Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
voetbalmam

voetbalmam

08-09-2012 om 12:48

Graag jullie mening, voetbal

Mijn kind, 1e jaars D-speler (voetbal), heeft het voetbalschema gekregen waar ook de "scorelijst" op bij gehouden wordt. Ik heb aangegeven dat ik hier moeite mee heb, omdat in mijn ogen voetbal een teamsport is. Je samen wint/verliest en er ook samen voor hoort te zorgen dat er iemand kan scoren. Als je pech hebt krijg je op deze leeftijd van die egootjes die het liever zelf proberen i.p.v. de perfecte voorzet te geven. Kinderen die niet tevreden zijn met hun positie, omdat je achterin nu eenmaal wat minder kans krijgt om 'm er in te krijgen. Dit komt in mijn ogen het plezier en leren van het spel niet ten goede. De leider vond dat ze hier maar mee om moesten leren gaan. Mijn kind ziet de lijst niet, maar zal het zeker horen ..."want de kinderen willen dat altijd graag weten" ( Ja, ik weet dat dit in betaald voetbal ook voor komt en dat is net zo belachelijk).
Mijn man (die sinds een aantal jaren leider is), doet dit bewust niet en ik heb het bij de teams van mijn kinderen nog niet meegemaakt. Ik mag me er van manlief niet druk om maken, dat is het niet waard, want :" Deze leider is degene die dan om mag gaan met een rottige sfeer in de kleedkamer".

Hoe gaat dit bij andere teams, ben ik zo "soft"?
voetbalmam

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-09-2012 om 13:00

Nee

Je hebt helemaal gelijk. Ik vind het een belachlijke lijst. Het staat haaks op teamsport en gaat voorbij aan het feit dat voetbal meer is dan alleen doelpunten maken. Of wordt er ook een lijst bijgehouden van het aantal passes, het aantal attacks en het aantal tegengehouden doelpunten.

En verder: als ik ergens een hekel aan heb is het aan egoïstische, over het paard getilde spitsjes, die niet kunnen samen spelen. En dit is volgens mij dus ook de manier om dat soort spelertjes te creëren.

En ik heb dit nog nooit meegemaakt, bij ons op de voetbal.

ishtar

ishtar

08-09-2012 om 13:09

Belachelijk!

mijn zoon s ook een 1e jaars D, en staat in de verdediging. Met plezier en op zn plek. In dat team zou hij dus onderop de lijst bungelen omdat hij nou eenmaal achterin hoort te staan? Tel je alleen mee als je scoort? Hoe houden ze de gestopte aanvallen bij? En passes, voorzetten ed? Is een goede verdediging eigenlijk niet nog belangrijker dan aanvallen, maar minimaal even belangrijk? (geen idee, zag een tijdje geleden iets over een hockeyteam waarbij ze nieuwkomers voorin zetten omdat een gebroken verdediging slechter zou zijn dan een wat mindere aanval)

Annet

Annet

08-09-2012 om 13:26

In betaald voetbal vind ik het niet belachelijk

Daar is een lijst van topscorers van alle clubs in de eredivisie. Het gaat om het bovenste aantal, dan is het leuk om te zien welke speler nou het meest scoort.
Verdedigers komen niet eens op die lijst terecht.

Voor jeugdspelers vind ik het onzin. Het bevordert alleen maar het pingelen en houdt samenspel tegen.

Wat onze club (hockey) wel doet is een lijst bijhouden van het team (binnen de club) die de meeste doelpunten gemaakt hebben dat seizoen. Aan het eind van het seizoen krijgt het winnende team een speciale trofee (genoemd naar een erelid). Dat vind ik weer wel leuk.

voetbalmam

voetbalmam

08-09-2012 om 16:01

Richtlijnen

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de knvb hier mee omgaat ( eigenlijk niet, want ze zullen het wel met deze leider eens zijn). Het enige dat ik heb kunnen vinden is het belonen tot de e-tjes d.m.v. een man of the match..., maar dan zo dat ieder een keer aan de beurt komt. Varieërend van boven zichzelf uitstijgen, tegenpunt voorkomen, goede passes,....je verzint het maar.
voetbalmam.

