Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

19-03-2015 om 12:53

Graag een nuchtere kijk op borst en flesvoeding (Trouw)

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3906902/2015/03/16/Graag-een-nuchtere-kijk-op-borst--en-flesvoeding.dhtml

Onlangs werd door PostNL na achttien jaar weer eens een nieuwe geboortezegel gepresenteerd en geloof het of niet, deze houdt de gemoederen flink bezig. De speciaal voor babypost bedoelde postzegel werd tijdens de Negenmaandenbeurs onthuld en bevat een verzameling van verschillende afbeeldingen. Het ontwerp toont onder meer een rammelaar, een hobbelpaard en een kinderwagen, maar het plaatje dat de meeste emoties teweegbracht was dat van een flesje.

Sterke voorstanders van borstvoeding - in het tegenkamp steevast 'de borstvoedingsmaffia' genoemd - zien hierin een stimulans flesvoeding te geven. Nu is het niet ondenkbaar dat als er een borst op had gestaan er ook wel weer kritiek zou zijn gekomen, maar meerderen hebben al aangegeven deze zegel niet te gaan plakken.

Persoonlijk vond ik de vorige geboortezegel, waarop een afbeelding van een ooievaar pronkte, ook vrij ver van het échte verhaal afwijken, maar dit heeft me nooit weerhouden 'm op een geboortekaartje te plakken. Waarom kan een ogenschijnlijk onschuldig flesje op een postzegel toch zo'n ophef veroorzaken?

Zoogpremie
Borstvoeding in Nederland heeft een bijzondere historie. In 1901 lag de zuigelingensterfte boven de 15 procent en werd in Den Haag het eerste consultatiebureau geopend. Een apart onderdeel van dit bureau was de melkkeuken, die gratis melk verstrekte van koeien die een speciaal dieet van onder meer lijnkoeken en zemelen volgden. Dit kreeg navolging in grote delen van het land. Midden jaren dertig werden de meeste melkkeukens weer opgeheven, nadat men had opgemerkt dat de sterfte onder kinderen die borstvoeding kregen lager was.

Hiervoor in de plaats kwam een zogenoemde zoogpremie, een stimulans in geld of natura voor het geven van borstvoeding. Daarnaast kwam er 'algemeene propaganda (door voordrachten of artikelen) voor borstvoeding en ter verbetering van de inzichten in zuigelingenvoeding in het algemeen', zoals te lezen valt in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde van januari 1930.

Toen ik de gewraakte postzegel op mijn Facebookpagina plaatste, leverde dit binnen een aantal uren ruim honderd veelal felle reacties op
Ondanks deze maatregelen kreeg begin jaren zestig slechts 10 procent van de pasgeborenen in Nederland borstvoeding. Het strikte advies van die tijd, het iedere drie uur aan de borst leggen en het na iedere voeding wegen van de baby om te kijken of deze genoeg had gedronken, zorgde waarschijnlijk voor veel ongerustheid en stress bij de jonge moeders.

Uiteindelijk adviseerden de medici toch weer drinking on demand. Inmiddels hebben bijna driehonderd Nederlandse instellingen het borstvoedingscertificaat van de Wereldgezondheidsorganisatie, zijn er ruim vijfhonderd lactatiekundigen werkzaam en bemoeien een achttal instanties en twee ministeries zich met borstvoeding.

'Met alle respect, maar...'
Toen ik de gewraakte postzegel op mijn Facebookpagina plaatste, leverde dit binnen een aantal uren ruim honderd veelal felle reacties op. Beide kampen probeerden elkaar met zowel inhoudelijke als emotionele argumenten te overtuigen, waarbij vooral het adagium 'iedere moeder kiest toch voor het beste voor haar kind?!' regelmatig naar boven kwam. En in reacties die begonnen met "met alle respect, maar" kreeg de medische stand ook diverse verwijten naar zijn hoofd. De sfeer rond de hele discussie was er een van het niveau dat je alleen tegenkomt in discussies over voetbal of religie.

