Shonagh
20-04-2012 om 20:36
Googelen van namen.
Om het draadje hierboven niet verder te vervuilen hier dan even.
Ik schrok me een hoedje toen ik de namen van mijn kinderen intypte: we staan met zijn allen in een online kiesregister (in Schotland), ja ook man en ik, 5 volledige namen met de leeftijdsgroep ( bv 18-22 ). Ook de plaats en postcode. Als je meer wilt weten met je betalen maar dan komt ook het adres te voorschijn. Is het kiesregister in NL ook zo openbaar ?
Guinevere
20-04-2012 om 21:12
Geprobeerd
Ik heb het geprobeerd en ik kan ons gelukkig niet vinden. Maar dat wil absoluut niet zeggen dat het in de toekomst ook zo zal zijn. Mijn tante reageerde bijvoorbeeld op een mail van een reisorganisatie over hoe de accomodatie was bevallen. Die werd 1 op 1 op de site geplaatst, met naam en al. Ik kijk tegenwoordig dus wel uit voor ik op zoiets reageer.
Zou het NL-telefoonboek trouwens ook googlebaar zijn?
neteret mut
20-04-2012 om 21:24
Ook geprobeerd
en nog wel in verschillende formaties maar alleen de voornamen van mijn man leveren een link naar onze achternaam ( via zijn grootvader). Toch ga ik de namen niet allemaal tegelijk posten in het namendraadje.
Kaaskopje
20-04-2012 om 22:45
Ook gegoogled
De combinatie van de voornamen van mijn dochters heeft mij nog niet naar mijn dochters geleid. Als ik de achternamen erbij zet wordt het uiteraard iets anders.
Twee jongens
20-04-2012 om 23:05
Maar wat is het probleem?
Je schrijft de namen van je kind hier onder een nick waar je nooit mee schrijft. Iemand die je kent IRL leest die namen en denkt: hee die ken ik!
Of iemand van ons leest die namen en denkt: hee die ken ik! Of iemand van buiten met mogelijk kwade bedoelingen leest die namen en denkt: hee die ken ik!
Als je verder geen informatie prijs geeft en ervoor zorgt dat je geen relatie legt met jouw nick, wat is dan het probleem?
Stel je voor, ik ga de namen van jouw kinderen googlen en zie dat ze op de hockeyclub zitten enzo. Wat dan? Het enige dat ik dan weet is dat de ouder van Claire en Simone hier op het forum schrijft. Is dat dan erg?
Of zie ik iets over het hoofd?
Enne Shonagh, bedankt voor het openen van het nieuwe draadje.
dirksmama
21-04-2012 om 09:10
Combinatie voornaam achternaam
grappig genoeg zijn er maariets van vierhonderd naamgenoten van mijn kind in Nederland, maar de combinatie met haar achternaam levert zowaar drie andere mensen op!
Merel
21-04-2012 om 09:25
Joyeux
Je weet toch niet wie de moeder van Claire en Simone is? Je weet haar nick niet. Dus weet je niet dat degene die schrijft dat ze verliefd op haar baas is, ook de moeder van Claire en Simone is, want ik neem aan dat ze dat in dat berichtje er niet bij zet . En als ze problemen heeft met de opvoeding van Claire, neem ik aan dat ze het kind dan niet Claire noemt maar Keesje ofzo.
Echt je kan heel onvindbaar zijn hoor, als je er een beetje op let.
Ik schrijf hier onder meerdere nicks, combinatie van mijn kinderen wisselt nog wel eens, dan heb ik weer 2 dochters, dan weer 2 zoons, of oudste is ineens een dochter in plaats van een zoon en andersom. (zeker als het voor het verhaal er niet toe doet)
Lizelot
21-04-2012 om 09:48
Grappig
Grappig maar ook een beetje vreemd.Als ik google op beide voornamen,komt er niets over mijn kinderen.Mijn dochter kun je wel vinden via google op haar voornaam met achternaam.Mijn zoon niet,maar dan komt wel meteen bovenaan de meisjesnaam die hij gekregen zou hebben als hij een meisje was geweest.Erg vreemd.
FayW
21-04-2012 om 10:03
Kaaskopje
Als je alleen de namen googled gebeurd er niet veel. Maar combineer voornaam dochter met hobby en woonplaats eens...
Op dit forum laat je meer los dan je denkt. Ik zal er geen gekke dingen mee doen, maar ben wel nieuwsgierig. Als ik het kan vinden, kan een ander het ook.
Twee jongens
21-04-2012 om 12:05
Joyeux
Maar in die andere berichten heeft de moeder van Claire en Simone zichzelf toch al onherkenbaar gemaakt? En dan heeft ze daar toch ook nog eens een andere nick??
Zoals de namen van mijn kinderen. Wie die herkent uit 't echte leven kan nu het forum af gaan zoeken. Met een beetje speurwerk vindt die persoon mijn berichten wel, maar zal naar niets opmerkelijks of beschamends vinden. Over dingen die ik niet in de krant wil hebben schrijf ik hier onder een schuilnick.
Maar je hebt gelijk, niet iedereen doet dat. En in dat geval kun je beter extra voorzichtig zijn.
Rosase
21-04-2012 om 14:43
En bovendien...
Een foutje is zo gemaakt. Eenmaal reageren onder de verkeerde nick en de puzzel kan gelegd worden.
Ik ga dus echt niet de namen van mijn kinderen hier oplepelen. Niet dat er nu zoveel te vinden is over mij. Maar ik vind het idee dat iemand lekker kan gaan spitten in mijn privéleven gewoon niet fijn. Daarom zou ik ook nooit aan een blog beginnen. Moet er niet aan denken dat de halve gemeenschap hier deelgenoot wordt van mijn zielenroerselen.... Ben gewoon niet zo'n open persoon dat ik dat fijn vind.
