Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
lennest

lennest

13-11-2016 om 13:19

het is zondagmiddag en dan .....

Wat doen jullie op zo'n zondagmiddag als vandaag? Het miezert een beetje, beetje koud, troosteloos weer. Niet echt weer om erop uit te trekken.
Wij doen erg weinig op zo'n dag: laat opstaan, langzaam op gang komen, laat ontbijt en het is nu na 13.00 uur en er ligt een heerlijke lange luie zondagmiddag voor de boeg. Misschien uitgebreid de krant lezen? Of Rummikub? Een boek? Beetje huiswerk (voor de kinderen), theedrinken, oh ja, wat eten we straks? Nog geen idee. Er ligt nog wel was, maar dat ligt er morgen ook nog.
We moeten niks, we mogen alles en doen dus niks. Héérlijk!


Lusithania

Lusithania

13-11-2016 om 13:31

Man heeft vanochtend eindelijk weer eens geschaatst (na enkelellende en uiteindelijk operatie) en is nu bezig om te gaan douchen.
Dochter heeft vanochtend nog huiswerk gemaakt en is nu weg voor een zwemwedstrijd.
Zoon heb ik om half twaalf uit bed gehaald voor zijn was. Voordat zij was klaar zou zijn, was de afspraak dat ie zou opstaan. Nu is hij bezig met wiskunde.
Ik hang bij mijn computer, lees (luister) een boek, speel een spelletje en ga zo naar beneden om thee te zetten.
Na de thee maar moed verzamelen om boodschappen te doen omdat ik morgen moet werken.

40er

40er

13-11-2016 om 13:49

Languit

Last van duizeligheid, naweeën van de codeïne. Man is aan het thuiswerken, zoon doet zijn huiswerk. Kacheltje brand, lekker rustig aan doen, heerlijk!

Kaaskopje

Kaaskopje

13-11-2016 om 13:55

Rustig aan

Ik dan. Man heeft er al een bezige dag op zitten. Hij is een paar uur de polder in geweest met de honden, heeft de peertjes geschild voor vanavond en gaat nu naar een voetbalwedstrijd. Ik ga zo naar mijn kamertje. Ik vind het heerlijk om een eigen kamertje te hebben. Ik kan daar uren zitten frutselen aan mijn hobby.

Li

Li

13-11-2016 om 13:57

wij

zitten allemaal op OO, anders reageren we niet.

Man naar de kapper, kinderen huiswerk en gamen. Vanavond een feest, dus er is enig strijkwerk aan de winkel voor de feestjurk die enigszins in de verdrukking heeft gehangen. En verder de rest van de was.

Pooh Bear

Pooh Bear

13-11-2016 om 14:05

Hier

Ik ben vanmorgen met mijn moeder naar haar man geweest die in een verzorgingshuis zit.
Mijn moeder kan geen auto rijden en ook niet meer zelfstandig met het openbaar vervoer. Waardoor wij moeten zorgen dat ze er heen kan. De rest van de famillie vertikt het om in het weekend te gaan dus is het bij ons vaste prik op zondag geworden (en op dinsdag en donderdag)
En vanmiddag doen we niet zo veel mijn man vertrekt nu naar zijn werk en mijn dochter zit huiswerk te maken. ik ga zo een was draaien en daarna zie ik wel. De dag is alweer bijna om.

Rustig ja

Zoon naar een trainingsweekend voor een van zijn commissies. Dochter blijft elders slapen na een avondje film bij vrienden. Ze heeft haar huiswerk vrijdag al af gemaakt. Hopelijk komt ze wel zo thuis en niet vanavond laat. Ik blijf nerveus als ze laat komt of ze de volgende dag wel naar school zal gaan, hoewel het inmiddels heel vaak gewoon goed gaat. Niet altijd.
Dan moet ze eerst weer bijkomen van teveel sociaal contact.
Ik haal de kussens binnen die vannacht buiten opgefrist zijn. Alle beddegoed hangt te drogen dus ik ga zo maar eens bedden opmaken. Of ik wacht tot ze terug zijn en dan doen we het samen.
Nog wat aardappels schillen. Gisteren de vissen van ex al gevoerd die in het buitenland zit, dus ik hoef er vandaag niet uit. Misschien ga ik nog een stukje fietsen naar een vriendin.
Met een kopje koffie op de bank. Er is nog een stukje pure chocola.

