfde tijd, namelijk tussen 7 en half 8 (waarbij half 8 echt de uitschieter is!). Ze hebben het allebei erg nodig. Dochter krijgt nog wel haar voorleesverhaal na het gezamenlijke bedritueel.

Sneeuwitje

ik mocht vroeger wel langer opblijven

...in het weekend en vakantie. En ik zou dat mijn oudste best gunnen (hij is al 8), maar mijn man wil daar nog niet zo aan. Komt ook wel bij dat zoon, hoe laat het ook wordt, toch wel om half 7-7 uur wakker is. In de zomer tijdens de kampeervakantie werd het wel elke avond 9 uur en toen schoof de tijd van opstaan iets op, naar half 8. De oudste is ook wel moe op vrijdagavond hoor. Hij zit vaak om half 8 al wel flink te gapen en gaat ook zonder protest om 8 uur naar bed (ook al weet hij dat andere kinderen lang mogen opblijven in het weekend)

De jongste van bijna 5 is een veelslaper en die heeft het echt nodig. Hij doet zelfs met alle plezier een middagdutje en gaat dan net zo goed lekker slapen om 7uur-half 8 's avonds.

Hombre

Hombre

06-01-2014 om 10:45

Prima

Prima hoor, Teun. Rust en regelmaat en een beetje streng zijn geeft ze iets om zich tegen af te zetten. En, ja, dat uurtje (of twee, de mijne zijn jonger) even samen met je partner is erg fijn.

Teun

Teun

03-02-2014 om 22:06

Dank

Dank voor de reacties . Het lijkt nu net of alles precies vast staat. Het is verre van dat! Zeker in het weekend.
En wat betreft tv kijken. Ik zit meestal te lezen, of even op de iPad. Er is maar weinig dat ik volg dus als de kids iets willen zien. Heb ik geen moeite mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.