Kaaskopje
22-04-2012 om 00:25
Fay
Ja, als je meer gericht gaat zoeken met wat je van iemand weet kom je heel ver. Ik kom mezelf meerdere malen tegen
Temet
22-04-2012 om 21:55
Shonagh
Nederland heeft geen kiesregister, en dat hoeft ook niet omdat Nederland een bevolkingsregister heeft. De Britten hebben geen bevolkingsregister en daarom moeten ze aparte registers aanleggen voor verkiezingen.
Informatie uit het bevolkingsregister kan je opvragen in bepaalde gevallen - ik moet het voor mijn werk wel eens doen - maar je kan die informatie laten afschermen. Doe je dat niet, dan is het door professionals zonder problemen opvraagbaar, maar die moeten dan wel een naam en adres hebben. Misschien ook nog een geboortedatum, maar dat weet ik niet zeker. Of gewone burgers zomaar een uittreksel bevolkingsregister van een willekeurig iemand kunnen opvragen weet ik eigenlijk niet (maar ook dan zullen naam en adres bekend moeten zijn).
Daarmee heb je nog niet de gezinsleden. Je zou dan ook een uittreksel kunnen opvragen met de informatie van al degenen die zijn ingeschreven op adres X...
Maar dit alles gaat niet via internet. Voor uittreksels moet sowieso worden betaald, en ze komen op speciaal gewaarmerkt papier etc.
Groeten,
Temet
Puck
23-04-2012 om 12:48
Valt hier mee
Ik heb ons gezin ook even gegoogeld en de eerst e5 pagina's hits gekeken en de schade valt hier wel mee.
Als ik op hele voornaam+achternaam google dan krijg ik van Puckman veel hits over andere personen, voor mezelf een enkele hit maar met veel meer hits van iemand met dezelfde naam, van oudste een hele lijst sportuitslagen en voor jongste een heel bescheiden lijstje sportuitslagen.
Wanneer ik mezelf op inititalen+achternaam google krijg ik ook niet veel hits, een paar werkgerelateerd.
Valt reuze mee vond ik.
Primavera
23-04-2012 om 14:22
Werk en sportuitslagen
Van ons als ouders vindt ik onze namen alleen in relatie met ons werk, wat zeker niet ongunstig is.
Van de kinderen komen alleen de beste sportuitslagen bovendrijven en dat lijkt me ook geen probleem.
Ik vraag me af hoe erg het is als je naam googlebaar is. Het hangt er van af op wat je googlebaar bent. Daarom heb ik mijn oudste ook aangeraden om haar facebookprofiel onder een nick aan te maken en daarop nooit haar eigen naam te noemen. Bekenden weten wel wie ze is, maar mocht ze het op een gegeven moment willen deleten dan blijft er niet meer in de cache of via het profiel van anderen naar haar herleidbare informatie op internet staan.
Lili
23-04-2012 om 19:44
Lezer
Ik zou de namen van mijn kinderen alleen maar posten onder een nick die ik verder nooit gebruik. Dus dan kan je geen dingen bij elkaar optellen.
Soms wil ik iets zeggen over de regio waar ik vandaan kom en dan neem ik ook een andere nick dan anders. Kleine moeite en zo krijg je niet het effect van een en een is twee.
Tirza G.
23-04-2012 om 20:45
Maar dan nog lili
Als ik jouw buurvrouw/schoonzus/nicht ben, herken ik de namen van je kinderen misschien wel. Zou zomaar kunnen. Gut, dat is ook toevallig, zo heten de kindjes hiernaast ook. En dan heb je de aandacht en dan is het heel snel 1+1=2
Tirza
Lili
23-04-2012 om 21:22
Maar dan weten ze toch niets verder tirza
Oke, maar ik schreef net al, dat ik de namen van de kinderen onder een totaal andere nick zou schrijven. Net zoals ik onder een andere nick weer wat meer prive informatie zou loslaten (als ik iets zou willen schrijven over mijn regio bijvoorbeeld) dus iemand die hier mij al zou gaan zoeken zou niet ver komen, daar zorg ik wel voor. (soms heb ik een zoon en een dochter, soms 2 dochters, soms 2 zoons, als het voor het verhaal niet uitmaakt) soms is de kat een hond, genoeg dwaalsporen waarop iemand me echt niet zal herkennen hoor. (of ben jij er al achter onder welke nicks ik hier nog meer schrijf?)
Logeerbeer
24-04-2012 om 12:11
Dwaalspoor
Zelf ben ik best open in mijn omgeving over waar ik post en onder welke nick. Maar het is me nu al een paar keer overkomen dat ik ergens op een forum iemand herkende, zonder dat die dat wist. Je herkent verhalen en dan komen er details en de dwaalsporen doorzie je best wel makkelijk. Dat voelt best ongemakkelijk, want van sommige details wil ik helemaal niks weten. En je zit al in het stadium dat je het ook niet meer aan diegene wil vertellen dat je hem of haar herkend hebt. Daarom let ik altijd op wat ik schrijf. Stel je voor dat ik toch herkend wordt door iemand waarvan ik het niet verwacht, hoe erg is dat dan?
Lili
24-04-2012 om 12:29
Niet
Ik zeg nooit aan iemand dat ik hier lees en schrijf, omdat ik inderdaad liever niet heb dat ze meelezen . Als ik er al iets over vertel dan zeg ik dat ik dit en dat op 'een forum' heb gelezen.