Temet
19-08-2010 om 11:54
Aha
Dat zal zeker meespelen, Shonagh, daar had ik niet aan gedacht. Maar volgens mij gaan de drie Oranjetelgjes op foto's in precies hetzelfde gekleed, en dat lijkt me dan toch ook weer niet nodig: eenzelfde kleurstelling en dan niet te drukke kleding zou toch ook genoeg moeten zijn, lijkt me. Maar goed, ik ben geen fotograaf, dat mag duidelijk zijn.
Groeten,
Temet
Kaaskopje
19-08-2010 om 12:28
Berber
Zoals veel wordt een woord op OO groter dan de werkelijkheid waarschijnlijk is. Ik vermoed dat in de praktijk er niemand wakker van ligt, laat staan het genoeg de tijd gunt om er echt last van te hebben
margje van dijk
19-08-2010 om 12:31
Inderdaad
Ik merk dat ik me ook totaal niet bewust ben van 'gevoelens' die andere mensen hebben over hoe je je kinderen kleedt.
Onze jongens hebben/hadden ook wel eens hetzelfde aan. Ooit hadden ze alledrie een dino-t-shirt met een zwarte broek waar ook nog een tyranosaurus op zat of zoiets (in China gekocht) waar ze helemaal wild op waren zodat ze dat liefst helemaal niet meer uittrokken. Dus dan liep ik met drie jongens in dezelfde dino-outfits op vakantie.
Ik heb me werkelijk nooit gerealiseerd dat andere mensen dan zouden denken dat ik een raar mens ben dat haar kinderen hetzelfde kleedt.
O jee, moet ik me nu met terugwerkende kracht zorgen gaan maken?
Ook nu hebben ze geloof ik nog allemaal dezelfde fleece-jas. Het is niet hun enige jas, en ze kiezen zelf wat ze aantrekken, maar het komt wel eens voor dat ze allemaal toevallig die ene aan hebben.
Ook nooit bij stilgestaan.
Ik geloof ook niet dat ik op die manier naar andermans kinderen kijk, dat ik een oordeel heb als we wel of niet matchende kleren/kleuren aan hebben.
Wat trouwens niet wil zeggen dat ik dat niet in me heb, want ik stop acuut met ademen als ik een echtpaar van middelbare leeftijd ontwaar in precies hetzelfde sportieve jack en dito fietsen met bijpassende fietstassen.
(Trouwens, laatst kwam onze 17-jarige oppas met zijn vriendin op onze kinderen oppassen: allebei hadden ze een rode schotsgeruite bermuda aan met een zwarte wollen trui, allebei een paar piercings op dezelfde plaatsen, allebei het haar lang in een slordige vlecht. Toen schoot ik juist vol in de lach - wat ze niet helemaal begrepen geloof ik).
Margje
Temet
19-08-2010 om 12:39
Margje
"ik stop acuut met ademen als ik een echtpaar van middelbare leeftijd ontwaar in precies hetzelfde sportieve jack en dito fietsen met bijpassende fietstassen. "
Nou inderdaad, dat beeld kwam mij ook al voor ogen.Waarom dan toch, vraag ik me af. Kwantumkorting vermoedelijk.
Groeten,
Temet
Guinevere
19-08-2010 om 13:13
Gut
Gut, wat een vreselijke problemen allemaal als kinderen af en toe dezelfde kleren aan hebben! En de problemen die de buitenwereld daar mee heeft zijn zo mogelijk nóg ernstiger.
Hier ook Big Trouble: zoon heeft stomtoevallig hetzelfde jasje als zijn vriend. Wat nu? Alle klasgenoten zullen zich buitengesloten voelen, ze ontwikkelen dezelfde identiteit, drama!
Guinevere
19-08-2010 om 13:50
Dagelijks
Volgens mij heeft er niemand in deze draad gezegd dat haar kinderen dagelijks dezelfde kleren aan krijgen. En die verhalen over eigen identiteit ontwikkelen gaan net zo goed over eenlingen als over tweelingen, als ik het wel heb. Dus kan ik het gebeuren net zo goed doortrekken naar mijn zoon en zijn gelijkgeklede vriend, vind je niet?
