Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Tango

Tango

07-07-2015 om 17:22

GGD E-MOVO

Ik ontving een mail van school van dochter (gaat naar 3 VMBO) dat er in de klas een vragenlijst, de E-MOVO, wordt afgenomen. De lijst gaat over o.a. eetgewoonten, bewegen, seksualiteit, genotsmiddelen en gezondheid.
Mijn eerste reactie was al: waar is dat nou weer goed voor?
Ik wil het er wel met dochter over hebben of ze het wil invullen maar vroeg me af of er anderen zijn met ervaringen met deze lijst. Je kan afmelden, dat staat ook in de brief met emailadres waar je dat kan doen erbij. Maar ik twijfel dus nog wat te doen.

O jee

http://knmg.artsennet.nl/Dossiers-9/Dossiers-thematrefwoord/Kwetsbare-patienten/Minderjarigen.htm
Gaan we weer. Niet afmelden dan kom je in een bestand van weigeraars. Je kind en de school melden dat het niet doorgaat en in de agenda van je kind een briefje plakken voorin dat je geen toestemming geeft.
Op grond van de WGBO heeft de GGD toestemming nodig van ouder en van kind.
"Bij jongeren van 12 tot 16 jaar is de toestemming van de ouders/voogden en van de jongere zelf vereist. In twee uitzonderingsgevallen is de toestemming van alleen de jongere voldoende.
als het niet behandelen van de jongere voor hem ernstig nadeel oplevert (denk aan geslachtsziekte, vaccinatie) hoeven de ouders over de behandeling niet te worden ingelicht.
als de behandeling de weloverwogen wens is van de jongere (denk aan abortus, vaccinatie). In dit geval dient de arts in principe wel met de ouders/voogden te overleggen, maar het goed hulpverlenerschap kan met zich meebrengen dat zij over de behandeling niet worden geïnformeerd. Ook in deze leeftijdscategorie dienen de jongeren naar hun bevattingsvermogen te worden geïnformeerd over de behandeling.
Jongeren vanaf 16 jaar beslissen zelfstandig en hebben een zelfstandig recht op informatie."

Als men toch aandringt zeg dan tegen je kind dat je het ingeplakte weigerbriefje laat zien en dat ze jou bellen. Ze blijven het namelijk toch proberen.
Met smoesjes. Dan had moeder moeten afmelden: niet, positieve instemming is vereist. Kind wil wel want laat zich meenemen: dat is ook geen positieve instemming dat is manipulatie.

Oude berichten

http://www.ouders.nl/forum/6-puberteit-12-18/gezondheidsonderzoek-klas-2-vo

Toets emovo en je krijgt diverse draadjes.

Egel

Egel

08-07-2015 om 08:50

goede ervaring

AnneJ, tot mijn verbazing ging het hier wel goed. Dochter zit in de 2e middelbaar en ze kreeg de brief +vragenlijsten mee naar huis van de GGD. Ik had dat gemist; mijn man had het weggelegd en was het vergeten. Dochter wist dat wij het niet wilden (we hadden er een paar maanden eerder wel eens over gepraat) en dacht dat wij dat netjes hadden gemeld. Ze kwam een beetje boos thuis: ze had die dag op school een paar keer gezegd dat zij niet opgeroepen zou worden omdat zij niet hoefde van haar ouders (evenals een ander meisje). Dochter werd toch opgeroepen. Ze vertelde dat ze niet hoefde van haar ouders. Dat ze zeker vergeten waren het door te geven.
En dat was genoeg!
We hebben er niets meer van gehoord.
Dat viel me erg mee. Ik was nogal op mijn hoede door de verhalen hier.
(Dat ze een beetje boos was, kwam omdat ze het gênant had gevonden dat ze had opgeschept dat ze niet opgeroepen zou worden).

Ja Egel

Zouden ze hier lezen en hun leven beteren?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.