Het lijkt tijd te worden dat we in Nederland op een volwassen, nuchtere manier met borstvoeding omgaan. Laten we dankbaar zijn voor de goede voeding die ruimschoots beschikbaar is. De voordelen van de natuurlijke variant zijn evident bewezen in de literatuur, maar dit maakt vrouwen die om een of andere reden voor flesvoeding (moeten) kiezen nog geen tweederangsmoeders.

Bertho Nieboer: gynaecoloog en schrijver (de auteur heeft op geen enkele manier - financiële - banden met een fabrikant van flesvoeding)

Oprisping

Af en toe komt dit blijkbaar even boven maar een verhit debat tussen tegengestelden is het niet hoor. Men kan zich weleens ergeren maar borst- en fles zijn behoorlijk geaccepteerd. Toch is het belangrijk om een borstvoedingslobby te houden omdat het een expertise en inspanning vraagt en acceptatie in het publieke domein die vaak toch nog te wensen overlaat.

Barvaux

Barvaux

19-03-2015 om 15:28

annej

Ja, maar vind jij werkelijk dat het weer zo'n gedoe moet worden over een flesje, nog geen tien procent van de afbeelding?

http://www.blikopnieuws.nl/2015/postnl-vervangt-ooievaar-voor-babyspullen-op-nieuwe-geboortezegel

MamavanSenH

MamavanSenH

19-03-2015 om 19:31

Ander forum

Op een forum waar ik hiervoor zat (zwangerschapspagina) kon de discussie borstvoeding vs. flesvoeding inderdaad hoog oplopen. Net zoals andere discussies overigens. Rapley vs. potjes, rooming-in vs. eigen kamertje, wel vaccineren vs. niet vaccineren, zelfs de discussie wel broodbeleg geven vs. geen broodbeleg geven kwam voorbij met zulke heftige reacties dat het op een ruzie begon te lijken.

Ik denk dat dat komt omdat de meeste ouders hun keuzes maken met de beste bedoelingen voor hun baby en als ze ook maar het idee krijgen dat een ander die keuze niet respecteert (onafhankelijk van of die andere het inderdaad niet respecteert) voelen ze zich al snel aangevallen en gaan in de verdediging. Iedereen wil het graag zo goed mogelijk doen als ouder en niemand wil kritiek horen op de manier waarop hij of zij het ouderschap aanpakt.

Ik persoonlijk vind het "gek" dat de fles meer geaccepteerd lijkt dan de borst. Zo werd er hier bij H automatisch op het CB vanuit gegaan dat hij de fles krijgt ("hoeveel flessen krijgt hij op een dag?" werd ons gewoon gevraagd) en werden we eens van een terras gejaagd toen mijn vrouw S van toen een maand of 2 oud de borst gaf want "dat is ongepast".

Ik ben pro-borstvoeding, dat zeker. Alleen al omdat het zoveel geld scheelt . Maar als een ander de fles geeft ga ik daar niets van zeggen. Dat is mijn kind niet, dus mijn keuze niet. Ik wil dat mijn kinderen borstvoeding krijgen en gelukkig was dat mogelijk.

Emmawee

Emmawee

19-03-2015 om 22:50

Hobbelpaard

Ik stoor mij vooral enorm aan dat hobbelpaard. Deze neemt een onevenredig groot deel van de afbeelding in en hoort helemaal niet bij baby's!

Ik ben het verder erg eens met Bertho Nieboer:
"Laten we dankbaar zijn voor de goede voeding die ruimschoots beschikbaar is. De voordelen van de natuurlijke variant zijn evident bewezen in de literatuur, maar dit maakt vrouwen die om een of andere reden voor flesvoeding (moeten) kiezen nog geen tweederangsmoeders."