Pug

Pug

13-11-2016 om 14:16

ik weet het niet

Vanmorgen hebben we gevrijwilligd bij de sport van de kinderen. Nu zijn we een half uur thuis en ik weet niet wat ik nog ga doen.

Taruh

Taruh

13-11-2016 om 14:16

Van alles

Eerst uitgeslapen. Daarna nieuwe gordijnen genaaid, dochter is bezig met haar surprise.
Lekker kerriesoepje gemaakt.
Zo toch maar even naar buiten zodat we die warme chocomel ook echt verdiend hebben.

Vanavond lekker handwerken en lezen.

Tonny

Tonny

13-11-2016 om 14:24

zondag...

Inderdaad, ook ik zit op OO. Betrapt

Naar de kerk geweest, mooie dienst met het verhaal van Jozef. Door zijn broers (!) als slaaf verkocht naar Egypte, daar veel leed en onrecht doorstaan, uiteindelijk geconfronteerd met zijn familie die hem zo benadeelde - en dan het moment van verzoening, door tranen heen. Verzoening is nooit makkelijk of goedkoop. Mooie liederen, mooie teksten. Kwaad kan ten goede keren.

Man keek bij de koffie en daarna naar Remembrance Sunday op de BBC, dat doet hij elk jaar.
Bijzonder volk toch, die Britten. En die oude koningin, die nog fier zonder rollator haar taken vervult, bijzonder.
Al die rode klaprozen. De aangrijpende verhalen. Ik heb er altijd gemengde gevoelens bij. Aan de ene kant is het een groot goed dat mensen zich zo inzetten voor vrede, recht en gerechtigheid, aan de andere kant leidt militaire (vredes)inzet lang niet altijd tot verbetering. Helaas.

Lekker gegeten. samen de keuken opgeruimd, daar lag een slagveld van het weekend tot nu toe.

Weekendkranten doorgebladerd, die lees ik vanavond nader. Bijzonder artikel in Trouw door een bijna 106-jarige auteur!!

Straks naar verjaardag van een van onze zonen.

Prima zondag zo!

Half a twin

Half a twin

13-11-2016 om 14:28

Haakhobby en kinderen aan het werk houden

Onze telecom provider houdt er binnenkort mee op. Man is aan het klussen om alles voor te bereiden dat de monteur van de nieuwe provider komende week de spullen kan ophangen waar wij het willen hebben en niet doet wat hun standaardactie is. Ik doe de catering en logistieke ondersteuning en zorg dat de kinderen hun huiswerk maken. Ondertussen probeer ik wat te haken aan de sjaal die ik voor kerst af wil hebben. Nu even op OO om te voorkomen dat ik vanavond een verkrampte schouder heb.
ik heb al was gedraaid en opgehangen en de kipjes voor bij de bami staan al in de marinade.
Zo'n zondag gaat op aan vanalles. Dat klusplan van man was eigenlijk voor gisteren maar dochter kwam vrijdag thuis met een fiets die een grote spoedreparatie nodig had. Dat is gisteren gedaan want die moet echt maandag weer mee naar school.

