Asa Torell
28-11-2010 om 21:13
Hoe krijgen we fijnere zaterdagen?
De zaterdag is mijn lievelingsdag, van oudsher omdat je zo heerlijk de halve dag in je pyjama de krant kunt lezen en koffiedrinken. Maar eigenlijk is het tegenwoordig meestal een behoorlijk moeizame dag. Iedereen is moe van de week en er wordt behoorlijk veel gehuild, geruzied en gemopperd. s Middags vooral zijn de kinderen altijd aardig hyper en moeten aan een stuk door tot stil en rustig zijn worden gemaand of uit de kamer worden gestuurd. Natuurlijk helpt dat corrigeren helemaal niet om de sfeer te verbeteren maar het is echt zo'n soort vicieuze cirkel waarin we dan beland zijn. Pas op zondag wordt het weer gezellig.
Ik weet ook niet zo gauw een goede oplossing voor een pro-actieve aanpak van de zaterdag: speelafspraakjes zijn een ramp door zoons hypere gedrag op zo'n middag, een uitstapje is ook algauw weer zo druk en van het beproefde recept tv en 'zelf spelen' moeten we het ook al niet hebben!
Wie herkent dit en heeft tips hoe we er een andere draai aan kunnen geven?
Maylise
28-11-2010 om 22:02
Lastig
Lastig omdat je aangeeft dat uitstapjes niet de rust in de hand werken. Mijn oplossing tegen kinderen die ruzie maken/hyper door het huis rennen/niet meer leuk kunnen spelen is meestal naar buiten gaan. Even naar het bos/park/strand om uit te rennen of een van de kinderen mee nemen boodschappen doen of naar de speeltuin. Niks bijzonders maar gewoon in de buurt. Vervolgens thuis iedereen voor de video zetten met een bakje chips of popcorn.
Echter als zowel uitstapjes als tv als andere kinderen niet werken dan wordt het inderdaad moeilijk.
Misschien samen met de kinderen een activiteit ondernemen zoals koekjes bakken of spelletjes spelen of een toneelstukje in elkaar zetten en opvoeren? Om de dag een beetje te breken?
Mijn kinderen zijn nu ouder maar toen ze kleiner waren vond ik een hele dag in en rond het huis zijn ook vlug te veel. Ik moest er gewoon altijd even uit met de kinderen totdat we in een buurt kwamen te wonen waar ze buiten konden spelen en veel andere kinderen waren. Zeker als het niet regende was dat heerlijk. Waren ze de hele dag buiten in de weer met andere kinderen.
Toen we nog niet in zo'n buurt woonden ging ik toch een of twee keer per dag even met ze ergens heen om de dag te breken. Het is wat overzichtelijker met kleine kinderen als je stukjes dag hebt dan als je een heel vlak aan tijd hebt wat creatief ingevuld moet worden door de kinderen zelf.
Verdere ideeën dan samen met de kinderen wat leuks in huis doen of buiten spelen of wandelen heb ik helaas ook niet.
Maylise
Pham
28-11-2010 om 22:16
Misschien
een beloningssysteem, voor elke zaterdagmiddag uur geen ruzie, uit de kamer gestuurd worden of wat een sticker/ kruisje of iets. Wie aan het eind van de middag een rijtje vol heeft of de meeste mag helpen met koken (als ze dat leuk vinden), maar in elk geval of iets leuks doen of iets als eerste.
Maar ik zou in elk geval kijken hoe je het naar het positieve kan ombuigen. Mischien wel om te beginnen elk uur de goede dingen benoemen??
Hier gaat zoon op zaterdagmiddag naar scouting en zijn zusje telt af tot zij ook mag (zucht.......dat is pas augustus 2011!!!)
Pham
Asa Torell
28-11-2010 om 22:18
Ha maylise
misschien is dat het wel gewoon hoor, dat ik te groot denk in termen van uitstapjes. Echt ergens op bezoek gaan bijvoorbeeld, dat is op zo'n dag echt niet geslaagd. Terwijl een kort rondje buurt misschien best al zou helpen.
Tirza G.
