Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Anne

Anne

11-09-2012 om 09:21

Hoe bewaar ik de rust

Okee: gescheiden; 3 kinderen (14 en naar beneden); LAT relatie; werkweek van 26 uur; startend met HBO opleiding; enorme drukte op het werk; pech in huis (lekkage); geldzorgen...

Ik raakte vanochtend in paniek.
Heb geen tijd voor mijn was/strijk (lekker belangrijk zullen sommigen zeggen...)
Mijn vaatwasser heeft het begeven.
Mijn zoon versliep zich bijna en ging bijna ongewassen de deur uit (en dat kán niet want hij ruikt soms enórm naar zweet).
Ik laat gewoon alles vallen op het moment want weet niet wat ik het eerst bij de kop moet nemen.
HOe bewaren jullie rust in zo'n situatie? Meestal houdt het ook wel weer eens op maar ik zie gewoon even geen licht aan het einde van de tunnel...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

11-09-2012 om 09:55

Kinderen

Ik zou allereerst met de kinderen om tafel gaan en kijken waar zij kunnen helpen. Kinderen van 14 of iets jonger kunnen best helpen met de was en de vaat natuurlijk.
Verder schrijf je 'startend met een HBO-opleiding. Ben je al gestart of is dit evt. nog een half jaar uit te stellen. Want zoals het er nu voor staat kan ik me voorstellen dat je je er niet goed op kunt richten. Intussen dan even op je werk in gesprek om daar wat meer rust te krijgen.
En die zoon, daar zou ik me niet zo druk om maken hoor. Als hij naar zweet ruikt hoort hij het wel van zijn vrienden en zorgt hij er de volgende keer echt wel voor dat hij op tijd zijn bed uit komt.

koentje

koentje

11-09-2012 om 10:45

Tja, anne

je eist gewoon vreselijk veel van jezelf! En sommige dingen worden dan echt te veel.
Ik heb zelf een paar jaar geleden een HBO opleiding gedaan naast mijn gezin met zorgenkind, werk in de zorg voor 20 uur en stagelopen 16 uur per week en uiteraard nog een heleboel huiswerk. Toen er ook nog een verhuizing tussendoor kwam heb ik studie en stage even op een laag pitje gezet. Je moet echt keuzes maken en prioriteiten stellen. Financiel met weinig ruimte....
Kun je de kinderen meer inzetten bij huishoudelijke dingen? Ik snap dat dat lastig is, want die accepteren dat ook meestal niet zonder slag of stoot. Dus daar moet je dan ook eerst in investeren.
Ik wens je veel succes, maar let op jezelf want je bent roofbouw aan het plegen!

Chippie

Chippie

11-09-2012 om 11:23

Emotie er vanaf halen...

Was/strijk: ik vouw en strijk 1 x per week. Dat is minder dan anderhalf uur werk (helft doet de hulp maar dat is niet de discussie). Ik strijk weinig: overhemden van man, blousjes van mij en kinderen. Vanavond kan de was dus weer in de kast liggen. Niet te lang over mekkeren, gewoon doen. Ik was 1 dag per week (5 personen en we sporten heel veel) en dat lukt. Voordeel is dat ik maar 1 dag per week aan de was hoef te denken.

Vaatwasser: daar heb je nu geen geld voor. Dus afwassen en afdrogen geblazen. Samen me je kinderen: mooi moment om bij te kletsen. De andere kinderen (of jij) doen direct na het eten andere huishoudelijke klusjes (stofzuigen, wc's, snelle badkamerronde, vuilnisronde door het huis, etc). Met z'n viertjes ben je dan qua huishouden klaar.

Zoon: dat is zijn eigen verantwoordelijkheid. Een deo in zijn schooltas doet wonderen.

Lekkage: daar zul je wat aan moeten doen. Grote prioriteit. Hup, regelen met verzekering.

Dus nu: eerst even een kop thee drinken!

Chippie

Chippie

11-09-2012 om 11:27

Oh ja...