Pennestreek

Pennestreek

13-11-2016 om 14:49

Ik heb een hekel aan de zondag

omdat ik altijd in tweestrijd sta. Aan de ene kant wil ik heel graag lekker luieren, boekje lezen, zus bellen, lanterfanten. Maar aan de andere kant, en die wint eigenlijk altijd, moet er altijd een heleboel. Afwas van gisteren, bedden verschonen, hond uit, toetsweek van het ene en boekverslag van het andere kind, er ligt nog een klusje dat ik op mijn werk niet af kreeg, maar wat wel af moet, koken, stofzuigen. En als we dat allemaal niet doen, ligt het er van de week nog, en die week zit vol met (avond)afspraken. Dus dat is geen optie.
En het weer werkt ook niet mee, nee. Bleh.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

13-11-2016 om 15:01

Heerlijk rustig vandaag

Na een drukke week op het werk, een enerverende week vanwege de buitenlandse gast die we hadden in verband met het internationaliseringsprogramma waar één van onze kinderen aan mee doet, zaterdag nog erg vroeg opstaan vanwege het vertrek van gast, ben ik nu toe aan een rustige dag.

Heerlijk uitgeslapen, daarna nog lekker lang in bed gebleven en lekker gebruncht. Nu loop ik nog in mijn pyjama, maar ik zal zo nog een paar wassen draaien, wat lezen met een kind en een beetje rond keutelen vandaag. Heerlijk.
En dan heb ik ook nog eens eens komende week vrij. Mijn geluk kan niet op vandaag!

Aagje

Paasei

Paasei

13-11-2016 om 15:36

Hangen

'Hangen' is het thema hier vandaag. Zoon is vertrokken naar een afspraak met vrienden is pas laat thuis. Dus lekker onverantwoord een pizza op de bank vanavond voor man en mij...
Man is (heel) recent gestopt met roken en nog in de afkick-fase; hij is behoorlijk ongedurig. Gelukkig heeft ie een hobby op zolder.. En mijn wekelijkse bij-praat telefoontje (lang!) met mijn ver-weg wonende bejaarde moeder wordt m ook niet, ze neemt niet op. Geen zorgen, ze is behoorlijk uithuizig voor haar leeftijd. Probeer t later nog wel een keer.
Nu 'mag' ik heerlijk in mijn eentje Netflixen op de bank..

Alison

Alison

13-11-2016 om 16:04

Mijn zondag

Gisteravond ben ik met het vriendje naar Night of the Proms geweest en ik was pas om 1 uur thuis. Tegen de tijd dat ik op rust was gekomen met eten en thee was het drie uur. Dus eigenlijk had ik willen uitslapen. Helaas werd ik om 8 uur wakker. 's Ochtends gooi ik heel lui de honden altijd even in de tuin zodat ik eerst zelf even wakker kan worden. Toen thee, brood, de krant, de laptop, Buitenhof op de tv en ineens waren er alweer 2 uren om. Tijd gaat snel als je bezig bent Daarna wat opgeknapt en met de honden naar buiten gegaan. Omdat ik ziek ben geweest en nog wat kortademig ben en het buiten erg vochtig en koud was, heb ik er maar een kort rondje van een half uur van gemaakt. Op de terugweg kwam ik mensen tegen die een opmerking maakten over mijn oude hond (14 jr.). Daar heb ik ook nog leuk mee staan te praten. Thuis ben ik meteen aan de keuken begonnen. Ik verzamel enthousiast Blond servies en ik had op Marktplaats een paar dingen voor niet te veel geld op de kop getikt. En op de een of andere manier heb ik nu de hele keuken uitgemest en gepoetst. Toch weer wat dingen tegengekomen die over datum waren. Nu zit ik even. Wachten op jongste die hopelijk zo met de boodschappen thuis komt. Dan koken en eten en weer opruimen. Nog een wasje draaien en wat strijken en de zondag is alweer om. Gaat toch snel altijd.

Triva

Triva

13-11-2016 om 16:24

hier

Een heerlijk weekend zonder huiswerk van beide zonen. Wat een plotselinge verrassing

Heb vanmorgen 'American Pancakes' gebakken, daarna de hond van kennissen uitgelaten en vervolgens ging er één kind vandoor en hebben we met de andere capo gespeeld. Nu even mijn albelli fotoalbum afmaken (moet voor 17 nov) en man gaat koken!

Mams

Mams

13-11-2016 om 16:25

Heerlijk....

