Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Angela67

Angela67

16-07-2014 om 19:07

GGD-lijsten op de schop zegt krant / OOL heeft input geleverd

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5270/Zorg/article/detail/3689983/2014/07/16/GGD-s-vragen-ouders-niet-langer-het-hemd-van-het-lijf.dhtml

De lijsten met intieme vragen die ouders en kinderen bij de jeugdgezondheidszorg invullen, moeten op de schop. Tot die conclusie komen de GGD's na klachten van ouders, die vragen over inkomen, psychische gesteldheid of hoe vaak hun kind tanden poetst, ervaren als ongewenste bemoeienis.

Gevoelige vragen aan ouders
Heeft een van de ouders gezondheidsproblemen?
Hebben er ingrijpende gebeurtenissen plaatsgevonden in het gezin?

Gevoelige vragen aan kinderen (13 jaar)
Heb je in de laatste 12 maanden er weleens serieus aan gedacht een eind te maken aan je leven?
Heb je weleens voor de webcam borsten, geslachtsdelen of billen laten zien?

Gemeenten zijn verplicht kinderen te onderwerpen aan zogenoemde preventieve gezondheidsonderzoeken. Dat gebeurt in groep 2 en groep 7 van de basisschool en in de tweede klas van de middelbare school. Sinds kort is er een extra 'contactmoment' in de vierde klas.

Ouders en kinderen vullen een vragenlijst in. Daarna volgt meestal een gesprek met een verpleegkundige. Problemen zouden zo vroegtijdig worden opgespoord.

Vele miljoenen
GGD Nederland weet niet hoeveel geld gemoeid is met het afnemen van de preventieve vragenlijsten. Maar het gaat om vele miljoenen: alleen al voor het 'nieuwe' contactmoment in de vierde klas verdeelt het Rijk jaarlijks 15 miljoen euro aan gemeenten.

Toch is nooit aangetoond wat het resultaat van al die vragenlijsten is. 'Het wordt hoog tijd dat dat wordt onderzocht', zegt Frans Pijpers van het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid - het onderzoeksinstituut dat adviseert over de inhoud van vragenlijsten. 'Eigenlijk zou alles wat je doet wetenschappelijk onderbouwd moeten zijn.'

Gemeenten besteden onderzoeken uit aan de GGD of een instelling voor jeugdgezondheidszorg. Die kiezen hun eigen methode, waardoor de vragen dus per regio verschillen. Het gaat van reacties op stellingen als: mijn kind is constant aan het wiebelen en friemelen, tot vragen over de medische voorgeschiedenis van ouders en hoeveel bedpartners jongeren hebben gehad.

Wat veel ouders niet weten, is dat er alsnog een digitaal dossier is ingevoerd dat hetzelfde doet. Ze hebben het de onmogelijke naam DD JGZ gegeven en je hoort er bijna niemand over.

Justine Pardoen, hoofdredacteur Ouders Online
Ophef
Over dat laatste ontstond dit voorjaar ophef. 'Wij vinden het onwenselijk om jongeren tot in detail te bevragen over hun seksueel gedrag', zei VVD-Kamerlid Van der Burg. Staatssecretaris Van Rijn wuifde haar kritiek weg.

Ouders zijn kritisch. 'Hulpverleners in de jeugdgezondheidszorg gaan te werk als opsporingsambtenaar', zegt hoofdredacteur Justine Pardoen van Ouders Online. 'Zogenaamd gaat het om de gezondheid van je kind, maar ouders voelen heus wel dat het vooral gaat om het opsporen van mishandeling.'

Na alle kritiek trekt GGD Nederland de conclusie dat de vragenlijsten op de schop moeten. Hoe precies, is nog onderwerp van discussie. Een woordvoerster: 'In elk geval moet de hoeveelheid vragen minder.'

Ook gaan sommige regio's ouders in de toekomst actief om toestemming vragen. Nu moeten ouders bezwaar maken als ze niet willen dat hun kind meedoet aan het onderzoek; wie zwijgt, stemt toe.

Uitleggen
Onderzoeker Pijpers stelt dat klachten zijn ontstaan doordat instellingen niet uitleggen waarom ze om zoveel details vragen. Vaak blijft ook onvermeld dat de ingevulde lijsten en gespreksverslagen terechtkomen in een digitaal dossier dat wordt bewaard tot het 34ste levensjaar.