En die studie... daar zou ik vol voor gaan. Houd voor ogen wat het je oplevert. Meer financiele mogelijkheden, meer uitdaging, meer voldoening. En ja, dat betekent iedere avond tussen 8 en 11 in de boeken. Ik zou daar niet aan gaan sleutelen want dan duurt die studie alleen maar langer...

amk

amk

11-09-2012 om 12:58

Effe mindfull doen

1 stop
2 kijken
3 kiezen
4 handelen

of wel zet het op een rijtje, haal de emotie er af,
bedenk wat je kunt doen aan iets en vervolgens maak je een lijstje met wat je gaat afhandelen.

En idd voor de lange termijn: zet je kinderen in, vanaf een jaar of 7 kunnen ze al prima helpen met koken, tafel dekken en afruimen, afwassen, zelf hun kamer opruimen, de was in de wasmand stoppen.
Wassen doe ik ook 1 dag in de week, strijken al helemaal niet.
En leer je kinderen dat ze je op bepaalde momenten niet mogen storen tenzij het levensbedreigend is.
Ik volg nu een mindfullness training met 1.5 uur huiswerk per dag. Ik heb met mijn dochter afgesproken dat als mijn slaapkamerdeur dicht is, ik mijn huiswerk aan het doen ben en ze mij dan alleen mag storen als het heel dringend is. We hebben een lijstje gemaakt van voorbeelden wat dringend is. (ze is bijna 7)

Vergelijkbaar met amk

Onze dochter kan het probleem ook hebben: ineens is er teveel en doet ze helemaal niets meer omdat ze het niet meer weet. Wat wij haar leren is: kijk, hak een knoop door en handel. Dat komt ongeveer neer op wat amk ook schrijft: stop, kijk, kies en handel. Al neem je een verkeerde beslissing, je dóet in elk geval iets. En daarvan leer je weer voor de volgende keer dat het zich voordoet.

Chippie

Chippie

11-09-2012 om 14:56

Wat leuk, ik doe mindfull

Oh, wat grappig. Ik doe 'mindfull' zonder het te weten. Inderdaad neem een beslissing en dan nietmeer dubben.

Was: niet over dubben, gewoon doen (maar wel afvragen wat je nu echt moet strijken)
Vaatwasser: geen geld voor, voorlopig dus afwassen. Punt. Niet meer over dubben.
Lekkage: nu bellen anders wordt ellende alleen maar groter.
Zoon: kun je niks meer aan doen, eigen verantwoordelijkheid, er zijn ergere dingen. Klaar.

Studie: you go girl! Gewoon stug doorgaan dan komt het einde vanzelf in zicht.

Gisteren nog een gesprekje met een vriendin die is gestopt met werken omdat ze richting roofbouw lichaam ging en die ook aangaf dat ze niet snapt dat ik met extra kind, 30 uur per week, zware baan, lastig dieet voor 1 van de kinderen (altijd verse producten moeten gebruiken) etc niet volledig instort). En haha, blijkbaar doe ik dat heel mindfull. Al plof ik iedere avond ook bekaf op de bank.

Anne

Anne

12-09-2012 om 16:37

Ik stopte, keek, koos en handelde

In afwachting van ieders reactie moest ik toch wat doen. Dus lag er aan het einde van de middag een kerel voor mij op de vloer de lekkage op te sporen en te verhelpen.
En zei ik niet noodzakelijke afspraken af (rust); liet mijn kinderen patatten halen en ben van 1830 tot 2130 met de was bezig geweest.
Die rust en het handelen zette me weer even op m'n plek. Dat werkte goed.
Vervolgens heb ik de opdrachten voor mijn studie uitgeprint en in een keurige map gedaan, zodat ik weet wat er van me verwacht wordt.

Eigenlijk weet ik het wel. Eigenlijk doe ik het altijd zo, zonder te weten dat ik mindfull bezig ben. Maar op 1 of andere manier moet ik altijd eerst vreselijk in paniek raken...

Anne

Anne

13-09-2012 om 09:53

Vervolgvraag na deze eerste paniekreacties

Natuurlijk hebben jullie al tips gegeven waar ik wat aan had. Tóch wil ik ook iets van een planning gaan maken, vooral om de rust te bewaren het komende jaar van studie en de rest. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik:

1. het huishouden op orde hou
2. voldoende aan mijn studie-opdrachten doe
3. aandacht voor de kinderen (en hun huiswerk) blijf houden
4. geduld & rust kan bewaren
5. goed voor mezelf kan blijven zorgen qua eten, bewegen en slapen

Rafelkap

Rafelkap

13-09-2012 om 10:06

Mijn advies

Mijn advies: (draadje niet verder gelezen, dus wellicht wat overbodig maar kon het niet laten)
Naar een psycholoog of coach om te leren minder perfectionisch te zijn en te leren te relativeren en te genieten van wat wel goed gaat.

