Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


MMcGonagall schreef op 21-09-2021 om 18:47:

Er zijn nog maar weinig 100% tbm’s. In de meeste gezinnen wordt 1,5 inkomen verdiend. Dat is bij scheiding vooral een probleem voor de 0,5 verdiener. Ook al roept hij/zij (in zeg 95% van de gevallen zij) dat ze dan natuurlijk meer uren kan gaan werken, is door jarenlang pt werken het perspectief slechter en heeft ze een behoorlijke pensioenbreuk. Dat laatste is dan weer dicht te timmeren door tijdig te trouwen, want dan zijn de pensioenrechten die tijdens het huwelijk worden opgebouwd voor ieder voor de helft. Al die nadelen zijn vooral financieel en gelden vooral na een scheiding, waarvan minstens 80% zegt dat dat hen niet zal overkomen.
Dus tja, ik vind het knap als je zo’n risico durft te nemen. Je zult nooit aan de bedelstaf raken, maar het lijkt mij al rot om in het leger 12 euro per uur (en dat is nog 20% boven minimumloon) werkers te moeten bikkelen.
Er zijn ook voordelen, die zijn dan niet financieel.
En wat ik me afvraag. Zou je het je dochter aanraden om tbm te worden? Mijn moeder zat ‘gevangen’ in een slecht huwelijk en heeft gewacht met scheiden tot mijn zus klaar was met haar studie. Had ze beter niet kunnen doen. In ieder geval heb ik dus duidelijk van huis uit meegekregen dat ik altijd mijn eigen inkomen moest blijven verdienen.

De alimentatieverplichting is ook veranderd. Kinderalimentatie blijft, partneralimentatie is veranderd. Ik dacht begin 2021.

Flanagan schreef op 21-09-2021 om 18:54:

[..]

Niet meteen zo overdrijven aub! Wie zijn baan kwijt raakt, gaat op zoek naar ander werk of ze gaan allebei op zoek om zo inkomen te genereren. Lukt dat niet, kunnen ze bv hun boot verkopen etc., zodanig dat ze ( en evt aangevuld met bijstand en andere toeslagen), niet met hun kinderen onder de brug hoeven te slapen.

Kreten als ‘ onder de brug slapen’ halen een reactie naar beneden omdat die fase pas veel later aan bod kan komen, zelfs onwaarschijnlijk in dit land met groot zorgsysteem voor de minderbedeelden.

Geen pas om de mensen, die liever onder de brug slapen dan op een slaapzaal bij het opvanghuis voor daklozen, er bij te halen om zo je punt te maken.


Misschien ben ik nu wat onvriendelijk, maar laat hen erbuiten en verwijs niet er naar.

En wie denk je dat het zorgsysteem betaalt? Dat zijn al die werkenden samen waar de tbm's zo op neerkijken. 

Flanagan schreef op 21-09-2021 om 18:54:

[..]

Niet meteen zo overdrijven aub! Wie zijn baan kwijt raakt, gaat op zoek naar ander werk of ze gaan allebei op zoek om zo inkomen te genereren. Lukt dat niet, kunnen ze bv hun boot verkopen etc., zodanig dat ze ( en evt aangevuld met bijstand en andere toeslagen), niet met hun kinderen onder de brug hoeven te slapen.

Kreten als ‘ onder de brug slapen’ halen een reactie naar beneden omdat die fase pas veel later aan bod kan komen, zelfs onwaarschijnlijk in dit land met groot zorgsysteem voor de minderbedeelden.

Geen pas om de mensen, die liever onder de brug slapen dan op een slaapzaal bij het opvanghuis voor daklozen, er bij te halen om zo je punt te maken.


Misschien ben ik nu wat onvriendelijk, maar laat hen erbuiten en verwijs niet er naar.

Er slapen meer gezinnen onder de brug dan je denkt. Helaas.

