tsjor
26-01-2014 om 17:52
Het kan dus wel, minder UHP
Zie onderstaand bericht. Het kan dus wel. Met zicht op de overheveling naar de gemeente wordt plotseling heel veel mogelijk. 40% minder UHP! Wat hebben we barre jaren achter ons.
Tsjor
Minder OTS'en door nieuwe aanpak BJAA
23 januari 2014
Door een nieuwe aanpak van bureau jeugdzorg is het aantal ondertoezichtstellingen en uithuisplaatsingen in Amsterdam en omgeving fors gedaald. Dat meldt Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam (BJAA).
In voorbereiding op de transitie van de jeugdzorg begon BJAA in 2012 met een nieuwe werkwijze. Als er zorgen zijn over de veiligheid van een kind brengt een zogenaamde gezinsmanager samen met het gezin alle problemen in kaart. De gezinsmanager stelt met het gezin een plan van aanpak op. Door minder bureaucratie heeft de gezinsmanager meer tijd voor het gezin. Alle teams van BJAA werken inmiddels volgens deze methode. De resultaten zijn zo goed dat het minder vaak nodig is de kinderrechter te vragen om een ondertoezichtstelling of een uithuisplaatsing. Het aantal ondertoezichtstellingen daalde vorig jaar met 29 procent ten opzichte van 2012 en het aantal uithuisplaatsingen met 40 procent.
De nieuwe aanpak is ook goedkoper. BJAA voorspelt dat landelijke navolging kan leiden tot een besparing van miljoenen euro's in de jeugdzorg.
Temet
26-01-2014 om 20:26
opvallend
Markwaardig dat je dat nu ziet, want een vergelijkbaar bericht las ik een aantal maanden geleden al in het Parool. Maar goed, het kan natuurlijk bepaald geen kwaad dat dit nog eens onder de aandacht komt.
Er is trouwens een pervers kantje aan, want financieel is dit (nog) niet aantrekkelijk. Voorkomen is dan wel beter dan uhp of ots, maar die laatste leveren per kind meer op.
Maar inderdaad, een mens vraagt zich af waarom het zolang heeft moeten duren...
Groeten,
Temet
Emine
26-01-2014 om 22:55
Hahaha
Ik kan er alleen maar heel hard om lachen om heel die jeugdzorg. Sorry.
Eerst zeuren ze dat ze zo bang zijn dat de kwaliteit (welke dan?) verloren gaat, dan dreigen ze met massa-ontslag en nu kunnen ze het dan toch goedkoper en efficiënter dan de gemeente zal kunnen.....Ik mag hopen dat huilen te laat is voor de jeugdzorg.
Emine
tsjor
26-01-2014 om 23:57
Ergo
Temet, bij deze is aangetoond, dat ik het Parool niet lees. Maar wel andere bronnen, die alleen wat trager zijn. Er zit een gedreven wens onder van BJAA om de OTS-en en de UHP's terug te dringen. En dan kan het dus wel.
Natuurlijk zal de overgang naar de gemeentes verlies van opbouwde expertise met zich meebrengen, er zullen ook heel goede gezinsvoogden zijn en er zal zeker ook betoogd worden dat kinderen veel moeilijker intramurale zorg krijgen. Maar als het ach-en-wee-klagen straks begint kunnen we terugvragen, of men dat alles wil ten koste van een groei van de UHP's met (dan) 66% en welke kinderen men daaraan dan wil opofferen. En welke ouders men daaraan kapot wil laten gaan.
Tsjor
Leen13
27-01-2014 om 01:50
60% minder OTS
http://www.parool.nl/parool/nl/5/POLITIEK/article/detail/3581222/2014/01/21/LIVESTREAM-eerste-Stadsdebat-lijsttrekkers-over-zorg-en-onderwijs.dhtml
Na de 34ste minuut gaat het over jeugdzorg en volgens Pieter Hillhorst wordt er nu al door BJAA in de geest van de nieuwe jeugdwet gewerkt. In samenhang, 1 gezin 1 plan. Dat heeft inmiddels geleid tot 60% minder OTS.
Misschien kun je dan toch wel concluderen dat het onvermogen van bureau jeugdzorg voor die stroom aan rechtzaken, leidend tot OTS en UHP, heeft gezorgd in het nabije verleden.
Temet
27-01-2014 om 10:47
nav AnneJ
Ik heb jouw link verder niet bekeken, maar vind het wel interessant te lezen dat de nieuwe werkwijze van BJAA kennelijk een vooruitlopen is op nieuwe wetgeving. Dat had ik uit die stukken die ik gelezen had helemaal niet begrepen, ik dacht dat ze gewoon het licht hadden gezien. Nou, als die overheveling naar de gemeente dit inderdaad tot gevolg heeft dan lijkt die me zo gek nog niet. Nu nog even de psychiatrische zorg knap regelen, en dan zijn we klaar
Groeten,
Temet
Leen13
28-01-2014 om 08:40
Ook de Schrikkerstichting 1/3 e minder UHP
http://nos.nl/artikel/603030-kind-probleemgezin-vaker-thuis.html
Uit het bericht blijkt dat er extra geld in geinvesteerd is om tot andere zorg te komen.
Jammer is, zie je aan het plaatje, dat zorg aan gezinnen naadloos samenvalt met 'kindermishandeling'.
Vreemde zaken. Niets mis met het bestrijden van kindermishandeling maar als je als gezin zorg krijgt in het kader van kindermishandeling ben je al bij binnenkomst geen vrienden.
Emine
28-01-2014 om 09:46
Erg
Erg: dat er gezegd wordt dat jeugdzorg zelf eigenlijk niet in een andere lijn dan de stijgende ots-en en uhp's geloofde, maar er wel iets 'moest'en dat de resultaten van anders werken nu verbluffend zijn.....