28-11-2010 om 23:31
Vaste dingen
Juist vrije dagen en vakantieperioden leidden hier tot grote onrust, vervelend gehang en geklier. Tot ik het toverwoord ontdekte: structureren! Zo'n eindeloos lange dag waar je al moe aan begint: blergh. Structuur, kleine suffe dingen (zie posting Cobi), op vaste tijden eten en gedrag bewust aansturen (niet wachten tot ze zelf gaan spelen, dat gaat hem niet worden op zo'n dag). Nee, niet om 8 uur aan het ontbijt, maarrrrrrrr elke zaterdag lekkere broodjes eten om 10 uur ofzo. Als lunch iets anders dan anders (hier is jarenlang kibbeling een hit geweest, samen met een kind halen) - dat soort dingen redden hier de vrije dagen.
Inmiddels werken ze op vrije dagen en hoef je er ook alleen nog maar eten in te schuiven
Tirza
T&T
29-11-2010 om 09:27
De "luie" zaterdag
Hier zijn ze juist heel graag thuis en dan liefst de hele dag in pyama...niet de deur uit te branden op zo'n dag. Bij ons geld dat overigens alleen voor de zondag, want op zaterdag word er gewerkt en gesport dus loopt de structuur eigenlijk gewoon door met als uitzondering dat de kinderen niets hoeven, die dreutelen zo'n dagje wat ertussendoor en dat vinden ze wel prima.
Dus op zaterdag staan we gewoon op tijd op (7 uur) zijn we gewoon op tijd aangekleed, we ontbijten om half 8 om 8 uur komt de oppas en om uiterlijk half 9 zijn wij de deur uit. Lunch om 12 uur, en dan is mama ook echt vrij! De middag hangt aan elkaar van poetsen, boodschapjes (nee niet meer die grote gelukkig...) hond uitlaten en zo. Eten om 6 uur, en 's avonds een filmpje met chips...
Op zondag hoeven we dus niet te werken maar zijn we toch altijd wel op tijd wakker. We wijken af van de structuur door de week, door zomaar een uurtje later te ontbijten, en 's morgens t.v. te kijken...
Sorry als ik niet help, want het klinkt alsof wij het allemaal goed voor elkaar hebben in de weekenden. Punt is dat we eigenlijk altijd aan een vaste dagindeling vasthouden, OOK in het weekend! Toen de kinderen kleiner waren was dat nog erger; ging ik op de vrije dagen zelfs op vaste tijden een boodschap met ze doen (dan zijn we er tenminste even uit, al was het maar voor 1 brood of zo). Structuur werkt! altijd. Bij ons komt dat grotendeels al mee door werk en sport, dat is wel handig. Misschien moet je tijdelijk wat meer "regelen" op de zaterdag, en na een tijdje kun je het weer wat losser laten: op tijd ontbijten, samen boodschappen doen, op vaste tijden eten, snoepen, tv kijken... het geeft allemaal houvast.
Enneuh... de luie niks doen zaterdag is hier echt verdwenen maar misschien komtie ooit weer eens terug (als we met pensioen gaan of zo, hahaha).
groetjes, Tess
sus-anne
29-11-2010 om 09:45
Bos of strand
is het een idee om in de middag een lekkere bos of strandwandeling te maken?
of een leuk fietstochtje met onderweg warme chocolade melk?
ben je er toch even uit .
Picasso
29-11-2010 om 11:42
Inderdaad, er even uit
Even naar buiten kan een vrije dag altijd aangenaam maken. Al is het maar naar de speeltuin om de hoek, het bos of strand.....
Wij zitten elke zaterdag met hockey. Daar gaan man en oudste heen. Ik ben thuis met de jongste en doe meestal de was. Een routine die voor iedereen werkt.
CCBloom
29-11-2010 om 13:33
Misschien werkt dit
Zelf werk ik in het onderwijs, wat betekent dat je iedere vakantie vrij bent met de kinderen. Lekker makkelijk ...zou je denken.....Op een gegeven moment was ik het zoooooo ontzettend zat dat ik een idee van school thuis heb gemaakt. Een planbord.
Ze kunnen uit heel veel kiezen (heb plaatjes van het internet gehaald van Didl, heel duidelijk) en het eerste half uur moeten ze iets kiezen waar ze zich alleen mee kunnen vermaken. Daarna mogen ze samen iets kiezen. Hier werkt het. En heus, na de 2e activiteit kiezen ze niet meer maar wordt er leuk samengespeeld. En ja, als er staat dat ze koekjes willen bakken, dan kan ik niet zeggen dat ik daar geen zin in heb. Had ik dat kaartje maar niet moeten maken. Zomers heb ik er trouwens minder last van dan met regen en koud weer.
groetjes
Guinevere
29-11-2010 om 16:18
De andere dagen van de week
Los van goede ideeën die hierboven al zijn gegeven, denk ik dat een deel van de oplossing in de maandag tm vrijdag zit. Kennelijk komt er in die dagen een spanning opzetten, die pas op de zaterdag ontladen kan worden. De truuk is dan natuurlijk om die spanning helemaal niet, of in elk geval veel minder op te bouwen, lijkt mij.