In principe zou bij onvrijwillig baanverlies de voorheen kostwinner in aanmerking komen voor een uitkering. Echter er is momenteel ook een woningnood probleem. Zie bij het moeten verkopen van je te duur geworden huis nog maar eens iets fatsoenlijks terug te vinden van je WW of bijstand. Waar je gezin dan ook nog bij in past.

Julali schreef op 21-09-2021 om 19:07:

[..]

Hoe dan? Als de kostwinner stopt met werken om de een of andere reden, dan heeft de rest van het gezin een groot probleem. Vrouw en kinderen kunnen immers niet voor zichzelf zorgen.

Lees je eigen bericht nog eens terug. Jouw man ‘mag’ van jou stoppen/minder werken/hobbieen en jouw salaris is hoog genoeg om dat te kunnen bekostigen. Dat schrijf je zelf. Dat is dan toch ook een eenverdienersmodel? Jouw man is dan net zo goed tbm. 

Toen ik de OP las wist ik al wat dit voor draadje ging worden. 
De verwijten vliegen over en weer. Jeetje mensen, laat toch iedereen haar eigen keuze.

Ikzelf: Toen ik kinderen kreeg een paar jaar gestopt met werken. Toen de jongste naar school ging weer begonnen met werk via thuiszorg. Binnen de schooluren zodat ik geen gebruik hoefde te maken van óf gesubsidieerde kinderopvang (wat toen nog bijna niet bestond, ik ben 64) óf oma (die dat trouwens niet wilde, haar goed recht).
Toen de kinderen ouder werden dit werk uitgebreid met meer uren maar het bleef een inkomen waar ik nooit alleen van zou kunnen leven.
Dat vonden we beiden geen probleem. Het ging en gaat goed tussen ons (al meer dan 40 jaar) en we hebben nooit op welke uitkering dan ook een beroep hoeven doen. Met uitzondering van de gebruikelijke studiefinanciering van de kinderen. 

Als het onverhoopt tot een scheiding zou zijn gekomen had ik mijn werk gewoon uitgebreid naar een minimumloon. Geen vetpot maar ook geen honger lijden.

Ik vind dat niemand het recht heeft onze keuzes te bekritiseren. Zo dan.

Julali schreef op 21-09-2021 om 19:08:

[..]

En wie denk je dat het zorgsysteem betaalt? Dat zijn al die werkenden samen waar de tbm's zo op neerkijken.

Een tbm-er kijkt niet op mensen neer, dat klets je uit je nek.

Flanagan schreef op 21-09-2021 om 19:20:

[..]

Een tbm-er kijkt niet op mensen neer, dat klets je uit je nek.

Neerkijken niet echt maar ik heb als alleenstaande fulltime werkende moeder vaak uitingen van medeleven gekregen van vrouwen met een kleine baan. ‘Ik zou niet met je willen ruilen’, zeiden ze dan. Dat was dan vaak geheel wederzijds. Twee dagen per week achter een balie bij een gemeente of zo, of erger schooltijden werken dus zowel de nadelen van thuis en van werken en altijd moeten haasten, nee dank je. En dan vaak ook nog het hele huishouden ernaast en een man met een Belangrijke Baan die echt niet parttime kon werken in Zijn Belangrijke Functie.

Littledragon schreef op 21-09-2021 om 19:17:

[..]

Lees je eigen bericht nog eens terug. Jouw man ‘mag’ van jou stoppen/minder werken/hobbieen en jouw salaris is hoog genoeg om dat te kunnen bekostigen. Dat schrijf je zelf. Dat is dan toch ook een eenverdienersmodel? Jouw man is dan net zo goed tbm.

Het ging erom dat als de enige kostwinner in een gezin stopt met werken, dat je als gezin een groot probleem hebt als de andere partner niet werkt. Wel een beetje realistisch blijven graag. 

Julali schreef op 21-09-2021 om 19:28:

[..]

Het ging erom dat als de enige kostwinner in een gezin stopt met werken, dat je als gezin een groot probleem hebt als de andere partner niet werkt. Wel een beetje realistisch blijven graag.