Uit een enquête van Ouders Online bleek dat ruim de helft van de ouders dit bezwaarlijk vindt. Pardoen: 'Er was een golf van protest tegen het elektronisch kinddossier. Dat ging toen niet door. Wat veel ouders niet weten, is dat er alsnog een digitaal dossier is ingevoerd dat hetzelfde doet. Ze hebben het de onmogelijke naam DD JGZ gegeven en je hoort er bijna niemand over.'

Gewoon stoppen daarmee

Er is geen fatsoenlijke deskundigheid op het gebied van de sociaal emotionele opvoeding van kinderen. Hulp is er al helemaal niet of het is kinderen vervreemden van hun ouders.
Lijkt me dat die sociaal emotionele vragenlijsten gewoon moeten stoppen.
Ook minder vragen heeft geen zin.
Scheelt een hoop geld en ergernis.
Let gewoon eens wat beter op ogen, oren en andere lichamelijke afwijkingen. En kom in actie als een kind iets mankeert, in plaats van ouders van het kastje naar de muur te sturen.
Meer geld investeren in deskundigheid en voorzieningen dan in vragenlijsten lijkt mij. En via de huisarts.
Als het echt anoniem zou zijn zou mijn puber heus wel zo'n lijst mogen invullen maar daar wordt gewoon over gelogen.

en voort gaat het....

"Ook gaan sommige regio's ouders in de toekomst actief om toestemming vragen. Nu moeten ouders bezwaar maken als ze niet willen dat hun kind meedoet aan het onderzoek; wie zwijgt, stemt toe."

Maar op hun eigen website van het Nederlands Jeugd Instituut doen ze wat anders: "Kind vult zelf GGD-vragen in?
Gemeenten zijn verplicht gezondheidskundig onderzoek te doen bij schoolgaande kinderen. Er is discussie over de wijze van vragen stellen. Kan een 11-jarig kind zonder toestemming van de ouders vragen over de eigen gezondheid invullen?"

Het bijstellen van de vragen is een afleidingsmanouvre. Ze proberen nu het water te peilen wat hulpverleners er van vinden om kinderen (van 11 jaar) te ondervragen juist ZONDER toestemming van de ouders.
Via een omweg ook nog, door te vragen of kinderen van 11 dat wel zouden kunnen, overzien ze hun gezondheidstoestand?
Aan de reacties kun je al zien dat hulpverleners daar graag in mee gaan. Juist liever zonder de ouders, want je zou toch signalen kunnen missen nietwaar?

http://www.nji.nl/nl/Actueel/Wat-vindt-u/De-stemming?poll=225

Barbara

Barbara

07-08-2014 om 16:54

Gereageerd

Ik heb nu bij die pol gereageerd...

Inderdaad Barbara

En hou je aan de wet. Ouders horen nog steeds toestemming te geven. Men is blijkbaar bereid om dat zomaar te passeren.

Een hulpverlener reageert

"Bij de zaken waar de veiligheid en ontwikkeling vh kind in het geding is, is het juist goed dat ouders hier buiten worden gehouden"

Barbara

Barbara

07-08-2014 om 20:34

Ja AnneJ

Ja, die vond ik ook erg. De ouders erbuiten houden, welja.
Ik wilde nog zeggen dat ik veel van je heb geleerd de afgelopen jaren. Er zijn helemaal geen problemen bij mij thuis met man of kinderen, maar ik weet nu veel beter dat het gevaar (van met name de 'hulpverlening') om de hoek kan liggen.
O er was trouwens wel een keer een probleem bij mij thuis, man ontslagen met speciale (hier te herkenbare) reden, waarbij ik zeer alert werd op het mogelijke gevaar uit die hoek voor onze kinderen. Er gebeurde overigens niets gelukkig.
Ik zie ook soms dat je een discussie iets teveel naar dat onderwerp kan trekken en dan veel kritiek krijgt, maar daarnaast heb je dus wel degelijk veel bereikt denk ik. Bedankt (meestal reageer ik onder een andere nick).

Dank je Barbara

O help! Nu heb je me aangemoedigd.

Barbara

Barbara

07-08-2014 om 20:46

Nou succes!