Maar dit is vast veel simpeler gezegd dan gedaan. Ik las elders al dat je zoon op doordeweekse dagen al wat begint te hyperen, dat klopt toch?
rodebeuk
29-11-2010 om 19:28
Inderdaad
zaterdag naar de markt. of zoiets. iedereen thuis laten tot na 12-en staat garant voor heibel. je MOET er gewoon even uit.
verder vond ik op deze leeftijd het NL patroon van kleuterschool en 2 of 3 middagen bso eigenlijk te druk. Sorry! Voor mijn kinderen natuurlijk alleen .. dus dat sluit aan bij Guinevere.
Asa Torell
29-11-2010 om 20:47
Dank allemaal! Het is dus wel duidelijk met zoveel reacties in dezelfde richting, we moeten echt meer structuur aan de dag gaan geven.
Maar minder spanning opbouwen door de week, heb je nog suggesties Guinevere? Zoon is inderdaad aan het hyperen op het moment, voor de bso-middagen hebben we nu een nieuw plannetje voor de avond wat we deze week gaan proberen, ben benieuwd.
Maar het zaterdagprobleem bestaat ook al langer dan zoons recente slechte buien. En gek genoeg is het juist erger geworden sinds we een vaste prik hebben op de zaterdagochtend, zwemles van zoon namelijk om half 9 (gruwel, nog vroeger dan school). Man en ik proberen de rest van de dag zo'n beetje daarvan bij te komen, vandaar dat het verder zo'n structuurloos gebeuren is. (realiseer ik me onder andere door dit draadje, voor die tijd gingen we makkelijker nog iets doen op de zaterdag).
Maar... daar gaan we dus wat aan doen. Ik ga eens lekker broeden op leuke plannetjes voor speciale lunches en planborden, ik krijg er al helemaal zin in! In het naar buiten gaan heb ik op het moment minder zin (was het maar alweer zomer!) maar goed, een paar extra truien aan doen en gaan dan maar. Ik denk wel dat het goed gaat werken namelijk.
rodebeuk
29-11-2010 om 22:06
Asa
je laat weer eens een vette prooi aan je neus voorbij lopen. Ik kom even niet op de goede beeldspraak maar je staat met je neus boven op een buitenkansje en je bent te dichtbij om het te beseffen.
Het is juist helemaal perfect dat het buiten van dat koude pokkenweer is! Dan hoef je nl. veel korter naar buiten om toch een frisse neus te halen. Win/win/win joh!
En die zwemles dat is oudermishandeling. Zorg dat hij zsm in een later groepje komt. potjandorie. Tot die tijd aansluitend naar de markt en dan afwisselen tussen jullie. En toch maar een van 2en een middagslaapje laten doen, daar zijn wij pas rond deze leeftijd (jongste 3) mee gestopt. Dit weekend was ik erg moe wegens de bekende omstandigheden, en dan ga ik gewoon even liggen. Je zit anders toch maar die kinderen uit te vitten.
Asa Torell
29-11-2010 om 22:49
Rodebeuk
Ja dat is ook wel zo maaaar... ik vind het gewoon helemaal heerlijk om de hele middag in de speeltuin of het bos te zitten zomers. En dan gaat de dag gewoon vanzelf. Nu moest ik gister, terwijl het een prachtige dag was nota bene, tot 2 uur s middags moed verzamelen om toch maar even een half uurtje in het park te gaan bikkelen met de kinderen! Dat was inderdaad wel lang genoeg gelukkig .
Maar goed, voor de zaterdag is een kort uitstapje juist wat we nodig hebben hopelijk, dus wel prima met dit weer.
Grappig dat je over middagslaapjes begint, man slaapt s middags heel vaak in het weekend! En dochter ook. Maar daarna lijkt de dag alweer grotendeels voorbij en begint dat gehyper dus juist. Enfin, ik sleep ze allemaal om 3 uur gewoon alsnog de deur uit voortaan! Behalve komende zaterdag, want dan gaan we pepernoten bakken .