Marije K

Marije K

08-09-2012 om 16:35

Hier

Bij mijn zoon zat een jongen in het team die voor elk, door hem gemaakt, doelpunt een euro kreeg. Hij gaf de bal niet meer af.........

Jesse_1

Jesse_1

08-09-2012 om 22:14

Ik zie het vaker hoor

Je hebt teams die een website hebben en daar staat dan ook vaak de gemaakte doelpunten op.

Tirza G.

Tirza G.

08-09-2012 om 23:34

Maar dat is toch de sport?

Het is toch de bedoeling dat je scoort? Ik neem toch aan dat ieder elftal, al bestaat het uit guppies van 5, zich spiegelt aan De Echte? Nou, daar lopen volgens mij dikbetaalde 11 ego's door het veld die de bal alleen maar afgeven als ze echt niet anders kunnen.

Tirza

Hockey

Bij Benjamin hockey (mini's) is dat beter geregeld. Ze spelen met teams van 3 tegen 3 kinderen en het veld heeft aan beide zijden 2 doetjes. Zo moet iedereen uit het team mee aanvallen en verdedigen anders kan je nooit winnen. En ze hebben allemaal kans om te scoren. Maar van die scoringslijsten heb ik nog niet gehoord.
Het 3 tegen 3 hockey stimuleert juist het samenwerken binnen het team.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Doetjes?

Doetjes moet dus doeLtjes zijn!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-09-2012 om 09:31

En bovendien

Is voetbal een teamsport. En door dit soort lijsten wordt daar nou net niet de nadruk opgelegd. Bij kindervoetbal wordt heel erg de nadruk gelegd op meedoen is belangrijker dan winnen. En dat vind ik nou juist zo goed. Iedereen mag meedoen, en iedereen krijgt een kans. Dat staat dus echt haaks op het bijhouden van dit soort lijsten.

Ik denk dat deze trainer het niet gesnapt heeft.

Marjoleine64

Marjoleine64

09-09-2012 om 11:29

Inderdaad vreemd

gelukkig hebben ze dit bij ons nooit gedaan. Jongste heeft 7 jaar gevoetbalt meestal met plezier, is dit seizoen gestopt omdat het teveel werd en er keuzes gemaakt moesten worden. Vorig jaar als 2e-jaars D (D1) stond hij vaak als laatste man centraal in de verdediging, hoewel dat niet 'zijn plek' is, hij komt veel beter tot zijn recht als rechtsback of rechts-mid. Maar ze hadden iemand nodig die de verdediging structuur kon geven, en de andere meer ervaren spelers wilde de trainer/coach voorin kunnen gebruiken. Dat is allemaal in goed overleg gegaan, maar zorgt er wel voor dat hij dus nooit kan scoren (één keer geloof ik toen hij een keer wel rechts-mid stond). Ik moet er niet aan denken dat er scorelijsten zouden worden bijgehouden, zonder dat is de concurrentie al erg genoeg. Eén van de redenen om de voetbal te laten vallen dit jaar was hij waarschijnlijk als jongste in de C1 zou komen waar ook een paar vervelende pingelaars in zitten waar hij het eerste jaar in de D ook al bij zat. Had hij geen zin in.
Marjoleine

Jesse_1

Jesse_1

09-09-2012 om 16:40

Blijkbaar heb je er over gesproken

Maar wat wilde de leider met deze lijst bereiken? Omdat de kinderen in de D toch een min of meer vaste positie hebben, zullen er kinderen zijn die überhaupt niet in aanmerking komen om te scoren, dus wat is het voordeel van zo'n lijst?
Verder zou ik me er idd niet echt druk om maken, en ik denk dat de KNVB er ook niet warm of koud van wordt. Zijn er veel teams binnen de vereniging en werken die ook met zo'n scorelijst? Wat is de mening van de voetbalclub hierover, dat zou ik veel interessanter vinden.