Overigens zijn er ook behoorlijk veel baby's die vanaf een zeker moment moedermelk uit een flesje krijgen.

creabea

creabea

20-03-2015 om 09:07

gaaap....

wat een heisa om een flesje op een postzegel. Ook al hebben mijn kinderen zelden een fles gehad (ook geen fles afgekofde melk), is een flesje wel een standaard babyvoorwerp. Net als een rammelaar, een knuffeltje, een luier, een rompertje, kinderwagen, speentje, etc. Kunnen we ook ter discussie stellen: is een draagdoek niet beter dan een 'afstandelijke' kinderwagen, speentjes zijn slecht voor het gebit, katoenen luiers of pampers, etc

symbool borstvoeding

http://bvpuntcom.spreadshirt.nl/borstvoeding-symbool-drinkfles-A26939066
Ze hebben natuurlijk wel een punt. Het zou goed zijn om naast die 'hulpmiddelen' ook symbolen voor de natuurlijke situatie af te beelden.

Indoctrinatie

Past naadloos in discussies over Dr Corry, Zwarte Piet, reclame voor kinderen, vinkjes op producten en kruisjes op de jurk van Maxima en overige 'oneigenlijke beïnvloeding'.

Ja, zo'n postzegel met een fles gevoede baby verheft flesvoeding tot norm. Ja, dat is expres.

De nuchtere dokter vindt dat niet zo erg, want baby's gaan (in Nederland!) niet dood van fles voeden.
Blijft dat de fabrikanten hun voet tussen de deur hebben vanaf de eerste geboortedag.
Dat is normaal, vindt ook de post.

Emmawee

Emmawee

20-03-2015 om 10:00

Hartjes

AnneJ er staan hartjes op. Het belangrijkste wat je je kind geeft is liefde, toch??!!

In elk geval, het gaat hier om een postzegel waarop ze op enigszins nostalgische wijze de babytijd hebben willen verbeelden. Een artistieke interpretatie, zeg maar.
Als ze al een punt hebben, dan missen ze een ander punt. Nl. dat zo'n overgevoelige reactie helemaal slechte reclame is voor de 'goede zaak'.
Het zou leuker en positiever zijn om een alternatieve zegel te ontwerpen, als daar behoefte aan zou zijn ipv te gaan zitten meuten dat dit niet goed is.

Ik ben allang blij dat er geen speentje op staat.

Emmawee

Emmawee

20-03-2015 om 10:19

Nee Mirjam

"Ja, zo'n postzegel met een fles gevoede baby verheft flesvoeding tot norm. Ja, dat is expres."
Er staat geen met een fles gevoede baby op. Dat zou voor mij echt iets anders zijn. En dan zou ik het met je eens zijn. Maar de baby ontbreekt. Er staat een flesje op. En een rammelaar, een hobbelpaard, een kinderwagen. Spullen die zelfs de meest doorwinterde Nederlandse borstvoedster zal associëren met baby's.

Ik vond de ooievaar leuker, omdat die echt symbolisch is. Hier staan de spulletjes weer centraal en die spulletjes representeren (ik denk: onbedoeld, want volledig ingebakken) en bepaalde norm. Zo Zien Wij in Nederland de Babytijd.

Ik wil de ooievaar terug.

Wel of niet

Emmawee:"Er staat geen met een fles gevoede baby op. Dat zou voor mij echt iets anders zijn. En dan zou ik het met je eens zijn."
Oh. Nou voor mij niet. Het gaat namelijk niet om mij, maar om het beeld en de associaties die dat oproept en het indoctrinerende effect daarvan.
Dat is er ook zonder baby, juist omdat de associatie 1:1 met baby is.

Fles = baby, baby = fles.

De fabrikanten vinden dat fijn.
De dokter vindt het niet erg.

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 12:14

ach

Fles kan ook moedermelk bevatten...

bieb63

bieb63

20-03-2015 om 13:52

precies barvaux

Een fles bevat heel vaak moedermelk! Afkolven heet dat en vooral noodzakelijk als je (weer) werkt.

guttegut

Een postzegel met een flèsje. Het moet ook niet gekker worden.