Ze dachten dus echt dat ze goed bezig waren. Of wilden dat denken. Of denken dat nog. Ongelofelijk....
Leen13
29-01-2014 om 01:18
tijdelijk?
Misschien is het wel onder druk van de politieke situatie en de komende transitie dat er nu beter geholpen en minder gedwongen wordt. Ik ben benieuwd of het ook beklijft als de zaak eenmaal om is. Dan is de druk weg om goedkoper en beter te presteren. Zolang ze die meldcode en de signaleringslijsten hebben en zolang hetzelfde loket naadloos voor meldingen kindermishandeling en voor aanvragen van zorg gehanteerd wordt blijft het een wespennest.
Angela67
29-01-2014 om 09:18
en zolang .. .
er niet gezegd wordt: we gaan nu concrete hulp leveren ipv controleren.
Gisteren hoorde ik een juichend verhaal van iemand die zei natuurlijk laten we niet direct los maar blijven we controleren. Ja maar . . ..krijgt iemand dan weer direct straf/UHP als het niet goed gaat omdat de buurman toch niet mee kan helpen? Wie lost het dan op? wie regelt dan de hulp die blijkbaar nodig is?
gr Angela
Evanlyn
29-01-2014 om 12:13
ik geloof het ...
...zodra ik zie dat er concrete hulp komt. Psychische hulp, schoonmaakhulp, financiële hulp, een andere woning, pgb voor logeren, noem maar op. Als het "eigen schuld dikke bult" principe maar los gelaten wordt. En de hulp niet meer bestaat uit: wij vertellen je wat je moet doen en jij doet dat, anders...
mirreke
30-01-2014 om 13:27
Bureau Jeugdzorg Amsterdam
Erik Gerritsen is daar de directeur.
Volg hem eens op twitter @egerrit
Verder lees ik:
ERIK GERRITSEN HEEFT WEER GELOGEN
Op Twitter geeft Gerritsen toe dat achthonderd Eigen Kracht Conferenties niét hebben geleid tot minder OTS-en en UHP-s. En dat terwijl het verhaal altijd was het daar wél toe zou leiden, dat is immers het bestaansrecht ook van Eigen Kracht. Erik Gerritsen doet ook altijd voorkomen of de EKC's tot minder OTS-en en UHP-s leiden. Blijkt dus niets van waar te zijn!
Gerritsens verweer op Twitter was dat ouders en kinderen tevreden moesten zijn. Toen werd gesuggereerd door Ouders Online dat er niet veel tevreden ouders zijn, veranderde dat plotseling in dat het ook helemaal niet om de ouders gaat...... (daar denken politici anders over, die willen participtatie van ouders....)
Volgens Gerritsen zijn EKC's vooral belangrijk voor kinderen..... En dat kan niemand controleren. Kinderen mogen niets negatiefs zeggen van jeugdzorg in de media, daar laat men alleen kinderen toe die men selecteert op een positief verhaal Het is te hopen alle gemeenteraadsleden van Amsterdam dit lezen!
Dit is Erik Gerritsen, dit zijn zijn spelletjes en zo belooft hij telkens weer dingen die helemaal niet waar zijn Zo schreef hij in Binnenlands Bestuur maandenlang een serie dat hij zijn eigen organisatie 'overbodig wilde maken' Heel belangrijk daarbij was Eigen Kracht. http://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/opinie/columns/maak-jeugdzorg-overbodig-tip-2-meer-eigen-kracht.1238338.lynkx. En daar was dus niets van waar!
Leen13
31-01-2014 om 11:01
BJAA heet nu Jeugdbescherming
http://us5.campaign-archive2.com/?u=a7a546acacef078cfd2e0d0b3&id=4fa826231f&e=9a2583bc1e
De dalende cijfers OTS en VOTS in beeld.
De naam Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam heet nu, na certificering, Jeugdbescherming.
Dus de huisarts mag je nu aanmelden bij jeugdbescherming als je een opvoedprobleem hebt met je kind.
Per slot gaat het erom dat ieder kind veilig is, het motto van BJJA.
Alsof gezinnen er niet toe doen, ouders er niet toe doen.
Fijn dat dat nu in de naamgeving ook een stuk duidelijker is.
Als ouder vraag je geen hulp of expertise, je vraagt om 'Jeugdbescherming'. De veroordeling zit nou eenmaal ingebakken. Je zoekt als ouder hulp want je kunt je kind niet beschermen. En daar zoek je hulp bij. Dat dat maar duidelijk is.
Emine
31-01-2014 om 19:01
Je leest het verkeerd Anne...
...gezinnen doen er wel toe volgens BJJA/Jeugdbescherming....
In de nieuwe aanpak gaan ze met alle gezinsleden aan de slag en bemoeien ze zich met alle problemen die in een gezin (zouden) spelen. In de nieuwe aanpak gaat de gezinsmanager kijken welke problemen er nog meer zijn. Dus als je hulp/advies vraagt voor je puber die iets gestolen heeft, dan gaat meteen je slecht etende peuter ook mee in het verhaal, evenals je onzekere schoolgaande dochter net als je rokende partner. En als je dan zelf nog overgewicht hebt, dan regelt BJJA een dietist voor je!
Dit alles niet onder de noemer OTS, want mensen accepteren deze hulp onder 'drang': ofwel u werkt mee, of we vragen een ondertoezichtstelling aan om u te dwingen. Voordeel van de nieuwe aanpak is dat IK (medewerker) neit meer vervangen wordt als de maatregel wijzigt. Het enige verschil is dat IK dan mag zeggen hoe het moet. O nee, dat mag ik nu al. Wat een machtig mooie baan is het toch.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.