Hier vanochtend heel vroeg op omdat de kids niet meer konden wachten wat er in hun schoen zat
Na het ontbijt naar de kerk, en toen houtkachel aan, koffie met iets lekkers, en zo rommelden we een beetje rond. Inmiddels is er ook huiswerk overhoord, het konijnenhok verschoond en besloten dat we vanavond patatjes halen omdat manlief de GP wil zien vanaf 17.00 uur. Zo ontzettend lekker, dit relaxte zondagje

Vogel

Vogel

13-11-2016 om 16:34

Hopen dat het snel maandag wordt

Misschien een jeugdtrauma van verplicht kerkbezoek en daarna verplicht gezelschapsspelletjes en wandelen.
Zondag is met afstand mijn minst favoriete dag, hier ook een gezin vol mensen die zich geen raad weten met vrij in te vullen tijd. Doe mij maar maandag!

dagje weg

Wij zijn vandaag een hele ochtend en middag op pad geweest. Eerst naar het zwembad. Daarna ergens lunchen en als laatste naar de bioscoop. Doen we overigens niet elke zondag. Soms gaan we op familiebezoek en als we iets doen met zulk weer is het vaak of zwemmen of bios of binnenspeeltuin.

zebra

zebra

13-11-2016 om 17:40

werk en thuis

eerst gewerkt en daarna thuis was gedraaid, tijdschriften gelezen, wat tv gekeken, mails gelezen en nu dus op OO.
Rest van het gezin: wat langer geslapen, afbakbroodjes gebakken, cake gebakken, gecomputerd, wat aanrommelen.
Bij droog weer had er nog wel een wandeling in gezeten maar bij regenachtig weer trekt dat niet echt.

Pirata

Pirata

13-11-2016 om 18:43

zondag = kookdag

Zondag is hier bij uitstek de dag om allerlei restjes (vers of uit de voorraadkast) te verwerken tot een interessant eindresultaat.
Dit tussen het draaien van was en het schoonmaken van de badkamer door natuurlijk
Vandaag staat er nu opeens cannelloni met 2 soorten vullingen op het menu (pompoen-geitenkaas en gehakt-spinazie). Alles uit voorraadkast en vriezer. Met als voorafje een bijna verouderd afbakbroodje en ouwe kruidenboter.

Toetsen

Vanochtend heb ik geroeid en daarna heeft mijn Italiaanse ploeggenoot mij Italiaanse les gegeven en ik hem Nederlandse les. Daarna aan de slag, er staan 6 toetsen op het programma van zoon voor volgende week, dus de hele middag al die vakken zitten doornemen en overhoren. Tussen de bedrijven door nog wat piano gespeeld en eten gekookt terwijl man met drie (!) schermen sport zat te kijken, haha! Vanavond nog een lange mail naar sturen, geen zin in maar het moet. Misschien hebben we zo nog even tijd om een grote plank aan de muur te schroeven als bureau, da's een klusje dat al weken klaar ligt om uitgevoerd te worden maar het komt er steeds niet van. Hopelijk volgende week eens tijd voor onze traditionele herfstwandeling op Clingendaal. Dat stomme schoolwerk ook altijd.

skik

Pirata

Pirata

13-11-2016 om 19:02

oh ja

Ik heb ook geroeid vanmorgen, Skik. Maar dan binnen en niet buiten. En ook hier 6 toetsen volgende week (het rapport nadert overduidelijk).

lat

Vanmorgen koffiedrinken bij de lat-man van mijn moeder, moeder was er zelf ook en de dochter van de lat-man met haar man. Snap je em nog? Jongste kind mocht sinterklaas binnentoeteren met zijn trombone, helaas in de regen. Oudste kind was al weer vroeg naar de studiestad verdwenen, na thuis te zijn geweest vanwege zijn verjaardag. Ook hier proefwerkweek maar daar doe ik zelf niets aan. Behalve belangstelling tonen en succes wensen op maandagmorgen. Jammer van het weer, meestal lopen we een stuk op zondag. Nu soep koken voetbal kijken.

