Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Jolanda123

Jolanda123

08-10-2011 om 16:21

Het elektronisch kinddossier--> staatsbemoeienis

Afgelopen week zat ik in de auto en luisterde ik naar radio1.
Daarin een gesprek met Annelies Blom en Nico Plug, directeur van GGD Hollands Noorden.

van de site joop.nl:

quote:
Twee weken geleden lag er een brief van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) op onze deurmat. Het bleek een kennisgeving van een afspraak voor onze zoon met de jeugdverpleegkundige van de GGD Jeugdgezondheidszorg. Bij de brief zaten twee vragenlijsten en een folder. Al lezende sloeg bij ons verbazing om in verontwaardiging.

Begrepen we nou goed wat er stond?

Een oproep voor een gezondheidsonderzoek in het kader van de Wet op de publieke gezondheid?

Met twee vragenlijsten op naam, vol vragen die betrekking hebben op de persoonlijke levenssfeer van zowel het kind als zijn directe omgeving.

Opslaan in een digitaal dossier en 16 jaar bewaren.

Een gesprekje van 20 minuten met een onbekende verpleegkundige. Die namens de GGD alles wil weten en gaat noteren op een computer.

Zonder enige aanleiding, zonder verzoek om onze toestemming?

Als we bellen horen we van de GGD dat het om een routineafspraak gaat. Alle kinderen in de tweede klas van het Voortgezet Onderwijs ontvangen deze uitnodiging. Als vast onderdeel van de Jeugdgezondheidszorg in ons land die zich richt op kinderen en jeugdigen van 0 tot 19 jaar.

interessant wordt het als je het gesprek beluistert.
in de buurt van minuut 10 wordt er gevraagd of je kunt weigeren.
ja, je kunt weigeren, dat was geen probleem. Dan werd er in de basisgegevensset een "vinkje" gezet dat je niet mee wilde werken aan het onderzoek.
En nu volgt het...
Op de vraag : Wat gebeurt er met dat vinkje", kwam het antwoord: "Wij zijn geïnteresseerd in mensen die daar geen gebruik van maken, daar willen wij graag meer van weten. Dat doen we dan telefonisch of via een huisbezoek...

Kortom, Niet mee willen werken zorgt ervoor dat je in het verdachtenbankje komt te zitten.

Link naar het interview: http://omroep.vara.nl/media/73021

link naar het artikel: http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/bescherm_kinderen_tegen_het_digitaal_dossier/

Wat ben ik blij dat mijn jongste kind al 14 is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stomheid

Een reactie op de site: de stomheid van de Nederlanders wordt steeds beter van kwaliteit."
Had ik zelf niet zo'n confrontatie gehad dan had ik hier ook schuld aan moeten bekennen.
In Nederland zijn zoveel Joden weggehaald omdat onze administratie zo goed op orde bleek.
En ja, je krijgt een vinkje als je niet meedoet. Dan komen er bij ons maar een paar bij.
Dit is geen zorgzaamheid meer maar een opsporingsmethode. Toen ik mijn zoon weigerde voor dit 2e jaars contact ging er een brief naar de huisarts.
Ik ben benieuwd of ze dit jaar voor dochter op de stoep komen staan.Dochter doet toch niet open voor vreemde mensen. En ze zullen wel niet buiten kantoortijden komen.

Voorspelbaar

Uit het bericht:
...Deze maand verscheen een adviesrapport getiteld ‘Zorg door de Staat’ van dr. P. Frissen e.a. bestemd voor de VNG, Vereniging Nederlandse Gemeenten, waarin duidelijk wordt dat eerder genomen bestuurlijke maatregelen hebben geleid tot ‘verstatelijking van zorg’. Te veel nadruk is komen te liggen op controle en opsporing door de Jeugdgezondheidszorg. Dat moet anders........
Daar ben ik het dus hartgrondig mee eens.
Voorspelbaar.

Tsjor

http://nphf.nl/footage/fm/File/Zorg%20door%20de%20staat.pdf
In dit rapport kun je lezen dat met het onderbrengen van de jgz bij de gemeenten die dan kiezen om dit door de GGD te laten uitvoeren controle, opsporing en politieke aansturing nog meer gaan domineren ten koste van de hulp aan ouders en kinderen.
Hier verdwijnen de maatschappelijke organisaties die mogelijk een tegenwicht kunnen bieden uit beeld.
Dus nee, zo positief kun je de toekomst niet inschatten. En duurder wordt het ook vanwege ambtelijke salarissen en meer hogere functies en managementlagen en risicomijdend gedrag uit politieke overwegingen.
Kortom, hoe kun je de hulpverlening nou wel zo organiseren dat ouders en kinderen er werkelijk ook mee geholpen zijn en niet opgespoord en veroordeeld? Want die maatschappelijke organisaties zijn onder druk van de politiek en schaalvergroting ook al wangedrochten geworden.
Een alternatief is dat de overheid kaders stelt en het verder uitbesteed. Maar helaas is het PGB ook al aan het eroderen. Hopelijk blijft het het binnen de AWBZ en de zorgverzekeringen mogelijk om particuliere zorg in te kopen. Want hier word je ook echt niet vrolijk van.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.