Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Bloempot

Bloempot

01-11-2017 om 12:04

Halloween

Halloween, overgewaaid vanuit Amerika , wordt hier ook hoe langer hoe populairder. Prima, geen probleem. Maar nu op eens gisteravond kinderen aan de deur voor snoep. Dat kende ik hier in Nederland nog niet. Ik heb gezegd dat wij daar niet aan mee deden. Voor St. Maarten zorg ik dat we wat in huis hebben , maar dit hoeft van mij niet. Hoe is dat in jullie buurt, komen daar kinderen ook langs ?

Trick or treat

https://nl.wikipedia.org/wiki/Halloween

Nog niet gezien hier. Maar wat is het probleem om niet alleen voor 11 november maar ook voor 31 oktober wat in huis te hebben om uit te kunnen delen?

Bloempot

Bloempot

01-11-2017 om 12:21

Trick and treat

Misschien zit mijn ergernis in het feit dat ik het zie als weer reden om bedelend om snoep langs de deuren te gaan. St. Maarten is dat natuurlijk ook , maar daar zingen ze nog een liedje en dat is hier een jarenlange traditie. Dit is weer iets nieuws ! Maar misschien heb je gelijk en weten we over een paar jaar niet anders meer.

Pennestreek

Pennestreek

01-11-2017 om 12:41

Hangt van je buurt af

Hier in de wijk al jaaaaren een paar actieve buren die er een compleet wijkfeest van maken. Ik heb het zelf ook nog een paar jaar gedaan. Niet omdat ik Halloween nou speciaal zo leuk vind, maar dat je met zijn alleen een feestje organiseert vind ik wel heel gaaf. Het werd ook best profi gedaan, met een mail aan iedereen en een briefje in de brievenbus met aankondiging. Kinderen moeten aangemeld worden, en als je eigen kinderen langs de deuren gaan wordt er verwacht dat je zelf thuis bent om snoep uit te delen. Dat wordt allemaal op een plattegrond aangegeven, en je wordt verzocht een kaarsje neer te zetten, zodat de kinderen weten waar ze aan kunnen bellen (dus alleen bij de mensen die zich hebben opgegeven, je kunt dus niet 'overvallen' worden door kinderen die snoep verwachten zoals Bloempot). En het wordt op prijs gesteld als je je huis versiert, maar dat hoeft natuurlijk niet. Net zoals dat de kinderen verkleed mogen, maar dat hoeft niet.
Het is hier echt een fantastisch gebeuren geworden, met ieder jaar spectaculairder versierde huizen. Ik geniet daar wel van moet ik zeggen. Mijn kinderen zijn te groot om zelf nog mee te gaan, maar die maken zich 'nuttig' door verkleed buiten rond te lopen en de buurkindertjes te laten schrikken. Helemaal leuk!

Bij mijn ouders in de straat wordt al sinds jaar en dag Sint Maarten gevierd, ook daar zetten mensen een kaarsje neer als de kinderen welkom zijn. Ook hartstikke leuk, daar gaan ze (uiteraard) met lampionnen over straat.

Ach, of het nou Sint Maarten of Halloween is, de achtergrond is volgens mij voor kinderen echt niet belangrijk (meer). Allebei is natuurlijk raar, maar mijn kinderen boften dus met Halloween bij ons in de wijk en Sint Maarten bij mijn ouders .

Dees

Dees

01-11-2017 om 12:50

Geen halloween

Ik zou aan Halloween inderdaad niet beginnen, ik vind het ook geen leuke traditie. Sint maarten heb ik altijd wel gedaan, ben ik mee opgegroeid en mijn ouders zijn er ook mee opgegroeid, iedereen deed eraan in onze buurt. Halloween is verkleedkleding kopen en aantrekken en aanbellen aan de deur.....sint maarten is een mooie lampion in elkaar knutselen en zingend de deuren langs.

Overigens doen ze bij ons niet aan sint Maarten en hebben ze wel een halloween optocht door bepaalde straten heen maar zonder aanbellen. Jammer dat ze daar weer geen zelfgemaakte lampions hebben.

bij ons

inderdaad ook alleen als en er briefje hangt en georganiseerd vanuit de wijk.