T&T
30-11-2010 om 09:35
Energie?
Waar zit de energie bij jullie? is de rest van de week zo zwaar dat je het op zaterdag niet meer aankunt? dan zou je beter naar het totaal plaatje kunnen kijken en niet alleen naar die zaterdag.
Verder even over de kwelling van zwemlessen... ik weet er alles van, ik zwem al 5 jaar met mijn kinderen, en ja, ik zwem mee naast ze anders leren ze het helemaal niet.(ze functioneren echt niet in een zwemgroep) En nee, ik vind het al lang geen feest meer, zucht! Oudste heeft nu haar zwemdiploma's, jongste heeft na 3 jaar nog niet eens zijn a-diploma. Wel ben ik met hem een keer gestopt, het was idd zo'n kwelling voor iedereen geworden dat we een time-out van een half jaar hebben gehad, wat een verademing! en wie verteld je dat je kind perse op zijn 6e twee zwemdiploma's zou moeten hebben? Nu zwemmen we inmiddels weer, ik wilde stoppen maar zoonlief begon er net weer wat zin in te krijgen... dus heb ik me maar bij elkaar geraapt en gaan we weer. Ik heb wel de zwemles gestopt en een ander zwembad gezocht, het is nu weer effe wat leuker, hij zwemt maar het is geen les, en ik kan de tijd beter inplennen naar wanneer het MIJ uitkomt. Mijn ervaring is dat de zwemlessen vooral op de meest onmogelijke tijden worden gegeven
Geeft het je rust als je die zwemles effe laat? of kun je een ander vinden om mee te gaan met die zwemles? het lijkt me geen lekker begin van je weekend.
groetjes, Tess
Tango
30-11-2010 om 15:52
Herkenbaar
Ik herken het erg hoor, van die zaterdagen waarop veel geruzied wordt e.d. Hier gaat het ook vaak zo. Afgelopen zaterdag Sinterklaasfeest gehad, waardoor we vrij vroeg weg moesten (nou ja, half 10, maar dat vinden wij al vroeg voor de zaterdag). De activiteit was dan wel leuk, maar daarna was het niet echt gezellig meer.
Bij ons is vaak een gevolg van moeie kinderen. Tangodochter was bijv. de avond tevoren met mij meegeweest Sint-inkopen doen. Dus net even te laat naar bed gegaan. Tangozoon raakt gewoon erg overprikkeld van dit soort activiteiten (Sint-feest) en kan dan niet veel meer hebben.
Wat hier werkt is juist wel speelafspraken, Tangodochter heeft in de buurt wat vriendinnen met wie ze regelmatig in het weekend afspreekt of gewoon langs gaat. Tangozoon heeft dat niet, maar hij gaat sinds kort naar scouting en dat werkt ook erg goed. Uit elkaar is ook soms noodzaak. De een met mij mee boodschappen halen, de ander doet iets met papa. Uitstapjes in de buurt werkt wel voor de jongste hier, maar de oudste heeft daar echt geen zin meer in. Die blijft dan dus gewoon even thuis, gaat ook prima.
En verder heel belangrijk: tijd voor jezelf nemen. Dus even lekker achter de computer, een boek lezen etc. als de kinderen zich wel zelf vermaken of met je partner. Dan kun je er daarna weer beter tegen als ze wel je aandacht opeisen.
O ja, en die zwemles op zaterdagochtend. Die kreeg ik ook aangeboden vanuit het zwembad hier. Ik heb hem echt afgeslagen. Tangozoon is al niet echt een ochtendmens, ik ben in het weekend ook geen vroege vogel en Tangoman ook niet. Daar doe je ons dus zeker geen plezier mee. Nu zitten we op vrijdagmiddag om 17.00 u. in het zwembad. Ook niet ideaal, maar vele malen beter dan op zaterdagochtend vroeg.
ChrisH
30-11-2010 om 17:43
Zwemles op zaterdagochtend
Hier wel zwemles op zaterdagochtend (van 11.00 tot 12.00) en hoewel ik daar eerst niet zo'n trek in had, werkt het wonderbaarlijk goed. Als zoon met mij of man thuiskomt van het zwembad kunnen we zo aanschuiven voor het middageten.