Ely

Ely

13-11-2016 om 20:26

Hmmmm

Vanmorgen gesport, even gekletst met sportvriendin, thuis gedoucht, gegeten en toen was de ochtend alweer om. Man was thuis en eigenlijk kwamen we er niet zo uit wat te gaan doen, we wilden wat samen doen want het was lang geleden dat we een weekenddag allebei thuis waren maar konden geen goed plan bedenken. De kinderen waren zo lekker aan het spelen dus er was geen noodzaak om het huis te ontvluchten. Uiteindelijk lang gewandeld, warme choco gedronken in een tentje en thuis nieuwe plannen besproken om eea te veranderen in huis. Middelste is bijna toe aan een echt éénpersoonsbed ipv het kleuterbed en heeft meer kastruimte nodig.
Hier staat nu ook de GP aan, kinders slapen.

Tussendoor ook wassen gedraaid en andere huishoudelijke klusjes gedaan.

Ik zeg 'hmmmm' omdat ik me de hele middag een beetje bleuh heb gevoeld en eigenlijk niet zo goed weet waarom. Misschien een soort boomerang na hele drukke weken, geen idee. Max maakt veel goed gelukkig

Martje

Martje

13-11-2016 om 20:47

Gewandeld

Ik heb heerlijk gewandeld in de regen. Onderweg nog gezellig gepraat met een oude man die ook niet binnen kon blijven.

Sindsdien lig ik met felle rugpijn in bed. Ik raak eraan gewend.

Mijntje

Mijntje

14-11-2016 om 06:56

bankzitdag

Zondag, bankzitdag. Wij zijn dan al om 6 uur in touw (als het mee zit zoals gisteren, anders om 5 uur) en zitten het grootste deel van de dag om beurten bij ons jongste kind beneden. Hij is gehandicapt en heeft flinke gedragsproblemen, hoe minder mensen hoe meer hij tot rust komt. Verder kletsen we met onze oudste die veel boven zit. Om 19.30 gaat de jongste naar bed.

Straks komt het busje weer!

Tonny

Tonny

14-11-2016 om 07:43

@mijntje

Maandag vandaag .

Intensieve dag voor jullie, zo'n zondag...

Mijntje

Mijntje

14-11-2016 om 09:15

Tonny

Ja dat wel. Ik zit de halve dag met een handpopje, zing en kietel en moet af en toe opspringen om hem weer ergens vandaan te plukken. Gelukkig is hij nu wel wat rustiger door medicatie. Op zaterdag mag hij naar de zaterdagopvang en is het beter te doen (minder lange zit).
Vrijdag studiedag.. (hoe verzinnen ze het Is gelukkig maar 2x per jaar.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-11-2016 om 10:49

Hangt van het OV af

Mijn ouders wonen elders, als ik ze bezoek zit ik een tijd in de trein. Ik neem mijn fiets ook altijd mee, omdat de busverbinding tussen station en hun adres zo beroerd is.

In het weekend rijden de treinen niet altijd, of met ernstige vertraging, wegend werkzaamheden, er rijden dan wel bussen maar die nemen mijn fiets niet mee (ik heb geen vouwfiets, kan ik niet op fietsen). Als ze wel rijden bezoek ik op zondag mijn ouders. Dat is in de praktijk 1-2 keer per maand.

Ze zijn oud, kunnen niet meer zelfstandig reizen en kwakkelen steeds meer. Mijn moeder lijdt daar erg onder. Heeft er spijt van dat ze naar een seniorenwoning is verhuisd, een aantal jaar geleden, want ze ziet alleen maar kommer, kwel, ellende en aftakeling om zich heen. De één heeft kanker, de ander is net weduwe/weduwnaar, die heeft een beroerte, die is aan het dementeren en wat is mijn lot, zegt ze regelmatig. Wat, als één van ons alleen achterblijft? Ze is bang en ongerust en heeft een uitlaatklep nodig.