Pennestreek

Pennestreek

01-11-2017 om 12:57

Wat let je om zelf een nieuwe traditie te beginnen Dees?

Sluit je aan bij de organisatie en stel dit voor. Zoals ik al zei, de kinderen zijn niet geïnteresseerd in de achtergrond, maar het verkleden, de lampions en het snoep vinden ze wel leuk.

Dees

Dees

01-11-2017 om 17:19

Sint maarten

Ik wil best sint Maarten promoten hier hoor alleen waar ik de tijd vandaan moet halen...

Autodropje

Autodropje

01-11-2017 om 18:09

ja leuk

Hier in de buurt wordt het georganiseerd, bewoners van de deelnemende straten krijgen een postertje in de bus, als je dit ophangt mogen kinderen aanbellen tussen half 6 en 7, zonder poster en buiten deze tijden niet.

Er is hier geen Sint Maarten, vroeger wel driekoningen, maar dat wordt echt door niemand meer gedaan hier. Mijn kinderen wilden dat ook niet trouwens, ergens aan de deur gaan staan zingen was een te hoge drempel, mijn dochter is gisteren wel gaan trick or treaten. Dus natuurlijk hing bij ons ook een postertje en heb ik snoep uitgedeeld aan verklede kinderen. Ik vind "Halloween is verkleedkleding kopen en aantrekken en aanbellen aan de deur" ook wel een beetje onaardig klinken. Alsof ze het niet verdienen om iets te krijgen. Nog even afgezien van de zelfgemaakte pakken en de geschminkte snoetjes die ik gisteren gezien heb, waarom zou dat minder waard zijn dan een lampion (die kun je ook gewoon kopen trouwens, deden wij vroeger met driekoningen ook).
En ik heb bovendien echt veel liever dat ze 'trick or treat' roepen, snoep pakken en weer doorgaan, dan dat ik de hele avond naar liedjes moet luisteren, daar vind ik echt niks aan.

Amsterdamse

Amsterdamse

01-11-2017 om 18:18

Amerika

Ik was ooit heel lang geleden met Halloween bij familie in Amerika, en zij maakten er een hele happening van. Het portiek en het halletje helemaal versierd, én een toneelstukje. Zij deden het toneelstukje iedere keer als er kinderen kwamen aanbellen, en de kinderen moesten ook wat doen. Het toneelstukje was de ‘enge’ versie van Sneeuwwitje, met een enge spiegel waarin de kinderen moesten kijken. Uiteraard had ik ook een rolletje. Was erg leuk om te doen en het zag er fantastisch uit. De hele buurt deed mee trouwens.

@nnemoon

@nnemoon

02-11-2017 om 13:30

Sint Maarten

Sint Maarten wordt naar mijn mening in mijn provincie niet gevierd, dus ik vind het geen probleem als kinderen met halloween aan de deur komen voor iets lekkers. Het is maar één avond en het zijn kinderen die altijd in deze wijk spelen dus de meeste ken ik wel. Van mij zelf hoeft Halloween niet zo ik heb er niets mee, maar als die kinderen plezier hebben vind ik het prima.

maan.

maan.

06-11-2017 om 10:34

Hier niks

Geen van beide feesten hier in de wijk. Gelukkig. Paar jaar geleden wel een groot halloweenfeest geweest met een soort minispookhuis op het grasveld voor de kleintjes, was super georganiseerd. Daarna een lampionwandeling door de wijk met enkele adressen waar mensen buiten stonden, verkleed, om snoepjes uit te delen. Geen aanbellen of lastigvallen, goed geregeld. De kinderen vonden het grasveld super, wandelen met lampion ook erg leuk maar het snoep was echt bijzaak. Het zijn al niet van die snoeperds en hetgeen wordt uitgedeeld is dan ook niet altijd aan hen besteed. Her en der 'nee dank u wel' gehoord van ze, oudste was wel erg blij met de mandarijnen die vaak als keuzemogelijkheid bij het snoep lagen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.