De zaterdagochtend was hier toch meestal uitgebreid ontbijten en in pyama rondhangen. Het eerste kan nog steeds, het tweede niet meer. Na de lunch hebben we nog genoeg zaterdag over om wat leuks/nuttigs te plannen.
Verder sluit ik me voor het gezelliger maken van de zaterdag aan bij de eerder genoemde tips: structuur aanbrengen.
Chris
Vera*
30-11-2010 om 18:59
Ontbijt
Dochter van 11 heeft haar wekker om 7.15 uur staan en ligt om 8 uur in het water. Als ze na het zwemmen tegen 10 uur weer thuis is zitten we nog aan het ontbijt of is het net op. Dan schuift ze ook aan voor haar ontbijt. Op zo'n moment ben ik blij dat ík er niet uit hoefde.
Asa Torell
30-11-2010 om 20:21
Zwemles
Ha, fijn die herkenning hier . Onze mede-ouders zitten altijd heel fris en opgewekt in het zwembad. Sommige kinderen die we kennen zwemmen zelfs al om 8 uur!
Maar de alternatieven trekken me helaas ook niet bepaald aan: zoon is bijna 7 en lijkt inmiddels redelijk op weg naar de A, wie weet lukt dat nog voor de zomer (gaat met een half uur per week niet zo snel). Bovendien vindt hij het erg leuk. Dus eraf halen lijkt me niet zo'n goed idee. Les door de week na school lijkt me echt nog erger, dan zit ik bovendien met peuterdochter en kunnen we het niet afwisselen.
Evengoed gaat dochter zeker niet voor haar 6e op les en dan zal ik ook niet weer met dit tijdstip akkoord gaan. Destijds wilde ik graag dat zoon watervrij werd, ook al wist ik dat het langer zou duren. Maar ja, eerst zaten we ook nog om 10.30. Ik probeer ook om weer later te komen maar dat wil maar niet lukken, ik ga er maar weer eens achteraan...
Overigens overdrijf ik misschien wel wat over dat bijkomen, zeker voor de thuisblijvende ouder valt het inderdaad wel mee. Maar ongemerkt heeft het wel in de hand gewerkt dat man en ik al snel de rest van de zaterdag veel dingen voor onszelf willen doen, en dat werkt dus niet. Ik verwacht dat het wel mee zal vallen als ik mezelf er gewoon even toe zet om die houding los te laten.
Guinevere
30-11-2010 om 21:51
Asa
Nou, ik vind het erg moeilijk om je te adviseren over minder doordeweekse spanning. Daar zou ik eens een tijdje voor moeten komen video-observeren.
Over die zwemles nog maar eens: wij hadden helemaal geen zin in dergelijke toestanden en zijn dus met zoon naar een vakantiezwemcursus gegaan. Dan ben je wel elke ochtend van de vakantie kwijt, maar deze zwemles waren dus wél leuk en bovendien veeeel leerzamer. Ben je gelijk van het op en neer scheuren af, tenminste, je hoeft relatief minder te rijden voor het totaal aantal uren zwemles.
Merk je doordeweeks dan verder niets aan je zoon, behalve dat hij de speelafspraken maar met moeite aan kan? Kan de school niet iets betekenen in zijn overbelasting, kan de BSO er niet op toezien dat hij na school meer kans krijgt om tot rust te komen?
Asa Torell
02-12-2010 om 12:57
Guinevere
Ja, die vakantiecursus houd ik wel in het achterhoofd voor als het de komende tijd niet opschiet! En misschien tzt. voor dochter maar meteen doen.
Zoon is op het moment snel boos en/of verdrietig en doet erg druk - dat is altijd rond deze tijd van het jaar. Inderdaad wel doordat zijn week aan de drukke kant is denk ik, en dan bouwt er altijd na een lange schoolperiode een moeheid op. Op school is hij trouwens een modelkind, en het lijkt daar allemaal prima te gaan met hem, dus daar valt volgens mij ook maar weinig te sleutelen. Op de BSO komt hij inderdaad niet zo tot rust, maar ja, hij maakt die drukte daar zelf met zijn vriendjes.
Maar dat zaterdagprobleem is wat constanter dan die eindejaarsmoeheid, het heeft volgens mij echt ook met ons als ouders te maken. En met dochter, die na 3 dagen kdv altijd moe en jengelig is dan.