Julali schreef op 21-09-2021 om 19:28:

[..]

Het ging erom dat als de enige kostwinner in een gezin stopt met werken, dat je als gezin een groot probleem hebt als de andere partner niet werkt. Wel een beetje realistisch blijven graag.

Euh nee hoor, dat verzin je nu helemaal zelf.je hield een hele rant over die arme mannen die verplicht werden tot zichzelf afbeulen door die evil tbm’s. Daar kreeg je commentaar op om vervolgens doodleuk te zeggen dat je man zo ‘mag’ stoppen van jou. Dat is dus precies hetzelfde model (eenverdiener) als wat ál die tbm’s hebben afgesproken met hun werkende partners. 

Julali schreef op 21-09-2021 om 19:28:

[..]

Het ging erom dat als de enige kostwinner in een gezin stopt met werken, dat je als gezin een groot probleem hebt als de andere partner niet werkt. Wel een beetje realistisch blijven graag.

Realistisch gezien, kunnen de meeste tweeverdieners zich dat ook niet veroorloven. 

MMcGonagall schreef op 21-09-2021 om 19:25:

[..]

Neerkijken niet echt maar ik heb als alleenstaande fulltime werkende moeder vaak uitingen van medeleven gekregen van vrouwen met een kleine baan. ‘Ik zou niet met je willen ruilen’, zeiden ze dan. Dat was dan vaak geheel wederzijds. Twee dagen per week achter een balie bij een gemeente of zo, of erger schooltijden werken dus zowel de nadelen van thuis en van werken en altijd moeten haasten, nee dank je. En dan vaak ook nog het hele huishouden ernaast en een man met een Belangrijke Baan die echt niet parttime kon werken in Zijn Belangrijke Functie.


Dan is er toch geen probleem? Zij wil niet met jou ruilen en jij niet met haar. 

Littledragon schreef op 21-09-2021 om 19:34:

[..]


Dan is er toch geen probleem? Zij wil niet met jou ruilen en jij niet met haar.

Ik wil met niemand ruilen, hoe mooi is dat 

MMcGonagall schreef op 21-09-2021 om 19:25:

[..]

Neerkijken niet echt maar ik heb als alleenstaande fulltime werkende moeder vaak uitingen van medeleven gekregen van vrouwen met een kleine baan. ‘Ik zou niet met je willen ruilen’, zeiden ze dan. Dat was dan vaak geheel wederzijds. Twee dagen per week achter een balie bij een gemeente of zo, of erger schooltijden werken dus zowel de nadelen van thuis en van werken en altijd moeten haasten, nee dank je. En dan vaak ook nog het hele huishouden ernaast en een man met een Belangrijke Baan die echt niet parttime kon werken in Zijn Belangrijke Functie.

Dat is geen neerkijken op. Dat kun je ook zien als een vorm van bewondering dat jou dat allemaal lukte. Een taak waar ze zelf enorm tegen zouden opzien en dus niet met je zouden willen ruilen.

Littledragon schreef op 21-09-2021 om 19:32:

[..]

Euh nee hoor, dat verzin je nu helemaal zelf.je hield een hele rant over die arme mannen die verplicht werden tot zichzelf afbeulen door die evil tbm’s. Daar kreeg je commentaar op om vervolgens doodleuk te zeggen dat je man zo ‘mag’ stoppen van jou. Dat is dus precies hetzelfde model (eenverdiener) als wat ál die tbm’s hebben afgesproken met hun werkende partners.

Nou nee, want de meeste tbm's hebben geen plan voor hun toekomst op werkgebied. 

Ze stoppen met werken om voor de kinderen te zorgen en vervolgens zijn ze op hun 55e nog steeds gestopt met werken, terwijl de kinderen allang en breed volwassen zijn. 

Tennis, de vereniging van de buurtclub en de kinderen die soms het weekend over komen, dat is al heel wat voor ze. En ze hebben een dagtaak aan de tuin, het huishouden en koffie drinken met de buurvrouw. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.