IngridT
19-08-2010 om 14:32
Hartsvriendinnen...
mijn dochter van 8 en haar (sinds babytijd) hartsvriendin/overbuurmeisje willen elke zomer tenminste 1 identiek (meestal H&M) jurkje. Vinden ze leuk. Zijn ze een tweeling. Is ooit eens begonnen nadat buurvrouw en ik jaren terug min of meer per ongeluk hetzelfde jurkje hadden besteld. En dat identieke jurkje doen ze dan bij voorkeur op dezelfde dag aan naar school, waarbij dan ook nog even overlegd wordt over de kapsels, zodat die ook mooi bijpassend zijn.
Ik vind het wel schattig eigenlijk...
En over hoe al dan niet identiek andere mensen hun kinderen aankleden heb ik eigenlijk niet zo erg een mening. Mijn 2 jongens lopen wel eens in (min of meer) hetzelfde, maar dat is meer omdat ze het dan allebei zo mooi vinden dat ze dezelfde jas/trui/weet ik veel kopen. Mogen ze helemaal zelf weten...
Ingrid
emma43
19-08-2010 om 15:06
Heel gezin
Hier in het dorp is een gezin die,als ze ergens naartoe gaan,op elkaar afgestemde kleding dragen.Bv,Vader donkerblauwe broek met witte polo met blauwe strepen,moeder witte rok met blauwe blouse met wiite riem,dochter blauw minirokje met witte legging en wit bloesje en jongste in een jurkje met wijde rok en witte blauwe streepjes.Ik MOET dan altijd even blijven kijken,ik vind het geweldig.
Hanne.
19-08-2010 om 15:19
Doe het niet
Ja leuk is dat he. Laatst in de dierentuin ook gezin met 3 sochters en een zoon allemaal in blauw- wit gestreept. Helaas had ik ze ook al een 5e kind toebedeeld. Had toevallig ook blauw witte strepen aan
Ik vind het wel grappig al doe ik het nooit, niet bewust, maar ook omdat dochters bijna 4 jaar schelen en er dus vaak niet 'het zelfde' beschikbaar is (zeker als je zoals ik vrijwel alleen in de uitverkoop koopt)
Wel vaak (onbewust) de hele familie in de zelfde kleurstelling, behalve papa, want die zoekt z'n eigen kleren uit. Blijkbaar is dat toch iets van 'stemming' die bepaalt welke kleren je uitzoekt. Maar ook dat komt steeds minder vaak voor omdat de oudsten inmiddels zelf vaak hun kleding uitzoeken.
Ik moet trouwens wel lachen om het 'niet doen want dan loopt de jongste zo lang in de zelfde kleren'. Mijn middelste heeft diverse jurkjes, rokken en leggings nu al voor het 3e jaar aan. Tja als je alleen de lengte in gaat worden jurkjes vanzelf tuniekjes en rokken vanzelf minirokken. Volgend jaar kan haar kleine zus ze aan. Zijn ze dus voor het 4e aaneensluitende jaar in gebruik (en stiekem denk ik dat oudste ze dan nog af en toe gaat proberen).
Minet
19-08-2010 om 15:39
Pelle
Je zegt:maar opa's en oma's die hun kleinkinderen niet uit elkaar kunnen houden vind ik toch wel heel erg vreemd.
Waarom is dat vreemd? Mijn schoonmoeder zag onze kinderen hooguit 6 per keer jaar, en vroeg 18 jaar lang bij elk bezoek wie nou wie was. Mijn ouders zijn daarin verschillend, mijn moeder heeft maar zelden een probleem gehad om te zien wie wie is, maar mijn vader heeft er bijna altijd problemen mee.
Ik lig er niet van wakker, ik vind het niet vreemd, want ook wij hebben de kinderen als baby vaak verwisselt, en ook nu vergis ik me wel eens een enkele keer, simpelweg omdat hun profiel wel erg gelijk is, niet alleen het gezicht, maar hun hele lijf.