Swop

Swop

09-09-2012 om 20:57

Voetbal is hier erg serieus

Zoon heeft na 3 dagen voetbalkamp besloten dat hij niet op voetbal wil. Reden: alleen de beste krijgen de bal cq degene die goed kunnen scoren. En laat zoon nu net op kamp gaan om te leren voetballen. Bij andere vriendjes hoorde ik dat bij het ene team, het vriendje wel mag meetrainen maar geen wedstrijden spelen want het team zat al vol. Blijkbaar te sportief om dan te rouleren per wedstrijd.
Zoon heeft nu voor atletiek gekozen, wat ook zeer relaxed was met aanmelden (niet 2 1/2 uur in de rij staan), maar gewoon naar een training gaan en je mag meedoen.
Voetbal blijkt voor ons gewoon te serieus te zijn en dus sta ik nu 3maal per week op de atletiekbaan. Zoon neemt de trainingen wel heel serieus

sinas

sinas

09-09-2012 om 21:37

Swop

hier bij ons is ook een vereniging waar je, als je nu er bij komt, niet meteen in een team komt, maar in de "instroomgroep". Omdat de teams vol zitten. Het is niet onze keuze.
En hoewel er bij ons ook wel dingen "niet correct" verlopen, heb ik hier nog nooit lijstjes gezien, maar wordt er juist gehamerd op samen spelen, teamgeest.

Jesse_1

Jesse_1

09-09-2012 om 22:51

Swop

"Bij andere vriendjes hoorde ik dat bij het ene team, het vriendje wel mag meetrainen maar geen wedstrijden spelen want het team zat al vol. Blijkbaar te sportief om dan te rouleren per wedstrijd."
Dit vind ik niet vreemd hoor, een team heeft een maximum aantal personen. Bij de F-jes zitten er 9 in een team, wat neerkomt op 10 minuten van de 40 in de wissel (keeper wisselt niet). Meer dan 9 moet je er dus niet meenemen bij een wedstrijd. Zodra er iemand af heeft gezegd voor een wedstrijd, wordt er iemand uit de 'reserve-poule' gehaald om in te vallen. Dat lijkt mij sportiever dan verplicht iemand die al in een team zit er een wedstrijd naast te zetten.
"Zoon heeft nu voor atletiek gekozen, wat ook zeer relaxed was met aanmelden (niet 2 1/2 uur in de rij staan), maar gewoon naar een training gaan en je mag meedoen."
Ik weet niet wat voor abnormale voetbalclub jullie hadden uitgekozen. Hier mag je gewoon 3x meetrainen en dan besluiten of je lid wordt of niet.

Tirza G.

Tirza G.

09-09-2012 om 23:16

Maar

atletiek blijft toch ook niet bij trainen? Dat gaat toch straks ook over wedstrijden? En dat is toch individueel? Misschien is je zoon niet zo geschikt voor teamsport

Tirza

Tinus_p

Tinus_p

10-09-2012 om 09:10

Verbaasd

voetbalmama:
"Mijn kind, 1e jaars D-speler (voetbal), heeft het voetbalschema gekregen waar ook de "scorelijst" op bij gehouden wordt. Ik heb aangegeven dat ik hier moeite mee heb, omdat in mijn ogen voetbal een teamsport is."
Ik ben verbaasd dat je hier zo verbaasd over bent. Net als Tirza eigenlijk.

Scoren, en wie er scoort, is het wezen van voetbal. Ik weet niet beter (nou heb ik gelukkig weinig ervaring) of zelfs de F-jes houden dit al bij.