Donna

Donna

20-03-2015 om 14:00

Hysterisch

Wat een hysterisch gebeuren weer. De realiteit is dat de meeste baby's hun voeding uit een fles krijgen, dus past een fles prima bij de babytijd. Ik zie echt niet in wat een reeële voorstelling van zaken geven met propaganda en indoctrinatie te maken heeft.

Roken

" De realiteit is dat de meeste baby's hun voeding uit een fles krijgen, dus past een fles prima bij de babytijd."
De realiteit is dat dat een onwenselijke situatie is (who)

Er is wel meer realiteit die expres uit beeld gehouden wordt vanwege de onwenselijkheid. Roken, drinken, anorexia, geweld, de rij is eindeloos.
Ik vind het verschil in omgang wel interessant.

nou

Die fles an sich is natuurlijk helemaal niet onwenselijk. Je kunt hooguit discussiëren over de (on)wenselijkheid van de inhoud.

en dat

(die inhoud) kun je van een plaatje niet eens afzien.
Dus de realiteit is vooral dat dit nergens over gaat.

Mieke

Mieke

20-03-2015 om 15:28

Ach

Voor mij is een fles het ultieme symbool voor een baby. Een wiegje is ook goed. Met een rammelaar of hobbelpaard heb ik juist weer niets. Een ooievaar is ook prima trouwens.

En mijn vier kinderen hebben allevier tot ruim een jaar borstvoeding gehad. Op mijn werk kolfde ik het af. En mijn kinderen kregen op het kinderdagverblijf inderdaad een fles met afgekolfde melk. Mijn jongste is nu 5 jaar. Ik kwam pas nog in de kast een fles tegen. Ik doe het nog niet weg. Ik vind flesjes zo schattig. Vooral van die kleintjes tot 125 ml.

Nur

Nur

20-03-2015 om 15:47

fles

Ik associeer een fles helemaal niet met fv. Ik associeer een fles met een handige manier om baby's te voeden. Mijn kinderen kregen namelijk ook gewoon bv uit een fles. Helemaal geen verkeerde associatie dus.

bieb63

bieb63

20-03-2015 om 15:50

precies mieke

Ik heb ook ca. 6 maanden borstvoeding gegeven. Waarvan een deel afgekolfd (nadat mijn bevallingsverlof voorbij was), dus deels uit de fles...... Verder kreeg ze, vanaf een maand of x (geen idee meer) 's avonds laat een flesje! met rijstepap. Zo schattig... ze viel er heerlijk bij in slaap.
M.a.w.: dat flesje hoort! gewoon bij een baby. Ook bij een baby die borstvoeding krijgt. Ook water wordt uit een flesje gegeven als baby nog niet uit een beker kan drinken.
Dus tja....

associatie

Dat vind ik wat vergezocht. Ik associeer een fles niet met borstvoeding. Dus ik snap het punt wel.

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 16:00

Mieke

Mijn jongste is 13, heeft eigenlijk nooit een fles gehad (bliefde meneer niet en de avonden dat mijn man met hem alleen was huilde hij alleen maar met die fles) maar ik heb er nog steeds ééntje als maatbeker. Superhandig en makkelijker in de afwasmachine

Emmawee

Emmawee

20-03-2015 om 17:21

Mirjam

Flesvoeding hebben mijn beide kinderen nooit gekregen. Wel borstvoeding tot respectievelijk net voor en net na hun 4e verjaardag.

Die fles (als ding) bood mij wel de mogelijkheid om te kunnen werken én de mogelijkheid om de voeding en verzorging van mijn kinderen met mijn man en de oppas te kunnen delen. Het was mijn sleutel tot een leven naast de baby en daar was ik zeer dankbaar voor.

Maar goed, verder heb je gelijk. De marketing van de melkfabrikanten werkt nog steeds beter dan de promotie van borstvoeding. En als we dat laatste zouden willen verbeteren, is miepen over een postzegel volgens mij niet de juiste zet.

Groeten, Maw.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2015 om 23:33

Dit doet me denken aan de discussie nav Serious Request 2012

Met de speen in het logo. Die speen was helemaal fout volgens sommigen. Waar gáát het over?!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.