Maylise
19-08-2010 om 16:20
Herkenbaarheid
Wat ik wel eens deed toen de kinderen klein waren en we een dagje naar de dierentuin gingen of zo was de jongste kinderen allemaal hetzelfde shirt aan te doen. Niet omdat het schattig stond maar vanwege de herkenbaarheid. Dat waren meestal ook helemaal geen mooie shirts maar gewoon shirts met hele felle kleuren zodat ik ze er zo uit kon pikken.
Tweeling uit elkaar halen kan best moeilijk zijn. Mijn tweeling is een jongen en meisje dus dat probleem speelde niet lang maar als baby zagen de meeste mensen het ook niet. Ik weet van sommige foto's ook niet meer wie er nu op staat. Toen ze eenmaal groter waren speelde dat natuurlijk niet meer.
Maylise
liora
19-08-2010 om 17:56
Een flinke discussie zeg! Vandaag had oudste een bruin Gap vestje aan en jongste een effen bruin vestje. Wel totaal andere broek. Maar dat is zoooooo lief!
Ik doe vaak hetzelfde maar net anders.
Liora
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Guinevere
19-08-2010 om 21:08
Zeg minet
Minet, hoe weet je nu zeker of zoon X niet alsnog per ongeluk zoon Z is? Stel je voor dat je ze op een gegeven moment zelf bent gaan verwisselen?
Jesse_1
19-08-2010 om 22:05
Zelfde kleur, praktisch
De enige keer dat ik onze 3 jongens bewust hetzelfde kleur shirt laat aantrekken is juist als we een dagje uit gaan. Dan hoef ik niet steeds op zoek naar 3 verschillende kleuren (oh, ik zoek die, wat voor kleur had hij ook alweer aan?), maar hoef ik bijvoorbeeld alleen te speuren naar de kleur oranje. Echt erg praktisch, ik vind het een uitkomst!
En ze hebben alledrie hetzelfde oranje jack met 'Holland' van de Action. Toen we in de meivakantie vanaf vliegveld Düsseldorf vertrokken hadden ze alledrie dat jack aan. Ik kan het iedereen aanraden! ("Ah... die Holländische Mannschaft!").
Verder koop ik expres juist niet dezelfde kleding voor elk.
Jesse
Guinevere
20-08-2010 om 10:09
Proest
Goed idee Berber! Dan moet ik er nog wel even een zoon bijnemen, anders heb ik alleen kwik en kwek.
Guinevere
20-08-2010 om 10:25
In elk geval
In elk geval heb ik nooit geweten wie van de 3 nou Kwik was. Die verschillende kleuren hebben mij nooit geholpen...
Nou ja, ik heb er in het dagelijks leven ook al regelmatig moeite mee mijn eigen koters te vinden tussen een verzameling andere blonde koppen. Laat staan dat ik eenden uit elkaar kan houden, als het me met kinderen al niet lukt....
Tirza G.
20-08-2010 om 13:04
Ja fijne tip
Trek ze iets felgekleurds aan, fijne tip. Staat zelfs op de OO-twitter. O O O O suffies, dan gaat *iedereen* dat toch doen??? Loop je daar je eigen blonde stekelkoppie te zoeken tussen nog 500 andere felgekleurde shirts. Sómmige handige tips moet je geheim houden.
Tirza
Vic
20-08-2010 om 13:21
Hemelsblauw
"Staat zelfs op de OO-twitter. O O O O suffies, dan gaat *iedereen* dat toch doen???"
Herkenbaar. Vorige week bij de Linneaushof bleek dat hemelsblauw een populaire felle kleur was voor 5-jarige meisjes met donkerblond haar. Gelukkig heb ik de goede mee naar huis genomen. Dan deed de bso die er ook was het toch een stuk handiger. Stuk of 20 kinderen in diarreegroene fluoriserende shirtjes. Spuuglelijk, maar heel herkenbaar en uniek.