voetbalmam

voetbalmam

10-09-2012 om 09:47

Jesse

Ik heb het inderdaad aangegeven, maar daar werd niet eens serieus op in gegaan. Daar moesten ze maar vast aan wennen....( schets het beeld....zo weglopend, terwijl ik nog naroep om er eens over te denken, voor zichzelf te noteren als hij dat belangrijk vindt, maar het niet op het schema te zetten).
Ik heb op een verenigingsdag wel eens gezien dat naast huldigen van vrijwilligers, kampioensteams ook de topscorers bij de volwassenen genoemd werden.
Ik heb deze leider ( een ouder/vrijwilliger) eens gegoogled en deze blijkt ervaring te hebben als volwassen speler, misschiend dat hij daarmee in de war is.
Mijn vingers jeuken om eens een knuppel in het hok te gooien, maar doe het maar niet. Ik ben namelijk ook zo dom geweest om me beschikbaar te stellen als medeleider. Weliswaar mag ik me van mijzelf niet bemoeien met voetbaltechnische zaken, want dat is nou niet mijn sterkste kant , maar het "gedoe" er om heen is ok.
Dom, omdat ik de negatieve signaaltjes genegeerd heb. Het begon met het eerste mailtje waarin hij nog 2 begeleiders zocht , die dan ook bij de uit-wedstrijden voor het vervoer zouden zorgen en als er niet genoeg vervoer was, er een beroep op de ouders gedaan zou worden. UUUUh, ik weet niet hoe jullie het gewend zijn, maar daar krijg je geen hond voor. Ik heb toen voorzichtig, 2x omdat deze oproep maar bleef komen, aangegeven dat mensen zonder deze "eis" bereidwilliger zijn en dat het heel gewoon is dat ouders erbij betrokken worden door 1 à 2 keer per seizoen te rijden/wassen.
De vereniging maakt zich hier wel erg sterk voor, ouderparticipatie, gedrag langs de lijn. Hebben er jaja, zelfs een speciale commissie voor.
In het begin dacht ik nog dat dit iemand was die het leiderschap pas deed en de handigste weg zocht.
Inderdaad werd er zo geen ouder gevonden.

Het eerste "live" gesprek met de ouders vertelde hij dat voetbal voor hem geen "prioriteit" had vanwege een eigen bedrijf. OK dat kan, wel een beetje "onhandige" mededeling. ( Ik ben leider, bepaal hoe het gaat, jullie doen wat ik van je verlang en of jullie ook andere "prioriteiten" hebben.....) Des te meer reden om je wat anders op te stellen richting de ouders.
Er komt nu wel een was/rijschema ( de andere ouders kenden uit ervaring ook niet anders), 2 ouders die helpen, waaronder ik en wat informele afspraken dat je op iemand een beroep kan doen als het eens niet loopt, fijn.
Dit "hartluchtende" merk ik dat "het lijstje" een eyeopener was, dat ik het moet doen met een ***** autoritaire *****, wars van regels, behalve z'n eigen.
Ik ben misschien ook wat teleurgesteld. Thuis zie ik sinds een aantal jaren verschillende, leidercombinaties, teams en ouders voorbij komen. Mijn man beleeft hier als leider plezier aan. Zeer goede communicatie, betrokken ouders , vervoer, afmeldingen, fijne teams.
Ik heb a gezegd....., doe het voor mijn kind, maar ik heb me wel voorgenomen dat ik niet elke week ga billenknijpen.

Als zijstraatje....Mijn kind beoefend nog een andere sport, waarin hij begeleid wordt door opgeleide trainers ( dat vergelijk mag je met vrijwilligers niet maken, want daar betaal je ook naar). Naast technisch wordt kind hier ook pedagogisch begeleid. Hoe ga je om met winst/verlies, hoe kan je winnen door een persoonlijk doel te halen i.p.v. beter te zijn dan de tegenstander. Toch voldaan het veld af te gaan. enz. En dan komt zo'n man met zo'n lijstje.....aaargh.

Bedankt voor het lezen, ik kan beter anoniem hier m'n ei kwijt, dan een vuurtje stoken onder de ouders.
Stiekem hoop ik dat het team nog herverdeeld wordt..., dan heb ik een legitieme reden om er van af te komen.
voetbalmam

voetbalmam

voetbalmam

10-09-2012 om 10:03

Tinus

De enige keer dat ik het gezien heb is ( naast volwassenen), bij 2e jaars c. Maar daar kwam het wel voor in een rijtje met, soms ook hilarische, cijfers zoals ook het percentage aanwezig op training, tegengehouden ballen enz.
Mijn kind vertelde me eind E, dat het niet uit maakte in welk team hij kwam, als het maar kinderen waren die wilden "overspelen". Had een aantal egootjes in het team die voor zichzelf gingen. Als het dan mislukte kwam het verwijt...:"ik moet het ook helemaal alleen doen!". Klopt, want niemand liep nog voor Jan met de korte achternaam mee naar voren, de bal werd toch niet afgespeeld. Klinkt dit herkenbaar?
Ik heb al googlend jaja een verslag gezien van vorig seizoen waarin de scorelijst gemeld werd. Ik vond het opvallend dat er door bijna het hele team gescoord werd. Dat zou inhouden dat kinderen altijd op andere posities spelen ( zowel aanvallend als verdedigend), lijkt me stug, want nu worden de kinderen al een vaste plek aangemeten. Of de kinderen hebben overal en nergens gelopen en heeft het lijstje exact het negatieve effect gehad dat ik voor ogen heb. Nou is dit nu een knappe analyse van iemand die geen voetbalbenen heeft ?

