chaoot
03-10-2013 om 09:49
help, ik ben een chaoot!
Zoals de titel van mijn bericht al aangeeft ben ik een chaoot. Deels heb ik dat geaccepteerd en deels heb ik daar hanteerbare vormen aan kunnen geven. Dat is zeker nodig want ik heb een supergestructureerde man (die niet met rommel en onverwachte dingen kan omgaan), vier kinderen en ik werk als freelancer.
De laatste tijd merk ik dat de chaos in mijn hoofd steeds groter wordt. Ik vergeet dingen, kan dingen niet meer structureren en overzien. In mijn werk heb ik daar geen last van. Ben wel een beetje laks met factureren maar ik vergeet nooit wat.
In mijn dagelijkse leven gaat het mis: ik vergeet afspraken (orthodontist), tijden waarop de kinderen moeten sporten, juffenverjaardagen, ik vergeet de helft van de boodschappen (zelfs als ik een lijstje maak). Dus het is niet zo dat ik vergeet om mijn kinderen op te halen van school maar het gaat meer om organisatorische dingen. Dingen die echt gepland moeten worden.
Het gekke is dat ik verder heel punctueel ben en ook in huis de boel best wel op orde heb. Het is schoon, netjes, was altijd netjes in de kast, geen rotzooi.
Verder hebben we weinig sores, geen financiële problemen etc. Dus weinig stress. Vind ik.
Wie heeft advies of tips?
chaoot
03-10-2013 om 09:58
nog een kleine aanvulling
Even een aanvulling op mijn chaosverhaal: ik merk dat ik steeds minder goed tegen lawaai kan, iedereen die door elkaar heen praat, harde muziek, harde stemmen, dat soort dingen. Teerwijl ik wel kan genieten van muziek.
We hebben een half jaar terug bewust gekozen voor een wat eenvoudiger levensstijl: kleiner huis, heel veel spullen weggedaan, zeer rigoureus opgeruimd. Dat is een hele goede stap geweest. bevrijd van al die ballast. Nu nog aan de binnenkant.
Hoe kan ik de stap maken van verzet (tegen mijn chaos) naar acceptatie (een comfortabel gevoel, rust, fitheid).
Ben ik misschien gewoon een ouwe muts aan het worden (misschien nadert de overgang wel...)?
Jasam
03-10-2013 om 10:19
Toch teveel hooi op je vork?
Hoi chooat,
Heel herkenbaar.
Ik vraag me af of er misschien teveel "verplichtingen" in je leven zijn geslopen. Je lijkt het wat te druk te hebben.
Misschien, als dat zo is, zou je wat prioriteiten kunnen stellen.
Wat is beslist jou verantwoording, en wat kan rustig worden overgedragen aan een ander.
Denk aan bestuursfuncties, commité's, activiteiten op school enz.
Misschien zit ik er helemaal naast, maar dit gevoel krijg ik bij jou verhaal.
Rafelkap
03-10-2013 om 10:21
papieren agenda
beste chaoot
Het zit dus in je hoofd, want verder is alles tip top, je moet hier niet in de (meeste) kasten kijken
Wat mij helpt is een papieren agenda, daar schrijf ik dingen in als juffenverjaardagen, zwemspullen mee. En daar kijk ik elke ochtend even in. Ik moet ook geen agenda hebben met maar 1 blz per dag, ik moet een weekoverzicht. Veel verder dan een week vooruit denk ik niet, pas als het weer maandag is En 's ochtends een kort rustmoment nemen om te kijken wat er is die dag.
Sommige mensen zweren bij mobieltjes, ik kan in mijn mobieltje idd ook een reminder maken in de agenda, dan komt er om 9 uur een piepje en staat wat de afspraak van de dag is. Is dat iets voor jou?
En wordt het niet tijd om tijd voor jezelf in te plannen? Of hardlopen, yoga, mindfulness dat soort dingen? Al is het maar een half uurtje per dag. Dat heb je denk ik nu nodig.
Evanlyn
03-10-2013 om 10:23
Man?
Zelf denk ik altijd even na wanneer ik me net een demente bejaarde begin te voelen: ben ik overbelast, maak ik me ergens zorgen over? Zo ja, hoe kan ik de last verminderen of de zorgen wegnemen? Ik ben trouwens een warhoofd en dat zal nooit veranderen, maar ik zie wel dat ik warhoofdiger word als ik overbelast ben.