Minet
20-08-2010 om 15:05
Guinevere, we weten het zeker
Zoon 2 is nl. geboren met een moedervlek in zijn linker oksel, zoon 1 had die niet. Bij het baden ontdekten we dan dat zoon 2 in het bed van zoon 1 lag (en andersom natuurlijk).
Direct na de geboorte van de heren heeft de arts hen verwisseld.....dit hadden we NOOIT kunnen weten als zoon 1 niet erg knel had gezeten door een dwarsligging tijdens de weeen, en geboren werd met een hoofd finaal blauw was door een reusachtige bloeduitstorting. Een paar uur na de bevalling zag ik de heren in de couveuse liggen, en ondekten we de verwisseling, wat tot heel wat tumult leidde op die afdeling!
Guinevere
20-08-2010 om 22:31
Oef minet
Oef, gelukkig maar Minet! Overigens is dit iets dat ik me al heel lang afvraag over 1-eiige 2-lingen. Ik gok dat zomaar 50% van de 1-eiigen niet degene meer is als wie hij/zij ter wereld kwam.
Jaymza
20-08-2010 om 23:09
Wat is in a name
ha Guinevere, je blijft heus dezelfde persoon, alleen het etiketje is anders.
Jaymza
Guinevere
20-08-2010 om 23:18
Absoluut
Absoluut waar, Jaymza, maar dat zijn zo van die dwazigheden waar ik in de nacht van kan wakker liggen, gek he.... Ach, er zijn ergere afwijkingen.
Vic
20-08-2010 om 23:22
Ook wel eens over gedacht
Die 50% klinkt best waarschijnlijk. Maar ik hoop toch dat er wel maatregelen worden getroffen om dat soort verwisselingen te voorkomen (een nageltje lakken ofzo). Voor wat betreft de naam is het niet zo erg, maar het is toch vervelend als je denkt dat je de oudste bent terwijl dat eigenlijk niet zo is.
Charlotte1
22-08-2010 om 12:28
Verschrikkelijk
vind ik het , maar ik weet eigenlijk niet waarom. Ik vind het gewoon een raar gezicht en een beetje inspiratieloos staan. Mijn kinderen krijgen nooit dezelfde kleren aan, maar dat zijn dan ook een jongen en een meisje, waarbij het meisje bijna alleen maar rokken of jurken wil dragen en ja, daar krijg ik mijn zoon toch echt niet in haha.
Vroeger deed ik zelf, met mijn beste vriendin, nog wel eens dezelfde kleren aan. Als ik nu 2 van die 14-jarigen hetzelfde gekleed zie gaan, vind ik het er belachelijk uit zien haha.
groetjes van Charlotte
Tirza G.
22-08-2010 om 16:07
Charlotte
Ik zeg dan altijd maar zo: een van de twee heeft geen smaak
Tirza
rodebeuk
22-08-2010 om 21:51
Ben ik weer
... ik heb het weer gedaan, ondanks alle negatieve adviezen hier... zooo leuk. Vandaag twee Sail-shirtjes gekocht. Jongens zaten vanavond samen te lachen en met de muziek mee te dansen op de bank. Ze zijn 5 en 8. Ik vind het heel leuk staan, het was zeker niet de laatste keer.
Voor tweelingen vind ik het wat anders, dat zou ik minder snel doen.
Kaaskopje
23-08-2010 om 20:27
Anders
Rodebeuk, t-shirtjes van een speciale gelegenheid zou ik ook gedaan kunnen hebben. Dat kan ook heel grappig zijn. Leuk als herinnering bovendien. Dus dat vind ik iets anders dan 'gewone' kleren.
liora
23-08-2010 om 21:39
Ook weer gedaan
Gisteren weer allebei een wit t-shirt met korte mouwen, morgen beiden een Paul Frank t-shirt, de een groen en de ander blauw.
Zoooooo leuk!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
branca2
24-08-2010 om 09:59
Ach niet gek
ik deed het ook wel of net iets enandere kleur of iets een andere model. Kijk naar Amalia en haarzusjes lopen ook altijd het zelfde erbij volgens mij.Niks mis mee denk ik.