Tinus_p

Tinus_p

10-09-2012 om 10:22

Nou

voetbalmam:
"De enige keer dat ik het gezien heb is ( naast volwassenen), bij 2e jaars c."
Nou, topscorelijsten zijn toch echt veel gebruikelijker dan je denkt, ook bij D, E, en F. Dit los van de vraag of dat 'goed' is of niet.

voetbalmam

voetbalmam

10-09-2012 om 10:55

Nou...

Als dit het beleid van de vereniging was, had ik het verzoek om deze cijfers hier thuis vast al voorbij zien komen. Ik ga er dus van uit dat dit een actie van de leider zelf is.
voetbalmam

Chippie

Chippie

10-09-2012 om 16:31

Hier zijn het de ouders...

Hier zijn het de moeders die elkaar aansteken om de kinderen 1 of zelfs 2 euro te beloven per goal. Ik heb nog wel iets gezegd van 'daar doe ik niet aan mee' en zoiets als 'je zult maar keeper wezen'. Maar ja, ik hoef me ook niet te bemoeien met andermans opvoedstijlen.

Dit weekend is de grootverdiener van vorige week (6 euro): In het veld pakt hij de bal af van zijn teamgenootjes en speelt niet samen. Na afloop loopt hij woest, huilend en totaal onhandelbaar van het veld. Niet gescoord.

De invalleider wist ook niet van de hoed en de rand maar heeft vader zeer streng toegesproken "je gaat maar eens met je vrouw praten, want er is iets met een weddenschap of zoiets, maar zo hoeft hij hier niet terug te komen..."

Blegh! En ik weet niet hoe het bij jullie zit. Middelste zoon zit in een selectieteampje. Geen echt talent te bespeuren maar de ouders doen net alsof ze de nieuwe Cruijff/van Basten/Sneijder hebben verwekt.

voetbalmam

voetbalmam

10-09-2012 om 16:39

Chippie

Wat erg, ik durf bijna niet meer te mopperen...
voetbalmam

Chippie

Chippie

10-09-2012 om 16:42

Voetbalmam

Veel ligt ook aan de leider. Hier een andere leider die de ik-doe-alles-alleen-spelers gewoon aanspreekt. En als het echt de spuigaten uitloopt is het 'twee man uitspelen is wisselen'.

An

An

10-09-2012 om 17:16

Bokaal

Hier staat er een bokaal op, de pupil die de meeste doelpunten scoort in een seizoen, krijgt een mega-beker.
Mijn ene zoon, een keeper, ziet het als positief, namelijk als zijn teamgenoten gemotiveerd zijn te scoren, kan hij zich tenminste permitteren een foutje te maken.
Mijn andere zoon, verdediger, vindt het ook niet erg, want hij is van mening dat zonder zijn assists, er niet wordt gescoord. En iedereen is altijd superblij als hij weer een goede assist heeft gegeven.
Ik probeer mijn kinderen te leren, dat je best doen veel belangrijker is dan zo'n stomme beker, zo'n mega-groot ding die in hun slaapkamer toch altijd in de weg staat.

Tirza G.

Tirza G.

10-09-2012 om 18:50

In mijn ogen

En dat is de crux, voetbalmam. In jóuw ogen is voetbal een teamsport. En in de ogen van alle andere mama's van wie het kind niet zo vaak scoort/speelt/meedoet, ook. Kortom: van mensen die voetbal niet zo ontzettend belangrijk vinden, en ach, als ze maar een beetje leuk bezig zijn, bewegen is gezond, gezellig met z'n allen - enzovoort.
Allemaal leuk en prima voor bij je achter op het grasveldje, maar niet als je in clubverband in een team gaat spelen. Dan gaat het om wedstrijden, doelpunten en winnen. 'Lekker gespeeld jongens!' wordt altijd gezegd tegen degenen die verlíezen. En nou kunnen we wel allemaal heel braaf en volwassen en 'sportief' gaan zitten doen, maar het gaat gewoon om de knikkers. En niet om het spel. Met sportief wordt eigenlijk altijd iets bedoeld wat sporters níet zijn/doen, namelijk: een ander de kans gunnen om te winnen/scoren. Dat kunnen we met z'n allen wel heel graag willen, maar zo ís het dus niet. Het gaat om het winnen. Of je nou voetbalt, hardloopt of kleiduiven schiet. En ja, zilver is ook heel mooi (olympische hockeyheren). Dan ben je de winnaar van de verliezers.