Als jij moeite hebt met al die planningen en rommel, wat ik me heel goed kan voorstellen, waarom zorgt je man er dan niet voor? Waarom zouden vrouwen al die regeltaken moeten doen? En misschien helpt het om die was in een slordige hoop in de kast te kwakken, of - nog beter - het iemand anders te laten doen? Jullie zijn goed bij kas, vandaar dat ik dat zeg. Elke taak is er weer eentje. Secretaresses worden betaald voor regelwerk en dat is echt een volwaardige baan, dus waarom zou de secretaresse dan ook nog als schoonmaakster en huiswerkbegeleider moeten werken? Er moet dus iets af, denk ik. Ja, misschien kan een ander dat wel allemaal tegelijk, en dat is heel fijn voor diegene. Maar jij zit nu eenmaal anders in elkaar en jou kost het teveel energie.
Dat je tolerantie voor lawaai minder wordt kan wel met de leeftijd te maken hebben, dat heb ik ook. Vroeger ook wel, maar in mindere mate dan nu. En ik ben nog niet in de overgang.
Koekje
03-10-2013 om 10:41
werkgeheugen
Ik zie het als een probleem van het werkgeheugen. Als dat vol is, kan er niets meer bij. Daardoor ben je sneller overprikkeld (harde muziek) en vergeet je dingen. Je kunt bij jezelf geen nieuwe kaart in je computer plaatsen. En er boos, paniekerig of bezorgd om worden, geeft emotionele stress, welke ervoor zorgt dat je nog minder werkgeheugen overhoudt. Dus je zult iets anders moeten verzinnen.
Een uitwendige harde schijf:
1 (!) agenda/planner.
Lijstjes ophangen.
Hulp van een ander.
Opschonen van je geheugenkaart:
Mindfulness (in welke vorm dan ook: wandelen, mediteren, yoga, in bad gaan liggen, stomme internet spelletjes spelen, muziek luisteren, alles wat ontspannend is, is goed)
Frustraties verwerken en dan achter je laten (fouten maken mag, je hoeft niet álles wat je doet goed te doen, dingen mogen mislukken).
Prioriteiten stellen (alleen dingen doen die werkelijk van waarde zijn voor je)
Overbodige sensorische prikkels opruimen.
Je geheugenkaart zo veel mogelijk oppoetsen:
Gezond leven (voeding, beweging, rust)
Ha, mooi gestructureerd heb ik het voor je he? )))
Nu moet ik dit zelf nog gaan uitvoeren, want ik herken je probleem!
neteret mut
03-10-2013 om 11:38
vroeger...
toen mijn kinderen op de basisschool zaten, had ik in de keuken een grote kalender. Een kalender waarop steeds 1 maand afgebeeld stond en dan elke ruimte om wel iets op te schrijven. Daar stonden de dingen als orthodontist. Daarnaast hing er op een keukenkastje (meest gebruikte) een lijst/ weekindeling waarop per dag en uur stond welk kind waarheen moest (wie/ wat/ wanneer/ waarheen).
Linda
03-10-2013 om 15:44
Herkenbaar...
Ik herken het wel: overlopen en soms gaat het mis. Vol hoofd.
Maar ook dat je vind dat je chaotisch bent, maar desondanks met veel structuur leeft (jezelf ter compensatie aangeleerd?).
Ik kreeg deze link van iemand.
http://www.helpguide.org/mental/adhd_add_adult_symptoms.htm
Gaat over ADD. Ik vond het eigenlijk wel heel herkenbaar voor mezelf.
Mocht ik het hebben dan zou Ritalin misschien kunnen helpen. Omdat ik mezelf wel een chaoot vind (van nature meer dan in de praktijk, maar toch veel herkenning uit de link), maar verder geen problemen ermee heb, doe ik er niets mee. Maar toch is het wel interessant om te weten dat dat wellicht speelt (ook om daardoor scherper te zijn op signalen bij de kinderen).
NB. Graag niet allemaal over me heenvallen. Ik wil niemand, ook chaoot niet, iets aanpraten. Puur ter overweging .
Tante Tiny
03-10-2013 om 16:29
matrixmethode
Google eens op de matrixmethode. Die methode helpt bij het op orde brengen van je hoofd. Een soort opruim en indeelactie maar dan voor je hoofd.
Marjoleine64
03-10-2013 om 21:40
Koekje - geweldige analogie! (ot)
die ga ik aan mijn man geven, is weer eens een andere manier van kijken naar de chaos in zijn hoofd en er iets aan doen!
Marjoleine
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.