Bijv.: dat je zoon stinkt is niet zo'n probleem. Dat is namelijk vooral zijn probleem. Bovendien is hij -neem ik even aan' gezond en kan zelfstandig naar school dus ontwikkelt zich goed? Heel blij mee zijn, dit is niet iedereen gegeven.
Vaatwasser? Is geen eerste levensbehoefte, afwassen geeft het hele gezin ontspanning, goed voor de teambuilding.
Was en strijk is inderdaad wat je zegt ook niet zo belangrijk, als je kasten voldoende gevuld zijn, koop voortaan kleding die niet gestreken hoeft te worden. Of zie het als ontspanning (en dat heb je hard nodig).

Doordat je nog iets extra's op je schouder neemt: een studie moet je gewoon accepteren dat andere dingen wat minder gaan. Maar dat is tijdelijk want na je studie heb je weer meer kansen op meer geld. Investeren kost nu eenmaal energie.

En alles laten vallen is niet erg, als je je kan bukken om het op te rapen. En als je niet weet wat het eerste te doen moet je rustmomenten inbouwen om even na te denken. Dat kan ook mooi tijdens het afwassen!

Lekkage: ja dat is vervelend, daar moet je meteen iemand voor inschakelen als je zelf niet handig bent.

Rafelkap

Rafelkap

13-09-2012 om 10:13

En je punten

En die punten: door dus een psycholoog te consulteren of iemand anders om mee te praten, of op yogales of hardlopen om te ontspannen en tijd voor jezelf te hebben, of je meer aantal half uurtjes per dag terug te trekken met een kopje thee. Daar krijg je energie van.
Je weet het allemaal wel! Doen!

Merel

Merel

13-09-2012 om 13:08

Vaste punten

Ik ben geen expert, maar hier mijn strategieën; mijn kinderen doen het goed op vaste rituelen. (en ik ook) dus je zou iets kunnen verzinnen (wat bij jullie past) bijv. jij gaat koken en de kinderen gaan dan een half uurtje opruimen. Alles, dus niet alleen hun eigen dingetjes. De eerste paar keer zul je moeten helpen en bijsturen, maar op een gegeven moment snappen ze het. Ik (en de rest ook) vinden het heel prettig om in een opgeruimde woonkamer te zitten, het geeft jezelf ook zo'n rust. Vaak is dit een klusje van ongeveer 15 minuutjes. De jongsten kan je ook aan het werk zetten, bijv. de kussentjes op de bank netjes leggen. De folders in de oud papierbak doen, losse spulletjes allemaal in één speciaal daarvoor mandje of bakje doen (maar een plek om te zoeken als je iets kwijt bent) Dan gezellig de tafel dekken en eten. Na het eten gezamenlijk afruimen en afwassen en daarna denk ik maar in een ruk door aan het huiswerk gaan, voor de kinderen. Tv uitlaten. Hier doen we zoiets regelmatig (het is niet iedere dag nodig om de hele woonkamer op te ruimen) maar wel het afruimen en de keuken weer op orde maken, dochter gaat dan in de winter bijv. al gezellig waxinelichtjes aan doen, en de lampjes, dat soort dingen.
Hier ben ik trouwens ook goed in stapelen, dan is het weliswaar niet allemaal perfect opgeruimd maar het ziet er niet meteen zo rommelig uit. Het echte opruimen doe ik dan stapeltje voor stapeltje.

Chippie

Chippie

13-09-2012 om 13:08

Hier...

Hier heeft manlief een driejarige studie gedaan. Studiebelasting 20 - 30 uur per week. We hadden twee jonge kinderen, we werkten allebei (hij 50 uur per week).

Prioriteren: iedere avond van 8 tot half 12 aan de studie. Geen internet, tv, etc. En gek genoeg geeft dat ook heel veel energie.
Maar ook rust inplannen: zondag overdag en tussen 6 en 8 vrij plannen voor kinderen. Geen dingen half-half doen. Iedere dag heel mindfull een kopje thee drinken.