Tirza

Chippie

Chippie

10-09-2012 om 20:34

Tirza

Dat ben ik nu helemaal niet met je eens. Voetbal is een teamsport. Je hebt aanvallers maar ook verdedigers nodig en ook een keeper. En als je die spirit niet hebt, juist dan ga je genadeloos verliezen (zie EK).

De drive om te winnen maar ik ben echt niet de enige ouder en/of kind die er geen probleem mee heeft als het kind met 6-3 verliest en toch een leuke, sportieve wedstrijd heeft gehad. Dat kan leuker zijn dan met 6-3 winnen met een paar egotripperijen die 2 euro per goal verdienen.

In de topsport gaat het om de knikkers. Als je die drive en focus niet hebt, lukt het niet. Je bent op dat moment niet tevreden met zilver omdat je inderdaad hebt verloren. Maar ik weet zeker dat die heren nu echt trots zijn op hun medaille.

"Met sportief wordt eigenlijk altijd iets bedoeld wat sporters níet zijn/doen, namelijk: een ander de kans gunnen om te winnen/scoren." Het spelletje is inderdaad dat jij meer doelpunten oid maakt dan de ander. Maar dat kan zeker wel op een sportieve manier. En ja, ik klap ook voor een mooi doelpunt van de ander (ook als ik zelf aan het potje meedoe), gun de tegenstander ook een paar doelpunten (want het is voor niemand leuk om met 12-0 te verliezen maar ook niet om met 12-0 te winnen). Kortom het spelletje kan heel sportief worden gespeeld. En in het veld graag een beetje drive om te winnen maar dat wil toch niet zeggen dat je onsportief bent of speelt. En als je verliest is het ook geen ramp. Een kind dat zo boos het veld afloopt, gruwel. Ik zie het echter zelden... en als ik het zie ligt het niet aan het spelletje maar aan hoe met name ouders omgaan met winst/verlies.

sinas

sinas

10-09-2012 om 23:23

Team van kind

heeft de 2e wedstrijd van de bekercompetitie met 19-0 klop gehad. Wat een drama. Maar allen bleven keurig voetballen, gingen niet gemeen doen en liepen ook niet van het veld, wat ik me met zo'n uitslag heel goed had kunnen voorstellen. Ik schrijf wekelijks een verslag en heb hen daar wel een compliment voor gegeven!!
Deze week stonden ze er allemaal weer, een gelijkwaardiger team tegenover zich, en ze wonnen uiteindelijk. In het verslag noem ik wel de doelpuntenmakers, maar niet echt een lijstje erbij. Meestal noem ik ook even andere spelers, zoals bijv. de keeper, maar ook een mooie assist waar een doelpunt uit komt benoem ik vaak. Juist als motivatie voor het overspelen.

Marjolein

Marjolein

11-09-2012 om 12:09

Ha leuk, een voetbaldraadje...

het is elk seizoen toch weer een feestje
Frustratie om (gebrek aan) trainers, leiders, (te) betrokken ouders, niet overspelende teammaatjes, pestgedrag onderling, etc, etc... Het is allemaal zo herkenbaar!
Toch start(en) zoon (en ik) al ons zevende seizoen. Meestal met plezier, soms minder. Aanstaande zondag (is nieuw voor ons) de eerste wedstrijd met een helemaal niet op elkaar ingespeeld rommeltje van een team, toch hebben we er weer zin in.
En Voetbalmam, bekijk het positief Jij zit nu als leidster wel in de positie om er een positieve draai aan te geven. Een uitdaging is het Sinas geeft een mooie suggestie, je kunt via het verslag iedereen even positief benoemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.