Nu mijn eigen kinderen (en de extra zorg die zij vroegen) de deur uit zijn en er ook op ander gebied meer lucht is gekomen kan ik mijn ouders eindelijk wat meer aandacht geven.
Vooral mijn moeder leeft op van die bezoekjes. Houdt dan één lange monoloog waarin ze vertelt wat ze meemaakt, wat haar dwars zit en waar ze zich zorgen om maakt. Ik luister. Meer kan ik niet doen.

Dat ik mijn eigen verhaal niet bij haar kwijt kan neem ik haar niet kwalijk. Dat kan ik elders wel kwijt. Zij niet. Ze heeft een paar flinke tikken gehad door haar verslechterende gezondheid, haar wereldje is zo klein, mensen om haar heen, van haar generatie (nog van voor de oorlog) vallen één voor één om, en mijn wereld is de hare niet meer (nee, ze is niet dement, maar ook absoluut niet meer zoals ze altijd was).

Af en toe wissel ik met mijn vader ook een woordje. Hij is van zichzelf heel stil en rustig. Meer een kijker dan een spreker. Mijn moeder vraagt steeds meer aandacht die mijn vader vanwege zijn eigen gekwakkel niet goed meer kan geven. Maar hij is er rustig en lakoniek onder. Ik vind het bewonderenswaardig. Want mijn moeder is niet makkelijk en heeft zoveel moeite de ouderdom te aanvaarden.

Het is geen opoffering om de lange reis te maken en een paar uur de monoloog aan te horen. Wie weet hoe lang die nog mogelijk is? Ik merk dat ik mijn ouders er een plezier mee doe. Ze kijken er naar uit. Mijn vader heeft dan even rust en mijn moeder kan haar ei kwijt.

Soms neem ik een boodschap mee. De dagelijkse boodschappen halen ze zelf, maar de dingen "uit de stad" lukken niet meer. Even wat van de Action of de Hema of zo.

Mantelzorg op regelmatige basis kan ik niet bieden vanwege de reistijd en afstand, maar ik zie dit ook als een stukje mantelzorg. Gewoon luisteren zonder meteen met oplossingen te komen (want die zijn er niet) of te willen redden (hoe?).

Tijdens de treinreis vermaak ik mezelf met een filmpje of podcast op mijn telefoon. Ik vind treinreizen altijd stresserig en prikkelrijk, de drukte, de geluiden, maar zo'n filmpje of podcast ontspant.

En als de treinen niet rijden? Dan rommel ik wat in het huishouden. Probeer wat achterstallig onderhoud weg te werken. Bij mooi weer een wandeling of in de tuin werken. Een nieuw recept uitproberen. Aan het eind van de dag probeer ik toch even "niets te doen". Met dit grauwe weer een paar gekleurde led-kaarsen aan (geen echte, wegens kat). Bakje lekkere thee erbij. En ook een filmpje of podcast, of iets op radio of tv.

Dees

Dees

14-11-2016 om 10:54

nou niet veel

Ook op zondag staan wij rond 7/8 uur op....daarna rustig aan ontbijten en als het niet spoelt lekker een stukje wandelen of lekker rommelen in huis. Ik lees en boek manlief rommelt wat achter de computer en de kleine man is lekker aan het spelen, vaak wil hij dat ik even met hem speel dat doe ik dan vaak ook.

We draaien nog een wasje en hangen hem op, en vouwen/strijken een andere was weg. Daarnaast doen we vaak nog iets in het huishouden.

Gisteren:
7 uur op, rond 9 uur aangekleed en ontbeten. Was afgehaald en daarna met de kleine man op pad, hij op de skelter en ik met de benenwagen. Rond 11 uur weer thuis en kleine man lekker gespeeld. Daarna richting de stad en even wat kleren gekocht en daar bij de McD wat gegeten. Daarna weer naar huis. Rond 15:00 waren we thuis. Wasje gedraaid, lekker gelezen/voorgelezen/geknutselt met kleine man en kleine man lekker spelen, daarna koken en eten en kleine man in bed gegooid.O Ja grote man heeft nog een stukje hard gelopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.