Ik ben er in ieder geval blij mee...!
Maar ook met andere opvoedvraagstukken waar je op reageert hoor.
En als je even iets teveel erop doorgaat dan fluiten anderen je wel terug

rendabel automatiseren

Ook gereageerd.
Je ziet hier heel duidelijk de systeemfout die zich overal steeds weer herhaalt.
Gemeenten zijn inderdaad verplicht om gezondheidskundig onderzoek te doen. Maar dat gaat om populatieonderzoek. Niet om individueel onderzoek.
In de hoofden van beleidsmakers en directies gebeurt iets heel anders. Men neemt de invulling van de plicht zo ruim mogelijk en zo makkelijk mogelijk. Dan kan het in een machtige beweging geautomatiseerd en is het misschien ook nog wel goed voor.... nou, dat weten we nog niet, maar hebben is hebben tenminste.

waar het hart vol van is

Inderdaad Miriam. Blijkbaar zitten de hoofden vol met het kindermishandelingsmysterie. Wat de verplichting is en hoe het met de privacy en de wet en de ouders zit doet er dan allemaal niet meer toe. Alles wijst een kant uit.

tante_pollewop

tante_pollewop

07-10-2014 om 09:30

Weet iemand of deze vragenlijsten inderdaad niet meer bestaan?

Mijn dochter kreeg gisteren een schrijven dat het GGD onderzoek 2e klas VWO binnenkort afgenomen wordt. Zij vertelde gelijk dat het al vandaag zou zijn. Dus een dag van tevoren krijgen de ouders bericht.
Wa wij kregen was een folder met uitleg, maar nergens iets over dat het vrijwillig is en je dus kunt weigeren. Nu weet ik van Ouders Online (dank je wel!) dat er ontzettende prive vragen gesteld worden in die vragenlijst. Mijn dochter had er al helemaal geen trek in, dus heb ik gisteravond om 11 uur nog een mail gestuurd dat mijn dochter geen toestemming had om mee te doen.

Krijg ik direct (!) een mail terug met de vraag wat de reden was?

Heb uitgelegd dat ik het niet netjes vind dat er niet gezegd wordt dat het op basis van vrijwilligheid is; dat ouders om toestemming gevraagd moet worden en dat het niet zo moet zijn dat als je niet mee wilt doen, je maar moet reageren. Dat ik het "anonieme" niet zo geloof, omdat je "digitale" nummer toch aan je BSN gekoppeld wordt en de antwoorden dus in je digitale dossier terechtkomen en dit tot je 35ste jaar bewaard blijft. En verder dat ik weet dat de vragen die gesteld worden niet alleen over het kind gaan, maar ook over het gezin.
En verder dat wij een goede relatie met onze huisarts hebben en de school en de gemeente het niet aangaat of mijn dochter nu wel of niet rookt, drugs c.q. drank gebruikt of aan sex doet.

Mijn dochter vandaag een afschrift van de email meegegeven dat als ze haar toch oproepen ze kan weigeren.

Mijn vraag: zijn die vragenlijsten er nog steeds? Weet iemand of dit al anders gaat? Of worden deze absurde vragen nog steeds gesteld?

Nog steeds

De GGD is helemaal niet van plan om die lijsten te veranderen. Ze wringen zich alleen in bochten omdat ze zien dat er een acceptatieprobleem ontstaat.
Eigenlijk willen ze die lijsten nu afnemen zonder voorafgaande toestemming van de ouders.
Op de ouderavond van mijn kind, notabene op speciaal onderwijs, werd de lijst alweer aangekondigd.
De 'schooldokter' werd voorgesteld alsof het meubilair was en fijn dat ze die vragen stelde.
Goed dat je de email hebt meegegeven.
Ik doe een briefje voorin de agenda van dochter want vorig jaar namen ze haar ondanks mijn en haar weigering, toch mee, WANT je moet je bij de GGD afmelden. Ja, en dan in een bestand van weigeraars komen.
We gaan zien hoe het dit jaar gaat.
Mijn dochter kan zich niet altijd goed verweren tegen volwassenen en ik zeg haar ook dat ik het snap als het haar niet lukt. maar ik vind het een schande.

Eva

Eva

07-10-2014 om 12:03

AnneJ

Ik onderschrijf Barbara's reactie op jou helemaal!

(ik schrijf hier wel vaker onder diverse nicks maar ben dus heel blij met wat jij hier op OO gedeeld hebt).

dankje Eva

Wel fijn dat OOL bestaat.
En met name het forum. Als ik zelf eerder mee was gaan doen had ik van de anderen de valkuilen beter leren zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.