Huishouden: giet het in een schema. Ik was iedere vrijdag (de andere dagen dus niet). Kinderen kunje inschakelen bij kamers opruimen, stofzuigen, wc's schoonmaken, eten volgende dag voorbereiden. Iedere avond na eten allemaal 20 minuten de handen uit de mouwen en je huis is geen overhoopgehaalde puinhoop. Wij doen iedere dag een opruimronde, wc's schoon, was naar washok, aanrecht schoon, vaat weg, paar keer per week met bezem of stofzuiger rond. Op wc liggen schoonmaakdoekjes: na een wcbezoekje even met zo'n doekje rond. Dat kost ons nog geen 15 minuten per dag.

Slapen, eten, bewegen. Slapen is bij mij een lastige, maar ik doe het mezelf aan. Eten: ik zorg voor basisvoorraad aardappels, rijst, vlees, kruiden, etc. Ik koop groente vers en veel fruit. Ik heb wat snelle, gezonde recepten (vis, zak sla, lekkere dressing, zilvervliesrijst of pasta, zalm, broccoli). Zorg dat je voorraad in huis hebt om foute happen te voorkomen.
Bewegen: in de tijd dat mijn man die zware studie deed was er even geen tijd voor sporten. Hij ging wat vaker op de fiets naar zijn werk, we maakten zondags met de kidneren een lekkere boswandeling en probeerde 2 keer per week voor zijn werk te gaan hardlopen.

Ik probeer ook dingen te combineren. Lekker fietsend met kinderen en vriendin naar een leuke speeltuin. Ik doe iets met de kinderen, onderhoudt mijn sociale contacten en ik ben een beetje in beweging.

Oude wijn

Oude wijn

13-09-2012 om 14:37

Studie

Een opleiding of studie volgen is ook quality time voor jezelf. Als het goed is, mág je die doen, maar móet dat niet. Je doet 'm (hopelijk) helemaal voor jezelf. Misschien put je er op die manier ook meer voldoening en rust uit.

Anne

Anne

13-09-2012 om 19:06

Ik ben er even voor gaan zitten

Ik kan wel wat met jullie tips. Ik denk dat ik tot nu toe te vrijblijven naar de kinderen was (om de week moeten ze hun kamer soppen en stofzuigen - maar ik vergeet ze er ook weleens aan te herinneren) en ik heb een schema voor de vaat (ze ruimen dus afwisselend af). Toch kan het beter.
Die vaste rituelen spreken me wel erg aan. Zo heb ik ook al met mijn ex afgesproken dat er pas ná het eten wordt gecomputerd. Dus kunnen ze bij thuiskomst hun huiswerk doen en als ik kook de opruimwerkjes, zoals Merel beschreef. In een half uur kunnen ze met hun 3en een hoop doen. Daarna mogen ze tot bedtijd doen wat ze willen. Op die manier kan ik mijn vrije woensdagochtend gebruiken voor mijn studie en de zaterdagochtend. Ik moet nog gaan ervaren of dat genoeg is. 'sAvonds studeren gaat me uit mijn slaap halen, dat weet ik nu al. En als ik dan woensdagmiddag de was ga doen (dus eens per week), dan geeft dat duidelijkheid en rust. Desnoods kan ik zondags nog een ronde doen.
Die doekjes op de wc vind ik ook een goed tip.

Ik ga dit zaterdag met ze overleggen. Heb al een whiteboard gekocht waar ik op ga schrijven wat de bedoeling is. Ze willen namelijk best, maar ik moet ze er ook steeds aan herinneren (dat zijn energievreters voor mij).

Wat ikzelf moeilijk vind is doorzetten als ik moe ben. Ik ben dan geneigd alles te laten vallen omdat ik geen puf meer heb om ook maar iéts te doen. Dat is ook het geval als er van de gewone routine wordt afgeweken (zoals de lekkage). Ik merk dat ik absoluut niet flexibel of relaxed ben. Sommige mensen kunnen zo goed relativeren...

Rafelkap

Rafelkap

13-09-2012 om 19:37

Geeft niet

Het geeft niet dat het niet altijd lukt. Je moet gewoon niet zo streng zijn op jezelf. Soms even pas op de plaats en dan weer met volle kracht vooruit!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.